Странице

субота, 26. април 2014.

"Magično oko", "lampica"... šta god da je, "šarena laža" je!!!

Nebrojeni su načini kako fabrike različitih proizvoda na različite, veoma "inventivne" načine varaju običan narod. Kako se ljudi "zaluđuju", a što je još gore taj narod i poveruje u tako nešto. Da ne bi sve to baš tako bilo, kako su razne fabrike i proizvođači planirali, ja ću dati svoj doprinos. Bar u okviru mog znanja i interesovanja.
Kad se kupi akumulator, mislim na nov, ne zna se, manje-više, šta je unutra. Znaju se osnovni električni podaci, kapacitet i startna struja. Neke farbrike navedu i tip ploča unutar akumulatora. Tu se misli da ako se obe ploče, pozitivna i negativna, sa kalcijumom, onda na kućištu piše "Ca-Ca". Ili ako je navedeno da je hibridni, onda se misli na "Ca-Sb". Obično je ovaj drugi tip onaj klasičan koji mora da ima održavanje i da se doliva voda. Naravno, i onaj prvi ima održavanje, samo što on ima smanjenu potrošnju vode. Mada, to je neka druga tema.
Zašto su u poslednjih 20 godina najzastupljeniji kalcijum akumulatori? Zato što oni, u odnosu na stare sa antimonom i malo savremnije sa kalcijum-antimonskim pločama, imaju nekoliko puta smanjenu potrošnju vode (nekih osam puta). To je odlično za (većinu) današnjih vozača, staviš akumulator i ne razmišljaš o njemu, ne puniš ga nikad, ne dolivaš vodu... Ma, divota!!! Samo što se nigde ne navodi da su stari antimonski akumulatori bar za duplo dugotrajniji od kalcijumskih. Sem na ovom mestu, na ovom blogu. Za sve godine bavljenja ovim poslom, i nakon pročitanih hiljada stanica stručne literature, nigde nisam naišao na podatak da se prave kalcijumski akumulatori za električne viljuškare. Ili, daleko bilo, za rezervno napajanje u telefonskim centralama, bolnicama, vojsci...Ne, tamo su još uvek klasični, stari, antimonski akumulatori. Da ne poveruješ, traju po 15-20 godina uz redovno i ispravno održavanje! O kalcijumskim se i ne razmišlja. A zašto bi? Stara tehnologija je proverena. Tim koji dobija ne bi trebalo menjati. Mnogo ljudi misli da su automobilski akumulatori, startni akumulatori, reprezentativni primer olovnih akumulatora. Ne, to je samo jedan tip. Startni akumulatori ne trpe maltretiranje, duboka pražnjenja. Pravi primer olovnog akumulatora je onaj za duboko pražnjenje, onaj koji se koristi u nuklearnim centralama ako dođe do havarije, onaj koji se nalazi u rezervnom napajanju u telefonskim centralama, oni u podmornicama. To je stara, dobro ispitana tehnologija, stara preko 100 godina. Međutim, svet stalno ide dalje, napredak je neminovan. Sa njim i tehnološkim razvojem dolaze bolje stvari. Zar ne?
Ne bih se složio.
Dokaz za tako nešto je i poznato"magično oko" na pojedinim markama i modelima akumulatora. To "oko" je sve samo ne i magično. Nema nikakve magije u vezi njega. Kao i mnoge stvari koje su napravljene, i to je jedan vid marketinškog trika. I ništa više.
A da bih tako nešto veliko i potvrdio, odlučio sam jednom za svagda da se razjasni takva nebuloza u vidu "magičnog oka". ... I ko mu dade takvo ime!!!
Bilo je prilika da mi je na servis stizao akumulator sa zelenim "okom" i sa izjavom vlasnika "da mu nije jasno zašto je oko zeleno a akumulator ne radi, tj. ne može da startuje motor".
Heh!!!
Posle pojašnjenja nekih stvari oko akumulatora i pokazivanja principa rada tog "oka", narod je drugačije pojmio način rada tog "indikatora stanja akumulatora". Kako se to stručno kaže, već.
