Странице

среда, 21. август 2013.

Odabir akumulatora prema kubikaži motora

Znam da su se mnogi (i ja dosta dugo) pitali kako se računa jačina akumulatora (startna struja CCA) prema kubikaži motora. (Ovo inače, ne treba da brine jer to računa inženjer koji projektuje motor automobila).
Što bi se reklo, to je pitanje za milion $ !!!
Ali, zato i postoji ovaj blog da bi rešio SVE ZABLUDE I MISTERIJE.
Zato...
Dajem dva linka na kome može da se izračuna potrebna jačina akumulatora za datu kubikažu. Zašto dva?
Zato što je drug link potreban da bi se prebacila kubikaža iz CID (kubni inč) u kubne centimetre. Program za izračunavanje potrebne jačine akumulatora traži CID, a ne živimo svi u Americi, engleskoj, Australiji... (Eh, ti Ameri...)
Stvar je više nego prosta, ukuca se kubikaža u starim dobrim "kubicima" (odabere se iz padajućeg menija CC) i program konvertuje u CID. Onda se ta vrednost prebaci u polje za kubikažu, ukuca se broj cilindara i na kraju se otvori nova stranica gde na dnu piše potrebna CCA za tu kubikažu.
Ovo sam malo pojasnio jer se ne snalaze baš svi podjednako dobro na internetu.

VEOMA VAŽNA NAPOMENA!!!

Startna struja koja se dobije na kraju je data SAMO za pokretanje motora!!! Medjutim, akumulator ima i funkciju da pokreće potrošače kad motor ne radi. U principu se uzima CCA duplo više od dobijene vrednosti, a zbog toga što akumulator vremenom gubi kapacitet i startnu struju.
Još ovo...
Ja bih preporučio da se na dobijenu vrednost ZA DIZEL vozila doda još nekih 20-30% startne struje.
Znaju se već potrebe dizela... Grejači, velika kompresija, veće kubikaže...
Evo primera za prosečnog benzinca od 1600 kubika:
  • -1600 kubika=98 CID
  • -potrebna CCA 196 ampera
 Još jedan primer je stari dobri Golf II, dizelaš 1600 kubika. Njegova startna struja je 250 A (ako je sve u redu sa motorom)
Iz gore navedenog može da se vidi da je za takav auto dovoljan akumulator od 400 ampera (za benzinca). I još malo zbog sigurnosti, neka bude 450 ampera. Pa još, sva nova kola su puna elektronike...
Da se reši i ova zabluda i misterija...

Da...
Umalo zaboravih linkove !?

Za konverziju iz CID u kubike:
http://www.bgsoflex.com/dispunits.html

Za računanje potrebne struje:
http://www.bgsoflex.com/cca.html

13 коментара:

Unknown је рекао...

Tacno ovo racuna :) nema da omane,Nego kupio sam onaj bometar(prostiji tip bez termometar),Danas nesto zahladilo i odmah slabije vergla :) nista strasno ali se oseca,cini mi se da na minus nebi ni radeo :D.stigoh sad kuci skinuh akumulator napon 12.60V,jos je topao sveze skinut iz auta,a gustina elektrolita se u svim celijama krece izmedju 1.225 i 1.250(nemogu bas precizno da kazem jer su mi tako definisani podeoci).Da kazem negde oko 60% napunjenosti.Stavio sam da se puni na moj punjac na preklop broj "2" U pocetku (prvi dva tri minuta) povuko oko 3.5A a sad je vec na oko 2.7A.u sustini koji predlog dajes da se puni :),Za vec sat vreme posto nije mnogo ispraznjen punice se verovatno sa 2A i tako ce ostati verovatno do sutra ujutru.(tako mi radi punjac).Mada praticu struju punjenja,nemogu bas da je zakovem striktno na 2A ali eto tu oko 2A ce biti,Takodje ako predje struja punjenja preko 3.5A znaci do 5A akumulator se greje,a ovako na ovaj preklop "2" nemoze da se greje osim pri dnu akumulatora.Pozdrav i hvala na svim tvojim postovima na ovom blogu,dosta pomazu ali uvek je dobro cuti od tebe neki strucan savet.

Djuro је рекао...

