Странице

среда, 04. децембар 2013.

Akumulator se puni 12 sati... Može da bude al' ne mora da znači!!!



U poslednje vreme  mi se dugo mota jedna teorija , pa i da kažem mit, da se “akumulator puni dvanaest sati”. Mislim da je to najveća zabluda, misterija ili kako već bi se reklo. Ono što je dugo uvreženo u mišljenju skoro svakog vozača.
Verujem da kada bih pitao nekog zašto se akumulator puni 12 sati da ne bih dobio nikakav smislen odgovor, ili bar ne precizan. Jednostavno, to je tako. “Tako sam čuo” verujem da bi bio načešći odgovor.
Koji akumulator? Klasičan sa čepovima, zatvoren (EFB) ili AGM? Kojom strujom? Kojim naponom?, Do kog krajnjeg naponskog nivoa? Da li bi trebalo uraditi ujednačavanje na tom akumulatoru? Pri kojoj temperaturi? Kako? Zašto? Mnogo pitanja, nigde odgovora.
Odakle početi po ovom pitanju?
Da bi uprostili stvar i da ne bih puno zalazio u materiju, a još i zbog toga što dobijam kritike jer „filozofiram“ (a ja takvima kažem da ne moraju da čitaju sve ovo, jednostavno jednim klikom miša odu sa ove stranice), uzeću za primer klasičan akumulator sa čepovima, onaj koji je najčešći i pokazalo se najdugotrajniji. AKO SE PROPISNO ODRŽAVA.
Do sada u svojoj praksi sam sreo samo nekoliko AGM akumulatora u vozilima tako da neću da diskutujem o njima. Oni ne idu u ova naša svakodnevna vozila(između ostalog i zato što su duplo skuplji od klasičnog akumulatora a za isti kapacitet, i zato što njihova snaga zadovoljava vozila sa velikom i veoma velikom kubikažom, npr. iznad 2500 kubika). U principu što važi za obične može do nekle da se primeni i na AGM.
Da bi se napunio akumulator do maksimalnog nivoa potrebno je prvo izmeriti trenutno stanje-napunjenost. Naravno, takve uređaje ima veoma mali broj ljudi, možda samo po neko ima bometar za merenje gustine. To nije loša informacija ali ne mora da bude i dovoljna I TAČNA. Naravno, odmah se postavlja pitanje kako da se izmeri gustina kod zatvorenih akumulatora? Nikako. Za to postoje elektronski uređaji koje imaju samo serviseri i radionice. Što bi se reklo, čovek mora da se pomiri sa stanjem koje je, ako ne postoje uređaji za merenje.
U principu se startni akumulatori pune sa C/10. To je neko generalno pravilo. Ima odstupanja ali u posebnim slučajevima brzog punjenja(koje bi trebalo izbegavati). To bi praktično značilo da se akumulator od 50Ah puni strujom 5 ampera. Koliko dugo? Klasično pitanje. Pa onoliko koliko bi trebalo da se dovede u napunjeno stanje. Vraćamo se na početak priče da se mora znati trenutno stanje akumulatora. Tu odlično ulogu mogu da odigraju „inteligentni punjači“ kako se popularno zovu (ako su to inteligentni punjači onda ja kod kuće imam robot-punjač). A ovo zbog toga što oni imaju zacrtanu, određenu maksimalnu vrednost punjenja napona. I ne postoji šansa da se akumulator ošteti tj. prepuni. Ako se zada takozvana „hladna karakteristika“ punjenja napon će otići do maksimalno 14,7-14,8V. I tu prestaje punjenje. Neki punjači onda prelaze u režim održavanja „kap po kap“. Punjenje veoma malom strujom (nekoliko stotina mA) i na naponu oko 13,6V.  Tako može da ostane akumulator beskonačno dugo na tom punjaču.
Ono da se puni 12 sati potiče od toga da se POTPUNO prazan akumulator puni 12-14 sati strujom C/10. Takvih akumulatora je veoma malo, koji su potpuno ispražnjeni. I trebalo bi onda puniti STALNOM STRUJOM u tom vremenskom intervalu da bi se zadovoljilo da akumulator bude do kraja napunjen. Praktičan primer: akumulator 50 Ah se puni strujom 5A u trajanju od 12 sati. To mu dođe sve ukupno 60Ah.Očigledno da je u akumulator ubačeno 20% više struje nego što je potrebno. Zašto? Zato što akumulator nije savršen izvor energije i kod punjenja dolazi do gubitaka od nekih 10-20% usled grejanja a to je čist gubitak. Odatle potiče taj mit da se akumulator puni 12 sati. Očigledno da je to više nego pogrešno mišljenje. Pogrešno je i zbog toga što bi trebalo konstantno ubacivati struju od 5 A. Međutim, takvi punjači su IZUZETNO retki. To su izvori konstante struje. Punjenje takvim punjačima zahteva poseban oprez jer napon može da ode u nebesa!!! Glavno pravilo je da se olovni akumulatori pune KONSTANTNIM NAPONOM. To je takozvana „IU“ karakteristika.  Prvo je punjenje konstantnom strujom do nekog naponskog nivoa (npr. do 14,4V) nakon toga struja pada lagano a napon ostaje konstantan do npr. 14,7V. Tako su manje-više svi punjači ustrojeni. Mislim na one klasične. Ima tu još varijacija, kao što je kod nekih punjača da se izvrši ujednačavanje-ekvalizacija. Ovo za one akumulatore koji imaju nejednake gustine u ćelijama. Punjenje KONSTANTNOM STRUJOM je jedan od najdelotvornijih načina za desulfatizaciju i oporavak akumulatora. Obično je takvo punjenje sa C/20 ili čak i manje struje su u pitanju. Da bi to bilo STVARNO punjenje konstantnom strujom, ne sme se ograničiti naponski nivo već dopustiti da napon ode čak i iznad 16 V. Ovo se sme uraditi ako i samo ako je struja mala. U suprotnom će doći do oštećenja ploča. Poznat je slučaj da kod veoma sulfatizovanih akumulatora napon pređe preko 20V!!! Iako je struja ograničena na npr. 2A. Napon će nakon naglog skoka početi da pada na neki normalan nivo od oko 12V.
Kao što može da se vidi, bez nekog osnovnog merenja ne može se znati koliko bi trebalo da se puni akumulator. Pisao sam o tome da i napon na klemama akumulatora ne mora da bude dobar pokazatelj stanja. Sulfatizovan akumulator ima karakteristiku pokazivanja većeg napona.
Dakle... toliko puta postavljeno pitanje „koliko da punim akumulator“ postaje besmisleno ako se ne zna stanje u kom se nalazi akumulator. Za one što imaju kvalitetne punjače je lako, priključiti i pustiti da automatika odradi svoje. MADA NI TO NIJE NIKAKO GARANCIJA DA JE AKUMULATOR NAPUNJEN DO KRAJA. U svakom slučaju jeste mnogo bolja varijanta od punjača koji nemaju baš nikakvu regulaciju ili ograničenje. Ali postoje punjači bez nekih regulacija koji imaju ugrađen ampermetar. Kod njih može da bude pravilo da kad struja padne ispod nekih 1 amper da je onda akumulator napunjen. Mada opet se dolazi do toga da takav punjač nema nikakvu regulaciju struje i zbog toga dolazi do naglog punjenja velikom strujom koje poslednično dovodi(naročito kod sulfatizovanih i oštećenih akumulatora) do prividnog stanja da je akumulator napunjen za veoma kratko vreme (15-30 minuta).
Da napomenem još i to da je punjenje mnogo efikasnije kada je temperatura elektrolita na nekoj sobnoj temperaturi. A ako se već mora puniti akumulator koji je donešen sa hladnoće onda bi ga trebalo puniti malo većim napon od propisanog. I to pravilo je da sa svakim  stepenom ispod +20 stepeni se dodaje po 20mV na propisan napon. To ne mora baš striktno da bude ali tako je pravilo manje-više.
Moje lično mišljenje o „inteligentnim punjačima“... Baš lično moje.
Nisam njihov ljubitelj. Daleko od toga da nisu dobri. Dobri su, ne mogu da oštete akumulator. Međutim, mislim  da ipak ne napune do kraja bar ne one klasične sa čepovima.
Zašto? Pa zato što je potrebno takve akumulatore nekoliko puta u toku godine puniti naponom iznad 15 V zbog toga da bi se izmešala kiselina i voda u elektrolitu u punom obimu. Ako se to ne uradi po neki put dolazi do slaganja –„stratifikacije“ gušće kiseline na dno akumulatora. Na vrhu ostaje mnogo ređi elektrolit. Tada dolazi do preuranjenne korozije ploča na dnu akumulatora što neminovno vodi u smenjenje kapaciteta i snage. To može da se uradi samo većim naponom. A takvi punjači to ne dozvoljavaju. Većim naponom a malom strujom se efikasno opravljaju akumulatori od sulfata(do nekog nivoa!!!). Takvi uslovi (napon iznad 15V i mogućnost biranja struje u granicama od 0-5 ampera u kontinuitetu) mogu se postići samo sa posebnim punjačima. Takvi punjači nisu ništa posebno ali imaju mnoge prednosti u odnosu na „inteligentne“. Bar za moj ukus. Za one koji neće puno da se brinu za način i tok punjenja tu su punjači „uključi i zaboravi“.
P.S. Ova tema je ogromna, o vrstama, načinima i metodma punjenja akumulatora su napisane stotine knjiga i naučnih radova. Ali, ne mora se imati „svemirsko znanje“ da bi se znalo da li je akumulator napunjen. Ne moraju se imati posebni instrumenti. Jedan od sasvim dobrih znakova da se akumulator dobro puni je taj kada počne napon da pada!!! ???
Evo kako. Važno je da napomenem da je ovo moguće izmeriti samo kod punjenja konstantnom strujom. Kada se struja „uštroji“ na npr. 2A napon ode posle nekoliko sati na 15,5V(ovo je samo primer, ali je tako u 90% slučajeva kod prosečnih akumulatora). Pošto je struja ograničena, napon ne može da ide na više. Kako se puni akumulator tako se i gustina elektrolita podiže. Kako se podiže gustina napon bi takođe trebalo da raste. Međutim to je nemoguće jer je struja ograničena. Zbog toga napon MORA da pada. To nije neki veliki pad, u toku sata (zavisi i od jačine struje) moža da se spusti za 40-50mV. Mali pad ali je pokazatelj da se kristali olovo sulfata rastvaraju a samim tim se akumulator dobro i kvalitetno puni.
Nasuprot tome, ako nema ograničenja struje, ako napon posle nekog kratkog vremena se podigne iznad 16 V i tako ostane do kraja, velika je verovatnoća da je taj akumulator veoma oštećen. To je skoro uvek slučaj kod starih akumulatora koji su dugo bili u dizel vozilima, kod taksi vozila i kod vozila kod kojih je anlaser u kvaru(a da vlasnik to ne zna). Takvi anlaseri povlače mnogo veću struju od nominalne. Neke opšte granice su do 200A za benzince i do 300A za dizelaše. Sve iznad toga je velika struja koja ubrzano vodi u „kidanje“ ploča i samim tim u otkaz akumulatora.


