Странице

понедељак, 11. март 2013.

Ništa posebno se ne dogadja, čitam neku literaturu. Naišao sam na jedan zanimljiv tekst u kome je opisano kao je eksperimantisano sa kombinacijom AGM i GEL akumulatora. Od obe vrste je uzeto ono najbolje. Danas mi je stigao na popravak "Freedom" akumulator 68 Ah 550A CCA. Malo sam potražio po netu i našao sam da je to američki (AC Delco) akumulator. Možda će biti problema sa njim jer je do pre neki dan radio u taksi vozilu, dizel, 2000 kubika. Pošto je EFB , ne mogu da vidim u kakvom stanju su mu ploče. Biće celu noć na desulfatizatoru na maloj struji od 1A. Testiraću ga sutra popodne.
Još nisam rešio "nabiječku". Izgleda da ću da je rasturim. Malo sam se zaleteo u pravljenju, sad vidim da nema baš neku regulaciju. Svaka škola se plaća!! Nema veze, našao sam veoma sličnu šemu(takodje impulsno punjenje) ali ova šema ima regulaciju i struje i napona. To je sledeći projekat...
Takodje pre neki dan sam dobio jedan BH 45 Ah potpuno ispražnjen. Ostalo unutrašnje svetlo uključeno. Po svim pravilima, njemu nije bilo spasa jer je imao 5,5V. Medjutim, na kraju popravke sam izvukao 310A od mogućih 390A. Odlično!!! Za jugo više nego dovoljno.

51 коментар:

Unknown је рекао...

Pozdrav,citam tvoj blog i stvarno je koristan,guglao sam i nasao sam te po raznim forumima i citao sam detaljno tvoje postove za akumulatore.Za svaku pohvalu si zasluzan,jer do sada nisam nigde nasao tako detaljno i lepo objasnjeno uputsvo kako ispravno odrzavati akumulator...takodje mislio sam da je napon od 13.5V na vozilu sa ukljucenim svetlima dobar(jer su mi elektricari iz nis-a tako govorili) medjutim video sam da grdno gresim.Inace imam jugo sa pezo motorom 2007 god i na njemu sam dobio fabricki akumulator Black Horse 33Ah :D koji je nazalost crkao posle samo 3 meseca,od tad sam stavio Black Horse 55Ah 480A evo i dan danas me sluzi,naravno redovno pratim da li ima dovoljno tecnosti i dolivam po potrebi.(pratim i napon akumulatora jer imam opciju na tabli u autu)I da,tek kada sam osetio da mi auto malo slabije vergla(nista strasno,auto mi uvek pali iz prve) na minus 10*C i da mi uvece malo svetla kao zatinjaju resio sam da dopunim akumulator koji dugo nije dopunjavan,pa ga sad punim(neznam kojom strujom(merio sam unimerom koji meri do 20A ali on pokazuje samo 0.60A,cini mi se da nije tacno ili ja gresim u merenju)) ali znam da je od jutros od 11:20h sa 12,32V do sad 18:30h dosao na 14.50V.Merio sam na svakih sat vremena i napon je polako raso.Posto sam video da si napisao tablicu koliko volti ustvari pokazuje koliko je napunjen akumulator zakljucio sam da je moj pun oko 50-55%.Inace punim ga punjacem/starterom koji je tezak ni manje ni vise 50kg :).imam tri preklopnika "opcije" 6,12,24v zatim da punim ili startujem i imam treci preklopnik za biranje od 0,1,2,3,4,5,6.Danas koristim 5 i 6 jer sve brojke ispod daju napon izmedju 12i13v,dok 5 daje 14v a 6 daje 14.50v,naravno postepeno se dize napon nije skocio odjednom.Koristim 5i 6 jer sam video da napon od 13,7v slabo puni akumulator,mozda sam negde pogresio :) prihvatam svaku kritiku i pozdrav jos jednom iz nis-a :)

Unknown је рекао...

Evo da se nadovezem na predhodni komentar,Merio sam sad u 19h napon pri punjenju je 14.25V,a navodno struja punjenja je sada pala na 0.30A.Takodje sam primetio da manje bucka kiselina,akumulator se ne greje nista posebno,takodje prilikom skidanje klesta sa + kleme i vracanje nazad nema varnicenja kao sto je bilo danas,vec samo blago pucketanje,sto mu dodje da je akumulator skoro pa pun.mada ostavicu ga jos par sati da se puni.

Djuro је рекао...

Drago mi je da pratiš moj "rad" u vezi akumulatora! Vidiš, sve što ovde pročitaš i još mnogo više od tog ,sam naučio potpuno sam, bez ičije pomoći. Mnogo dugo proučavam sve vrste akumulatora, a olovne sam "doktorirao". Dobro, po struci sam elektroničar, i to mi je u „opisu“ struke. Pokrenuo sam ovaj blog sa namerom da ljudima razjasnim mnoge stvari u vezi akumulatora, jer sam zaključio da tu problematiku vozači najmanje poznaju od svih stvari na kolima. Svi znaju da treba ulje redovno da se menja, čisti ili promeni filter, zamene svećiće, našteluje paljenje... Ali NIKO ne zna da akumulatora MORA NAJMANJE 3-4 puta u toku godine, ako ne i češće da se dopunjava. 99,99% vozača samo "bubne" akumulator u motor, i tu je priči kraj. Zato i stradaju u velikoj većini slučajeva za 2-3 godine. Što kaže jedan moj poznanik, ljudi misle da mogu da izvade dušu akumulatoru, da ga izverglaju do besvesti, i da , naravno, očekuju da posle svega toga radi sasvim normalno, kao da je juče kupljen. Ili da nekoliko puta ostave svetla uključena, isprazne do kraja akumulator, pa da se „iznenade“ jedno hladno decembarsko jutro kako neće da upale kola!? „Kako to, pa kupio sam ga pre godinu dana“?! E, neće da mogne!!! NIKAKO!!! Dobro, ima tu još nekoliko faktora koji utiču na to, npr. „savremeni“ kalcijum akumulatori. Oni stari, koji nisu bili „savremeni“ (antimonski), trajali su po desetak godina. Ali, šta bi radile fabrike akumulatora? Pa i ti radnici moraju da zarade platu...
Da se vratim na tvoj akumulator... To što ti je napon trenutno, ili je bio, na klemama 14,25V je MALO za taj tip akumulatora. I za bilo koji drugi tip olovnih. Pošto je to klasičan tip akumulatora, tečni, morao bi da doguraš bar do 15 V sa punjenjem. Ne znam da li to možeš da postigneš tim tvojim punjačem? Ti ćeš da ga dopuniš, ali ne dovoljno. Čak, kad se potpuno završi punjenje, bilo bi poželjno da ga malo „izmaltretiraš“ sa naponom od 15,5V. To se zove ekvalizacija, tad se sigurno promeša kiselina i voda. Pošto je specifična gustina kiseline veća od vode, ona pada na dno. Tada dolazi do korozije pozitivne rešetke i nepovratnog uništenja ploča. Zato je potrebno s vremena na vreme uraditi ekvalizaciju. To je isto bitno koliko i kvalitetno punjenje akumulatora. Verovatno taj tvoj punjač nema mogućnost da puni iznad npr. 14,4 V i zato je struja pala na 0,3A , što je logično jer se napon akumulatora približio maksimalnom naponu punjača. To je normalan način punjenja olovnih akumulatora, tzv. konstantnim naponom. Predlažem ti da izmeriš napon tvog punjača bez opterećenja na položaju 6 i onad ćeš videti koliki napon na kraju punjenja možeš da očekuješ. Inače, MINIMALNI napon koji se preporučuje kao krajnja granica za punjenje olovnih akumulatora je 14,4V. A to kod tebe nije slučaj.
Kako god, ja sam tu, odgovoriću koliko znam. Ako ne znam, znam gde mogu da potražim. Čujemo se, pišemo se!!!