Da častiš!!! Kupio si osnovni instrument za kontrolu akumulatora. Tako sam i ja počeo. Doduše, taj prvi bometar je otišao u večna lovišta jer sam ga polomio. Onda još jedan, pa još jedan...
Velika je razlika 1,225 i 1,25 u gustini. Ako je 1,225 onda je to nekih 75 % napunjenosti što je otprilike donja granica koja je prihvatljiva za stavljanje akumulatora u pogon. A 1,25 je već sasvim solidna gustina obzirom da je tvoj akumulatora star 6 godina. Taj tvoj akumulator je još jedan dokaz da iako ima toliko godina može još malo da mu se produži vek ako se urade neke stvari na njemu po mojim uputstvima.
Dakle...
Morao si do sad da naučiš da je potrebno da sve ćelije imaju što približniju gustinu. Sad bar imaš bometar pa možeš da izmeriš. To nie baš uek moguće da sve ćelije budu "u milimetar" ali drži akumulator preko noći na maloj struji pošto nije ispražnjen. Stavi ga na tvom punjaču na 1 pošto je to najmanja struja i izmeri je. Ako držiš na 2 možda će biti puno ta 2 ampera. Na kraju sutra ujutro uradi ekvalizaciju, odvrni punjač, šta unam, na 3 ili 4 i drži tako nekih sat vremena. Na taj ćeš izmešati elektrolit.
Napomena!!!
Da bi video da li si nešto uradio, izmeri večeras sve ćelije, zapiši od + ka - (tako ja radim da ih ne pomešam), uradi ekvalizaciju, ostavi 2- 3 sata da se malo ohladi elektrolit ako se ugrajao pa izmeri.
Ako ima bar za 0,1 povećanje (u proseku) gustine i to je nešto. Sve iznad toga je odlično obzirom na godine i tvoju opremu.
Za tvoje znanje ne smem ništa da kažem ;)

Unknown је рекао...

Cu castim :D,Evo u 21.30h sam izmerio sledece.Polozaj punjaca "3" napon punjenja 13V,struja punjenja 1.5A.Oko 19h je dolivena destilovana voda u sve celije po potrebi.Gustina elektrolita od + 1.225,1.225,1.225,1.225,1.225,1.175 do -.Od kako sam dolio vodu na polozaj "2" struje punjenja gotovo da nema a takodje je i na polozaj "1".Svega 0.1 0.2A.Tako da sam prebacio na polozaj "3" i tu je oko 1.5A mada smanjice se nocas.Od kako sam dolio vodu ova zadnja celija kod minus kleme nacisto razredjena,ove pet sve iste,samo ova odudara znatno.Videcu ujutru nadam se da ce sve da se sredi.

Djuro је рекао...

Neće se sredi. Da te razočaram. Ovako na nevidjeno. Ta ćelija sa 1,175... Nije dobra. Ta je u kratkom spoju. Velika je razlika u gustini. Sve iznad 5 podeoka razlike (1,225-1,175=0,05) je 99 % kratak spoj. Zato ti se i graje akumulator.
Uradi ovako...
Odvrni taj tvoj punjač na maksimum minut-dva i gledaj da li će ta ćelija sa najmanjom gustinom da ima mehuriće iste jačine kao ostale sa 1,225. Ako ima veoma malo ili nimalo, ta je stradala. Spremaj pare za novi akumulator. Nema popravke. Gotovo. Kaput. Nov akumualator. Mada si se već spremao da ga kupiš za zimu. Ostavi na maloj struji preko noći i ujutro izmeri sve ćelije. Ako je ona sa 1,175 ostala na istom ili se veoma malo povećela gustina u odnosu na druge ispravne, a pri tom se samo ona malo zagrejela, to je još jedan dokaz kratkog spoja.
Srećno!

Unknown је рекао...

Vazi sad cu da vidim,znao sam da nevalja ova mala gustina :).

Unknown је рекао...

Pa ova celija i nije tako losa,mehurici su i kod nje kao i kod ovih ostalih celija,mozda za neku malu nijansu ima slabiji odziv.kako god da bude ako se opravi ce sluzi ako ne kupujem nov,ionako su pare spremljene :),svaka mu cast za jos mesec dana otprilike pa pune 7 godine.Nemogu da verujem da jedna celija moze da upropasti ceo akumulator :D pa to nema nigde da jedna bude jaca od pet.Ako bas otkaze,ima da ga obrnem naopacke i da sve isipam u jednu posudu pa cu uzmem da ga ispiram :D,mada kad se pomislim hvala mu i za sve ove godine :D,a i hvala tebi na pomoci.Videcemo ujutru sta se dogadja

Unknown је рекао...