66 коментара:

Анониман је рекао...

Moze li se kiselina izmjesaati umjesto vecim naponom nekim drugim postupkom,npr. presuti kiselinu u bocu promuckati bocu i opet vratiti kiselinu u akumulator.

Djuro је рекао...

Nimalo konstruktivan i invetivan način. Iz mnogo razloga. Prvo, to je MOŽDA moguće uraditi sa nekim malim akumulatorom, npr. 45-60Ah. A šta ćemo sa akumulatorima od 150-220Ah koji su teški od 40-60Kg?! Kako takvi akumulatori da se okreću, drže dugo vremena naopačke(uz to trebalo bi naći tako veliku plastičnu kadu da se prospe sve to) da bi sav elektrolit izašao i posle sve ponovo sve da se vrati nazad? Drugo, kada se radi takva opracija postoji velika verovatnoća, naročito kod već starijih akumulatora, da se prilikom izvrtanja naopačke dogodi da se neko parče olova zaglavi između ploča i napravi kratak spoj! Od dobrog akumulatora napravi se onaj koji može samo da se baci u reciklažu. Dakle, predlog je veoma loš i opasan. Uz sve to, može se dogoditi da se pojave opekotine od kiseline ako se ne nosi zaštitna oprema. Zato, ne bi trebalo izmišljati "rupu na saksiji". Taj metod mešanja elektrolita se koristi već mnogo dugo i ne treba sumnjati u njega i naročito ne bi trebalo izmišljati ništa novo. Kod naročito velikih akumulatora, onih koji se koriste u atomskim centralama(velika rezervna napajanja) ili u velikim solarnim elektranama se koristi prinudno mešanje elektrolita, a na način što se stalno upumpava vazduh u dno akumulatora i tako cirkuliše kroz ćelije. Sličan princip rada je kod pumpi u akvarijumima.

Анониман је рекао...

Kada kazes da pametni punjaci ne napune akumulator do kraja sa svojih 14.7V.Koliko je to onda u postotcima?Jer obicnom korisniku ne igra neku ulogu ako je akumulator npr. napunjen 95% ili 100%.I onako u autu nikad nece ostat napunjen 100%.Mislim da je puno vaznije to da se akumulator ne prepuni i time unisti nego da je 100% napunjen.


Nije za podcjeniti pametne punjace pogotovo ne CTEK.

Evo neke karakteristike CTEK XMS 10

Punjač sadrži značajke poput dijagnoze akumulatora koja pokazuje može li akumulator prihvatiti i zadržati struju/punjenje, posebnu funkciju obnove koja obnavlja duboko ispražnjene akumulatore ili one s viškom nataložene kiseline, jedinstveno punjenje u svrhu održavanja, i senzor za temperaturu za optimizirano punjenje bez obzira na vremenske uvjete.MXS 10 je punjač s potpuno automatskim punjenjem u 8 koraka.


http://www.ctek.com/Archive/ProductPdf/MXS%2010_EN.pdf

DS је рекао...

Свака част на труду и доброј вољи да се скине "вео тајни" са акумулатора.Поздрав од Звукољуба

Анониман је рекао...

Pozdrav autoru, kao i svim čitaocima.

Tekstovi su odlični i poučni, a za mene sasvim razumljivi. Predlog autoru je da možda neke osnovne elemente za održavanje akumulatora prevede na populistički jezik, jer sam shvatio da u mojoj okolini dobar broj ljudi smatra da tekstovi nisu pisani za širu publiku,već užu i profilisanu.

E sada, pitanja:

1) Posedujem bazičnu varijantu punjača akumulatora - rang 20 evra. Da li on može da se prepravi (a da sve ostane u kućištu) u punjač sa kontrolom napona i struje?

2) Letos je kupljen za Alfu 156, 1.8/140 ks Varta blue 12V70Ah630A. Accu je jači od fabričkog, a Alfa se prilično retko vozi (2-4 puta mesečno). Kada je kupljen accu, dopunjen je na pomenutom punjaču, maltene dok kazaljka nije dodirnula 0A. Zaboravilo se. Accu je stavljen i radio je kako treba, onda je ponovo početkom oktobra dopunjen na punjaču. U međuvremenu vožen. Desilo se da je u petak parkiran, a u sredu je bio maltene mrtav. Dopunjen je, ali se plašim za njegove performanse, iako sada radi. Kako da znam da li se na pomenutom punjaču dopunio kako treba i šta dalje da radim?!

Hvala unapred na odgovoru.

Čitalac

Djuro је рекао...

Ako je akumulatora kupljen letos, što znači da je u garanciji, onda bi ga trebalo odneti tamo gde je kupljen na reklamaciju. Međutim, pošto garancija NE VAŽI za ispražnjene akumulatore (što je logično jer nije kricica do njega nego do vozila), od toga nema ništa. A odgovor na pitanje šta bi moglo da se uradi sa punjačem od 20 evra i da li on može da se napuni može se naći ovde:

http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/05/nekoliko-sema-punjaca-olovnih.html

P.S. Bez posebne opreme je NEMOGUĆE saznati da li je akumulator dopunjen do maksimuma. Ili uraditi test kapaciteta tako što se optereti strujom C/20 (3,5A) i meri se vreme koje protekne do krajnjeg donjeg napona od 10,5V. Taj vremenski podatak daje TRENUTNI kapacitet akumulatora od maksimalno mogućih 70Ah.
Od ovog ne postoji prostije objašnjenje. Bar ga ja ne znam. Ako neko zna neka ga i napiše, neću da ima ništa protiv.

Анониман је рекао...

Zahvaljujem na odgovoru.

Srdačan pozdrav,

Verni čitalac

Djuro је рекао...

Nema na čemu! Zadovoljstvo je moje.

Анониман је рекао...

Pozdrav,
Čitam Vaš blog, puno se toga može naučiti, iako sam video i pojedine komentare koji zameraju na striučnoj terminologiji. Međutim ko ne želi, ne mora da čita.
Imam jedno pitanje. Imam punjač za akumulator sa izvodom od 6,8 i 12 V napona i strujom punjenja od 5 A. Na punjaču postoji preklopnik napona punjenja sa 5 pozicija. Između ostalih, postoji pozicija sa izlazom od 10,20 V kod neopterećenog punjača. Kada se sa ovim izlaznim naponom puni akumulator od 45 Ah (bez mogućnosti dolivanja vode), napon posle 3 h dostigne vrednost od 13,9 V. Kod aku od 65 Ah napon dostigne vrednost od 13,5V. Pošto pozicije iznad 10,2 V neopterećenog punjača, kada se priključi aku dostižu napon od preko 15 odnosno 16 V. Pitanje je da li se naponom od 13,9 V (13,5 V) i strujom od 4,5 A može povremeno (jednom u 3 meseca) dopunjavati akumulator bez štetnih posledica po njega. Unapred hvala na odgovoru (ukoliko za to imate vremena).
Pozdrav.

