Странице

субота, 17. јануар 2015.

Ako vam ovako izgleda akumulator... Nije dobro. Nikako!!!

Prošle godine, čovek koji prati svo ovo moje pisanje i pokušaje da rešim razne zablude i misterije oko akumulatora, kojih ima u neograničenom broju, predložio mi je da napišem knjigu o svemu ovom što radim dugi niz godina. U prvom trenutku mi je bilo malo neozbiljno tako nešto, takav predlog. Ko sam ja da mogu da se upustim u takav poduhvat? Ko bi to čitao? Međutim, u kasnijoj razmeni pisama sa njim, video sam da ipak tako nešto nije nemoguće i van mog sveta. Pošteno govoreći, nisam završio školu koja je ima veze sa elektrohemijom (doduše, ima nekih koji nisu završili nikakvu školu pa su uspešni ljudi, a ima o onih drugih...), ali mi dugogodišnje iskustvo i godine potrošene na rad sa raznim vrstama akumulatora (ne samo olovnim) daju za pravo da tako nešto (možda) uradim u nekom narednom periodu (ovo "u narednom periodu" je omiljena izreka naših političara...). I još mi je predloženo da sve što radim faktografski zabeležim i dokumentujem. Što kaže narod "nema laži, nema prevare"! Ko bi mi verovao da mi je na servis došao akumulator star 14 godina!!!???
Tako sam slikao i dva akumulatora koji imaju naduveno kućište.
Ovo je već opasan simptom.
Moram OPET da se vratim na tu, nebrojeno puta pomenutu, sulfatizaciju. Dakle, produkt rada (pražnjenja) olovnog akumulatora je olovo sulfat. On i nije opasan ako se odmah nakon pražnjenja vrati u elektrolit-čitaj ako se odmah napuni akumulator. Međutim, SAMO posle 2-3 dana stajanja u poluispražnjenom ili još gore ispražnjenom stanju kristali olovo sulfata prelaze iz amorfnog (mekanog) u kristalno stanje. Tada nastaju kristali trećeg reda koje je (skoro) nemoguće razbiti i vratiti na njihovo mesto-u elektrolit, što bi narod rekao "kiselinu". Dakle, posle tog vremenskog period ti kristali se "ujedinjuju" (za ovu pojavu ima tačno naučno obašnjenje ali je to običnom čoveku nebitno) i stvaraju se još veći kristali (na mikroskopskom nivou). Njihova površina je velika i ZAUZIMAJU TRI PUTA VEĆU ZAPREMINU u odnosu na aktivni materijal(npr. čisto spužvasto olovo na negativnoj ploči, koja je inače mnogo problematičnja za oporavak i desulfatizaciju nego pozitivna ploča). Zbog te zapremine ploče se naduju, iskrive, kućište poprima oblik kao na donjim slikama. Ovo veoma lako dovodi do probijanja separatora koji razdvaja ploče i tako da je u 99% slučajeva kratak spoj neminovan. Pravac-reciklaža.
Sad ono što zanima narod...
Zašto?
Ma, nema tu nikakve filozofije. Takvi akumulatori su oni koji su stajali u vozilima koja se dugo ne koriste a nije skinuta klema i elektronika troši malu struju. Već sam nekoliko puta pojasnio da je mnogo opasnije dugotrajno pražnejnje malom strujom nego ono koje je usledilo nakon kratkog perioda velikom jačinom struje.
Dakle, takvi akumulatori su iz vozila koja se ostave u garaži (na primer), ne skine se klema, i ne voze se mesecima ( i za tako nešto postoji veoma efikasan lek ali neću sad o tome). Ili ono što mene veoma često "obraduje", takvi akumulatori su sa auto placeva. Prvo je vozilo tamo negde stajalo mesecima (Nemačka, Italija...), pa je uveženo. Nakon toga je ponovo stajalo još 2-3 meseca kod nas...
Kod mene ne fali igranke nikad.
Kao što rekoh, knjigu mogu da napišem.
Komotno.
Ali, sve ovo je tek vrh ledenog brega, šta sve dolazi na servis kod mene.
"Ako koza laže rog ne laže", zato evo slika...


Malo zapažanje...
Poslednja slika pokazuje "ISPRAVAN" akumulator.
Pa tako kaže "OKO"!!!!!!
He, kako sve mangupi zaluđuju narod...

Koliki je mogući broj paljenja prosečnog akumulatora?