Ima nade za ovaj akumulator :D neverovatno, gustina u prvih pet celija onako podigla se vrlo malo tako da je tu oko 1.225 i nesto preko,ali u ovu zadnju celiju koja je bila 1.175 sad je 1.200 :) i ostavio sam posle "kvazi" ekvalizaciju da se jos puni do veceras.Ne odustajem tako lako :) mora ovaj akumulator da tera do zimu :D.Neverovatno da je kiselina dole gusca a gore redja,dobro vredi si ekvalizacija bas se fino promesa.Videcu vec sta ce biti do veceras,mozda ipak bude bolje,u svakom slucaju kako god da bude ovo mi je prvo iskustvo s bometrom.Naravno ovi tvoji saveti zlata vrede.

Djuro је рекао...

Tako je Miloše!!! Nije džabe da si sve ove mesece čitao moj blog. Vidiš koliko pomaže bometar. To je isto kao kad izvade krv i daju je na analizu. Tako i ti možeš da vidiš gustinu. Ali, ne vredi uvek bometar, ima "pametnih" vozača što dosipaju kiselinu umesto vode i tako poremete koncentraciju elektrolita. To je isto kao kad bi benzinom gasio vatru. Samo se još više ubrza sulfatizacija. Generalno, ljudi ne vode računa o svojim kolima. Teraju dok se nešto loše ne dogodi. A onda je već (u većini slučajeva) kasno. Nema naš čovek kulturu održavanja vozila. Tako je kod velike većine vozača. Nisu u pitanju samo akumulatori. Zar je teško dva puta u toku godine otići kod električara i proveriti alternator, akumulator... U velikoj većini servisa to ne košta ništa a može da predupredi velike kvarove. Ali, neću o tome, skoro svaki dan se susurećem sa sličnim problemima. Da ne grešim dušu, naišao sam na par vozača koji su došli kod mene u toku jeseni, i rekli "dolazi zima i hoću da proverim akumulator, neću da razmišljam". E, kad bi bilo više takvih...
A za kontrolu akumulatora i alternatora ne naplaćujem ništa.
Možda si dodao malo više vode u tu poslednju ćeliju pa je gustina bila manja. I zapamti! Voda se ne dodaje ako ne treba jer se razredjuje elektrolit a time se lošije provodi struja. I voda se dodaje NA KRAJU punjenja. Još jednom ako je zaista potrebno. Nikako na silu!!!
Ako sve budeš uradio kako treba služiće te taj akumulator sve do zime, moći ćeš i na nula stepeni možda da upališ.
Eto, ti nemaš nikakvu specijalnu opremu, a vratio si akumulator koliko-toliko u život. Samo prosečan punjač imaš. Ali, uz moje savete došlo se do rezultata. Nadam se da i drugi čitaoci ovog bloga mogu izvući neke pouke iz svega ovog.
'Ajde u zdravlje!

Unknown је рекао...

Ja sam prezadovoljan :) akumulator je ko iz fabriku, jutros eto 15C a on ko nov.Bometar je korisna stvarcica jer po meni ona ispada preciznije kaze stanje akumulatora,napon moze da varira i da slaze,a kod gustine nema greske,osim sto kazes kad se neko petlja pa dolije kiselinu.kako sam krenuo s oporavak ima tera i zimu :D msm nemogu napamet da sudim ali tako mi deluje,vreme ce pokazati svoje.

Unknown је рекао...

Koji akulumator da stavim u bmw 525d 130kw mislim koliko ah??
Hvala unapred...

Djuro је рекао...

Ako nisi imao problema sa prethodnim,onda isti takav.
P.S. Internet je toliko veliki da postoji na hiljade sajtova na kojima mozes da proveris koji akuimulator odgovara za taj motor. Jedan takav je i ovaj :
http://24batteries.com/
Inace, taj sajt se nalazi i na mom blogu... Sa desne strane pri vrhu...

Unknown је рекао...

Molim vas da mi izračunate sa kojim specifikacijama, tačnije jačine akumulatroj ja trebam da kupim.

Snaga motora je 88kw
Zapremina motora je 1910 cm3
2008god
Fiat Doblo multijet.

Hvala unapred.

Djuro је рекао...

U svakom Fiat servisu mozes da dobijes potrebne informacije.