Странице

недеља, 26. јануар 2014.

Da li skidati kleme sa akumulatora...? I kada? Pitanje je sad!!!

Ima neverovatno puno tema, problema i svakojakih pojava kod akumulatora o kojima bih mogao da pišem. Ni sam ne mogu da se setim sa čim sam se sve susretao u praksi. I sa čim ću još. Skoro svaki kvar akumulatora je priča za sebe. Iz svega toga nastaje neprocenjivo iskustvo. Kao i u životu. Svaka nova životna situacija donosi neki novi životni nauk.
Po običaju, razni ljudi pitaju svemogući Gugl svašta nešto oko akumulatora pa ih on uputi na moj blog. Lepo. Još lepše ako nađu rešenje za svoj problem.
Tako je i bilo ovih dana. Neko je postavio pitanje na Guglu "da li se skida klema sa akumulatora"...(pretpostavljam zimi). Odlično pitanje! I primereno za ove vremenske uslove. Neki ljudi ne voze svoja kola kad je loše vreme, sneg, led, velika hladnoća. Doduše, ja ne vozim ni kad je lepo...
A onda se sve "potrefilo".
Baš takav konkretan problem sam imao pre 2-3 dana.
Naime, pozvao me je čovek kome sam pre nekih dva meseca osvežio akumulatora. Zamolio me je da odemo kod njegovog rođaka koji je imao problema sa paljenjem njegovih kola. U pitanju je neki mali benzinac, što bi se reklo, može da upali motor na dve baterije od 9 volti.
Pre nego što sam krenuo u proveru parametara dobio sam VEOMA bitnu informaciju da je vozilo bilo na popravci kod limara nekih mesec dana jer je vlasnik imao saobraćajnu nezgodu (ne njegovom krivicom). Kola su sređena ali nisu mogla da se startuju.
Malo unazad.
Kad sam dobio poziv, pitali su me da li mogu da dođu kolima kod mene da bih video zašto ne mogu da ih upale? Međutim, posle nekog vremena ponovo sam imao poziv i pitanje da li bih mogao da izađem ne teren JER NE MOGU DA IH STARTUJU NI PREKO KABLOVA.
Dakle, vozilo je bilo kod majstora oko mesec dana.
Kad sam otvorio haubu manje- više mi je bilo jasno šta se tu desilo.
Dobro, ja to sa moje tačke gledišta. Zato oni koji čitaju sve ovo znaće u kom grmu leži zec.
Naime, kleme su bile na akumulatoru, nisu bile skinute. Merenjem sam utvrdio da je napon na akumulatoru 0,5 volti !!!??? Pola volta!!!
Ni sam ne znam koliko tona olova je prošlo kroz moje ruke, stotina akmuklatora. Ovo je bio UBEDLJIVO najmanji napon koji sam ikad izmerio na nekom akumulatoru.
Po SVIM PRAVILIMA taj akumulator je mogao bez ikakvih razmišljanja da bude bačen u reciklažu.
Ja nisam tako mislio.
Šte se desilo? Klasika. Tako nešto se STALNO dešava vozilima koja stoje na auto placevima. Elektronika izmuze akumulatore do iznemoglosti. Ja to imam običaj da kažem kad vidim takav akumulator "da nema snage da umre".
Majstor koji je popravljao limariju nije skinuo klemu, bilo koju. Doduše, nije njegov posao. A sigurno i ne zna za taj "jadac". Ne krivim ga.
Ne krivim ni vlasnika vozila. Od njega sam dobio odgovor, kad sam mu predočio šta mu se sve desilo sa akumulatorom, da "i ne znam da u mom vozilu ima kompjuter".
Onda je saznao. Doduše, na teži način.
Matematika, elektronika (ja to kažem "primenjena matematika") su egzaktne nauke.
Stoga, evo malog računa da se jasno, koncizno i precizno vidi kako elektronika u vozilu "jede" akumulator.
Napisah (dobri stari aorist!!!) da su neke granice za potrošnju kad vozilo ne radi od 30 do 50 miliampera. Taj podatak može svuda da se nađe. Sve iznad 50mA je nešto što ne valja sa elektrikom u vozilu.
Uzeću najgori scenario (tako se radi ) da je potrošnja 50 mA.
To mu dođe na dnevnom nivou :
24 h x 50 mA= 1,2Ah
A na mesečnom 30 x 1,2Ah= 36Ah
Ovo je ekstreman primer ako se kola ne voze mesec dana.
Međutim, postoje ljudi koji ne voze često. Recimo po desetak dana. Ni oni nisu baš pošteđeni ove "boljke".
Ako se u obzir uzme i to da je zima i da snaga akumulatora drastično pada sa temperaturom, (ugrubo, sa svakim stepenom temeperature za 1 procenat, počev od 25 stepeni), stvari postaju jasne.