Анониман је рекао...

Imam pitanje vezano za trakcionu bateriju cesto moram da dosipam destilovanu vodu mnogo je gubi baterija je 24v pozdrav.

Djuro је рекао...

"Pozdrav,
Čitam Vaš blog, puno se toga može naučiti, iako sam video i pojedine komentare koji zameraju na striučnoj terminologiji. Međutim ko ne želi, ne mora da čita.
Imam jedno pitanje. Imam punjač za akumulator sa izvodom od 6,8 i 12 V napona i strujom punjenja od 5 A. Na punjaču postoji preklopnik napona punjenja sa 5 pozicija. Između ostalih, postoji pozicija sa izlazom od 10,20 V kod neopterećenog punjača. Kada se sa ovim izlaznim naponom puni akumulator od 45 Ah (bez mogućnosti dolivanja vode), napon posle 3 h dostigne vrednost od 13,9 V. Kod aku od 65 Ah napon dostigne vrednost od 13,5V. Pošto pozicije iznad 10,2 V neopterećenog punjača, kada se priključi aku dostižu napon od preko 15 odnosno 16 V. Pitanje je da li se naponom od 13,9 V (13,5 V) i strujom od 4,5 A može povremeno (jednom u 3 meseca) dopunjavati akumulator bez štetnih posledica po njega. Unapred hvala na odgovoru (ukoliko za to imate vremena).
Pozdrav."
NE!!! Taj napon od oko 13,5V može da služi SAMO i SAMO za ODRŽAVANJE akumulatora. A to praktično znači da to može da posluži samo ako je akumulator POTPUNO napunjen ali neće dugo da se koristi i stoji npr. u podrumu, garaži... To je takozvano održavanje akumulatora. Što praktično znači-prvo napuniti DO KRAJA akumulator pa tek onda koristiti tu mogućnost. Mada tako nešto retko ko koristi jer 99% ljudi i ne zna za tu mogućnost koja je preko potrebna ako se dugo ne koristi akumulator. Naravno, struja ne bi trebalo da prelazi preko 1A (i to je mnogo) u tom slučaju. Mada mislim da će struja da padne ako se tako priključi POTPUNO napunjen akumulator. Toliko mogu da kažem jer nemam više informacija. A i ovoliko mislim da je dovooljno.

Djuro је рекао...

"Imam pitanje vezano za trakcionu bateriju cesto moram da dosipam destilovanu vodu mnogo je gubi baterija je 24v pozdrav."
Malo informacija. Pošto je to trakciona baterija i ima 12 ćelija , da li iz svih ćelija nedostaje voda? Ili samo iz jedne ili iz nekoliko? Tamo gde često nedostaje vode znači da je povećan otpor (najverovatnije). To praktično znači da ima mnogo sulfata na pločama a oni dovode do povećanog otpora i time do povećanog grejanja. Trebalo bi ispitati gustine svih ćelija pomoću bometra i videti da li ima velike razlike između ćelija. Nemoguće je ovako napamet reći, ipak je elektrohemija egzaktna nauka i nema nagađanja. Inače, trakcione baterije su najčešće antimonskog tipa i poznate su po povećanoj potrošnji vode u odnosu na kalcijumske (ali su zato i dugotrajnije).
P.S. Proveriti punjač da li daje dobar napon na kraju punjenja (da li možda prepunjava i zbog toga dolazi do gubitka vode).

Анониман је рекао...

Citao sam nekoliko Vasih tekstova , ali me zanima nekoliko odgovora na konkretna pitanja. Akumulator je 55ampera, a auto Samara, ako je to uopste i bitno.

1. Napisali ste da bi akumulator trabalo puniti na svaka 3 meseca otprilike, da li to sme i da li je pozeljno da se radi i dok je akumulator u garanciji?

2. Da li u tu svrhu smeju da se koriste neki jeftiniji punjaci ili ne, posto sam citao da ih bas ne preporucujete?

3. Ako ga punim npr na svaka tri meseca, kako da znam kada je akumulator pun, tj. kad da ga iskljucim sa punjenja?

Unapred Vam hvala na odgovorima

Djuro је рекао...

Ponavljaju se stalno ista pitanja, ali ponovo ću da odgovorim:

1.Da, može se dopunjavati iako je u garanciji, NAROČITO ako se vozilo većinom koristi u gradskoj vožnji. Pitanje: ako je akumulator u garanciji i slučajno se isprazni greškom vlasnika (ne priznaje se reklamacija!!!) tako što je zaboravio svetla ili bilo koji drugi potrošač, da li i tada znači da ga ne bi trebalo napuniti (jer je u garanciji)?

2.Ako sam već preporučio da se ne koriste takvi punajči, znači to je to! U krajnem slučaju, mogu da se koriste, ali onda je kvalitet punjenja shodan kvalitetu punjača.

3. To ne možete da znate nikako bez instrumenata namenjenih za to. Da li je akumulator pun, to "zna" punjač. Doduše, takvi punjači ne koštaju 20-30 evra. Savremeni punjači poseduju u sebi elektroniku koja stalno kontroliše tok punjenja (napon i struju) i "znaju" kad je bi trebalo isključiti ili prebaciti u mod održavanja. Opširan tekst sam napisao baš na mestu gde ste postavili pitanje. Sve sam potanko objasnio. Ko je razumeo-shvatiće.
P.S. Doslovce na jednom mestu piše:
Dakle... toliko puta postavljeno pitanje „koliko da punim akumulator“ postaje besmisleno ako se ne zna stanje u kom se nalazi akumulator.
Mislim da je ova rečenica svakom jasna.

Steva је рекао...

Čestitke za 25000 pregleda bloga.
Pa sledeće godine u ovo vreme neka bude 250.000!

Djuro је рекао...

Hvala Stevo, druže moj!!! Kada sam počinjao sa svim ovim nisam mogao da zamislim da će na sve ovo da ispadne... Kako god, živ bio ti! I tvoj blog, naravno.

Анониман је рекао...

postovanje
nasao sam vas sajt preko gospodina stalkera iliti steve i moram priznati da obojica radite sjajan posao,jos neki mehanicar da napravi blog i postadosmo svi majstori mada ne bas.postavio bih pitanje u vezi punjenja alternatora naime majstor mi je merio punjenje 13,7 a kada doda zicu na plusu ode na 14.na minusu se ne menja brojka.da li je to komplikovano uraditi ili samo ocistiti kontakte od akumulatora preko anlasera do alternatora.i jos nesto ispala mi je dioda na drugom lternatoru koji sam imao pre ovog ali posto sam imao drugi alternator stavio sam njega a ovu diodu sam nasao u plasticnoj zastiti alternatora pa bih probao samda je vratim ako to moze tako i ako ne mora d se menja most posto volim sam da prckam .hvala unapred ,sasa.

Unknown је рекао...

Pre svega srećna slava Sv.Nikola svima koji slave.
Evo ja da se javim posle 40 dana korišćenja novog black horse akumulatora (55Ah 480A).Rešio sam da ga redovno održavam i punim.Za ovih 40 dana odlično radi poso.Kad sam ga skinuo juče napon 12.50V,gustina elektrolita 1.300,Polako se punio sa oko 2A i napon se polako popeo na 15V kada sam ga iskljucio sa punjača.Malopre(posle 14sati mirovanja)sam izmerio napon 12.83V i istu gustinu elektrolita.Sad me interesuje zašto je napon prilikom skidanja iz auta bio 12.50V i gustina kao da je akumulator pun?a u stvari nije bio pun ali nije bio ni prazan toliko :).Unapred hvala.

Djuro је рекао...

Hteo bi mnogo toga da znaš, ali ako bi sve moglo na gotovo ;). Odgovoriću ti, mada sve to što si me pitao ima već na mom blogu. Ali trebalo bi negdr to naći i pročitati, je l'? Prvo, trebalo bi uzeti temperaturu elektrolita u obzir tokom merenja. Dakle, sve ispod 26 stepeni je gušći elektrolit i to bi trebalo kompenzovati (oduzeti). Zato postoje bometri sa termometrom, a takav imam, da bi se oduzelo ili dodalo po pitanju gustine. Dalje, taj tvoj bometar... Uzeti u obzir i njegovu tačnost. A ako se sećaš iz mojih pisanja, trebalo bi NAJMANJE 24 sata da odstoji akumulator pa tek onda izmeriti napon na izvodima. To u tvom slučaju je bilo 14 sati. Dalje, napon od 12,5V ne mora da bude tačan, jer ne znam koliko su kola pre toga stajala, nisu paljena ili slično. I za to isto važi pravilo, mora da stoji akumulator BAR 24 sata pa meriti napon. Možda si nekoliko sati ranije koristio neki potrošač na kolima pa je zato manji napon. U krajnjem slučaju, nemoj puno da se oprterćuješ time, samo radi onako kao i sa prošlim akumulatorom, kojem si produžio život skoro godinu dana, i nema brige.
P.S. Gustine iznad 1,28 NIJE DOBRA, to znači da je prepunjen akumulator. To obavezno uzmi u obzir!!!

