Странице

петак, 01. фебруар 2013.

Vrli,novi početak

1.2.2013. petak
Danas (zašto baš 1. februar, imaju li mačke veze sa svim ovim?), odlučih da pokrenem SVOJ blog. Ovo svoj velikim slovima, da se i za mene čuje na vaskolikom internetu. 
"Nije znanje znanje znati, već je znanje znanje dati", kaže narodna poslovica. 
Zato, hoću da podelim svoje (poprilično) znanje u vezi olovnih ( i mnogih drugih) akumulatora i baterija. Da i drugi saznaju mnoge stvari koje sam ja,neka bude dve godine, proučavao, ispitivao, eksperimentisao. Oni koji budu čitali (nadam se da će biti takvih) saznaće mnoge stvari o kojima su samo nagadjali, imali polovično znanje, ili su informacije tražili na mnogo mesta a nisu mogli da nadju. Ja sam ih skupio i hoću da ih objavim.
Čoveka muka, potreba, radoznalost natera da proba nešto sasvim novo, nešto što mu ni u jednom trenutku svog života nije moglo da mu padne na pamet da će se time baviti.
To je bio slučaj sa mnom.
Sasvim neočekivano (ili ipak očekivano?), ušao sam u svet akumulatora. I zavoleo sam ga.
Neka tako i ostane.

31 коментар:

Анониман је рекао...

miso, recite mi cime se bavite i u kome ste gradu?

rvukobrat[at]yahoo.com

Djuro је рекао...


Kao što moj blog kaze, bavim se VEOMA retkim poslom, desulfatizacijom,oporavkom i regeneracijom olovnih (i još nekih) akumulatora. Tim se bavim nekoliko godina, usavršio sam skoro do maksimuma svoje znanje i posao. Ovo je dovoljno za početak jer je ta problematika tog dela elektrohemije (sulfatizacija olovnih akumulatora) još dosta mutna i neistražena u svetu, a u našoj zemlji da i ne pričam! Sasvim slučajno sam počeo time da se bavim... I eto, od hobija postade posao! Inače, sve ovo mi (relativno) nije strano jer sam po zanimanju elektroničar, specijalista automatike. Ako treba bilo kakav savet (ili nešto više), tu sam za pomoć, razgovor i razmenu iskustava. P.S. Iz Subotice sam (rodjen u Smederevu ;)))

Ninoslav је рекао...

Mišo, molim vas dajte mi neki vaš kontakt, imam jednu Yellow Optimu koja usled nepunjenja i pražnjenja ''umrla''. Možda mi možete pomoći da je podignemo iz mrtvih.. Pozdrav

Djuro је рекао...

Evo adrese pa se javite za ostale detalje:

federgezna[at]yahoo.com

Анониман је рекао...

Zdravo, citam tvoj blog i zadovoljan sam sto svoje znanje dijelis sa drugima.Mozda ovo nije pravi nacin za upit jer ne znam kako bi te pito drugcije.Posto mi je akumulator prazan htio bi kupiti punjac i napuiti akumulator ali neznam koliko je ovaj punjac sto hocu kupiti dobar.Punjac je nekakav pametni DECA SM 1236.

Na ovom linku je taj punjac sa grafikonom njegovog punjenja u tri koraka.

http://www.decaweld.com/?cmd=getProd&cmdID=15221&l=2

Ako mi mozes reci je li taj punjac dobar za punjenje akuulatora.

Djuro је рекао...