Unknown је рекао...

Ovako,Sinoc sam oko 01h otkacio akumulator sa punjaca,jer ne volim nocu da ostavljam da se puni :),i danas sam u 13h izmerio napon od 12,64v na akumulatoru(12h akumulator je odmarao),nastavio sam sa punjenjem ali posto nisam bio kuci smanjio sam na broj "4" i punio se sa 13,50v,toliko sam izmerio sad u 17i30h kad sam dosao kuci,sad sam nastavio sa "6" i digitalni pokazuje 14,50V a dva analogna unimera pokazuju 15V,napon punjenja polako raste.Merio sam napon na klestima i sa oba analogna 15V a sa digitalnim 14,80V.E sad koji unimer nije tacan to neznam :) ali dobro praticu napon pa cu da vidim.U sustini kad dogura do 15V jel tada da prestanem sa punjenjem i da sutra pokusam sa ekvalizacijom ali mislim da to moj punjac nemoze,ili da kad dogura do 15V da ostavim tako pa mozda i dogura do 15,5 pa da jedno 2-3 sata tako bude.Pozdrav i unapred hvala na pomoci :)

Djuro је рекао...

Drži ga i dalje na 15 V još nekoliko sati, ne možeš da ga prepuniš jer tvoj ispravljač obara struju kako se bliži svom maksimalnom naponu. Probaj da uradiš ekvalizaciuju ,ako možeš sa tvojim punjačem. Ako, ne, nikom ništa. Zato je potrebno imati malo kvalitetniji punjač ili ga napraviti (ko se razume u elektroniku i ko zna). Veruj više tom digitalnom instrumentu nego analognom. Digitalni imaju grešku 0,5% a analogni 2-3%.
Da bi bio siguran da je potpuno napunjen akumulator, možeš da ga ostaviš preko dana na podeoku 4 jer ti je to 13,5V. To je takozvano "trickl" punjenje. Neka stoji preko celog dana , ne možeš da prepuniš jer je mala struja.
Znaš, malo je više nego nezgodno da ti ja govorim kako da ti puniš tvojim punjačem jer ne znam njegove karakteristike. To što mi ti kažeš koliki je napon i struja može malo da mi pomogne ali ne puno. Veliku ulogu igra i gustina kiseline, a ti to ne znaš. Kao god, ja mogu da ti dam osnovne smernice a tvoje je da se sam snadješ sa datim elementima i svojim znanjem.
U svakom slučaju, biće ti bolji i puniji akumulator nego ranije.

Unknown је рекао...

Hvala u svakom slucaju na ovako velikoj pomoci,dosta si mi pomogao i edukovao u pogledu ispravnog odrzavanja akumulatora.Gledacu da kupim bometar pa da izmerim gustinu kiseline.video sam da ima neki od oko 300din neznam koliko su precizni ali probacu pa cu da vidim.a sto se tice punjaca imas li neki predlog/semu za pravljenje istog ili neko ko pravi i prodaje,nebi bilo lose da mi se nadje jedan takav ipak ce to dugo godina da sluzi :-).a inace i ovo punjenje je super za ovako star akumulator.da nisam trazio po netu sigurno i naisao na sva tvoja uputstva i dan danas bi slabo dopunjavao akumulator,ali i to je dobro ipak sam ga ocuvao koliko toliko svih ovih godina.

Unknown је рекао...

U 00h sam izmerio napon punjenja 14,70v i akumulator je kljucao.Iskljucio sam ga sa punjaca i sutra cu da vidim da li se sa danasnjeg napona akumulatora 12,64 nesto dopunio.Takodje videcu da izmerim gustinu kiselne sutra pre pokusaja ekvalizacije.

Unknown је рекао...

Evo od jutros sam izmerio napon 12,65V .znaci ili moj punjac vise nemoze da puni ili moj akumulator od starosti nemoze da se puni vise :) uglavnom to je to ja sam prezadovoljan i sa ovim punjenjem do sad.

Djuro је рекао...

Da bi bio potpuni siguran kako si napunio akumulator, ostavi ga najmanje 24 sata(do sutra ujutro)pa tek onda izmeri napon. Ako odmah meriš dobićeš netačan rezultat. Odmah posle punjenja na pločama se nalazi takozvana "površinska napunjenost" i ona hoće da prevari. Da ne bih dalje ulazio u analizu toga, samo ga ostavi i sutra ujutro proveri. Videćeš da je napon pao. Kako god si ga napunio, veruj mi da je sigurno bolje nego pre. A što se tiče nekog malo boljeg punjača, razmisli da li ćeš sam da praviš ili bi možda kupio nešto malo kvalitetnije.

Unknown је рекао...

mogao bih da kupim i kvalitetniji punjac samo mi preporuci neki,a za merenje si upravu sigurno ce da padne napon do sutra ujutru ali dobro sa ovim punjacem neumem bolje :)

Unknown је рекао...

