Странице

недеља, 11. август 2013.

Dodavanje vode u ćelije

Eksploatacija akumulatora koji nema dovoljno elektrolita u svim ćelijama je kao vožnja automobila bez dovoljno ulja.
Bukvalno.
To je veoma opasno po akumulator, alternator, elektro sistem u autu.
Nedostatak vode u akumulatoru može da se desi zbog nekoliko faktora, ali je najčešći neispravan regler alternatora i onda dolazi do prepunjavanja. Imao sam nekoliko slučajeva u praksi da je otkazao regler pa umesto 14 V, akumulator je bio punjen sa 16 pa i više volti. Naravno, vlasnik vozila nije znao šta mu se dogadja u motoru. Čak sam imao slučaj od zimus da "mu je mirisala kiselina u kabini" (tamo nekom). Još ludje je to što je čovek odbio popravku reglera jer "mu je skupo". Na stranu što je akumulator bio još uvek u mogućnosti da se popravi.
Ludost nema granica.
Akumulator bez dovoljno elektrolita se greje, optrećuje alternator zbog velikog unutrašnjeg otpora. Ploče bez elektrolita veoma brzo sulfatizuju.
A sulfat NE PROVODI struju.
Da ne ulazim mnogo u dubinu problematike...
Mada bi nekom to bilo zanimljivo...
Dakle...
Zašto sve ovo? Kada se doliva voda u akumulator?
Ovo se podrazumev SAMO ako nedostaje elektrolit u nekoj od ćelija. ZABRANJENO je dolivanje vode ako nije potrebno, tj. na silu. A zbog razredjivanja elektrolita.
U AKUMULATOR SE DOLIVA SAMO I SAMO DESTILOVANA VODA.
Nikad akumulatorska kiselina koja može da se kupi u prodavnici auto delova. Time se remeti koncentracija kiseline. I drastično povećeva mogućnost od kratkog spoja zbog ubrzane sulfatizacije.
Elektrolit bi trebalo da bude nekih 15 mm iznad ploča. Kod kamionskih akumulatora toleriše se i do 10 mm.
Sad ono najbitnije.
Ako nedostaje elektrolita u nekoj od ćelija doda se SAMO onoliko vode da tek prekrije ploče. I onda se pristupi punjenju.
Kad se završi punjenje TEK ONDA SE DODA ONOLIKO VODE KOLIKO JE POTREBNO. Znači, voda je na kraju punjenja.
Nikako pre.
To je jedan trik za koji retko ko zna.
A najbolji trik je ne dozvoliti da  se desi nedostatak vode. UVEK proveriti nivo elektrolita u akumulatoru bar svaki mesec dana. Nije teško, a preduprediće se razna "iznenadjenja".
I uštedeti mnogo novca.
Provera nivoa elektrolita je OBAVEZNA u letnjim mesecima zbog većeg izvetravaja vode. Tada i najčešće dolazi do otkaza akumulatora usled kratkog spoja (ko kaže da akumulatori otkazuju zimi?!).
Ovo sve, naravno, važi samo za akumulatore sa mogućnošću dolivanja vode, one sa čepovima.
Za one "savremene"... Bez održavanja...
Tu nema pomoći (ima, ali je malo zeznuto...)
"Savremeni" traju 3-4 godine, oni "nesavremeni" traju 6-7.
Ko razume-shvatiće.




16 коментара:

Undeniable је рекао...

Pitanje jednog totalnog laika: Kako odrediti da li je nivo tečnosti u ćeliji u redu? Može li neka slika na mail? Unapred zahvalan!

Djuro је рекао...

Odgovor je već u mom postu a glasi" Elektrolit bi trebalo da bude nekih 15 mm iznad ploča. Kod kamionskih akumulatora toleriše se i do 10 mm". Toliko o nivou tečnosti.

Анониман је рекао...

Postovani, a sta raditi u slucaju da su nivoi elektrolita razliciti u celijama (ali svuda pokrivaju ploce bar po 5-6mm), i takav akumulator se preventivno dopuni na punjacu i potom dolije destilovana voda tako da sve celije budu na istom nivou (15mm od vrha ploce). Da li je nakon tog dolivanja potrebno ponovo dopuniti akumulator i odraditi ekvalizaciju (posto je sad definitivno razlicita koncentracija po celijama) ili se samo akumulator vrati u vozilo?