Čim si dozvolio da ti je prazan akumulator, to nije dobro. Može da se desi takav slučaj, ali dok dočekaš da kupiš punjač... Prodje voz! Svako odlaganje da se napuni akumulator(bukvalno u danima) vodi u nepopravljiv kvar i gubitak kapaciteta.
Taj punjač koji hoćeš da kupiš je sasvim pristojan. Verujem da akumulator nije veći od 70Ah jer je za takve i namenjen. Dobra stvar je što na kraju punjenja ima mod održavanja akumulatora, što može da se vidi iz grafikona punjenja- pulsno održavanje. Još jedna dobra stvar je i to što akumulator može beskonačno dugo da ostane na punjaču bez bojazni od prepunjavanja, a baš zbog te funkcije održavanja. Sve u svemu, za svakodnevnu upotrebu i punjenje je dobar. Napomena tebi i svim drugima!!! Punjač NE MOŽE da napuni akumulator koji je u kratkom spoju!!! Takav još nije napravljen (bar ja ne znam). Još nešto... NE DOZVOLI da ti se akumulator isprazni NIKAD. A ako se to već desi ODMAH pristupiti punjenju. Svako odlaganje vodi u smanjenje kapaciteta.

Анониман је рекао...

Hvala na odgovoru.Malo sam se krivo izrazio nije akumulator skroz prazan nego autu treba malo vise da vergla prvi put kad je hladno.Nakon kratke voznje pali bez verglanja.
Jos sam zaboravio pitati ovaj punjac ima dvije mogucnosti,da puni sa 14.4V ili 14.7V.Sa kojim je naponom bolje puniti akumulator.

Djuro је рекао...

To što malo duže vergla je normalno kad je hladno, ali tada se i malo više izvuče snage iz akumulatora. A posle sve radi kako valja, pali "na pola ključa". Zato je veoma bitno imati maksimalno napunjen akumulator tokom zime. Ali, ko će sad da vodi računa i o tome... Sve na kraju dodje na naplatu.
Trebalo bi puniti akumulator sa 14,7V jer je onaj drugi mali napon, ne bi se dovoljno napunio. Klasični akumulatori, oni sam čepovima mogu (i trebalo bi) po neki put puniti do 15,5V jer se tada potpuno izmeša kiselina sa vodom, i u dobroj meri se rastvore i sulfati sa ploča i ujednače se sve ćelije po gustini (ekvaliozacija). Već sam pisao o tome. Ali, i sa 14,7 V biće propisno napunjen akumulator. Manje-više.

Анониман је рекао...

Mozda sam dosadan ali imam jos jedno pitanje.Kada budem punio akumulator moraju li se odvrnuti cepovi.Da li se moze akumulator puniti u stanu u sobi u kojoj budem posto nemam garazu.

Djuro је рекао...

Nisi dosadan, svakom sam odgovorio pa ću i tebi. Ali zadržavam lično pravo kad neko predje granicu ukusnog i kulturnog ponašanja da mu ne odgovorim. Uostalom, postoji Svemogući Gugl pa neka traži to što ga zanima.
Odvrni čepove, naravno jer se oslobadjaju gasovi (kiseonik+vodonik) pri punjenju zbog elektrolize vode.
NIPOŠTO ne puni akumulator u zatvorenoj prostoriji!!! NIKAD!!!!! Može da bude strašno opasno jer se stvara opasna i VEOMA eksplozivna kombinacija kiseonika i vodonika. Ta kombinacija se zove praskavi gas. Zbog toga, ako možeš iznesi na terasu i tamo ga dopuni ili bilo gde na otvoreno. Gledaj da akumulator ne bude mnogo hladan, a ako je mnogo hladan, direktno iz kola, unesi ga u stan da se zagreje malo pa tek onda puni. Mnogo bolje se napuni topao nego hladan. Ako nedostaje eventualno vode u nekoj ćeliji dolij ali nemoj ako ne treba!! I voda se dodaje TEK NA KRAJU PUNJENJA, kad je sve gotovo. Onda se ostavi akumulator 1-2 sata da izadju gasovi i stabilizuje napon i možeš da zatvoriš čepove. To je ispravan način punjenja akumulatora. Sve ostalo što si ikad čuo nije dobro,ako se razlikuje od ovog svega.
Toliko o tome.

Анониман је рекао...

Hvala na odgovorima.Citam na guglu jedni pisu vako jedni nako,pa ne znam ko je u pravu.Zato volim cuti odgovor od strucne osobe kao sto si ti.

Djuro је рекао...