Evo uzeo sam drugarov akumulator (http://i49.tinypic.com/w2ktbb.jpg) koji je dobio kad je kupio auto.U pitanju je Golf 1 1.6D,i neki meni nepoznati akumulator sa gornje slike.Uglavnom ima 53Ah i 470A startnu struju.U pitanju je AGM akumulator zatvoren tip.I evo danas u u okolini nis-a -2*C i golf nece da upali :) bas cudno hehe.Inace auto ima odradjen motor i ekstra pali.E sad kad uzeo akumulator izmerio sam napon od 12,24V,sto mu dodje oko 45%,za juga bi pominuo ali za dizela nema sanse jedva obrce anlaser.Stavio sam ga u 17h na 6 i jedva dize napon,bas je dibidus prazan,vuce oko 2A struju.Ne greje se i praticu kako ce da se puni,ali se nadam da ce biti napunjen koliko toliko.Procitao sam da si striktno naglasio da napon ne sme da predje 15,50-14,70V da li na jos nesto treba da obratim paznju.Inace u auto-data programu preporucuju za tog golfa akumulator od 88Ah i pise da vuce do 290A prlikom paljenja.Ako se ne dopuni akumulator poslacemo ga tebi na popravku :) jer trenutno mu je to najisplativija solucija.

Djuro је рекао...

Taj akumulator je slab za to vozilo, mala je startna struja. Obično za taj dizel stavljaju naš BH od 74Ah/640A. taj stavljaju u Golf II dizel 1,6. Pošto imam veliko iskustvo, a u pitanju je dizel, VEOMA lako je moguće da su unutra dosta "pokidane" i oštećene ploče. To praktično znači da su ploče kao "švajcarski sir". To je boljka dizela. Oni povlače mnogo veću struju mnogo benzinci,a još jedna loša stvar je to što je stvaljen manji akumulator nego što je trebalo. On je radio koliko je mogao, sad je prestao. preporuka je da ga puniš manjom strujom na tvom ispravljaču, ako je to moguće. tako se bolje skida sulfat sa ploča. Mada, možeš da ga puniš deset dana ako su mu upropaštene ploče. Tu NEMA popravke. Kao kad se izližu gume. Moraš nove da kupiš I tačka.
Kako god, nišrta te ne košta da ga malo dopuniš, osvežiš. Ne možeš da pogrešiš. Izgleda da taj tvoj punjač ima samo regulaciju napona preko tog preklopnika od 1-6. A za popravak akumulatora je bitan strujna regulacija. To prektično znači da mu ograničiš struju npr. na 2A i pustiš, bez obzira koliko će napon da digne (u nekom normalnom opsegu).
Ima tu mnošto stvari, sitnica, caka, fazona... Za sredjivanje akumulatora. Ipak ja ne mogu "na daljinski" da ti pomognem. Mogu samo po neki savet da ti dam.
P.S. Pošto je to zatvoren tip akumulatora ti ne znaš šta je unutra. Možda nedostaje vode u nekoj od ćelija? Možda je mnogo oštećen? Gledaj da napon pri punjenju ne predje 15V. To je čest slučaj kod akumulatora koji su sulfatizovani i naročito kod kojih su oštećene ploče.
Srećno!!!

Unknown је рекао...

pratim napon punjenja,do 19h je bio na broj 6 i dogurao je na 14.50V,Od tad sam ga prebacio na br 5 i puni se naponom od 13.50V,U medjuvremenu izmedju 19h i 20h napon je polako padao sa 14.50 na 13.50V.i dalje se ne greje.Smanjio je struju punjenja na 1A

Djuro је рекао...

Ako puni strujom 1A samo ga tako ostavi. Nije velika struja i neće ga prepuniti. Ja tako oporavljam (doduše desulfatizatorom)stare i loše akumulatore. Slobodno ga drži celu noć, ali pazi da struja ne predje 1A. Ujutor ga isključi i neka odmori nekoliko sati. Problem je u tome što ti nemaš uredjaje za ispitivanje sem da staviš akumulator u kola i da vidiš da li će da radi.

Unknown је рекао...

Evo u 00h sam iskljucio punjenje,ipak ne volim da se puni dok ne nadgledam punjenje :-).punio se sedam sati sutra cu da nastavim a pre toga da izmerim koji napon drzi,cisto da vidim vredi li to punjenje.jbg nemam savremenu opremu za punjenje i testiranje ali ako je akumulator dobar napunice se :-).

Unknown је рекао...

U 10h Sam nastavio punjenje na broj 5 sa naponom od 13,50V,a pre punjenja sam izmerio 12,54V.nije lose mozda ce ipak biti nesto od ovaj akumulator.

Djuro је рекао...

Ako je napon jutros posle odmora preko noći 12,54 V ondanije loše. Mada, zapamti, napon sam po sebi ne mora da znači ništa, naročito kod starih akumulatora. Drži ga tako na 13,5V preko celog dana. Isključi ga naveče i sutra ujutro izmeri napon. Trebalo bi da bude bolje. Još jedna "caka" kod popravke starih, sulfatizovanih akumulatora: mora se puniti malom strujom a velikim naponom. Npr. to znači maksimum 1A a napon može da ode i do 16V. A to može samo sa kvalietenim punjačima koji imaju regulaciju. Naravno, popravka ima smisla samo ako akumulator nije u kratkom spoju i ako nisu mnogo uništene ploče (dizel vozila, naročito taksi vozila).
Ako sam ti bar malo pomogao, a ti pomogao tvo drugu, biće mi drago.

Unknown је рекао...

Ma naravno da si pomogao i meni i mom drugu,puno smo ti zahvalni jer smo ustedeli novac.ja sam bar moj akumulator probao na auto,ko nov je :D neverovatno koliko znaci punjenje akumulatora tj njegovo redovno odrzavanje,iako je star ekstra radi,auto mi vergla kao da je iz radnje akumulator,mislim da ce i njegov biti dobar,videcemo vec,ali uglavnom jednom mesecno treba da ima ovakav tretman svaki akumulator.u pravu si kad si napisao da je to uslov za rad na duzi period akumulatora.A i generalno nama auto sluzi tu za gradsku voznju par kilometra i to ne svaki dan,niko od nas ne putuje duze od 20km u smeru.A i mora da vidimo kod nekog elektricara da sredimo alternatore jer sa svetlima napon pada na 13,6 13,7 i meni i njemu.Inace moj akumulator drzi 12,48V.pozdrav jos jednom pa javljam rezultate.