Djuro је рекао...

Mogu da kažem, dobro zapažanje. Odlično primećeno! Ja bih to tako rekao. Tačno je da se voda dodaje tek nakon kompletnog punjenja akumulatora. Ja ipak na kraju tog procesa malo "prokuvam" akumulator da bi se izmešao elektrolit kako valja. Gore bi ostala čista voda jer je lakša od ostatka elektrolita. U principu nije moranje ali je poželjno da se još jednom sve lepo izmeša. Taj proces uraditi kao i obično ujednačavanje, mala struja 1-2 A i napon može da ode i do 15,5V. I tako nekih 2-3 sata. Paziti da struja ne pređe zadatu granicu.Inače taj način punjenja (mala struja a veliki napon) je odličan za skidanje sulfata sa ploča. Provereno, radi sigurno. Ali NE U SVIM slučajevima. Zavisi koliko je akumulator zapušten i sulfatizovan.

Анониман је рекао...

Postovani, hvala na korisnoj informaciji. Dosta vremena sam potrosio (neuspesno) trazeci ovo, jer se svi saveti koje sam nasao na internetu zavrsavaju sa "na kraju doliti destilovanu vodu". Niko ne pominje sta nakon toga.

Inace, u ovom konkretnom slucaju je u pitanju MAGNUM akumulator (obican, sa cepovima) koji je star oko godinu dana, koristi se na starijem benzincu bez neke silne elektronike, ali koji je do sad imao dve incidentne situacije:
1) Zbog zaboravljenog pozicionog svetla proletos se nesto preko 8 sati lagano praznio, nakon paljenja na kablove (mrvicu je falilo da sam zavergla) je dopunjen voznjom od 30ak minuta na 2500-3000rpm
2) Kratko nakon toga je odradjena zamena dotrajalog reglera (a usput i predlozeni servis alternatora jer nije bio u najsjanijem stanju posle 180kkm),a akumulator je dopunjen punjacem u samom servisu (tad nisam posedovao punjac).

Obzirom da sam na ovaj sajt tek nedavno naisao (pozdrav za Stevu Stalker-a preko cijeg bloga sam nasao sajt) citajuci Vase tekstove o problematici (ne)odrzavanja olovnih akumulatora sam prelomio da skinem nalepnicu preko cepova (pa sve i da izgubim preostalih godinu dana garancije) i da na vreme prekontrolisem stanje elektrolita.
1.,3. i 6. celija su imale nesto nizi nivo elektrolita od preostale 3, mada je svuda bilo elektrolita bar 5-6mm preko ploca. Vizuelno se te celije sem nivoa elektrolita po boji i izgledu resetke nisu razlikovale od ovih gde je nivo elektrolita bio "normalan".
Takodje, u medjuvremenu sam nabavio i CTEK punjac, jer se desava da se ponekad auto ne vozi po 7 dana, a vecina relacija su mu gradske (po 5-6km), a po informacijama koje sam nasao ovde, upravo takvi uslovi doprinose brzom otkazu akumulatora (doduse i ostalih sistema na kolima, pre svega auspuha zbog kondenzata).
Pretpostavljam da bi akumulator izgurao do kraja garancije bez dolivanja ili punjenja, mada bi verovatno bio nacet isusivanjem, a dolivanje vode tek po isteku bi bilo vec malo i kasna reakcija. Ovako, bar se nadam, sam mu produzio vek bar nekoliko meseci.

I izvinjavam se svima sto sam bas oduzio ovaj post...

Djuro је рекао...

