Странице

петак, 22. август 2014.

Ovaj originalni akumulator je izdržao dve godine. Ako je i toliko.

Pre nekoliko dana sam predstavio akumulatore koji još (uvek) odolevaju vremenu i ne žele da otkažu. Razlozi zašto oni još uvek mogu da startuju motor su manje-više objašnjeni ali je jedno zajedničko za oba- SOLIDNO SU ODRŽAVANI. Što bi se reklo, nema tu mnogo filozofije. Ma, ne da nema mnogo. Nema uopšte. Menjaj ulje na vreme (ono predstavlja mnogo više od pukog podmazivanja motora) i obezbedićeš dugotrajnost motora. Proveravaj akumulator i po potrebi dolivaj vodu u njega i to radi 2-3 puta godišnje. I služiće mnogo duže nego što je prosek.Nije tu samo da on dugo služi. Mnogo je bitnije da on SIGURNO služi. Da se ne razmišlja da li će upaliti motor kad se svaki put stavi ključ u bravu.
Sledeći primer je nešto što se ne događa baš tako često. Mada, nije da nema.
SKUP I ORIGINALNI AKUMULATOR NE ZNAČI AUTOMATSKI I REŠAVANJE SVIH BRIGA OKO STARTOVANJA MOTORA. Doduše, tako je i sa mnogo drugih stvari u životu.
Požalio mi se prijatelj da mu je akumulator izuzetno loš i da mu je supruga ostala u gradu pre nekih 3-4 dana pošto nije mogla da upali kola. U pitanju je ne tako mali motor , Ford benzinac 2000 kubika. Voli čovek da se vozi onako pošteno, ima on još takvih "tenkova". Tu je još jedan Mercedes, 2500 kubika i još neka "sića" u njegovom voznom parku. Da li bi trebalo da napomenem da je vlasnik velikog tehničkog pregleda?
Elem, reče mi u kratkom razgovoru da je akumulator koji je trenutno u motoru originalni Fordov, star GODINU DANA. I da mu on zadaje glavobolju. Svašta mi je prošlo kroz glavu. Loše punjenje, parazitne struje, ostao neki potrošač upaljen...Sve te mogućnosti sa mu naveo i rekao da dođe da ga "operišemo".
Za početak, evo slika pacijenta odozgo:
pa sa strane:
Original, nema šta. Važna napomena: akumulator je donešen iz Fordovog glavnog servisa u mađarskoj. Za sad je sve u redu. Po svi tehničkim zahtevima akumulator odgovara za dato vozilo. Čak se može videti i karakterističan podatak za rezervni kapacitet (100 minuta).
Kada sam izvadio akumulator iz motora odmah sam primetio da je dosta topao. To mi je bilo čudno mada me je vlasnik ubeđiva da je u motoru stalno toplo. Dobro, ali nije napolju bilo +40 stepeni pa da se ugreje toliko za nekoliko kilometara?! Još mi je napomenuo da ga je držao na punjaču malo pre nego što je došao kod mene.
Onda su se "karte otvorile". Nakon samo dva kratkotrajna testa sam utvrdio da je akumulator u kratkom spoju!!! To je i bio razlog zašto se grejao. Prvo je bio na punjaču a potom ga je još alternator dopunjvao. A kao što se zna svaki akumulator koji je u kratkom spoju će se zagrejati pre ili kasnije, u zavisnosti od jačine struje kojom se puni.
Trebalo bi reći u zavisnosti od "gustine struje", ali to oni tamo što se profesionalno bave akumulatorima. Mislim na one što ih proizvode i ispituju. Ja i dalje govorim jačina. I nije "gustina elektrolita" nego "zapreminska masa elektrolita".
Nije nego! Šio mi ga Đura!
Dakle, ovaj iz Forda je svoje odslužio ali sam ga ipak ostavio da mu ja presudim. Sva sreća pa moj drug je imao već jedan rezervni akumulator da se vrati kući, poneo ga je. Ima on toga, onako na kilo...
Kao što se može videti to je "onaj" akumulator bez održavanja.
Da...
Nema čepova. Ne postoji mogućnost kontrole gustine i nivoa elektrolita tako da sam bio onemogućen da se potpuno uverim da je jedna ćelija stradala. Svi (električni) testovi su ukazivali na to da je spreman za recilkažu.
Međutim...
Nisam hteo tako lako da odustanem od eventualne popravke akumulatora. Zato sam uradio ono što VEOMA retko radim, ali radim po potrebi, kad baš zatreba. Ovde nije baš bila tolika potreba za sledećom operacijom ali nisam imao šta da izgubim.
Otvorio sam akumulator, onako kao da je to uradila fabrika.
Operacija "čep" izgleda ovako:
Pa onda izbliza:
Kao da je fabrika napravila otvore! To mi je omogućilo da mu, na kraju krajeva, izmerim gustinu u svim ćelijama i da mu definitivno presudim.
Prva ćelija koju sam izmerio, pošto se oko nje najviše grejalo kućište, je bila odlična. Čak je i bila prepunjena. Vidi se da je gustina elektrolita 1,3 g/cm3. Nije ni čuo jer ga je stalno dopunjvao.

