Странице

недеља, 7. децембар 2014.

Akumulator sa auto placa-čitaj sulfatizovan "do bola" !!!

Eto...
Donose ljudi svašta kod mene na servis... Mole, traže da im "ako ikako mogu" popravim akumulator jer imaju kupca... "Samo" akumulator nije "baš najbolji"...
Jedino ako nije tako...
Sarađujem (između svih ostalih) sa nekoliko auto placeva. Daleko da neću da im popravim ono što se da popraviti. Ali, moram da budem iskren, nisam baš nešto "lud" za takvim akumulatorima.
Međutim, ovaj slučaj, od pre nekih mesec dana, sam i zabeležio da pokažem praktično i argumentovano ŠTA STVARNO ZNAČI UNIŠTEN I SULFATIZOVAN AKUMULATOR.
Ovo što budem napisao i pokazao biće dobra vodilja za sve one što budu hteli da kupe polovna kola. Obično se retko kad obraća previše pažnje na akumulator. Često se prodavci dovijaju tako što ga pre prodaje (ne mora da bude!) napune (površinska napunjenost) i onda bez većih problema motor upali. I naravno garancija traje do izlaza sa auto placa. Manje-više.
A uz loš akumulator (koji je u kratkom spoju, npr.) obično može da strada alternator i u NAJGOREM slučaju dođe do eksplozije akumulatora.
Tako mu dođe nekako.
Sve ovo sa akumulatorom se neće primetiti tokom leta ali kad dođe zima... Tada sve ispliva na površinu.
Dakle, vozilo doterano iz Italije (ne, doteraće ga iz Japana!), dizel.
Akumulator sasvim solidan, dovoljno jak ali već poprilično star za dizelaša.
Slika kaže ovako:
Proizvodnja (ili ugradnja, šta već, nije ni bitno), oktobar 2009.  Nema laži, nema prevare, tu je validna nalepnica.
Ovo je VEOMA BITNO. Prvo merenje napona... navikao sam ja na ovakve "havarije"...
Šta reći...Po svim pravilima ovaj je zreo za reciklažu...Samo 5 volti. Dobro, imao sam ja "šampiona" prošle zime sa naponom od 1V. Pisao već o tome. Bilo vozilo kod limara zbog udesa nekih mesec dana, vlasnik zaboravio da skine klemu sa akumulatora. Kad je hteo da upali i da tera nazad kući... Krk!!! Pomagaj majstore, stradao akumulator!!!
Pa što nisi mislio na vreme!?
Naravno, pristupio sam POKUŠAJU oporavka akumulatora. Standardno, MALA STRUJA, "uštrojio" sam je na nekih 2A. To je baš mala struja za tako veliki akumulator (čini mi se 74Ah).
Sada nastaje nešto što je neoboriv dokaz potpuno sulfatizacije akumulatora, da ne kažem da su ploče "zabetonirane" (ovaj izraz nikad nisam upotrebio). Napominjem da je struja STROGO OGRANIČENA, u pitanju je poluprofesionalni uređaj za regeneraciju akumulatora (izvor konstantne struje).
???!!!
Napon skače na više od 22V!!! Dobro, meni nije ništa čudno, relativno često tako nešto viđam... Dakle, može se zamisliti šta se dešava kad bi se ovakav akumulator priključio na neki "buvljački" punjač bez ikakve regulacije!? Kad sa mojm opremom  se ovako nešto dešava. Kod takvih punjača (bez strujne regulacije, ili već bilo kakve) se dobije utisak da je akumulator napunjen za par minuta što je potpuni nonsens.
Još malo oko punjača, onih malo kvalitetnijih...Čak i oni što ih nazvaju "pametni" punjači (jednom napisah da ako su to pametni punjači, da ja onda imam spejs šatl punjač) teško bi se izborii sa ovakvim otpadom od akumlatora. I ako bi nešto uradili, pitanje je koliko bi mogli da povrate njegov kapacitet. A ti "pametni" punjači nemaju baš nikakve mogućnosti sa biranjem ograničenja struje ili napona. Ili imaju neke minimalne. Ono, da li će punjenje biti 14,4 ili 14,8V.
Sledeća slika je samo nekoliko desetina sekundi nakon pretodne...
Napon naglo pada. Još jedan dokaz sulfatizovanih ploča koje imaju ogroman otpor. Ja za takve akumulatore imam običaj da kažem da nemaju snage da umru!
Još jedna slika nakon najviše jedan minut:
Napon rapidno pada. Međutim, da je neki loš punjač, napon bi ostao tu gde jeste. Koliko god bi bio maksimalni napon na izlazu punjača. Pošto ne postoji strujno ograničenje. Za razliku od uređaja koji je priključen  na ovaj akumulator.
I na kraju ovo:
Napon i dalje pada. Na kraju se stabilizovao negde na 12,5V. Oporavak je trajao nekih 24 sata.
I NIJE USPEO.
Uspeh zavisi od nekoliko faktora, a najvažniji je VREME KOJE JE PROTEKLO OD POTPUNOG PRAŽNJENJA DO PONOVNOG PUNJENJA.
Očigledno je da je to ovde bilo nemoguće uraditi jer je prošlo nekoliko meseci od kada je taj akumulator bio u potpuno ispražnjenom stanju.
Kao što napisah, imao sam akumulator i sa samo 1V. ALI JE ON RELATIVNO KRATKO STAJAO u tom stanju i bio sam u mogućnosti da ga oporavim.
Još jedan stvar koja je uticala na nemogućnost oporavka je to što je akumulator već bio star 4 godine i što je iz dizel vozila. A dizel vozila, napisah mnogo puta, mnogo brže uništavaju akumulatorske ploče od benzinaca. Ono...Grejači, veća kubikaža, mnogo veća potrebna snaga anlasera( a time i struje) zbog dobijanja dovoljne kompresije za paljenje...
Šta je pesnik na kraju svega hteo da kaže i pokaže?
Prevencija i održavanje akumulatora (kao i svih sklopova na automobilu, a ovde bih POSEBNO istakao redovnu zamenu ulja, za ovo konsultovati Stevu doktora za motoran ulja, http://motornaulja.blogspot.com/) garantuje uvek siguran start motora čak i u najekstremnijim uslovima (tu mislim na "debeli" minus, ono ispod minus 10, sve iznad toga je "ladovina" za dobar akumulator).
Jer ako se dođe u stanje makar i samo malo slično gore pokazanom, ništa ne pomaže.
Nikakvi desulfatizatori, hemikalije, regeneratori, punjači...Ne pomaže.
Pamet u glavu.
Bolje nego da boli glava.