Kao prvo, nema na čemu! Tu sam da pomognem ako znam i koliko umem. Pomogao sam mnogima, to sam učinio i vama. Kao drugo, nema nikakvog izvinjenja za dužinu posta! Ovo je MOJ blog i JA dopuštam ono što smatram da je na svačiju korist i znanje. A takvih je 99,99% postova i pisama. Takav je i vaš post jer može nekom da bude od koristi.
A sad samo kratko o vašem akumulatoru...
Taj akumulator je SIGURNO oštećen. Mogao bih u pola litra krvi da se kladim (inače sam dugogodišnji dobrovoljni davalac krvi). Prvo, to što je dugo vremena pražnjen malom strujom. To je opasnije nego kratko vreme velikom strujom. Da ne ulazim dalje u domen elektrohemije. Drugo, što je ispražnjen "do bola" što bi rekao jedan moj poznanik iz Smedereva. Treće, što je "kobajagi" dopunjen tom kratkom vožnjom od pola sata (to nije nikakvo dopunjvanja već zajebancija). Četvrto, pitanje je kako, na koji način i koliko je napunjen u servisu. To uzeti sa velikom rezervom. Svašta sam viđao po servisima što se naziva "punjač". Punjač (za amatersku upotrebu) je ono što vi imate, to je nešto dobro što će sigurno napuniti akumulator (koliko je to moguće posle onog oštećenja).
Zato...
OBAVEZNO dopunjavajte akumulator jednom mesečno zbog:
-toga što se ne voze kola po nedelju dana
-toga što se voze na kratkim relacijama (ovo je opasno naročito zimi zbog povećanog broja potrošača)
-toga što je već načet zbog sulfatizovanih ploča a zbog potpunog pražnejnja proletos.
Ako se budete držali ovih saveta trebalo bi da izdrži garanciju a možda i malo više.
Živeli!

Анониман је рекао...

Postovani imam aku. Starter vesna. Njega sam koristio na zastavi 101 posto mi na puntu vartin aku nije hteo upaliti vergla vergla ali nece on je bio star i krpljen i bacio sam ga. E sad vesna nije imao ni malo struje znaci ni kontakt ni malo nista otvorim ga ja vidim ima vrlo malo kiseline dolijem odprilike mozda jedan cm destilovane vode napunim ga sa prekidima od 15min na svaki sat da napomenem aku nije bio koriscen dva meseca kada sam zavrsio punjenje stavim ga u kola kad ono sija crvena lampica da je prazan jedva je pokrenuo brisace sada sam mu dodao jos destilovane vode odprilike jos pola cm i punim ga dali je ovo sto radim ispravno a ako nije molim vas da mi pomognete sta da uradim UNAPRED HVALA

Djuro је рекао...

Na sva pitanja imate već postavljene odgovore na mom blogu, samo ih treba pronaći. U to sam siguran. Ali, ajde da vam kažem par stvari oko tog nesrećnog akumulatora.
Dakle, to što nije korišten 2 meseca je veoma lose. Ploče su sigurno sulfatizovane i tu nema pomoći. Bar vi ne možete ništa da uradite. Obzirom da ne znam kakav punjač imate, ne mogu ni da kažem kako i koliko da ga punite. Na stranu i to što je veoma lako moguće da je akumulator već u kratkom spoju zbog dugotrajnog stajanja i svaki dalji trud je onda uzaludan.Ako neka od ćelija ne stvara mehuriće tokom punjenja (napon mora da bude oko 14,4V), moguće je da je ta otkazala. Samo dolivanje destilovane vode ne znači ništa ako se kvalitetno ne napuni akumulator. Još gora stvar kod tog akumulatora je to što je nedostajalo elektrolita u svim ćelijama. Onoliko koliko su ostale suve ploče za toliko će zauvek biti smanjen kapacitet akumulatora zbog oksidacije . I tu nema nikakve pomoći. Obzirom da ne znate ni napon a ni gustinu elektrolita u akumulatoru, toliko mogu da kažem. Kako što vidite, stvari nisu uopšte tako proste ni naivne. A tako izgleda na prvi pogled.

vladakru је рекао...

prijatelju sta se radi ako je u akumulatoru sipano vise vode nego sto treba (oko 4 cm) iznad ploca. akumulator je od 12v 100ah

Djuro је рекао...