Da se vratim na ono početno pitanje  "da li se skida klema sa akumulatora"?
Ima nekoliko faktora koji utiču na to. Ja bih tako rekao.
Prvo, učestanost vožnje. Iluzorno je skidati kleme ako se vozilo koristi svaki dan, svaki drugi, treći, peti...  To je čista ludost.
Ali, ako se kola pale jednom u desetak dana, trebalo bi razmisliti o tome. Naročito zimi. A ako se tako nešto uradi, zašto ne uneti akumulator u kuću (ne na toplo!!!)?
Dalje, na pražnjenje akumulatora su osetljiviji dizelaši (mislim na vozila, ne na one što stavljaju gornji deo trenerke u pantalone :))). Njima je potrebna daleko veća struja za startovanje motora+zahtevaju grejanje. Međutim, dizelaši imaju i akumulatore većeg kapaciteta tako da bi oni mogli da podnesu neko malo veće pražnejnje.
Benzinci se lakše pale ali imaju i akumulatore manjeg kapaciteta.
I tako u krug.
Ovaj slučaj je bio ekstreman. Pretpostavljam da su kola mogla da se startuju da je bar malo bilo snage u akumulatoru. Ponavljam, u pitanju je bio benzinac sa malim motorom. Takvi pale "na pogled".
Ja sam naveo konkretan primer iz svoje prakse. A neka svako odluči prema svom nahođenju šta mu je činiti. Dao sam i račun pa se lako može izračunati koliko se isprazni akumulator usled nekorištenja automobila.
Važna napomena!!
Uvek ta gradska vožnja...
Ona je smrt za vozilo. U svakom pogledu. NAROČITO ZIMI. Nije samo zbog akumulatora. U karteru se kondenzuje voda zbog nedovoljno zagrejanog motora. Loše gorivo, puno sumpora, pomeša se voda i sumpor dioksid i eto sumporne (akumulatorske) kiseline!!! Odlična podloga za koroziju cilindara, klipova, radilice, ležajeva... Odoh ja u domen mog druga Steve!!!
Stevo, javi se!!!
Manje će se potrošiti akumulator u vozilu koje se ne vozi desetak dana ali posle toga se pređe njim stotinak kilometara na OTVORENOM putu, nego na vozilu koje se vozi svaki treći dan ali u GRADSKOJ vožnji po 4-5 km. Istina je takva.
Ima još.
Akumulator koji je bio uništen je kapaciteta 44Ah/330 A (Varta, EFB tip bez čepova, ako je to bitno). I više nego dovoljno za takvo vozilo. Iz tog akumulatora je izvučeno mnogo više od 44Ah. I to može ako se ode ispod granice od 10,5V. Ali posle toga sve je lutrija za popravku.
Još nešto.
Zašto nisu mogli da startuju preko kablova?
Obzirom da je akumulatora bio u takvom stanju to nije čudo. Elektronika u vozilu stalno "posmatra" napon akumulatora. Ako on padne ispod neke donje granice(to se ubaci u procesor prilikom proizvodnje) onemogućeno je starovanje vozila. Iako je pokušano paljenje pomoću kablova to nije moglo jer je prazan akumulator naglo povukao veliku struju + pad napona u kablovima. Posle sam video da su neki trećerezredni kablovi u pitanju, možda bi se mogao upaliti na njih neki skuter od 150 kubika.
Da.
Popravio sam akumulator. Nisam se nadao tako dobrom rezultatu. Doduše, operacija je trajala nekih 48 sati. Toliko je potrebno sati da bi se tako nešto uradilo. Staro parvilo glasi kod takvih uništenih akumulator : samo malom strujom!!!! Nikako drugačije i ne sme zbog velikog untrašnjeg otpora.
Obzirom da je stajao u ispražnjenom stanju skoro mesec dana... A zna se da posle 2-3 dana stajnja u takvom stanju se javljaju kristali olovo sulfata trećeg reda (prelaze iz amorfnog u kristalno stanje)... Sve se dobro završilo. Da se ne lažemo, taj akumulator je trajno i NEPOVRATNO oštećen. Njega NIKO ne može da vrati u stanje pre ovog. Olovo sulfat je toliko duboko ušao u ploče da ga je nemoguće vratiti u elektrolit. Problem ne leži ne pločama nego UNUTRA!!! Međutim, samo moje iskustvo ga je koliko-toliko spaslo. Vlasnik će biti miran bar ovu sezonu a za posle neka spemi novac. Ovo je bilo dobro iskustvo da više tako nešto ne dozvoli.
Ko je razumeo-shvatiće.