Nema na čemu! Zato i postoji ovaj blog da razreši misterije i zablude.

Анониман је рекао...

Pozdrav imam jednu dilemu što se tiće izbora akumulatora.Nerazumijem se bas najbolje u akumulatore pa pitam tebe jer si strucnjak za to.
Treba mi akumulator za Opel Vectru B 1.6 benzinac.U njemu je sad Banner od 55Ah ali je u banani jer ga prethodni vlasnik nije održavo odnosno falilo je pola litre vode. U 4 čelije elektrolit mutan,smeđe boje,dok su druge dvije ispravne(bistar elektrolit).Sad sam htio kupiti neki od 75Ah jer veći nemože stati u ležište,a od viška glava ne boli.

Za oko su mi zapela dva akumulatora koja bi mogao izfinancirati.

1.Topla TOP 75Ah 720A CCA - 3 godine grancija.Kako piše bez održavanja,tekući elektrolit nije moguče nadoljevanje vode.

Cjena:84 Eura

Link: http://www.tab.si/index.php/starter/display/4


2.FIAMM 75Ah AGM 680A CCA - garancija 1 ili 2 godine.Bez održavanja AGM.

Cjena:77 Eura

Koji je bolji od ova dva.

Djuro је рекао...

Tačno je da od viška ne boli glava, ali ne treba ni uludo bacati novac. A to je kod tebe slučaj. Doduše, tvoj novac-tvoj stvar. Ali ako si me pitao za savet, stvari stoje ovako.
Originalni Vartin katalog koji imam od prošle godine, kaže da za tvoje vozilo ide akumulator od 60Ah i 540A ili čak 44Ah i 440A startne struje (CCA). Sve iznad toga je i više nego što bi trebalo. Obzirom da je u pitanju motor srednje kubikaže a uz to je u pitanju benzin, nema potrebe za većim akumulatorom. Veći akumulator je bacanje novca u vazduh. Ako budeš stavio veći neće biti nikakvih problema, u početku. Medjutim, veći akumulator zahteva veće punjenje a tvoj alternator nije projektovan za tako veliki akumulator. Može da ti se desi, posebno ako mnogo voziš po gradu, kratke relacije, da neće biti dovoljno napunjen posle 1-2 dana upotrebe. Onda dolazi do sulfatizacije, smanjenja kapaciteta i otkaza akumulatora. A sulfatizacija se NE UZIMA kao razlog za reklamaciju. Ako već uzmeš veći akumulator, eventualno nedevoljno punjenje možeš da rešiš tako što ćeš bar svakih 3-4 meseca da dopunjavaš akumulator pomoću punjača. Ali to nije posao, samo bi sebe maltretirao. Doduše, trebalo bi da dopunjavaš nekoliko puta u toku godine i ako uzmeš originalni akumulator za njega od 55-60Ah. Tako se pravilno održava. I tako će ti dugo trajati. Pusti to što piše "bez održavanja". Ljudi se uhvate toga k'o pijan plota!!! Tačno je da fabrika garantuje da će ti u toku garancije trajati, pa zar mora odmah posle par meseci da ti strada nakon garancije? Dobro, neki ljudi imaju viška novca pa ne vode računa. Ali, ja znam da su takvi retki.
Da rezimiramo..
Nemoj da kupuješ veći akumulator od 60Ah, JEDINO I SAMO ako imaš neki dodatni potrošač u kolima (jaku muziku, radio stanicu...nešto što nije fabrički ugradjeno). Ako su svi potrošači fabrički, onda je dovoljan bilo koji do 500 A startne struje. I to je više nego dovoljno.
Mislim da sam bio jasan. A ako baš odlučiš da kupiš neki od ta dva što si hteo , onda uzmi FIAMM. Ali vidim da Topla ima baš originalni akumulator za tvoje vozilo, 60Ah i 540A. Uzmi taj i ne razmišljaj. Taj će te služiti godinama, naravno uz redovno održavanje i dopunjavanje.
Napomena! Kad budeš kupio akumulator, bilo koji, pitaj koliko stoji u magacinu, koliko su stari. Ako je više od 10-15 dana obavezno ga dopuni!!! Jer stajanjem se gubi kapacitet i ako ga samo staviš u vozilo tako, izgubićeš kapacitet. Ovako, dopuni ga i dobićeš još koji amper snage. To ti kaže majstor Miša.
Pozdrav!!!
P.S. Pre desetak dana mi je došao čovek na servis sa potpuno istim kolima kao tvoja, u njemu je bio Bosch S3 (najlošiji) akumulator 56Ah 480 A. Služio ga je 4 godine. Ja sam ga pre godinu dana jednom oporavio pa ga je služio do pre neki dan. Mislim da si me razumeo.

