Странице

четвртак, 30. мај 2013.

Malo drugačiji akumulatori...

Jeste da sam "doktor" za olovne akumulatore, ali znam ja još mnogo drugih "caka" koje nisu vezane za olovo.
Naime, ovih dana sam regenerisao NiCd akumulatore iz moje akumulatorske bušilice. Oni su 18V/1200mA. Dobio sam ih nove uz bušilicu, ali su ko zna koliko stajali u nekom magacinu pa su izgubili kapacitet.
Ovih dana sam se zainatio da ih ispitam posle dve godine. Merenja su bila poražavajuća; kod jednog od 15 ćelija tri nisu nikako valjale, a kod drugog je sve bilo dobro, ali je imao kapacitet ukupno 500mAh. Jad i beda!!!
Dakle, pre dve godine sam napravio "regenerator", da ga tako nazovem, za oporavak NiCd baterija.
Mala digresija...
Olovni akumulatori imaju problem da sulfatizacijom-olovo sulfat PbSO4. NiCd akumulatori imaju problem sa dendritima-kristalima. U suštini mu dodje na isto. Relativno. Ni jedni ni drugi kristali nisu dobri i prave kratak spoj u ćeliji.
Dakle, treba ih razbiti koliko je to moguće.
Postupak rastvaranja PbSO4 i njegovo vraćanje u elektrolit kod olovnih akumulatora je poznat-impulsna struja. Koliko je to uspešan metod, to je već drugo pitanje.
Postupak kod razbijanja dendrita u NiCd akumulatorima-jaki i veoma kratki impulsi struje. Slično, ali nije isto. Nije isto to što se svaka ćelija posebno regeneriše, i što je drugačija elektronika za oporavak NiCd akumulatora. Sad, to je već malo duža priča kao i čemu se to radi. Mada, nije ništa komplikovano. Za onog ko pozanje ovu problematiku.
Elem, pomoću te moje"mašinerije" koju sam napravio pre dve godine i na koju sam totalno zaboravio, uspeo sam da vratim 50% kapaciteta jednog akumulatora!!! Sa 500mA digao sam na 750mA!!! Pa to je odličan podatak!!!
Još ću sutra par puta da "šokiram" sve ćelije u tom akumulatoru pa ću ponovo da merim kapacitet. Naravno, to radim uradjajem za opterećenje konstantnom strujom. To je moj ručni rad. Radi savršeno. U jednom mom ranijem  postu sam najavio da ću da naparavim opterećenje od 25A. To je pravo opterećenje za ispitivanje rezervnog kapaciteta akumulatora. Oni koji poznaju tehnologiju i ispitivanje automobilskih akumulatora, znaju o čemu pričam.
To je to.
P.S. NiCd (a posebno NiMH) akumulatori imaju jednu veoma lošu osobinu-ogromno samopražnenje koje ide na mesečnom nivou čak do 30%.
To ne može da se izbegne.