Unknown је рекао...

Vrlo je moguće da mi promaklo da nisam pročitao nešto na blog :D,ali eto ti si mi na gotovo reko sve što mi je najbitnije,da se ne opterećujem po mnogo :),Pošto mi je malo prepunjen akumulator moraću da pazim sledeći put na punjenje,a inače napon kad je skinut akumulator iz auta je posle 30ak sati stajanja u mesto,generalno trebao sam letos da sačekam onaj bometar sa temperaturnom kompenzacijom a ne ovaj što nemam,nego ja nisam majstor pa mi za amaterske potrebe završava poso :).Drugar za golfa 1 1.6D kupio nov akumulator Vesna od 72Ah ako ne gresim sa 640A,nego moram da ga dopunim ovi dani kad mu bude slobodan auto,lepo pali ali kao da je malo ispraznjen,a u prodavnici stajao oko 30 dana,ako ga nisu slagali.Pozdrav i još jednom hvala na pomoći :)

Djuro је рекао...

Biće od tebe majstor!!! Proveri ti taj akumulator tvog druga pomoću bometra, tako je najbolje. I drži ga na maloj struji ako hoćeš da ga dopuniš. Čuće se za tebe tamo u Nišu, samo malo ljudi da razglase. Eto tebi posla!!!

Sale је рекао...

Poštovani,

Imam Tudor High Tec akumulator koji je bez održavanja. Spao je nivo elektrolita sudeći po onom Magic Eye, a ne može se dopunjavati. Da li ima nekog rešenja, kako mu dodati vodu?

Djuro је рекао...

Da je taj, koji je napravio akumulator, hteo da ima mogućnost da se doliva voda, on bi tako nešto i napravio u vidu čepova. Proste, zar ne? Ovako...Možete samo da gledate. Postoji način za dolivanje vode ali to vama, niti bilo kom drugom ko se ne bavi akumulatorima, nije dostupno niti preporučljivo. Dakle, zaboravite na to. Čisto sumnjam da nedostaje vode jer se u te EFB akumulatore sipa elektrolita i više nego što je potrebno prilikom proizvodnje a baš zbog toga što ne postoji mogućnost dolivanja. Što se tiče tog "magičnog oka"... O tome sam na blogu mnogo pisao(samo, je l', bi trebalo naći). To je paljevina za narod, to nemem veze sa vezom. To"oko" može da bude zeleno i da čovek pomisli da je akumulator u redu, a on ne radi???!!! Kako to? Zašto to? Pa zato što to "oko" uzima informaciju SAMO iz jedne ćelije. A šta ćemo sa ostalih pet? Može da bude da je jedna od tih pet u kratkom spoju i taj akumulator je spreman za reciklažu. A "oko" zeleno. Akumulator ne radi. Nešto tu nije u redu... Zato ZABORAVITE to "oko".
Pošto nisam vidovit, trebalo bi odneti akumulator u neki servis kod auto električara da se proveri. Ovako nagađanje ne vodi ničemu. Prođite po mom blogu, naći ćete takve stvari o akumulatorima o kojim niste ni sanjali da postoje. Da ne bih stalno jedno isto ponavljao, jer su pitanja skoro uvek ista, evo za početak šta da pročitate, biće vam neke stvari mnogo jasnije:

http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/08/dodavanja-vode-u-celije.html

http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/07/osusen-akumulator.html

Sale је рекао...

Zahvaljujem na odgovoru.

Kuglica je bila zelena kad je bio nov, posle je bila siva, a sada se ne vidi uopšte.

Kontaktirao sam prodavca, odnosno servisera, i njihovo je tumačenje da ili je ćelija u kratkom spoju (verujem da nije, jer aku. najnormalnije radi) ili je napon punjenja na kolima previsok (a nije sigurno, to sam proverio).

Sumnjam da će uvažiti reklamaciju, iako je i dalje u garanciji.

Javiću kako se završilo, čim skinem aku. sa kola i ostavim ga u servis na par dana.

Djuro је рекао...

Ma ima i tu pomoći!!! Ako se kuglica ne vidi, verovatno je crna. To znači da je akumulator poprilično ispražnjen, a time je smanjena gustina elektrolita. Još veća verovatnoća ako akumulator ima 2 pa i možda 3 godine a za to vreme nije nikad dopunjavan pomoću punjača. Alternator NE MOŽE pravilno i dovoljno da napuni akumulator! Zato, pre odlska u servis probati da se dopuni punjačem. Kakav god bio, bar malo će da pomogne. Onda ostaviti akumulator 24 sata da odmori pa tek onda ga odneti u servis na proveru. Ja bih tako uradio. A tvoje je kako ćeš.
Pozdrav!

Sale је рекао...

Ne, nije siva, nema je uopšte, pa sumnjam da je negde na dnu, ako je to moguće.
Dopunjavao sam aku. sa nekim običnim punjačem, i nije isplivala. Ranije se sa sivog digne na zeleno, sada se ne vidi ništa.
No, probaću još jednom pre servisa da premerim sve napone.

pozdrav

Unknown је рекао...

Pozdrav autoru!
Imao bi jedno pitanje. Ovako...
Akumulator je black horse 72 Ah 640A. Imao je napon prije punjenja 12.45v ali na mjerenju opterecenja od 150A napon je padao ispod 8v, odnosno nije mogao to izdrzati par sec. Da napomenem da je dugo stajao i da je bio praznjen do kraja. prije punjenja nisam mjerio bometrom gustinu elektrolita. Punio sam ga i jos uvijek ga punim: prvo sam ga punio konstantnom strujom 1A 12 sati, zatim sam ga punio s 2A i par puta sam povecavao struju na 5A, najduze sat. Uglavnom u njega sam ubacio preko 70A kad se sracuna vrijeme punjenja i struja punjenja. Na pocetku s 1A i 2A napon je dostizao oko 15.5 V i daljim punjenjem je opadao i sad kad ga punim na 2 A ima napon od 13.8V i jos uvijek opada ali vrlo malo(opadanje pripisujem da se vrsi desulfatizacija kako ste i vi opisali). Trenutna gustina elektrolita je oko 1.26 +-0.03 u celijama. Mene zanima da li ce na konstantnoj struji napon poceti da raste, i da dostigne 14,7v ili cak 15,5 da uradim evalizaciju. To me zbunjuje, jer kao sto sam vec rekao, punio sam ga dugo vremena i ubacio vise A od njegovog kapaciteta. Pozdrav!

Sale је рекао...

Pojavila se kuglica, sad je normalno siva.

Djuro је рекао...

Pozdrab za Dragišu!
Nisam vidovit ali mogu da kažem jedno sa sigurnošću: taj akumulator je veoma oštećen a zbog toga što je dugo stajao u ispražnjenom stanju i što je bio pražnjen do kraja. TO SU NAJOPASNIJE SITUACIJE ZA SVAKI AKUMULATOR POSEBNO ZA STARTNI. ONI IMAJU TANKE PLOČE KOJE NE TRPE MALTRETIRANJE. Pad napona ispod 8V na tako malom opterećenju od 150A je veoma loša stvar. Sa 150A se ispituju akumulatori koji imaju startnu struju 300-350 A. I ne sme da padne ispod 9,6V na 25 stepeni. To mi sve smrdi na kratak spoj u jednoj ili dve ćelije. Ovako ja to ne mogu da kažem. Drugo, gustina je 1,26 sa razlikom 0,03. To znači da je u jednoj npr. 1,23. Ako dobro razumem. Smatraću da je taj bometar relativno tačan. Da li će napon da počne da raste? To zavisi od mnogo faktora. Iluzorno je razmatrati porast napona ako akumulator ne valja. Trebalo bi da raste do neke granice i tu da stane, pa da počne da pada. Taj napon od 13,8V je mali za struju od 2A. Doduse, moguće da je mali zato što jedna ćelija ne radi.To se lako vidi ako se pogledaju sve ćelije. Svaka mora iznad napona od 14,4V da ima mehuriće. Može se na trenutak povećati naglo struja na npr. 4-5 A i držati nekoliko minuta i gledati da li sve ćelije ključaju. Ako se greje neka ćelija više nego neka druga ta je gotova-kratak spoj. A normalno je ubaciti nekih 20% više kapaciteta u akumulator jer postoje određeni gubici u punjenju. Savet, kako bih ja uradio, da ne filozofiram više jer daljinski ne mogu da popravljam akumulatore...
Dakle, posle današnjeg punjenja ostaviti akumulator MINIMUM 24 sata da odstoji. Nakon toga uraditi test opterećenja propisanom strujom. Praktično, opteretiti ga strujom od 250-300 A u trajanju 10-15 sekundi (ako imate takvo opterećenje). Ako napon padne ispod 9,6 V možda bi još mogao da prođe, zavisi od vozila u kom je akumulator. Ako padne ispod 9V POD TIM OPTEREĆENJEM taj je završio karijeru. Taj test uraditi 2 puta u razmaku od nekih 5 minuta. Ja tako radim, mada je dovoljan jedan test. Uzeti u obzir koliko je star akumulator, da li je bio u dizel vozilu, KOLIKO SU OŠTEĆENE PLOČE (boljka novih somborskih akumulatora)... Još nešto... Ako pod opterećenjem od tih 250-300 A naglo proključa neka ćelija... Kratak spoj je u njoj. Toliko sa ovog mesta mogu da pomognem.