Анониман је рекао...

Hvala ti za detaljan odgovor.Poslušaću te.Drago mi je što želiš pomoći.

Djuro је рекао...

Nema na čemu! Zadovoljstvo je moje.

Анониман је рекао...

Pozdrav Miša, pri kraju mi je akumulator i trebo bi ga zamjeniti.Trgovac mi nudi nekakav topla akumulator 680 ampera sa cepovima i mora se doljevati voda.I nekakav topla top 720 ampera bez cepova,ali kaze da se ne treba doljevati voda,spominjo je nekakvu rekombinaciju gasova,mada ima tekucinu u sebi.
Jesul dobri topla akumulatori i koji je bolji od ova dva.Treba mi akumulator koi bi mi sto duze trajo jer nemam bas love za rasipanje.

P.s.Ovaj sadasnji akumulator je visok 175,a ovaj topla sto on nudi je 190.Ocel to stvarati probleme zbog 15mm vece visine.

Djuro је рекао...

Da se razumemo... Taj "nekakav Topla" nije "nekakav" već sasvim solidan i dobar akumulator iz Slovenije. To odmah da rasčistimo na početku. Možeš i da vidiš na početku mog bloga na glasanju da mnogo ljudi ima taj akumulator u svojim kolima.
Dao si malo podataka. Za koji auto ti treba akumulator? Kubikaža, vrsta goriva? Veoma važni podaci. Po snazi akumulatora bih rekao da ti treba za neki dizel. U principu razlika od 40 ampera i ne može baš da se oseti kod startovanja, bar u prvih godinu-dve korištenja akumulatora. A koji je bolji? Taj bez dolivanja je sigurno skuplji i ako je sa rekonbinacijom gasova onda je AGM akumulator. Oni su malo bolji od klasičnih jer imaju malo veću startnu struju ali su VEOMA osteljivi na prepunjavanje, npr. ako strada alternator u kolima pa nema regulacije napona i on ode preko 14,5 volti. Ili ako se puni na lošem punjaču koji nema naponsku regulaciju i napon ode preko 14,7 volti. Kod njih je nemoguće izmeriti gustinu elektrolita jer su zatvoreni. Onaj običan sa čepovima je dugotrajniji, može da se doliva voda ako zatreba, da se izmeri elektrolit, i da se bez problema i malo lošijim punjačem puni jer podnosi prepunjavanje. Čak je poželjno to po neki put da se uradi. Jedina "mana" ako to može tako da se nazove je to što mora dva-tri puta u toku godine da se prekontroliše da li ima vode i eventualno dolije. Ali ne ako ne treba! Ni slučajno! Sad je tvoje da odlučiš.
A ako mene pitaš ja sam uvek za ovaj drugi, "starinski". Dokazano dugotrajniji.
Ja stvarno ne znam da li će da smeta 15 mm ako je viši akumulator u motoru? U principu ne bi trebalo jer uvek ima mesta ispod haube ali ne znam da li već ima neka šipka koja drži sadašnji akumulator, koja je fabrički ugradjena? Možda ona ne dozvoljava da staviš viši akumulator. Ako nema nikakve prepreke onda nema razloga da ne satviš i za 15 mm viši akumulator.

Анониман је рекао...

