Странице

петак, 5. јул 2013.

Definicije raznih parametara olovnih akumulatora II

Pa, da nastavim sa ovom "obrazovnom serijom".
Dakle, kao što sam rekao u mom prošlom postu u vezi raznih parametara akumulatora, u principu naš čovek zna za "taj i taj kapacitet" akumulatora i to je to. Dobro, ne možemo ( i ne treba) da se svi razumemo u autoelektriku, elektrohemiju, elektroniku... Zato postoje majstori.
Ali...
Vožnja automobila NIJE SAMO SIPANJE GORIVA. U svojoj dugogodišnjoj praksi sam se susretao sa neverovatnim situacijama, toliko neverovatnim da je jedna osoba koja je došla kod mene pre dve godine u sred zime da joj pogledam akumulator, na moj komentar da ne sme da vozi kola sa akumulatorom koji nema dovoljno vode, tj. kome su ploče ostale bez elektrolita, njen komentar na sve to je bio "nisam znao da treba da se dolije voda u akumulator"????!!!!!
Šta reći?
Nisam imao komentar. Još gore od svega toga što ta osoba radi na takvom radnom mestu DA BI TREBALO DA ZNA DA SE VODA DOLIVA U AKUMULATOR PO POTREBI.
Nema veze. Teramo dalje.
Ma, mogao bih da pišem sve i svašta o tome šta sam nalazio ispod hauba automobila. Čak i to da sam naišao na slučaj (lep mali Reno 5) gde je stradao regler i alternator je punio bez ikakve kontrole, moje merenje je pokazalo skoro 18V!!! Naravno, elektrolit je potpuno nestao iz akumulatora, ploče su skoro potpuno bile suve. Još se vlasnik žalio na to "da mu se oseća kiselina u kabini vozila"?
Ne osećala se...
Kad sam mu predočio da pod hitno mora da skine akumulator i da pokušam da spasem šta se spasiti može, čak sam mu i dao akumulator u zamenu da može da se vrati kući (to radim kod onih automobila što moraju da se vrate kući, inače imam tri rezervna akumulatora, 45Ah, 52Ah, i 74Ah), dobio sam odgovor da je skupo da kupi nov regler i "on će da vozi tako dok može". Mogu da zamislim koliko je još vozio u tom stanju svoja kola. Nikad više nije ni došao.
Za neke ljude nisu automobili.
Za njih je konjska zaprega.
Dakle, da se vratim u realnost.
Mada, sve ovo što napisah je suva, istinita, neoboriva istina.
Šta je MCA-"marine cranking ampere"?
Isto što i CCA, samo što je  ta strujna karakteristika merena na 0 stepeni, za razliku od CCA koja se meri na -18 stepeni. Ovde ima nešto zanimljivo. Zna se da (ugrubo gledano) da sa svakim stepenom ispod +25 stepeni celzijusa pada za jedan procenat snaga akumulatora. Iz toga logično sledi da ako akumulator ima karakteristiku CCA 600 ampera, MCA biće(ugrubo računato) za nekih 20% više, negde oko 720 ampera. Rekoh da su olovni akumulatori VEOMA osetljivi na pad temeperature. Logično, hemijske reakcije su znatno sporije na niskim temperaturama.
Ima još i HCA-"hot cranking amperes".
Sve isto samo što je karakteristika merena na +25 stepeni (tačnije na 26,6). Ovde je situacija ponovo drugačija, ako akumulator ima CCA 600 ampera, HCA biće za 40 % više. Ovo je objačnjenje zašto i veoma loši akumulatori rade leti. Ali, nije uvek leto...
Može da se zaključi da je NAJVAŽNIJA karakteristika od svih ovih CCA. Ona se uvek i navodi. MCA se navodi kod akumulatora za plovna vozila-jahte, čamce... Sad, opet bih mogao da kažem nešto i o tim akumulatorima. Npr. da su oni polustartni i polustacionarni. Ovo je zato što služe i za paljenje motora i za snabdevanje broda strujom dok motor ne radi, pošto na brodu ima veliki broj potrošača, počev od radara, navigacije, radio stanice...
Ali, drugi put o tome.
Ima jedna karakteristika akumulatora koja "nije zvanična". To je PHCA-Pulse Hot Cranking Amp.
Ona se ne navodi nigde. Ovo pražnjenje se više odnosi na impuls jer kratko traje, 3-5 sekundi.
Da bude jasnije sve ovo. Veoma poznata firma "Odyssey" ima npr. akumulator koji ima CCA 220 ampera, RC (samo) 24 minuta, ali PHCA kod tog akumulatora je 680 ampera!!!To je dovoljno da se upali dizel od 2500 kubika.  Ovo da bi se stekla neka realnija slika o PHCA karakteristici akumulatora.
Joj, šta bih sve mogao da napišem, ali i ja imam dušu!!!
Ostalo je još da se kaže nešto o klasičnom kapacitetu akumulatora. I naravno, odmah uz to ide i Pukerov zakon. Šta je sad to? Ovaj zakon mora da se prikaže uz kapacitet jer sam nalazio na mišljenja kao što je "da akumulator od 100 Ah može da daje struju od 100 ampera u trajanju od 1 sat".
E, neće da može!!! Takav akumulator (olovni) nije napravljen.
Tu karakteristiku objašnjava Pukerov zakon.
Dosta.



Zahvalnica

Želim svima koji prate i čitaju moj blog i onima koji ostavljaju komentare da se zahvalim. Moja namera je bila (i ostala) da podelim svoje znanje. Literatura i sve oko olovnih akumulatora je veoma opskurna i teško dostupna. Ja to odlično znam posle svih godina bavljenja ovim poluprofesionalnim poslom.
Svaka nova informacija, sugestija pozitivna ili negativna, predlog biće prihvaćen. NISAM najpametniji samo se odlično razumem u razne vrste baterija i akumulatora.

Pošto se ovde radi o opasnim stvarima (olovo, kiselina, eksplozivni gasovi, otrovi), SVAKO KO BILO ŠTA RADI, TO RADI NA VLASTITU ODGOVORNOST!!!
AKUMULATORI NISU NEŠTO SA ČIM SE TRABA IGRATI!!!
To ću da potkrepim sa nekoliko slika. Ovako izgledaju akumulatori koji su eksplodirali (zbog ovog ili onog razloga):