Nailazio sam na ove podatke o broju paljenja na nekoliko mesta, doduše bez ikakvih objašnjenja (što će posle da se vidi u mom odgovoru). To je veoma nepouzdan podatak i zavisi od ogromnog broja faktora. Zato takve stavri koje navodi proizvođač trebalo bi uzeti SA OGROMNOM rezervom.
Neko je postavio pitanje koje je posredno vezano za taj podataka oko broja paljenja. Smatram da je pitanje dobro ali ne smatram da je ideja oko "brojača" imalo pouzdana.
Uostalom, evo pitanja (bez ikakvih izmena):
Pozdrav miša imam jedan upit za tebe.Negdje sam procitao da exide akumulator moze izdrzati 10.000 paljenja.Znas li koliko paljenja mogu izdrzati "obicni" akumulatori.To pitam jer sam mislio napraviti mali sklop sa mikrokontorlerom koji bi bio spojen direktno na keleme akumulatora i mjerio broj paljenja koje bi prikazivao na displeju.Tako da mogu vidjeti koliko mi je jos paljenja ostalo.Sad ne znam koliko je broj paljenja relevantni podatak za ispravnost akumulatora.
Mikrokontroler bi trosio nekoliko mikroampera pa mislim da ne bi utjecalo na praznjenje akumulatora.
*
*
*
A evo i mog odgovora:
Izvini, ali moram da se nasmejem!!! Ti si jedan od onih koji slepo veruju onom što proizvođač akumulatora tvrdi o svom akumulatoru, makar to bi i veliki Eksajd. Da li je objašnjeno pod kojim uslovima je tih 10000 paljenja???!!! Koja temperatura je bila oko akumulatora, benzin ili dizel kao gorivo...Mnogo važnih pitanja a nigde odgovora. To me potseća na prikazane testove zvučnika koje navodi prozvođač. Uzimam ovaj primer jer volim muziku, bavio sam se njom (bio sam bubnjar), imam kvalitetnu opremu za slušanje muzike, pojačalo sam napravio, zvučnici odlični, stari dobri danski  "Dynaudio". Naravno, neko ko nema pojma da je to rađeno u gluvoj sobi (mislim na testove zvučnih kutija), pod savršenim uslovima, da je mereno odličnim mikrofonom na odstojanju od 1 metar... I kad taj neko kupi zvučnik i postavi ga između zida i regala u sobi u kojoj ima još stotinu stvari, tepih, zavesa, fotelje, stvari koje strašno utiču na zvučnu sliku... Razočarenje ne gine!!!
Tako je i sa akumulatorima. Možda taj akumulator ima 10000 paljenja sa nekim benzinskim motorom i na nekoj razumnoj temperaturi. Mislim da si me razumeo:1+1=2. Mnogo sam u ovom poslu tako da slabo padam na te "fore" o broju paljenja (na primer). Mnoga zvučna imena koja proizvode akumulatore imaju još samo od toga-SVOJE IME. I ništa više. Veruj mi.
A ako te baš zanima broj paljenja prosečnog akumulatora on se kreće oko 4000 (tako kažu testovi).
Zamisli situaciju: napravio si taj uređaj koji broji paljenja motora (ovo mi nikad nije palo na pamet!), on pokazuje npr. još nekih 2000-3000 paljenja sa tim Eksajd akumulatorom. Odjednom, bez ikakve najave, čuješ iz motora samo TK,TK,TK!! To se čuje bendiks ali akumulator nema snage da zavergla motor. Šta je sad kad "tamo" piše još 3000!!!???
Pa, na primer, može da bude najobičniji kratak spoj u nekoj ćeliji, otkine se parče olova od neke ploče i napravi havariju. Takav akumulator ide u reciklažu. Ili opšte poznata stvar (ili nije?) da savremeni kalcijumski akumulatori imaju "narav" da bez ikakve objave otkažu. A nije kratak spoj, na primer? To je poznata boljka koje se zove pasivizacija- stvaranje sloja oksida između pozitivne rešetke i aktivnog materijala. Taj oksid se ponaša kao izolator i ne dozvoljava da struje teče kroz rešetku koja se naziva i strujni kolektor.
Kao što vidiš, ideja nije nimalo dobra ni pouzdana. Mnogo je bolje držati akumulator uvek u maksimalno napunjenom stanju. To je JEDINO ispravno i sigurno ophođenje prema istom. Samo tako će čovek da bude siguran da će uvek moći da startuje motor. A ni to opet nije sigurno.
Kao i mnoge stvari u našim životima.