Unknown је рекао...

U 14i30h na broj 5 je porastao napon punjenja na 14,30,smanjio sam na broj 4 i to mu je bilo na 13,80V.Neznam zasto ovako dize napon moj akumulator to nije radio,ne greje se ali mozda je u kratkom spoju.ili posto je zatvoren pa se mozda brze puni.

Djuro је рекао...

Ne verujem da je u kratkom spoju jer se ne greje, mada ga ti puniš malom strujom. Hoće da se greje kad "odvrneš" struju mnogo jer je unutrašnji otpor jedne (ili više) ćelija veliki. pipni rukom svaku ćeliju sa strane akumulatora, ako ima mao grejanje to nije opasno. Naglo dizanje napona je svojstveno sulfatizovanim i oštećenim akumulatorima. Napominjem, drži ga na maloj struji do večeras. Neka prenoći pa ga uutor izmeri. To što je zatvoreni tip akumulatora ne znači da se brže puni. Sulfatizovani akumulatori naglo dižu napon i dobije se utisak da se akumulator veoma brzo napunio. Što naravno nije tačno. Zato je potrebno imati punjač sa strujnomn regulacijom da ne bi mogao naglo da digne napon na neku nenormalnu vrednost.

Unknown је рекао...

Ne greje se,bas cesto proveravam,ni jedna celija.Evo sad npr je na broj 5 sa naponom punjenja od 13,50V.Moguce da je povise sulfatizovan jer ko zna ko se i kako brinuo o njemu.Punicu ga do veceras kao sto predlazes.

Unknown је рекао...

Sinoc sam u 00h otkacio punjac,jutros u 10h sam izmerio napon od 12,74V,Videcemo popodne oko 4 da li moze da pali dizela :)

Djuro је рекао...

Napon od 12,74V je odličan!!! Ali, kao što sam rekao napon sam po sebi ne znači ništa. Kod novih akumulatora još i može da prodje. Zato postoje tesiranja kad se popravi akumulator, da se vidi kakav je ishod popravke. Neka, njemu će dizel da presudi! Kad povuče 250A to će da kaže da li je dobro ili nije. Pošto imaš digitalni instrment preporučujem ti da kad kresnete golfa izmeriš napon punjenja. Neka malo radi da stabiliše napon na alternatoru, pa onda meri direktno na klemama akumulatora. Neka tvoj drug da 1500 obrtaja i drži par sekundi i NEKA UPALI KRATKA SVETLA pa onda meri. Donja granica NE SME da bude ispod 13,9V.
Bilo bi mi drago da si mu bar malo sredio akumulator.
Meni niko nije imao ni znao da pomogne, a ti imaš ko da ti pokaže :)))))
'Ajde pa javi šta kaže golf.

Unknown је рекао...

Golf upalio iz prve ki mecava :D hehe(napominjem da nema garazu da stoji napolju i da nije paljen nedelju dana).Ispada da je ovaj akumulator bio samo previse ispraznjen,napon nakon paljenja 14,3V bez svetla,sa svetlima i na oko 1500 obrtaja posle par minuta rada u mestu napon 14V,ne pada ispod.Drugo i trece paljenje je takodje odlicno.Hvala na pomoci profesore :D stvarno si nam pomogao.Dobro je sto ima jos takvi ljudi kao ti koji znaju i zele da pomognu.Pozdrav i jos jednom hvala,preporucicu ovaj blog svim svojim prijateljima,cak sam cuo tu po gradu kako elektricari i tv majstori skidaju tvoje tekstove sa foruma i cuvaju ih za sopostvene potrebe.Dobar glas se daleko cuje :)

Djuro је рекао...

Znaš, kad sam pokrenuo ovaj blog, hteo sam da on bude neka vrsta mog dnevnika. Hteo sam i da prenesem moja iskustva i znanja ljudima, jer znam da ima mnogo, mnogo nepoznanica oko olovnih akumulatora. A ljudi godinama, decenijama jedno isto slušaju i ne menjaju mišljenje. Ja sam hteo da to promenim. "Jer nije znanje znanje znati, već je znanje znanje dati". Ne plašim se ja da će mi neko "uzeti posao". Daleko od toga. Jer sa onim što sam ja ovde napisao slabo neko može da krene sa poslom. A uz to znam ja MNOGO, mnogo, mnogo više nego što ovde piše. Uložio sam u izučavanje, eksperimentisanje i popravku akumulatora godine i godine. Zato sam stigao do ovog nivoa.
Ne može da bude lepša pohvala nego što moje blog i postove čitaju razni ljudi i dobijaju nova znanja. To je ovde sakupljeno na jednom mestu, a ja sam tražio na hiljadu. Bez lažne skromnosti, skoro mi se javio dugogodišnji vlasnik jednog servisa akumulatora, i pitao me je za par saveta, nije znao kako da rešio nekoliko akumulatora. Rekao sam mu par "caka" za koje on nikad nije čuo. A ja nema nikakav servis...
Sve u svemu, dobro je da smo, tj. da si ti tvom drugu uspeo da uštediš par hiljadarki za nov akumulator. Pa neka mu traje do zime, i to je nešto. A ti zapamti šta si naučio pa pomozi nekome i primeni to znanje koje si stekao.
Zapamti!!!
Sulfatizovani, uopšte stari akumulatori traže nežnost, kao žena ;)
Traba ih puniti dugo, malom strujom. A ti sad shvati kako hoćeš...

Unknown је рекао...

Da znas da je bolje puniti malom strujom akumulator.nego interesuje me zasto kad sam prikljucio akumulator na moj punjac onaj moj black horse,na broj 6,odmah nakon prikljucenja u roku od minut je poceo da bucka tj sve celije,napon je odmah bio 14,50 i brzo dosao do 14,80V, napon na autu sa klemema 12,35V bez klema 12,40V(u stanju mirovanja).Pokusavam da ga dopunim jos ako je moguce.Mada nisam kupio bometar da vidim gustinu kiseline tad bi se jos bolje videlo u kakvom je stanju akumulator.Zadovoljan sam i do sad kako je napunjen nego posto je star reko da eksperimentisem moze li jos da se dopuni :)

Unknown је рекао...

inace stavio sam ga sad na "3" ima napon trenutno 13,50V,odmah je smanjio buckanje i sad je da kazem normalno :).videcu sta cu da napravim od njega.valjda ga necu prepunim ili tako nesto slicno,i da ne greje se za sad.

