Странице

среда, 14. мај 2014.

Testiranje akumulatora? Gde je tu svrha?

Kad ste poslednji put testirali akumulator kod pravog majstora, u servisu koji poseduje uređaje koji to mogu da urade brzo i kvalitetno? A to ne zahteva nipošto mnogo vremana. I uz to može da vas spase neviđenih briga. Akumulatori ne stradaju samo zimi( oni ne stradaju zimi, to smo apsolvirali, samo pokažu sve pravo stanje i slabost, stradaju najviše tokom toplog vremena, tada se dešava najveći broj kratkih spojeva). Dakle, iole malo ozbiljniji servis (ne mora to da bude elektro servis) poseduje makar jedan uređaj za merenje startne struje ili neki sličan uređaj za testiranje akumulatora. Sad može majstor da kaže da ima i onako puno posla i da mu nije do testiranja akumulatora. Međutim, to je nemušt odgovor zato što test traje nekoliko sekundi. Ne mora da bude tačan u jedan procenat, ali i bilo kakav test (podrazumeva se kvalitetna oprema) je bolji ni od kakvog. Priključe se kleme uređaja, unesu se podaci o akumulator i to je to. Test je gotov za 5-10 sekudni u zavisnosti od uređaja. Tih 10 sekuni će se isplatiti mnogo puta. Pa kad je već otvorena hauba neka i provere akumulator!
Zašto sve ovo? Istraživanja o stanju akumulatora u vozilima kažu da od 100 akumulatora njih 17 je zrelo za zamenu a 5 akumulatora je spremno za dopunjavanje.
Iznenađeni?!
Ja nisam. Gledam takve probleme svaki dan. Toplo, hladno, kiša, sneg, nema razlike.
Zato, tražite da vam testiraju akumulator u servisu. Ne traje dugo, a višestruko se isplati. Mnogi će biti iznenađeni lošim stanjem svojih akumulatora. Ali, i to je bolje jer čovek onda zna šta mu je činiti.
Koliko stvari po vozače znaju da budu loše (a da za to oni sami nisu krivi) govori mi primer od prošle godine kada mi je došao čovek sa relativno novim vozilom i sa sumnjom u akumulator. Bio je pre toga u OVLAŠTENOM SERVISU (ja nisam znao za taj podatak dok nije došao kod mene) gde su mu sređivali neke sitne kvarove oko elektrike na kolima. Tražio je da dođe kod mene da mu pogledam akumulator. Čim sam otvorio čepove video sam da u jednoj ćeliji nedostaje elektrolit i da je zbog toga bila smanjena snaga. Uredno sam servisirao akumulator, dolio vodu i dopunio ga dok smo popili kafu (može i za tako kratko vreme samo je potrebna posebna oprema). Tek tada mi je rekao da je skoro bio u servisu i da mu nisu pogledali akumulator iako je i to bilo u opisu posla.
A pregled je trajao 1-2 minuta.
Pozdravili smo se, čovek mi je bio zahavalan do neba jer sam ga spasao velikih problema(zima je bila na pragu), a još mi je rekao da iz istih stopa ide u sevis da ih "pita za zdravlje".
Zato...
Neka vam prekontrolišu akumulator, bar dva puta godišnje. To je neki minimum. Ma, i to je nedovoljno, naročito leti kad su velike vrućine.
Ne boli ništa, ne traje dugo a spašava velikih glavobolja.
Ja nisam neki vrli, svetski majstor.
Ali ZNAM kako bi neke stvari morale biti urađene.
Za razliku od "majstora".
ČAST izuzecima.

Još jedna namena akumulatora...

Nije samo da daje struju, da je čuva i isporuči kad zatreba, već može da posluži i da čovek bude zdrav. I pored činjenice da je olovo teški metal koji izaziva IZUZETNO opasna oboljenja (bez brige, kad se proguta, pa kome je do toga, neka proba...)
Evo dokaza:





Nekoliko testova akumulatora iz komšiluka

Uvek, ali uvek se povlači to famozno pitanje "koji akumulator da kupim"? Ne mislim toliko na njegove električne karakteristike već na cenu i kvalitet. Ta tema oko kupovine novog akumulatora je uvek popularna i aktuelna. Isto toliko kao i kupovina motornog ulja (ovde prepuštam Stevi, doktoru za motorna ulja i maziva da kaže nešto). U principu na vaskolikom internetu se mogu naći testovi raznih akumulatora, samo čovek mora malo da se potrudi da ih nađe. Ne može baš sve na gotovo!
Da bih još malo pomogao ljudima oko te dileme(zato, između ostalog, i postoji ovaj blog), našao sam relativno skorašnji test šest akumulatora koji su i napoznatiji kod nas: Varta, Boš i Eksajd (zar je neko sumnjao da se prva dva neće naći na ovo listi?!)
Za moj ukus test je malo nelogično urađen, bar ne po propisima koji se postavljaju za akumulatore kada se testiraju. Test je urađen na principu merenja kapaciteta(ugrubo gledano). I to tako što su ostvaljena svetla da "izvuku" struju iz akumulatora pa je na kraju pokušano startovanje motora sa tako ispražnjenim akumulatorima. Napomena da je test urađen izuzetno kvalitetnim meračem američkog proizvođača ispitne opreme "Midtroniks".
Sad...
Kapacitet STARTNOG akumulatora se meri na dvadesetočasovnom kapacitetu (C/20). Taj test se radi STALNOM STRUJOM. Koliko vidim tako nešto u ovom testu nije praktikovano. Dobro, ni je ne moram sve da znam oko akumulatora (?). Hmmm...
Ovaj test je urađen tako što su ostavljena svetla (koja?) da isprazne akumulator. Ako su to bila kratka svetla onda je to mnogo veća struja nego C/20 (kratka svetla 2 *55W=110W, 110W/12V=9,1A poziciona svetla nisam računao). Ta struja od 9,1A je mnogo veća nego što bi trebalo za bilo koji od testiranih akumulatora da bude. Npr. za akumulator od 74Ah C/20 mu dođe 3,7A. No, oni su radili test, nisam ja. Ja to "malo" drugačije testiram.
I da više ne zalazim u matematiku i elektrotehniku, evo link:
http://www.oryx-grupa.hr/magazin/testovi/test-akumulatora/

Možda će neki biti iznenađeni ovim testom. Ja sigurno nisam jer su se samo potvrdila moja uverenja.
Neka svako donese lični zaključak iz ovog testa. Možda nije baš najsrećnije urađen ali IPAK se mogu izvući neki zaključci.
Ja svoj već imam.