Unknown је рекао...

Testirao sam kako ste rekli i nije moga da izdrzi ni par sekundi a da mu napon ne padne ispod 8A. Ja imam onu obicnu viljusku za ispitivanje a napon mjerim digitalnim instrumentom. Viljuska moze da mjeri max 320A i to samo 3 sekunde, mada je ja drzim i do 4-5, dok se max ne zagrije. U akumulatoru je kratak spoj, iako instrument pokaze da ima 12,5 volti. Jedna celija kljuca.
E sad, punio sam jedan drugi, imao je 11,8V, totalno ispraznjen. U jednoj celiji je gustina elektrolita bila veoma mala, ispod 1.05,. U principu sama voda. U drugim je bilo oko 1.2. Drzao sam ga 10 dana na maloj struji, u pocetku je bila 1A, a zatim sam smanjio na 0,5 A. Citavo vrijeme je gustina elektrolita rasla, ova celija koja je bila prazna je dostigla gustinu 1.25 a ove druge oko 1.28. nakon 24 sata sam ga testirao sa ovom viljuskom na 320A i nakon 5s naponje padao do 10v. Sacekao sam opet 24 sata i opet sam testirao i napon nije isao ispod 9.92v. Radio sam vise uzastopnih testiranja u roku nekoliko min. Sad me zanima sledece: dosuo sam u sve celije vode(nakon punjenja), jer je nivo malo opao, i dosuo sam da sve celije imaju podjednak nivo. Nakon toga koncentracija elektrolita nije bila vise ista, opala je na 1.25 u ovim punijim i u onoj losijoj na 1.23. Da li ga treba sad dodatno opet puniti? Vi ste rekli da treba dosipati vodu na kraju, a time razrijedimo elektrolit. To me buni. Inace ovaj akumulator je 2005 godiste, vartin, prva ugradnja na vw vozila. Sad planiram da ga stavim u svoj golf 2 da vidim kako ce se ponasati. I jos, da li je lose za akumulator sto sam ga punio 10 dana na maloj struji? Odnos stete i koristi?
Pozdrav!

Djuro је рекао...

Nema tu šta da vas buni! Normalno je da ako se dolije voda da opada koncentracija elektrolita. Tačno je da se doliva voda TEK NA KRAJU punjenja. Naravno, ne bi trebalo dolivati vodu više nego što bi trebalo jer se tako razređuje elektrolit a postoji i opasnost od izlivanja elektrolita zbog toga što se njegov nivo diže tokom punjenja. Obzirom da je akumulator bio potpuno ispražnjen nema opasnosti što ste toliko dugo držali na maloj struji. Međutim, ipak je struja bila velika za neko duže stajanje na punjaču. Ako se dugo drži na punjaču, struja ne bi smela da bude više od nekih 50-100 mA. Eksperimentima je dokazano da ako se veoma dugo drži na maloj struji dolazi do korozije pozitivne ploče i uništenja akumulatora. Ali, to je neka druga priča. Takvi slučajevi se ne događaju kod startnih već kod stacionarnih akumulatora. Možete posle dolivanja vode da još malo stavite akumulator na dopunjavanje na nekih 1-1,5A da još malo pomeša elektrolit jer je sad koncentacija veća na dnu(stratifikacija)!!! Ipak bih uzeo sa rezervom popravku tog akumulatora jer je u početku bila ogromna razlika u gustini u jednoj ćeliji. Ako ste ga popravili onda još bolje. Mada je pravilo da sve što je iznad 5 jedinica razlike (npr. sve su 1,2 a jedna ćelija je 1,13) se smatra da je u kratkom spoju. Struja od 320A kojom ste testirali je poprilično velika, a ja ne znam struju tog akumulatora koji ste testirali. Ako je nekih 600 A i malo više, onda je napon dobar. Mada je pravilo za testiranje da test traje 10-15 sekundi propisanom strujom. Vi to nemojte da radite jer možete da izgorite taj uređaj za testiranje koji imate. Ako posle nekoliko meseci korištenja akumulatora nema nikakvih problema, onda ste sve dobro uradili. Biće mi drago da sam svojim savetima tome doprineo. Ipak nastavite redovno održavanje akumulatora i služiće vas verno i u najgorim uslovima.

Unknown је рекао...

Zaboravio sam da kazem da je akumulator 72Ah 640A. Znam da bi ovaj moj uredjaj izgorio tako da pazim. Da li bi bilo korisno da ga ispraznim nekom sijalicom od 55w dok ne padne napon na 10.5v pa da ga ponovo napunim? Da li bi to doprinijelo izjednacavanju koncentracija? Dok sam ga punio nisam dao da napon predje 16V(kretao se oko 15-15,7). Drzao sam ga 10 dana zato da bi se izjednacile koncentracije, a strujom od 100mA bi trebalo jos duze vremena, ako se ne varam.
Hvala na savjetima. Pozdrav!

Djuro је рекао...

Kao i o mnogim drugim stvarima,takodje sam i pisao o ujednacavanju svih celija u akumulatoru.Naravno, samo je trebalo malo potraziti po blogu. Dakle, evo odgovora na tvoje pitanje:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/06/ekvalizacija-ujednacavanje.html

Unknown је рекао...

Zanima me jedna stvar kod punjenja akumulatora. Nadam se da nisam naporan sa pitanjima...izvinjavam se unaprijed.
Dacu primjer na dva identicna akumulatora 72Ah 640A. Kod prvog, prilikom punjenja(ne racunajuci pocetni pad ako je sulfatizovan), napon raste, do zadatog nivoa npr. 15,7v puneci malom konstantnom strujom od 0.5 do 1A i posle toga struja opada.
Kod drugog se desava sledece: napon naglo poraste do 16v (opet isti princip punjenja mala struja od 0.5 do 1A) i tokom visecasovnog punjenja, napon pocinje da opada i na primjer ako je na pocetku imao 15.6v na 0.5A, nakon par dana ima na istoj stuji 14.1V, i koliko god da ga drzim on se ne mjenja (dan, dva...) Na vecoj struji od 1 A drzi oko 15.1 i to je to. Cini mi se da bi prije padao nego rastao.
Isto sam primjetio kod ove baterije da u toku punjenja u 1 minutu napon poraste na primjer s 15,26 na 15,4 i opadne i tako stalno. Da napomenem da je u celijama ovih aku priblizno ista koncentracija elektrolita od 1.25-1.28 (i obicno u onim vanjskim celijama kod stubica je manja u odnosu na ostale).
Ovaj drugi ima par celija u kome je elektrolit blago mutan, korozija pozitivne resetke ako se ne varam.
Stariji su aku i praznjeni su po jednom najmanje sto ja znam.

Sad me interesuje vase misljenje za ovaj drugi, jer po mom dosadasnjem znanju ja mislim da je ovaj prvi bolji(par dobrih akumulatora se ovako ponasalo), odnosno da se normalno puni dok za ovog drugog ne znam sta da mislim(na pocetku sam mislio da je normalno sto napon pada, sulfatizovan previse, ali nakon tog pada nema rasta napona na neki normalan nivo).
Prvi drzi 10v na 320A 4sekunde
drugi 9.6v na 320A 4 sekunde
Mislim da nema kratkog spoja (ne siste celije prilikom opterecenja i prilikom punjenja u svim ima mjehurica)

Pozdrav!

Djuro је рекао...

Nemoguće, neozbiljno i teško je popravljati akumulatore " na daljinu" kao i dati bilo kakvu dijagnozu. Ma ne samo akumulatore nego bilo koji tehnički uređaj. Pa i vi ne zovete mehaničara ili mu pišete pismo i tako mu objašnjavate kvar da bi vam on dao dijagnozu?! Zato je ne mogu niti želim ovim putem da vam objašnjavam šta se dešava sa ta dva akumulatora. Da bih uradio tako nešto morao bih lično da ih testiram MOJIM INSTRUMETIMA I MOJIM METODAMA. Nije to ništa tajno ili nešto posebno, ali je ipak u pitanju ogromno iskustvo. Ono mi kaže da je svaki akumulator priča za sebe.
Smatram da na ovom blogu postoji dovoljno informacija, više nego bilo gde drugde, bar na mom jeziku, da bi se makar malo oporavio bilo koji akumulator i da bi se on održavao u uvek funkcionalnom stanju. Takođe, mnogo korisnih informacija se nalazi u mojoj prepisci sa raznim ljudima kojima sam ja odgovarao na nihova pitanja. To su odgovori ispod mojih autorskih tekstova.
To mu dođe kao sa školom: ona ti da neka osnovna znanja a tvoje je da učiš kroz život i razne iskustvene situacije.