Djuro је рекао...

Pa logično je da je naglo digao napon na 14,8V jer si mu "odvrnuo" punjenje. Rekao sam da akumulator (u principu) treba da se puni lagano, malom strujom. U principu. Tako se najbolje puni. Kad se ima vremena. Kad nema, onda se brzo puni. Zato, drži ti njega na 3 ili eventualno na 4, pa kad se dobro napuni odvrni na slobodno na 6 da se malo izmeša elektrolit. I to sam objasnio. Pošto je kiselina teža od vode, pada na dno kućišta i nagriza ploče više nego na vrhu ploča. Zato je bitno da se izmeša elektrolit po neki put-svakih nekoliko meseci. Taj deo punjenja se zove ekvalizacija-izjednačavanje. Pošto ćelije u akumulatoru nisu iste, ekvalizacijom se koliko-toliko izjednači njihov kapacitet. Neka to traje 1-2 sata. To se radi naponom većim od 15V, ali ti namesti na 6 jer je to kod tebe najviše. Biće bolje nego pre, to je sigurno

Unknown је рекао...

Evo punio sam na 3 akumulator i danas i juce ukupno jedno 15sati.akumulator nece da drzí napon veci od 12,60v,sta to moze da znaci.da je previse sulfatizovan ili od starosti pa mu je to i opravdano :-).sutra ujutru cu da vidim koliko drzi i to mu je to od mene :-)

Djuro је рекао...

Pa slušaj, kao prvo od babe nikad nije mogla devojka. Drugo, taj napon od 12,6V je sasvim dobar, naravno ako je akumulator stajao bar 12 sati da mu se smiri napon i skine površinska napunjenost. Ne razumem šta tu nije dobro?! Rekao sam ti da je pravi pokazatelj tako što se optereti akumulator odredjenom strujom. Možeš da pokušaš da upališ kola, ali to mora neko drugi da uradi umesto tebe. Ti uzmi tvoj digitalni instrument i meri napon direktno na klemama akumulatora u trenutku paljenja. Napon ne bi trebalo da padne ispod 10V. Zimi može još pola volta dole. Ako je tu negde napon, akumulator je dobar. To je jedini način na koji možeš da proveriš akumulator bez instrumenata, tj njegovu startnu snagu (ne mešaj sa kapacitetom!!!).

Unknown је рекао...

Bio sam kod drugara na poso on ima instrument za merenje startne struje i pokazuje za moj black horse 350A(test ponovoljen dva puta)a napon prilikom opterecenja 9,5V.Instrument stampa neko papirce i pise stanje dobro :).U sustini i ja sam zadovoljan.E sad imam pitanje,Drugar ima nov akumulator neko vreme(30ak dana) zasto mu plus klema neverovatno mnogo uvatila onu koroziju belu.Napon punjenja njegovog alternatora je los,13,77V bez i jednog potrosaca na 1500 obrtaja.kad upali svetla 13,50V ako upali ventilator za grejanje i maglenke bolje da ne pricam 13V.Auto odlicno pali,Akumulator je od 65Ah Vesna,za Opel astru 1,8 16v 1998.Za startnu struju nisam obratio paznju.E imam i jos jedno pitanje,isti taj drugar malopre je kupio nov akumulator vartin od 95Ah 830A.Napon je bio 12,50V kad smo ga uzeli i odmah smo izmerili startnu struju od 490A i 8.9V.E sad ja sam mu reko da treba da se puni pa smo ga stavili sad u 16i10 kod mene na punjac na Br 4.e sad koliko otprilike da ga punim.Znam da bi trebalo 9.5A na 12h al posto nemam takav punjac mislim da ce mu biti dovoljno oko 20 sati s mojim.E sad neznam gde bih mogao da vidim datum proizvodnje potrazicu po net pa mozda i nadjem negde,pozdrav.

Unknown је рекао...

Ja sam zaboravio da imam amper klesta :D.evo sad sam bas merio kako puni moj punjac ovaj vartin akumulator od 95Ah.Brojevi 0,1,2 se krecu do 200mA mnogo malo.Broj "3"-1A, "4"-2.5A,"5"-3.5A i broj "6"-4.5A.Sad bar mogu da proracunam vreme punjenja akumulatora :).A trenutno je na 4 sa 2.5A i 13.50V

Djuro је рекао...

Slušaj, niko nije na svetu mogao da popravlja akumulatore na daljinu pa ne mogu ni ja. Postavljaš mi pitanja na koja ja ne mogu da ti dam odgovor. Kako bih znao koliko bi trebalo da puniš akumulator tvog druga ako ja ne znam struju punjenja?! To je osnovni podatak koji bih morao da imam. Ali koliko vidim, pronašao si način da izmeriš struju punjenja, pomoću amper klješta (mada si to mogao da uradiš i pomoću tvog digitalnog instrumenta, on sigurno ima ampersko područje bar do 10A). Sad kad imaš taj podatak(struja), pomozi drugu. Pazi na napon da ne predje 15V jer je to zatvoren akumulator!
Što se tiče akumulatora kod koga se skuplja korozija oko kleme, a pošto je u garanciji(tek mesec dana star), neka on obavezno odnese taj akumulator na zamenu tamo gde je kupio. To se dogadja kad kiselina i gasovi izlaze oko izvoda na akumulatoru pošto ne dihtuje dobro plastika oko olovnog izvoda. To OBAVEZNO da uradi jer mogu da nastanu mnogi drugi problemi. A i u garanciji je tako da ga ništa ne sprečava da ga zameni u prodavnici. I neka popravi alternator(ili regler) jer mu nikako nije dobro punjenje. Ako mu strada akumulator u garanciji, to se neće uvažiti kao kvar i neće dobiti drugi akumulator. Pa moj Reno 4 star 33 godine sa svetlima ima 13,9V!!!

Unknown је рекао...