Prijatelju, da ti kažem da to nije dobro što je učinjeno. To je kao kad razvodniš piće, dobije više na uštrb kvaliteta.
To što je dodato 4 cm iznad ploča mi nešto mnogo i ne znači, obzirom da je nivo za tako veliki akumulator po pravilu 1,5-2 cm. Po svojoj prilici sipano je poprilično vode.
Ta operacija povratka u normalno stanje se NE MOŽE učiniti dobro i kvalitetno bez bometra. On tačno kaže kolika je gustina elektrolita u svakoj ćeliji. Naime, trebalo bi prvo dobro napuniti akumulator koliko je to moguće pa izmeriti gustinu. Posle toga izmeriti gustinu i prema njoj odrediti u kakvom su stanju sve ćelije. Pa tek onda videti koliko bi trebalo izvaditi iz sveke ćelije elektrolita i dodati nov fabrički elektrolit gustine 1,28. Pa ponovo „prokuvati“ sve ćelije da se izmeša celokupan elektrolit u svim ćelijama. Ponovo izmeriti i videti šta je urađeno i eventulno“podesiti“ još neku ćeliju sa gustinom ako je to potrebno.
Kao što vidiš operacija uopšte nije naivna i može se lako upropastiti akumulator ako se napamet dodaje nov elektrolit jer se tako remeti gustina koju je fabrika propisala. Ovo može da uradi neko ko se stvarno razume u akumulatore i ko ima opremu za njih.
Da napomenem da je napon akumulatora direktno proporcionalan gustini elektrolita- u prevodu, što je lošiji elektrolit to je manji napon. Što, naravno, nije dobro.
Eto prijatelju, ja bih tako uradio.

Unknown је рекао...

Pozdrav imam par pitanja oko baterije za viljuskar 24v , nije dugo koriscena ali kad sam je probao bilo je oko 7v , imam neku kiselinu za akumilatore oko 5 litara da li bi se to moglo zamijenuti ili sta vi mislite da li bi ja to mogao da napravim

Djuro је рекао...

Ta baterija je za otpad (reciklazu). Kada se 7 V podeli sa 12 celija dobija se napon od nekih 0.6V. A donji maksimalni prag napona za jednu celiju je 1.7V. Nece tu pomoci nikakva kiselina, napravice jos gore stanje!!! To je cena toga sto je baterija dugo stajala i nije odrzavana (dopunjvana redovno). Ploce su totalno sulfatizovane i tu nema pomoci. Tako stoje stvari.

Unknown је рекао...

Moze li patoka ili rakija umesto destilovane vode

Djuro је рекао...

Naravno!!! Akumulator će ti biti veoma zahvalan !!! I on da popije neku...

Goran S је рекао...

Postovani, molim vas za konsultaciju i savet...Invalid sam i krecem se uz pomoc invalidskih kolica koja koriste deep cucle VRLA akumulatore, 2 kom. 12V 55Ah vezanih u seriju.Nakon zamene originalnih akumulatora koji su dosli uz kolica i trajali skoro 4 godine, pojavio se veliki problem za mene! Akumulatori jedva da "izguraju" 10-ak meseci i tu im je kraj.Reklamaciju mi prodavac ne uvazava, jer "baterije nisu u prekidu, nisu u kratkom spoju, nije fabricka greska...ne podlezu garnciji"! Naponski su OK, ali kapacitet im padne na svega 1 do 4Ah, a to nije dovoljno da odem do prodavnice 50m od mene.Pokusao sam sa drugim prodavcem, drugi brend akumulatora - gotovo ista situacuja! Kolica i punjac su provereni na vise mesta i 100% su ispravni, punjac je odgovarajuceg tipa za te accu.U potpunosti postujem preporuku prodavca o punjenju: cim zavrsim dnevnu voznju, odmah kolica idu na punjac, do sutra kad mi opet trebaju.Dnevno prelazim oko 2 -3km, retko kad do 5km, a proizvodjac kolica kaze da je domet sa punim accu do 30km (ovo kazem da biste imali uvid koliko ih praznim od punjenja do punjenja). Akumulatore sam prinudjen da kupujem sam, a to mi je ogroman izdatak na ionako tuznu invalidsku penziju...Molim vas da mi pomognete savetom kako da produzim vek akumulatora, ili ukazete da li gresim nege, iako doslovce postujem uputstva prodavca, a i servisera accu, koji su mi rekli - kad ne vozim kolica, moraju biti na punjacu do sledece voznje (punjac kazu da je iz grupe "pametnih")... Hvala unapred na odgovoru!
S postovanjem, Goran S.

Djuro је рекао...

Problem prevazilazi temu ovog bloga, takodje i moje vreme za odgovor. Zato predlazem da me kontaktirate direktno preko meila : federgezna@yahoo.com
Pa cu onda da vam dam moj broj telefona i da vam pomognem u direktnom kontaktu.
Pozdrav.