Naime, ako bi se zaista uzimalo zdravo za gotovo pokazivanje tog indikatora, velika većina akumulatora bi morala da radi.
A istina je sasvim drugačija.
Istina je mnogo gora nego što se čini na prvi pogled.
To "oko" ili "lampica"(kako kad ne svetli?) nije ništa drugo nego plastična kuglica zelene boje koja se nalazi takođe u plastičnom kanalu i u zavisnosti od nivoa elektrolita i gustine elektrolita se podiže i spušta. Obično postoji još i bela kuglica koja pokazuje da bi trebalo dopuniti akumulator i proveriti nivo elektrolita. Ako takva mogućnost uopšte postoji, ako postoji bilo kakav način dolivanja vode. Ako ne, onda...
Dakle, informacija o stanju akumulatora se uzima iz SAMO JEDNE JEDINE ĆELIJE. A šta da se radi sa onih ostalih pet?
E, to je ono što dolazi noću u kokošarnik a nije petao. To je ono na šta igraju proizvođači akumulatora, i računaju na neznanje naroda. Tu sam ja da im malo pomrsim račune. Koliko mogu, ja sam ništavan u odnosu na desetine milijardi dolara koliko vredi svetsko tržište startnih akumulatora u toku jedne godine.
Dokaz za ovu moju tvrdnju je konkretan akumulator od pre nekih mesec dana koji mi je stigao na servis. Odličan primer! Kad bi bilo bolje, ne bi valjalo!!!
Evo dokaza:
Ili još bliže:
Odlično se vidi da je "indikator stanja napunjenosti" zelen i da je akumulator spreman za rad.
Dobro, evo još jednog dokaza u prilog gore navedenoj tvrdnji...Da je akumulator ispravan.
Vidi se da je gustina iz jedne ćelije više nego dobra, šta više akumulator je prepunjen jer je gustina preko 1,285 gr/cm3. Ali, nek to ne bude smetnja za ova slučaj. I tako je sa ostalim ćelijama, manje-više. Očigledno "oko" uzima informaciju iz neke od tih ćelija jer je zelena kuglica.
Da, tako je sa svim ćelijama stanje. Sem sa JEDNOM.
I to sa baš onom sa koje se ne uzima informacija. "Jedno ali Miru kvari"!!!
A to ovako izgleda:
U nesrećnoj ćeliji je čista voda!!! Ta ćelija je u kratkom spoju!!! Što bometar i pokazuje. Gusina je... Nema je, čista voda!!! Da pojasnim, kiselina nije nigde otišla, tu je, samo se nalazi u obliku sulfata na pločama (oni koji se malo razumeju u hemiju znaju da je to SO4 grupa).
I šta sad? "Indikator napunjenosti" pokazuje da je akumulator ispravan a motor ne može da se startuje.
Što kaže izreka, pametnom dosta.
Ne uzimati sa velikom sigurnošću taj indikator jer je on najčešće loš pokazatelj. Pravo merilio stanja akumulatora je merenje gustine elektrolita (ako postoji mogućnost) i test opterećenja propisanom strujom. Naravno, ove stvari se rade samo u servisima. Zato, ako je akumulator i malo sumnjiv a pokazuje "zelenu kuglicu", pravac servis! To je mnogo jeftinije rešenje nego neprijatno iznenađenje. Koje obično nastupa na nekom minusu. Ili tu nedge.
Konkretan akumulator kod koga se ovo desilo je Eksajd, i to onaj tip što ima sakriven poklopac ispod velike nalepnice. Mnogo ljudi misli da se taj tip ne otvara, ali nije tako. Ovim primer NIKAKO ne želim da omalovažim Eksajd akumulatore. To je sasvim poštena firma sa dobrim akumulatorima. Ovo se dešava i sa svim drugim akumulatorima koji imaju "magično oko". Naveo sam ime samo zbog toga da bi se znalo da ispod nalepnice postoji veliki čep za svih šest ćelija i da ga je moguće otvoriti. Drugi tip Eksajda to već ne dozvoljava jer je poklopac zaliven.
Sve u svemu, ne dozvolite da vas mažu i lažu. Kako proizvođači tako i prodavci.
Prvi zbog koristi, drugi zbog neznanja.