Struju punjenja moj unimer ne meri kako treba kao da nemoze da prodje kroz njega i da pokaze tacno koliko ide struja.zato sam merio amper klestima ali dobro sad bar znam koliko sati da punim akumulator,mislim preciznije je koliko toliko nego pre.jos i bometar da uzmem.a uzeo sam da punim jos dva akumulatora sa 10.80v i 11v kako li cu njih da osposobim i dal cu neznam.koristeni su za turbo zetu jedan 55 a drugi 65ah.

Djuro је рекао...

Vidim da ću morati da ti uzimam procenat od tih popravljenih akumulatora iz komšiluka ;)))!!! Samo teraj, ali bez instrumenata za ispitivanje, bar onih osnovnih ne možeš da radiš. Samo ćeš sebi da napraviš problem i muku jer nećeš znati koji može a koji ne može da se popravi. Konkretno, taj što ima 10,8V je 99,99% u kratkom spoju. Njemu NEMA pomoći!!! Bar ti ne možeš ništa da uradiš. To ti kažem iz dugogodišnjeg iskustva. To ćeš najlakše da proveriš bometrom (nemaš ga) i klještima za opterećenje velikom strujom (takodje nemaš). Ako su akumulatori sa čepovima, ćelija koja je u kratkom spoju ima mnogo manju gustinu nego ostale, npr. sve imaju oko 1,25 a ta što je u kratkom spoju ima samo 1,15 pa i manje. Napominjem da je ovo samo primer. Velikim strujnim opterećenjem se utvrdi kratak spoj tako što ćelija koja je u kratkom spoju "proključa" kad se optereti sa npr. 60-80A. To je siguran znak 99,99% da je u kratkom spoju. Onaj 0,01% ne mora da bude, ali za to treba ogromno iskustvo. Tako nešto mi se skoro desilo u praksi da je jedna ćelija proključala a nije bila u krakom spoju. Čitaj ove redove pažljivo i pamti. Ovo neće niko da ti kaže. Ili ne zna. Ako je akumulator zatvorenog tipa (takozvani EFB) kratak spoj se manifestuje naglim padom napona ispod 8 pa i više volti. Opet, treba ti neko veliko opterećenje 60-80A. Taj drugi sa 11V možda i može da se sredi ali ja to sa ove distance ne znam. malo i ti eksperimentiši.
Ako tvoj unimer ne meri struju to ne mora da znači da ne radi, verovatno je samo izgoreo zaštitni osigurač (npr. 10A) i njega ćeš lako da promeniš. Nemoj slučajno da staviš jači nego što treba!!! Izgorećeš instrument!!!
Voleo bih da ti još malo pomognem ali ovo je sve što mogu da uradim, da ti dam po neki savet. A ostalo je na tebi. Meni niko ni ovoliko nije pokazao. Ta dva akumulatora što su stajali u traktoru nisu dobro upareni, moraju da budu istih kapaciteta. Uvek će prvo da stada onaj slabiji, a i pre da se napuni na traktoru, a onaj što je jači neće dovoljno zbog obnog slabijeg.
'Aj pa sa srećom!!!

Unknown је рекао...

Ej moracu da naplacujem i da ti dajem procenat :D ovo sve radim za dzabe ali dobro mora tako dok se ne savlada gradivo :D.Evo da se javim sta sam napravio s ova dva akumulatora.Jedan je 55ah Sap i on je imao ovaj nizi napon.uspeo je da se vrati u zivot kako neznam ali nakon 24h drzi 12,32V. Star je 3 godine i nikako odrzavan.Drugi je black horse 65Ah koji je star godinu ipo i on je ko nov 12,70V nakon 24h.U sustini turbo zeta pali ko mina :).Dobro nevalja sto su razliciti ali sta je tu je nema se finansija barem za sada da se kupe dva odjednom istih kapaciteta i snaga.Probacu da resim ovaj moj unimer s tim osiguracem a i hvala na info za pad napona kod ovih zatvorenih akumulatora :) moracu ovo sve lepo da zapisem :).Nego rekoh da te pitam znas li kako je ispravno odrzavati Li-Ion Li-polimer baterije za mobilne telefone.Jel im smeta kad se prazne do kraj ili pune do 100%.Nebi bilo lose da sacuvam bateriju posto sam na predhodnom telefonu za 2 god unistio originalnu bateriju i posle sve kopije nisu bile ni priblznog kapaciteta ko originalna,naravno i cena je bila daleko niza :).pozdrav i hvala jos jednom za sada neam vise novih akumulatora za opravke :).

Djuro је рекао...

Pohvalno je od tebe da hoćeš da pomogneš za džabe(za sad!) tvojim poznanicima. Dobor je ako si uspeo bar malo da oporaviš ta dva akumulatora i da spasiš tvog druga kupovine. Doduše, i to je samo za neko vreme jer moraće kad-tad da kupi. Dobro, i to je neka ušteda! Samo, taj akumulator što ima 12,3V je MALI napon!!! MINIMALNI napon je 12,4V za stavljanje akumulatora u vozilo. Tačno je da sad radi, samo pitanje koliko dugo i kako će raditi? Ali, poklonu se u zube ne gleda. Ti sve to radiš kroz maglu jer nemaš baš nikakav instrument za ispitivanje. To je dobro za sad(ako hoćeš) da naučiš nešto oko akumulatora. Inače, za malo ozbiljnije stvari i popravke treba ti malo instrumenata.
Li-ion baterije svih vrsta ( a ja znam da ih ima 4 ili 5) se ne prazne do kraja i ne pune do kraja !!! Ovo je posebno bitno kod baterija za lap topove. To praktično znači da se ne prazne ispod 20-30% i ne pune iznad 80%. I to što češće raditi. Ne mora se pustiti da se isprazni do 20% već može da se na 50% ponovo malo dopuni. Li-ion baterije vole da se "maltertiraju". Zašto je to tako, potraži(ako te zanima) po internetu. Ako ne, i ovo je dovoljno za tebe.

Unknown је рекао...

Pozdrav,evo posle nekog perioda ponovo punim svoj akumulator,i dalje je dobar :) samo sto sam sad uzeo neki drugi punjac firme Omniko model Akui-7 a evo i slike (https://www.dropbox.com/s/4frah0q85phcp5x/DSC_0213.jpg) i na samom pocetku punjenja struja je veoma mala ispod 1A dok je napon punjenja iso do 15.5V i to je trajalo nekih 10ak minuta,akumulator je poceo da kipi odmah nakon 1minuta i to bas dobro kipeo.sad se upalila signalna lampica status i trenutno se ceka :) ne puni se koliko vidim.napon pada polako trenutno je na 12,95v.Posto je ovo automatski punjac nista nemogu da stelujem neznam kolko je dobar pa rekoh da pitam da ga nisi mozda negde koristio i kakva su iskustva.Inace akumulator je imao 12,3V na autu sa raskacenim klemama.