Unknown је рекао...

Slazem se sa vsim prethodnim tekstom. Ja trazim samo vase misljenje, jer vidim da dosta znate o ovome, za bilo koja dva akumulatora slicnog stanja NA KRAJU PUNJENJA. Samo iz tog razloga sam dao ovaj primjer iz svog iskustva.
Zanima me sta moze biti kad napon ne raste vise od 14v na 0.5A ako bi ga drzao beskonacno dugo na punjacu i da li je to dobro? I kod dobrog (ili novog) akumulatora kad je napunjen, koliki napon treba da bude na konstantnoj struji od0.5A. Moje je misljenje da treba biti bar 15.5V
Procitao sam skoro sve vase tekstove, neke i vise puta i dosta sam naucio iz njih.
Pozdrav!

nikola је рекао...

Procitao sam dosta sa ovog bloga i mnoge stvari naucio, ali nigde nisam nasao koji su zanci da je akumulator prepunjen (mozda sam to negde preskocio i ako jesam izvinjavam se) i sta tada eventualno raditi sa njim? Unapred hvala i pozdrav !

Djuro је рекао...

Nisam nigde posebno pominjao prepunjavanje, ali sam na nekoliko mesta napomenuo da je opasno isto kao i nedovoljno punjenje. To se obično događa sa buvljačkim punjačima koji nemaju nikakvu kontrolu(naročito naponsku) pa dignu napon u nebesa. A da bi se ispitalo samo prepunjavanje, za to je potreban npr. bometar za merenje gustine. Koji naravno ima 1 u 1000 ljudi. Malo kvalitetniji punjači imaju naponsko ograničenje pa ne može doći do prepunjavanja. U slučaju da dođe do toga akumulator je sugurno (bar malo) oštećen. Sve zavisi koliko je napon podignut i struja iznad dozvoljenog nivoa. Ali klasični akumulatori čak i dozvoljavaju malo, kontrolisano prepunjavanje-ujednačavanje ili ekvalizacija. O tome ima veliki i dobar tekst na mom blogu. U svakom slučaju, ako se prepuni akumulator, on je već oštećen i ne pomaže ništa. Čak i ako se odmah isprazni na neku normalnu naponsku granicu.

Marko је рекао...

Pozdrav, dobih na koriscenje aku boy 6 punjac za akumulatore, treba da napunim jedan bosch s4 60ah i jedan banner od 74ah sa celijama koje mogu da otvorim. Bosch je skroz prazan a banner je u funkciji ali na minusu napolju malo teze zavergla ujutru.
Da li ovaj punjac valja? Kako da ih punim i odprilike koliko.

Hvala unapred

Djuro је рекао...

Koliko sam mogao da vidim na internetu o tom punjaču, on nema nikakvu regulaciju. Znači, puni pa koliko "uđe" u akumulator. A o takvim punjačima sam napisao hiljde rečenica.I stalno ih spominjem.
Što se tiče koliko bi trablo puniti taj akumulator...
Evo izvoda iz jednog od odgovora sa sličnim pitanjem ... "Nemoguće, neozbiljno i teško je popravljati akumulatore " na daljinu" kao i dati bilo kakvu dijagnozu. Ma ne samo akumulatore nego bilo koji tehnički uređaj. Pa i vi ne zovete mehaničara ili mu pišete pismo i tako mu objašnjavate kvar da bi vam on dao dijagnozu?! Zato je ne mogu niti želim ovim putem da vam objašnjavam šta se dešava sa ta dva akumulatora. Da bih uradio tako nešto morao bih lično da ih testiram MOJIM INSTRUMETIMA I MOJIM METODAMA. Nije to ništa tajno ili nešto posebno, ali je ipak u pitanju ogromno iskustvo. Ono mi kaže da je svaki akumulator priča za sebe."
Dakle, šta se može zaključiti?
Zato sam i napisao najčitaniji tekst na mom blogu koliko bi trebalo puniti akumulator:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/akumulator-se-puni-12-sati-moze-da-bude.html?showComment=1417906379517#c7408309999119005711

Анониман је рекао...

Poštovani, naišao sam na ovaj blog pa imam nekih nedoumica oko punjenja.
Pre jedno mesec dana mi je crkao alternator i to je na moju grešku bio povod da potrošači izvuku akumulator. Akumulator je na traktoru. BH 143Ah (čini mi se) 950A. Kada je ispražnjen, dopunio sam ga sa nekim malim punjačem starije proizvodnje (oko 10A snage) i upalio je. Nisam koristio nikakve potrošače da ga ne ispraznim skroz. Posle par dana sam opet hteo da zaverglam i lenjo je verglao pa sam ga opet dopunio 15min sa tim malim punjačem i to je bilo dovoljno da ga upalim što mi je u tom trenutku bilo najpotrebnije. Posle toga je stojao nekih malo jače od pola meseca i nije diran. Niti dopunjavan niti korišćen. Pošto želim da ga izvadim iz traktora i ubacim u neku zatvorenu prostoriju bez grejanja, mislio sam da ga dopunim ali ovaj put sa jačim punjačem (16A). Prikačio sam ga i odmah je u startu na ampermetru pokazalo negde oko 15A da bi posle dva sata to palo na nekih 8-9A. Skinuo sam ga i uneo u tu ostavu da prezimi. Jesam li ga previše punio ili premalo i da li bi bilo ispravno da ga takvog kakav je dopunim opet nekih sat vremena sa istim punjačem za jedno mesec dana? Čisto da ga osvežim pošto planiram još da ga eksploatišem naredne godine. Napomenuću da ne koristim često taj traktor tj. ne palim ga više od jednom nedeljno u proseku.

Djuro је рекао...

Tekst koji sam napisao o tome kako, koliko i zašto bi trebalo puniti akumulatore je upravo napisan zbog takvog pitanja koje ste vi postavili: da li sam puno (ili malo) punio akumulator? Meni sve te cifre o naponima i strujama ne znače baš ništa. Kao što i doktoru objašnjavanje preko pisma o bolu u glavi ne znači ništa, može da mu da samo neke naznake o čemu se radi. S toga, da bih znao PRVO I PRVO u kakvom je stanju akumulator MORAO bih da uradim nekoliko testova: trenutni napon, merenje gustine elektrolita, merenje startne struje, opterećenje zadatom strujom. POSLE SVEGA TOGA bih mogao da donesem zaključak u kakvom je stanju akumulator i koliko bi ga trebalo puniti. Mogu jedino da dam preporuku da se ti akumulatori koji se ne koriste često, redovno dopunjavanju(2-3 puta u toku meseca), a da ne bi došli u stanje nepovratne sulfatizacije.

Анониман је рекао...

pozdrav
u ova 2-3 dana niskih temperatura mnogi ne mogoše upalit, pa tako i ja. Odlučih napuniti akumulator ispravljačem od 6 A. AK je 44 Ah Banner, originalno ide u Golfa.
Ostavio sam preko noći i ujutro zateko da "ključa" kroz otvorene čepove. Pročitah da savjetujete da gore prilikom pisanja da se odmah isključi AK sa punjenja čim s epojavi ključanje, koje je neki svojevrsni znak da je punjenje došlo do kraja. Međutim ja nemam pojma kad je on počeo ključat, samo sam ga ujutro oko 8 sati sati zateko da ključa....Elem, pitanje je: da li se usljed tog ključanja AK oštetio i kako da to znam, tj. da li će pokazati znakove oštećenosti tako što će se ubuduće brzo isprazniiti
hvala

Djuro је рекао...

Ključanje u elektrolitu, tj. pojavljivanje mehurića, nije ništa drugo nego dokaz da je napon punjenja stigao na 14,4V. Na tom naponu počinje elektroliza vode, rasapad na kiseonik i vodonik. Nije loše ako je malo prokuvao jer se tako izmešao elektrolit a to je po neki put poželjno. Samo napon ne bi trebalo da pređe više od 15,5V. Ako se dogodi da je duže vreme ključao, po potrebi doliti vodu jer je ona izašla kroz otvore u vidu gasova. Ne dolivati vodu ako nije potrebno jer se tako razređuje elektrolit!!!

Bosanac је рекао...

zahvaljujem na odgovoru
vidjet ćemo kako se bude ponašao
ako se opet bude praznio znači d aje rikno
imam još jedno pitanje
da ne bih posuđivao punjač, da li ovaj dole predviđen za nešto drugo mogu iskoristit za punjenje akumulatora
http://www.dodaj.rs/f/15/ZI/iSkScQi/image.jpg

Djuro је рекао...

Ne može da posluži ni u kom slučaju!!! Na tom ispravljaču piše da je maksimalni napon 12V, a donja granica punejnja klasičnih akumulatora je 14,5V pa na gore. Druga stvar je to što taj ispravljač nema nikakavu regulaciju, ni strujnu ni naponsku. Sve u svemu , zaboravi na to. Što se mene lično tiče, možeš da probaš da puniš pa ćeš videti krajnji ishod tog posla.

