Странице

уторак, 01. октобар 2013.

Elektrolit II



Zaboravih (baš volim taj stari dobri aorist!!!) da napišem nešto još veoma važno o elektrolitu. Nije ni čudo, toliko toga mi se mota po glavi u vezi akumulatora, sezona je počela, često sam na terenu...
Ali, ispravljam grešku. Ako je do nje uopšte i došlo...
Elem (Boro Prikaza, selo Praćište iznad Gornjih Baljega), sem što elektroli služi kao prenosnik jona (kao elektroni u žici ) on ima VEOMA važnu funkciju hladjenja akumulatora.
Odakle sad to ?!
Pretpostavimo da je akumulator veoma sulfatizovan (star akumulator, vidjam ih svaki dan) ili potpuno ispražnjen (takodje sulfatizovan ali mnogo bolja varijanta za regeneraciju).
Takav akumulator ima veliki unutrašnji otpor. 'Ajde da kažem i to da je unutrašnji otpor POTPUNO NAPUNJENOG AKUMULATORA u granicama od 2-15 milioma. Može da se vidi da je otpor veoma mali. Zato olovni akumulatori mogu da daju ogromne struje. Čist Omov zakon I=U/R. Sulfatizovan akumulator ima otpor reda i nekoliko stotina milioma. Razlika je evidentna.
Pri naglom punjenju takvog akumulatora, bez ikakve regulacije, dolazi do zagrevanja. To NIKAKO nije dobro. Toplota je jedan od glavnih ubica olovnih akumulatora. Kao i Li-ion (strašno su osetljivi na visoku temperatu, čak mnogo osetljiviji od olovnih), Ni-Cd... Svu tu toplotu, kao Džulov gubitak mora da primi neko ili nešto. A to je elektrolit. Ta toplota je čist gubitak, nešto što nije iskorišteno, bačena energija u vazduh. Zato je bitno loše akumulatore puniti malom stujom.
TO STALNO PONAVLJAM.
Akumulator ne bi smeo da se puni više ako temperatura elektrolita predje iznad 45-50 stepeni. Ja, lično, NIKAD nisam dozvolio da mi temperatura predje 35 stepeni. Što i nije toliko opasano. Obzirom kakvu opremu imam, to i ne može da mi se desi da predje iznad toga.
Toplotu shvatiti kao OGROMNOG ubicu akumulatora. Možda i glavnog. 
Mada iz iskustva mogu da kažem da je glavni ubica akumulatora, bar na ovim našim prostorima-LJUDSKI NEMAR. To mogu odgovorno da tvrdim. Svaki dan to gledam. Niko ne može da me ubedi u suprotno. Posle svih ovih godina i stotina akumulatora koje sam video. I otvorenih hauba. I pokvarneih alternatora. I pokvarenih anlasera....
Mala digresija...
Zato je bitan elektrolit, da bi ohladio pregrejan akumulator. Može samo da se zamisli koliko je temperatura ispod haube tokom leta?! Ali, to je nemoguće izbeći. Takvi su uslovi i tu je tačka. Dok je benzina i dizela.
VEOMA BITNA NAPOMENA!!!!!!
Ovo sve gore napisano važi SAMO I SAMO za klasične akumulatore sa tečnim elektrolitom. One stare, sa čepovima, što može da se dolije voda, kako ja kažem, što ih mnogo volim, što će mnogo redje da vas izdaju od "savremenih"...
A zašto? Pitanje je sad...
Evo rešenjaaaaaa!!! (što bi rekao veliki, najveći Zoran Radmilović)...
U akumulatorima tipa VRLA (u koje spdaju AGM i gel) NE POSTOJI tečni elektrolit.
Tako.
U gel akumulatorima u elektrolit je dodat silika gel (SiO2) u obliku najfinijeg pudera. Takav elektrolit je u obliku gela, želatinast. Zato takvi akumulatori mogu da rade u bilo kom položaju. Kod AGM akumulatora postoji klasičan elektrolit ali je on "zarobljen" u narodski rečeno, veoma finoj vati a ta vata se nalazi izmedju olovnih pploča. Zato AGM akumulatori imaju mnogo veću struju, za isti kapacitet, u odnosu na klasične jer je elektrolit sabijen izmedju ploča i putanja jona je mnogo kraća. Opet, to je pa druga, ogromna tema ...
VRLA akumulatori, naročito gel, imaju MNOGO opasnu boljku, VEOMA OPASNU. A koja proizilazi iz toga što nemaju tečni elektrolit. Time nema šta da ih hladi.
Ta boljka se zove  THERMAL RUNAWAY. Opasna stvar, toliko opasna da dolazi do eksplozija tog tipa akumulatora. Normalo ako se ne vodi računa o njima.
Za taj tip akumulatora, AGM i gel , postoje POSEBNI režimi punjenja i to samo na kvalitetnim punjačima. Mogu da se pune i na klasičnim, ako ima regulacija struje i napona.
Normalno, mora se voditi računa da napon kod gel NE SME DA PREDJE npr 14,8V a kod AGM 14,7 V. Tako nešto, tu negde, svaki proizvodjač daje svoje karakteristike, ali to su neke granice. Npr. gel akumulatori podnese za 30-40% veću struju punjenja od klasičnih kod koji važi pravilo da se pune sa C/10. Gel akumulator od npr 12 Ah može da se puni strujom od čak 1,7A umesto 1,2A.
Thermal runaway je "vrzino kolo", akumulator upada u začaran krug punjenja i grejanja. Akumulator ne može da preda višak energije u vidu toplote, time se diže struja punjenja (kod nerugulisanih punjača(, kako se diže struja tako se povišava temperatura... I na kraju BUM!!!!
Doduše, nikad nisam video gel eksplodiran akumulator. Video sam potpuno deformisan.
Ko bi rekao da nekoliko kilograma olova i malo sumporne kiseline može da pravi takve probleme.