Djuro је рекао...

A ja se već zabrinuo za tebe, nema te da se javiš, pomislio sam da si otvorio servis za akumulatore pa ne dižeš glavu od posla ;)
Kao prvo, 12,3V napona kad si izvadio akumulator je MALI. Tu nešto nije u redu. "Divlja struja", loš alternator... Minimalni napon za stavljanje akumulatora u vozilo je 12,4V, to je negde oko 75% napunjenosti.
Sve ispod toga mora da se dopuni akumulator.
To što je akumulator za kratko vreme počeo da kipi je zato što taj punjač nema nikakvu regulaciju, niti strujnu niti naponsku. Kad ga priključiš na akumulator on odmah počinje da puni maksimalnom strujom (čini mi se 6 ampera) i tera do nekog maksimalnog napona (verovatno ograničenim sekundarnim naponom na transformatoru). To može da bude samo priručni punjač, za prvu pomoć, nikako za nešto ozbiljnije. Pravi, kvalitetan punjač akumulatora MORA da ima i strujno i naponsko ograničenje, ili još bolje mogućnost podešavanja i struje i napona. Jer ako se dozvoli da se puni maksimalnom strujom, (to može da ošteti male akumulatore!!!), brzo dodje do prividne napunjenosti.
Ipak ti moraš malo da povedeš računa o kvalitetu punjača (ako želiš da se ozbiljnije pozabaviš ovom problematikom), i da uzmeš literaturu "u šake" i danaučiš neke osnovne stvari.
Ovako, teško će to da ide.

Unknown је рекао...

Ma kakav servis,ovo je samo za sopstvene potrebe :D,daleko sam ja od servis,treba da se uči,eksperimentiše i nabavi oprema.Pretpostavio sam da je ovaj nazovi punjač,šklopocija za prvu pomoć,pošto trenutno nemam svoj punjač,ali dobro videću danas jel ga dopunio tj večeras ću da izmerim napon taman da se odmori 12-24h.A ovaj mali napon od 12,3V je zbog lošeg alternatora koji ću uskoro da rešim jer pod opterećenje (samo svetla) napon pada sa 14,2V na 13,8V nekad i na 13V ako uključim grejanje maglenke itd...Mada pošto sumnjam u majstora i nisam lenj danas ću da proverim sve kablove i da očistim mesta gde se šrafe.Jer posle svake kiše (dan sutra) kad vozim auto,alternator bolje puni,moguće da su kontakti prljavi ali neznam ipak nisam majstor ali ću da uradim šta znam :).Što se literature tiče definitivno ću da sakupim pa da počnem da čitam.pozdrav i još jednom hvala.

Djuro је рекао...

Ma ja sam se šalio za servis! Za to treba MNOOOGO učenja, (novca) i eksperimenata da bi se došlo u neko (relativno) stanje kad se može početi sa samostalnim radom. Čak i meni, posle toliko godina i stotina akumulatora se desi da loše procenim kvar. Uvek ima nešto novo da se sazna i nauči. 'Ajde malo da se pohvalim, još jedan serviser sa svojim ličnim, samostalnim servisom mi se javio (u pitanju je Valjevo) da se konsultuje samnom jer jedan probelem oko akumulatora nije mogao da reši. A, eto ja nemam servis.
Da bi se počelo sa ovim poslom MORA se znati bar osnov hemije i elektrohemije, da bi se jasno znalo šta se to i na koji način dešava u akumulatoru. Hemijske reakcije, gasiranje, polarizacija ploča, korozija, suština sulfatizacije... Sve su to neke osnovne stvari. Može nekom da izgleda komplikovano. Ako se nekom tako nešto učini i ako nema volju da nauči, taj bolje i da ne pokušava sa ovom poslom. Uostalom, kao i u svakom poslu, ako se hoće napraviti kvalitetno i dugotrajno.
P.S. Dostavi mi tvoj meil da ti pošaljem literaturu da malo čitaš, bar osnovbne stvari.

Unknown је рекао...

Evo mail rasicmilos@exe-net.net hvala na literaturi :-).akumulator drzi 12,5v Nije loše kako je star dosta.

Unknown је рекао...

Evo ja ponovo punim dva akumulatora Monbat Dynamic 66Ah 600A(slika https://www.dropbox.com/s/y34s71y7n4r0pe1/DSC_0216.jpg)stari 3 godine.Napon kad su oba bila razdvojena jedan 12.30V a drugi 12.35V.Sluze za traktor,naravno moj deda zaboravio covek svetla da ugasi i tako jedno 2 sata :) dok nisam doso kuci i video,pa reko daj da skidam i da dopunim oba.Stavio sam ih na onaj moj punjac na br 4 i puni se sa 7A i polako opada struja,dok napon raste,na br 6 vuce akumulator 14A,sto je previse.Naravno dedu nemogu da ubedim da su oni ispraznjeni na oko 50% i da im treba dopuna,po njemu ako pali ce tera,a ako ne pali treba da se dopuni :),stvarno me ne cudi vise sto ljudima tako kratko traju akumulatori,svi bi hteli da ga stave i da tera 5 godine a da ne pipnu akumulator oko odrzavanje.Jos jednom pozdrav iz Nis-a

Unknown је рекао...

Ovi akumulatori ne da imaju crni elektrolit... dok se pune nista se ne vide ploce,ovaj u mirno stanje sto ga ne punim isto zamucen nego to na dno pa se jos vide ploce.Ispade moj akumulator na kola najbolji samo sto je sulfatizovan,ali to se bar moze resi.benzinac ne kida uopšte ovoliko ploče kolko dizel

Djuro је рекао...