Анониман је рекао...

Postovani,

Akumulator mi je nov, ali sam nepaznjom otopio plastiku sa gornje strane kod zelenog oka (ili kako se vec zove) izmedju 2 čepa a i oni su zahvaćeni, krug precnika oko 4cm i plastika je utonula u dubinu 2-3cm. Za sad auto pali i sve radi normalno. Da li mogu nastaviti da koristim ovaj akumulator bez nekih posledica po auto? I da li se skratio vek akumulatora, sad mi svakako garancija ne vazi...

Hvala, pozdav

Djuro је рекао...

Sa ovog mesta ne bih ništa mogao da kažem jer ne znam u kakvom je stanju akumulator, kako električnom tako i strukturnom. Ako sve radi kako bi trebalo, onda nema brige. Bitno je da kućište nije probušeno zbog opasnog izlivanja elektrolita. To može da bude veoma opasna stvar po kompleta motor i karoseriju! Tako je bitno da ta plastika nije iskrivila ploče u nekoj od ćelija. Ali, koliko vidim sve je kako bi trebalo. Ako na duže staze akumulator ne bude pokazao neke abnormalije, to će da znači da su ploče neoštećene i da nisu u krakom spoju (mala verovatnoća). Samo taj akumulator redovno dopunjvajte i propisno održavajte i služiće vas dugi niz godina.

kira је рекао...

Ako je akumulator star 5 godina ,lezao pa se ne moze napuniti da li se moze promjeniti elektrolit pa da se ponpvo napuni

Djuro је рекао...

Kratko i jasno-NE! Nije tu problem u elektrolitu već u potpuno sulfatizovanim pločama (zato što je akumulator stajao van upotrebe 5 godina, ako sam dobro razumeo). Dakle, taj akumulator je spreman samo za reciklažu.

Darko N је рекао...

Rizicno pitanje:


Da li smem da punim aku dok je u kolima i povezan? Znaci ne raskacen od auta?

Djuro је рекао...

Ja sam mnogo puta napisao po neku reč o ovoj problematici. Ali evo još jednom da iznesem svoje LIČNO I SAMO LIČNO mišljenje : ne. Pošto ne znam kakav punjač imaš, može da dođe do ošćenjenja elektronike u vozilu (ovo pod uslovom da nije fića ili peglica). A i tada se može ,eventulano, oštetiti nešto u instalaciji. Ima proizvođača punjača, onih kvalitetnih, koji kaže da se bez ikakvih problema može puniti njihovim punjačima bez skidanja klema. Obzirom da sam elektroničar i da znam da nešto uvek može da krene po zlu (da baš tog trenutka otkaže punjač i da neki naponski špic npr. 20 i više volti) spali neku elektroniku. Ovo je samo pretpostavka, ali đavo nikad ne spava. To je stara izreka. Čak i ja na mojim kolima i sa opremom koju imam (možeš samo da zamisliš kakva je to oprema), to ne činim. A i kola koja vozim ne poseduju nikakvu elektroniku. To je moja preporuka. A sve ostalo što uradiš, to je na ličnu odgovornost. Možda ti imaš neki sofisticiran punjač koji dozvoljava punjenje akumulatora bez skidanja kelam. Ako je to navedeno u tehničkim podacima, onda priključi. Ne bi smelo da bude nikakvih problema. Sve ostalo je igra na "ivici noža".

Darko N је рекао...

Hvala. Kontam i ja da nije pametno se igrati, ali morao sam da Vas pitam!

BTW: imam accucel 6.
Vise je namenjen za LiPoly, ali moze i nimh/cd. PB akumulator buni sa 14.7V

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_Accessories.html

Unknown је рекао...

Pozdrav.
Citao sam ovaj tekst i jos neke na blogu, ali posto sam laik, moram da Vam postavim pitanje da bih bio siguran.
Hteo bih da napunim Vartin akumulator koji se ne odrzava, od 55Ah. Posedujem jedan prilicno star punjac, proizvodjac je "Elektrika" B. Palanka, struje 5A, nema nikakva podesavanja struje punjenja, niti indikatore.
Da li bih smeo tim punjacem da dopunim akumulator, bez bojazni da dodje do nekog ostecenja? Unapred hvala.

Djuro је рекао...

Kao i mnogo puta do sada reći ću da nisam vidovit po pitanju stanja vašeg, ili bilo kojeg drugog, akumulatora. Da li bi ste smeli da napunite vaš akumulator punjačem koji posedujete?
Paaa... da bih to rekao, morao bih da znam: stanje startne struje, nivo trenutne napunjenosti, stepen oštećenja ploča i takođe nivo sulfatizacije... Stvari su mnogo komlikovanije nego što se čini na prvi pogled. Zato sam i napisao da se akumulator puni 12 sati, a nemora da znači.
Ali, da ne filozofiram, obzirom da taj akumulator nije nikad održavan i da ima 5 godina... Uključite ga, pa šta bude. Biće bar malo bolje nego sad. I nemojte da brinete da će doći do nekog oštećenja. On je već toliko oštećen da ne morate da se sekirate za njegovo "zdravlje". Moja preporuka je da kupite novi i da se batalite toga jer je taj prošao svoj radni vek.
A vi opet uradite po svom nahođenju.

Unknown је рекао...

Postovanje svima,slucajno sam naleteo na ovaj sajt.Da ne duzim mnogo zanima ma sledece.Imam vikendicu gde nema struje pa mi je palo napamet da na mojoj Nivi izvucem dodatnu instalaciju od klema na akumulatoru i da sprovedem u gepek gde sam povezao dve zatvorene baterije od 70ah.Ugradio sam i prekidac u kabini tako da kad dodjem gore odvojim akumulator pod haubom i koristim baterije iz gepeka za potrebe u kolibi.Dakle u voznji se pune i akumulator i baterije.Za sad radi sve odlicno,moje pitanje glasi.Da li alternator od moje Lajke moze istrpeti takav sex na duze staze ili stavljati nesto jace?

Djuro је рекао...

Ja bih na vaše pitanje odgovorio pitanjem:
ako čovek može da podigne bez veće muke 50 kilograma, šta bi se desilo sa njegovim kostima i mišićima ako bi ga opteretili na neko vreme sa 150 kilograma?
Ili prostije:
1+1=2

Unknown је рекао...

Postovani Miso i prosle godine sam pratio vas blog i dosta su mi vasi tekstovi pomogli da svoj proslom akumulatoru malo produzim vek pa mi treba sada jedan savet i misljenje.
Trenutno imam Akumulator star 2g prvo je bio par meseci (Letnje vreme) u Mercedesu A170 Dizel pa posle kod mene u Mazdi 323f 1600 na plin od 55Ah ne znam tacno ko j je proizvodjac posto sam ga dobio bez nalepnica,po onome sto znam da je Fiatova prva ugradnja, posto imam problem na autu od prosle godine da prazni akumulator a ne znam tacno sta je u pitanju a najverovatnije je alarm koliko se secam da kad sam merio u stanju mirovanja da je bilo u pitanju nekih 0.6A bukvalno ako ostavim auto 5 dana a da se ne vozi on ga totalno izprazni tako da je sigurno jedno 5 puta bio totalno izpraznjen ispod 11.8v tacnije 11.6v,(Dosta radim na terenu a brat nije skidao klemu kad nije vozio auto) ja sam ga dopunjavao sa Punjacem koji daje 3.6A i 14.8v napona proveravan je sa 3 razlicita instrumenta a kacio sam halogenu sijalicu od 100w i Analognim Iskrinim Ampermetrom pratio koliko ce da povuce i ne moze preko 3.5A, medjutim sad ga obavezno vadim iz auta i polako dize napon dok se puni do maksimalnih 15.8V i tada vuce nekih 0.6A za punjenje, svih 6 celija polako kljucaju i bistra im je kiselina osim prve celije koja je do minus kleme koja dodje braonkaste boje, kada sam ga nosio u servis kod drugara da proveri startnu snagu uredjaj je pokazao 283A a gustina elektrolita rekao mi je da nije dobra mislim da je bila oko 1.25 a direktno na autu je bio akumulator kad je uzimao kiselinu a napolju sigurno je bilo -10 i rekao mi je da ga dopunim a koliko se secam kad sam ga ubacio u auto bio je napon 12.55 i imao sam nekoliko verglanja dok je upalio.
U napunjenom stanju kada ga ostavim 24h da odstoji pokazuje napon od 12.68v, inace ga punim u garazi gde je temperatura malo veca nego napolju i tu ostaje da prenoci.
Zanima sta moze da bude sa ovom prvom celijom koja kada prokljuca bude malo zamucen braonkasta kiselina a svaki put kada sam ga punio ostavio sam ga po 2 sata da kljuca da bi odradio ekvalizaciju jer tada vuce 0.68A ? sigurno sam mu smanjio Startnu snagu posto je par puta ostao izpraznjen a 2 puta nije hteo ni da zavergla pa sam ga dopunjavao. Nadam se da cete mi odgovoriti i reci vase misljenje na osnovu ovih podataka koje sam vam dao.
Veliki Pozdrav Marko Iz Kragujevca

Djuro је рекао...