I sad ono što dolazi noću u kokošarnik a nije petao:
Gustina druge ćelije-čista destilovana voda!!! Skoro da nema kiseline u elektrolitu. To je ta što pravi lepo akumulatoru!!!
Klasični pokazatelji kratkog spoja:
-grejanje kućišta
-mala ili ništavna gustina elektrolita u jednoj ili više ćelija
-nagli pad napona pri makar i malom opterećenju akumulatora
I još jedna ćelija:
Kod nje se tako može videti da je gustina dobra, 1,275 g/cm3.
A ovako sve to na kraju izgleda ako je uspešna oprecija spašavanja. Ovo sam pokazao samo da se vidi da se i tako otvoren akumulator (bez čepova) može napraviti da služi još dugo i da je zatvoren bez bojazni izlivanja elektrolita.
K'o iz fabrike!!! Veličina čepa je tačno prilagođena otvoru na akumulatoru. Samo još da je ispravan...
Pitanje:
zašto se ovo dogodilo originalnom akumulatoru u kratkom vremenskom roku od trenutka ugradnje u motor?
To što je originalni ne znači mnogo, na njegovom mestu je mogao da bude bilo koji drugi.
Razmišljao sam, vraćao sam film unazad šta mi je sve rekao moj poznanik.
Izmerio sam punjenje, bilo je odlično i to 14,15V. Takođe je punjenje bilo kontrolisano u trenutku ugradnje akumulatora. Takođe dobro. Znam da je sigurno tačno i dobro to urađeno jer je to uradio čovek koji je vlasnik servisa za remont anlasera i aleternatora.
Proverio sam da li postoji parazitna struja? Nešto što prazni akumulator. Merenja su bila u granicama normalnih vrednosti, 50 mA. Jeste na gornjoj granici ali nije van dozvoljenog.
JEDINO što mi pada na pamet je to da je akumulator bio mator.
Da je u trenutku ugradnje već imao nekoliko meseci stajanja na nekoj polici u servisu, da ga je uhvatila velika sulfatizacija i da je ona prouzrokovala kratak spoj. Jeste on bio potpuno nov ali je bio MATOR. I da je takav, bez ikakvog dopunjavanja i merenja, ugrađen u motor.
Ovo je moja pretpostvaka. Ništa drugo mi ne pada na pamet.
Ili je vlasnik vozila nešto prećutao, nešto što što je nisam saznao a bilo je važno.
Recimo da je nekada davno zaboravio da ugasi neki potrošač i da je on "izmuzao" akumulator. Nakon toga ga je vlasnik samo malo dopunio. Ostatak je istorija. Međutim, znam da mi tako nešto moj poznanik ne bi prećutao. Mnogo sam mu akumulatora pre ovog popravio.
Mada sve su ovo samo pretpostavake.
Koje više nisu ni bitne.
Služio je malo više od godinu dana. Da je urađen test na početku  možda bi se nešto i otkrilo što ne valja.
Da je dopunjen pre ugradnje možda ne bi do svega ovog tako brzo došlo.
Ipak, ima tu i malo sreće. Moglo je sve to da se desi na nekom velikom minusu.
Još jedan lekcija naučena:
koliko god bio nov akumulator OBAVEZNO ga dopuniti pre prve ugradnje. Tih nekoliko sati na punjaču može da mu produži život nekoliko meseci.
Verovali ili ne, tako mu dođe.