Странице

среда, 06. август 2014.

Savet "majstora"

Neki put se stvarno zapitam ko sve nosi zvanje majstora i ko sve poseduje servis. Što je još gore u celoj priči, to su dugogodišnji majstori koji zapošljavaju po nekoliko radnika i imaju uvek pun servis raznih vozila.
Ponovo moram da citiram mog druga Stevu i njegovu izreku : "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).
Ovih dana je moj rođak otišao na odmor i hteo je da proveri kola pre polaska na put. Odlično!!! Ispravno razmišljanje, tako će manje da boli glava tokom vožnje. Oterao je kola kod auto električara da izvrši pregled električnih uređaja i da eventualno otkloni neki kvar koji bi napravio možda problem tokom puta i pokvario odmor. Zašto nije došao kod mene, to ni meni nije jasno. Možda se povodio izrekom: sa svojima samo jedi i pij i nemoj nikakvog posla da imaš.
Na kraju će se ispostaviti da mu razmišljanje nije nikako bilo dobro. Šta više, to će možda saznati na teži način. Verujem da ipak neće biti tako.
Dakle, auto je bio na pregledu i "majstor" mu je rekao otprilike ovako: (razgovor sam čuo iz druge ruke, osoba koja mi je prenela nije tehnički neinformisana i zna šta znače stručni izrazi) " Akumulator ti je MALO LOŠIJI (šta je to lošiji, startna struja, oštećene ploče, sulfatizovan?), ja sam ga FORMATIRAO (verovatno FORMIRAO, mada šta znači to "formiranje", jer se to radi samo jednom i to u fabrici na kraju proizvodnog procesa). I sada šlag na tortu: " Zato ti auto pali svaki dan da bi dopunio akumulator jer nije dobro ako duže stoji".
Nije problem u celoj ovoj priči, u ovih nekoliko saveta što je dobio moj rođak, što su ti saveti potpuno besmisleni i samo štetni jer će bespotrebno potrošiti gorivo na rad motora u mestu.
PROBLEM TIH I SLIČNIH MAJSTORA ŠTO NE ŽELE ILI NEĆE DA SE POTRUDE DA PRODUBE SVOJE ZNANJE I DA POGLEDAJU GDE JE OTIŠLA TEHNOLOGIJA U POSLEDENJIH 20 GODINA. ŠTO SU OSTALI ZAGLAVLJENI U VREMENU, ŠTO  IH JE VREME PREGAZILO, NJIHOVO ZNANJE I NJIHOVA UVERENJA. ŠTO BEZUSLOVNO VERUJU U ŠIROKO RASPROSTRANJENE MITOVE I ZABLUDE KOJE SU NAUČILI DOK SU BILI ŠEGRTI KOD NEKOG MAJSTORA KOJI JE UČIO AUTO ELEKTRIKU NA FIĆI ILI BUBI. ŠTO I DALJE SAVETUJU NAIVAN I NEUK NAROD POGREŠNIM INFORMACIJAMA I TIME IH DOVODE U ZABLUDU I TIME DOPRINOSE SAMO NJIHOVOJ ŠTETI.
To je njihov problem.
Što je crnje i gore tako će i dalje da bude. Ko zna još koliko.Sva sreća, ima nas koji se borimo kao Don Kihot (Stevo, tu li si?). Samo, slaba je ta borba protiv vetrenjača.
Navešću jedan primer, koji sam našao na internetu pre nekoliko godina, kada je veliki stručnjak za elektroniku Dr. Bora Jagodić pokušavao isto ovo da uradi što i ja sada. Da razbije decenijske predrasude u glavama ljudi.
Sad, biće malo nerazumljivo jer je u pitanju "suva" elektronika, ali je bitna "poanta" (što reče veliki Boro Prikaza, ne pomenuh ga odavno, neka mi oprosti!). Naime, na jednom forumu se povela velika stručna rasprava oko audio pojačala. Kod pojačala postoji karakteristika koja se zove "damping faktor". To je odnos izmađu izlaznog otpora pojačala i impendanse zvučnika (ono da li je zvučnik 4 ili 8 oma). Taj neimanovan broj trebalo bi da bude što veći jer to je jedna od bitnih karakteristika pojačala i njegovog kvaliteta. Tu su tranzistorska pojačala neprikosnoveno bolja od lampaških. I na kraju priče Bora Jagodić postavi pitanje na koje niko nije mogao da odgovori! Rekao je otprilike ovako i zauvek završio raspravu: " Pa da li to znači da lampaška pojačala, koja imaju skoro ništavan damping faktor uopšte ne valjaju??!! Da li to znači da ona loše daju zvuk! Ne, naprotiv, lampašaka pojačala imaju zvuk kakav tranzistorska nikad neće imati! Pa dokle više da robujemo zabludama i raznim mitovima koji kruže po narodu a da nemaju nikakvu realnu osnovu???!!!"
Reče Dr. Bora Jagodić.
Nije taj majstor (svi ga znaju u mom gradu,verovatno je i najpoznatiji, nema ih mnogo) hteo ništa loše. Daleko bilo!!! Međutim, kao i stotinama pre mog rođaka je rekao nešto što nije tačno. Ja se pokidah u posledenje vreme da pokažem i dokažem da auto ne leru, pa još ako su uključeni neki potrošači, može samo da ISPRAZNI akumulator, a nikako da ga dopuni. Pa zar nije dovoljan put od recimo nekih 600-700 Km do odredišta da dopuni propisno akumulator. Jeste! Sasvim dovoljan. Pa što bi mu trebalo onda da troši gorivo u mestu i da kobajagi dopunjava akumulator? Možda je trebalo da mu predloži ako je akumulator baš tako loš (u šta čisto sumnjam jer je još uvek toplo a i u pitanju je mali benzinac što može da upali na akumulator od skutera), da ponese bilo kakav punjač i da pre polaska nazad samo malo dopuni akumulator i da ga ne boli galav da li će ga izdati u putu. A tokom tog dugačkog puta alternator bi uradio svoj posao, sasvim dovoljno bi dopunjavao na nekih 14,1-14,2V i sve bi bilo u redu. Ali, ko će se setiti tog saveta?
"Muka je naučiti, dve su muke odučiti". Tako je i u ovom primeru. 
Sutra će se tom "majstoru" pojaviti u servisu neko vozilo sa start-stop sistemom rada motora.
Koji će savet njemu dati?