To što je zamućen elektrolit je zbog toga što je nastupila nezaustavljiva korozija pozitivne rešetke i počeo je da ispada aktivni materijal (olovo-dioksid). Tu nema pomoći. A nastupilo je zbog toga što je akumulator nekoliko puta pražnjen, plus zbog toga što je bio u dizel vozilu. A dizel motori "kidaju" ploče naročito ako je manji akumulator stavljen nego što je preporučljivo (a taj je samo 55Ah).
Sve u svemu, taj će akumulator uskoro da ispusti dušu. Biće dobar samo za nekog manjeg benzinca.
Gustina od 1,25 je sasvim solidna, međutim ona ništa ne znači ako su uništene ploče. One sad izgledaju kao "švajcarski sir".

Анониман је рекао...

Pozdrav autoru, imam pitanje. Koristim akumulator 7 godina, nikad nije bilo problema. Da li trebam nesto uraditi, pregledati, dopuniti? U pitanju je Banner, 54 Ah, zatvoren je, pise maintenance free. Hvala.

Djuro је рекао...

Pa...Ja bih LIČNO na tvom mestu MOMENTALNO zamenio akumulator. Iz jednog prostog razloga što za svih tih 7 godina (verovatno) nikad nije ispitan i proveren. Tih priča "ja nemam nikakvih problema, zašto da ga menjam" sam se sit naslušao. Bilo je slučajeva da čovek kaže da mu je SAVRŠEN akumulator i da ga nikad nije pregledao, da bi na nekoj temperaturi koja je samo malo viša od nule me zvao i molio da dođem sa kablovima jer ne može da upali kola. Naravno, sa akumulatorom je bilo i dalje "sve u redu".
Taj akumulator je već izdržao skoro 2 radna veka, u prevodu on se isplatio mnogo puta.
Ti uradi kako hoćeš, ali pošto si me pitao ja sam rekao svoje mišljenje. Ne kažem da taj akumulator MOŽDA ne može da izdrži još jednu sezonu, ali bi ga trebalo ispitati i DOBRO,KVALITETNO napuniti.
P.S.
To što piše "maintenance free" okači mačku o rep. NE POSTOJI akumulator (olovni) bez održavanja i provere, NAROČITO kad prođe garantni rok. To sam na ovom blogu mnogo puta objasnio.

ribolovac је рекао...

Evo pitanja jednog totalnog laika :-)
Imam auto dizelas 1.9 , akumulator do star nekoliko god - nikada dopunjivan...otisao sam kod majstora da vidim kako stoje stvari...dal da se spremam da kupujem nov ili ce ovaj jos da gura...u slucaju da treba da se dopuni da ga dopuni...izmerio je nesto ( nemam pojma sta ) i rekao da je akumulator ok , da nema potrebe za punjenjem ali da kad dodje prvi mraz da cu imati problema sa prvim paljenjem... Da je taj akumulator dobar sad za neke benzince ali ne i za moj auto...i poceo da mi nudi nove akumulatore od 10.000 pa navise...jer navidno svi ostali nevaljaju...kao laik pitanje...dal cu nesto dobiti punjenjem - pozajmio sa Boshov inteligentni punjac C3 ili dzaba gubim vreme i nadu da cu mozda pregurati i ovu zimu sa tim akumulatorom ?
Pozdrav

Djuro је рекао...
Аутор је уклонио коментар.
Djuro је рекао...

Sto ja volim takve majstore sto „ïzmere nesto“ a ne kazu sta je to sto su izmerili, nego samo kazu da je potrebno kupiti nov akumulator. Pa naravno da tera vodu na svoju vodenicu da bi prodao akumulator!!! Sta je tu cudno?! Da li je izmerio pad napona pod propisanim opterecenjem, gustinu elektrolita (ako je moguce), pogledao koliko su ostecene ploce posto je u pitanju dizel... Naravno da nije!!! Odakle zna da nema potrebe za dopunjavanjem akumulatora, ali zna da kod prvog mraza bice problema sa paljenjem motora?! Ma, muika mi je od svih takvih majstora!!!
Dakle, posto BUKVALNO NISTA NE ZNAM O TOM AKUMULATORU(starost, snaga, kapacitet, elektrolit...) a nisam ni vidovit, prikljucite taj punjac (trebalo bi da je dobar) pa sta bude. Napomin jem da dizel vozila vise ostecuju akumulator od dizela. Ako i posle jednog dobrog punjenja na makar i malom minusu pravi problem, odmah menjajte.
P.S. Vasa velika greska je to sto ga nikad niste dopunjavali u njegovom radnom veku. Da ste to radili bar 2-3 puta godisnje verovatno sad ne bi bilo (tolikih) problema.

Unknown је рекао...

Postovani, poslednjih nekoliko meseci citam vas blog i mogu vam reci - veliko hvala na ovim izuzetnim informacijama!
U tom periodu sam kupio bometar, jedan 'inteligentni' punjac i 100grama sode- bikarbone za ciscenje kucista akumulatora :).
Mnogo sam naucio iz svih tekstova i komentara ali nisam siguran kako da postupim sa svojim akumulatorom.
Imam Vartu Blue 44Ah 420a staru 3 godine i 5meseci(nije vise u garanciji) na Puntu benzincu 1.2 i imam sledecu situaciju merenu 24h od poslednjeg paljenja automobila: gustina elektrolita u celijama pored plus i minus pola je 1.190 a u ostale sredisnje 4 celije je oko 1.230, napon izmedju polova 12.40V.
Kada prikljucim punjac i podesim struju punjenja na 1A napon vrlo brzo stigne do maksimalnih 14.6V - za nekih 45min (to je gornja granica punjaca). Slicna stvar se desi i kada struju podesim na 4A - vrlo brzo dostigne maksimalni moguci napon. Punim ga jednom mesecno ali kao sto vidite vrlo kratko se puni!
Akumulator vrlo lepo radi, nema dugih verglanja, zimu je lepo pregurao i lepo je palio... inace akumulator apsolutno nije odrzavan prve tri godine a zivim i vozim u gradu..
Mene zanima (koliko god je to moguce ovako na daljinu :) neka vasa procena ili komentar o te dve slabe krajnje celije i razlog sto ne prihvata punjenje.
Veliki pozdrav,
Vladimir

Djuro је рекао...

To su ti „INTELIGENTNI“ punjači što pune do 14,6 volti. Zato i ne mogu dobro i kvalitetno da napune ni jedan akumulator. Naravno da brzo dostigne krajnji napon zato što je taj napon mali. Ali, ti tu ništa ne možeš da učiniš i moraš sa time da se pomiriš. Bar sa tim punjačem.
Naime, klasični akumulatori sa tečnim elektrolitom se pune čak do 16V kad se radi ujednačavanje-ekvalizacija svih ćelija. Naravno, struja se ograniči a napon NE SME. Tako se odlično skidaju sulfati sa ploča a ujednačava se elektrolit.
Preporučujem ti da ipak držiš akumulator preko noći (desetak sati) i da ograničiš struju na 1A. Jeste da je napon mali i struja će ujutro da bude veoma mala (nekoliko stotina mA), ali i to će koliko tolko pomoći. Nije to isto kad je napon npr. 15,5V i struja 1A ali će bar malo poslužiti.
Još jedan razlog zašto akumulator dostigne brzo krajnj napon je to što nije održavan 3 godine i za to vreme se na pločama napravilo mnogo sulfata. Plus to što se vozi po gradu, na kratkim relacijama.
To su sve razlozi zašto su gustine u te dve ćelije tako male. Još i to da je napon od 12,4 V na donjoj granici napunjenosti. Kao i te dve ćelije koje imaju gustinu 1,19. Po pravilu je donja granica gustine elektrolita za koliko toliko napunjen akumulator nekih 1,225. Sve ispod toga je loše, dokaz slabe napun jenosti i sulfatizacije ćelija. Ako se i dalje tako drži akumulator, može lako doći do kratkog spoja u nekoj ćeliji (u te dve loše) i onda se ide u prodavnicu po nov.
Nemoj da se zavaravaš da je solidan akumulator jer je snaga određena najslabijom ćelijom a ne najjačom. Ili ono, uvek puca najslabija karika u lancu.
Zato, uključi ga na punjenje, drži ga da „prokuva“ ali pre toga izmeri gustine. Pa onda nakon punjenja od desetak sati ponovo izmeri.. Trebalo bi bar malo da je bolja gustina. Ako nije, tu nema pomoći. Bar ne ono što ti možeš da uradiš.
Ako ništa ne možeš da poboljšaš obavezno ga dopunjavaj jednom mesečno da bi mu produžio što više radni vek jer već pokazuje znake slabosti. A naročito zbog toga što ga voziš po gradu.