Dobro jutro ;)!!! Sad vidiš sa kakvim se ja problemima susrećem kod regeneracije akumulatora. Ima takvih slučajeva i kod benzinaca,ali mnogo redje . To se obično desi kad neko ima loše paljenje pa izverglava akumulator. Onda mu ošteti ploče, pa dodje pred zimu kod mene da proveri stanje akumulatora. Onda ga ja pošaljem u prodavnicu da kupi nov jer neće mu izdržati zimu, posebno kad temperatura padne na -10. Pa me onda pametnjaković pita "kako to, pa prošle godine je bio dobar"? Jeste, ali si mu u medjuvremenu izvadio dušu i u takvom stanju si ga ostavio preko celog leta. I na kraju je stigla kazna. A kazna je od 50-100 evra, u zavisnosti od automobila.
Generalno, 99% vozača akumulator smatra kao nešto što je tu uvek da radi, da je to deo automobila koji stoji u motoru,eto samo tako, samo zato što tu mora da bude...
Zato i postoje fabrike akumulatora. I ostalih auto delova.
Uopšte gledano, kod dizel vozila akumulator traje kraće bar za trećinu vremena ako ne i duplo u odnosu na benzince. To je još izraženije kod taksi vozila zbog veoma česti paljenja i kratkih relacija po gradu.
Ma, to je čitava nauka! Zbog tih krakih vožnji ne strada samo akumulator već bukvalno ceo motor!!! Ali, to je već druga tema.
Vidi da izvučeš koliko god možeš od ta dva akumulatora. I kaži dedi da za sledeću sezonu sprema nove. Kao što sam te učio, nemoj da ih siluješ velikom strujom. Ako možeš "uštroji" struju na 1 amper i tako teraj desetak sati. Ne možeš da oštetiš akumulator, i onako je već polumrtav. Samo ne znam kako ćeš da radi bez bometra da bi znao bar približno kako se menja gustina.

Unknown је рекао...

Ovi akumulatori drze 12.65V, Za ovu sezonu i vise nego dovoljno :),a ono malo akumulatorce 6V 4Ah drzi 6.38V,samo treba da ga probam da vidim da li to efikasno traje ili ce na brzinu da se isprazni.

Djuro је рекао...

Taj napon sam po sebi je dobar (12,65V). Medjutim, kod tako starih i uništenih akumulatzora NE MORA baš ništa da znači. To ti kažem iz ogromnog iskustva. Najverovatnije će biti akumulatori dobri sad preko leta, ali veliko je pitanje za zimu. Niti si merio gustinu elektrolita pre i posle punjenja niti si testirao akumulator polovinom startne struje u trajanju od desetak sekundi. To bi bilo isto kao da bi krenuo na put po mrklom mraku i to po šumi, ali smo sa jednom svećom. Ovo ti kažem najdobronamernije, ako želiš bar malo ozbiljnije da se baviš ovom problematikom, MORAŠ da imaš nekoliko uredjaja. A ti radi kako smatraš da treba.
Kad budeš testirao taj mali akumulator, gledaj da ga tesiraš (nekako, nekim otpornikom ili sijalicom) strujom C/10, mada bi trebalo i C/20, a to znači strujom 400mA. I pazi kad napon sidje na 5,25V tu je kraj pražnjenja. Nadam se da si naučio za toliko kako se testiraju akumulatori. Još bolje bi bilo da nadješ PDF dokument za taj akumulator negde na netu (ako ima) pa ćeš tačno da znaš kapacitet za različite struje pražnjenja (Pukerov zakon!!!).
Srećno!!!

radomir је рекао...

pozdrav,hteo bih da pitam da li sam naneo neku veliku stetu akumulatoru ako sam uradio sledece :
kupio sam nov akumulator VARTA BLUE DYNAMIC 74ah 680A, postavio sam ga u kuciste i nisam nesto mogao da ga pricvrstim, pa sam sam hteo da ga izvadim i vidim dal se oblajznuo srav na kucistu, ne mogoh rukom da skinem klemu rukom i potkacim ga srafcigerom ispod kleme i nemam pojma kako,slucajno vratom srafcigera dohvatim sasiju... pocetnicka greska,kao da prvi put to radim. poce da varnici ko lud i zalepi mi srafciger za sasiju jedva ga ocupah, skoro presecen srafciger. namestim ga posle i spojim kako treba, reko otisao je... kresnem i upali ga na pola kljuca... napon i punjenje su ok... da li sam mu time skratio zivotni vek ? pozdrav

Djuro је рекао...

Svaka greška se plaća! A ova greška je mogla veoma skupo da vas košta. Budite srećni što niste dobili opekotine ili još gore, mogle su da stradaju oči! Ali, sve se dobro završilo. Ako akumulator radi kako bi trebalo onda je sve dobro. Mada se veoma često dešava da ako dođe do kratkog spoja, onda se krive ploče unutar ćelija zbog ogormne stuje od preko 2000 ampera!!! Možda bi bilo dobro da auto električar ispita posebnim uređajem za merenje startne struje taj akumulator. Test traje nekolko sekundi. Pa i ako je sve u redu ipak malo dopuniti akumulator da bude u potpuno napunjenom stanju.

Анониман је рекао...

Koliki minimalni napon akumulatora se tolerise prilikom verglanja?

Djuro је рекао...

To je veoooma rastegljiv pojam. Napon zavisi od bar 5 faktora: stanja napunjenosti ili istrošenosti akumulatora, okolne temperature, kompresije, stanja kablova tj. instalacije, jačine akumulatora...
Kao što vidiš, stvar je više nego komlikovana.
Ali...
Pravilo je da napon ne bi trebalo da padne ispod 9,6 volti POD USLOVOM da je akumulator u dobrom stanju, da je instalacija ispravna, da je temperatura tu negde oko +20 stepeni. Na primer na "debelom" minusu (ispod -10) se toleriše pad napona i do 8,5V. Međutim, to su u pitanju milisekunde tako da taj podatak može da izmeri veoma brz unimer sa funkciom "hvatanja" minimalnog napona, takođe i još bolje se taj napon meri osciloskopom na kome može i da se vidi kako koji cilindar radi i da li je sve u redu. Ima još jedan napon, ali se on retko kad navodi. Za njega ne zna većina majstora električara. To je trenutni pad napona kod pokretanja anlasera (traje 1-2 milisekunde), i tad pad napona ne bi trebalo da bude manji od 8-8,5 volti. Taj podatak se skoro nigde ne navodi sem u stručnoj literaturi. I ja sam naširoko i nadugačko pisao o tome ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.rs/2013/07/inrush-struja-i-napon.html
Mislim da će ti posle čitanja teksta biti neke stvari jasnije.