Ne razumijem ti se ja u akumulatore i nisam cuo za tu marku akumulatora pa zato sam bio skeptican.Do sada je bio varta 75ah.Auto je opel astra 2.0 dizel.Akumulator nije agm jer mi je ponudio i te agm ja mislim da je reko eco dry topla ali su bili skupi da mi se zavrtilo u glavi.Oba ova navedena u predhodnom poruci su tekuci ali jeda se odrzava a drugi ne.Nema nikakvog drzaca iznad akumulatora i odokativno ne bi trebao biti problem tih 15mm.
Onda cu uzeti taj sto se moze nadolijevati voda u njega,samo ne razumijem to sto si napomenuo u slucaju da stavim vise vode u njega.Sta se tada moze desiti.

Djuro је рекао...

Nisi pažljivo pročitao... " mora dva-tri puta u toku godine da se prekontroliše da li ima vode i eventualno dolije". Razumeš? AKO i SAMO AKO treba vode da se dolije, jer voda iz tog tipa akumulatora isparava, izvetri tokom ciklusa punjenja i pražnjenja, onda bi moralo da se dolije voda jer je veoma opasno ako olovne ploče u ćelijama ostanu suve. To se dešava u veoma maloj količini ako je sve u redu sa alternatorom (puni do 14,4 volta i dopunjva se na punjaču do 15 volti). Ali ipak malo vode izvetri tokom rada tako da je potrebno doliti vodu.
A pošto sam ja već pisao o tome naširoko i nadugačko i da ne bih sve ponovo pisao tebi, evo gde možeš to da pročitaš:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/08/dodavanja-vode-u-celije.html
Mislim da će ti sad sve biti jasno.

Анониман је рекао...

Kupio sam taj sto si reko sa cepovima za nadoljevanje vode.Nadopunio ga kod prijatelja na punjacu i sad pali ko mina.Citajuci tvoj blog vidio sam da je datum proizvodnje akumulatora bitan pa sam pito prodavaca koji je a on je reko 33 tjedan 2013.Sad ja ne kontam jel to dobar ili los datum.

Djuro је рекао...

Tako je!!! Dobro je što si ga dopunio. Radio bi on i da ga nisi dopunio ali je ovako mnogo bolje. A to što je 33. nedelja, to znači da je napravljen sredinom avgusta, pre dva meseca. Ni malo ni mnogo. Za ta dva meseca se ispraznio nekih 5-10 %. Zato je dobro što si ga odneo kod prijatelja i dopunio. Iako je potpuno nov akumulator to uvek treba raditi. Neka ti to bude nauk za ubuduće kad god kupiš nov akumulator. Za to malo što si ga dopunio možeš da mu produžiš vek trajanja bar za nekoliko meseci. To malo ljudi zna.

vw1fun је рекао...

Evo da se javim po prvi put na ovome blogu, i da ujedno pozdravim autora ovog bloga Mišu jer i da pohvalim stvaranje bloga sa ovom tematikom jer zaista nismo u prilici da ovako nešto detaljno i stručno pročitamo a da je to na jednom mjestu objedinjeno kao esencija znanja i savjeta.
Usput za ovaj blog sam saznao od Steve sa bloga o motornim uljima tako da sam otvorio i zainteresovala me tema ,ai način pisanja autora je blagougodan i interesantan jer koliko god znanje imao i imao volju da ga preneseš veoma je bitan i način na koji ga saopštavaš (dijeliš sa drugima).
I evo za uvod jedno malo pitanje za pomoć pošto su se približili zimskin hladni dani kada je vozilo po pitanju akumulatora i električnih potrošača veoma opterećeno (kratke vožnje ,hladni startovi veća upotreba raznih grijača) tako se pojavila potreba za povremenim punjenjem akumulatora u cilju dužeg trajanja i spremnosti na sve uslove hladnih dana ,tako koristim priliku vikendom kada je auto takoreći bez upotrebe da u garaži priključim akumulator na punjač (a da napomenem ne skidam ga sa vozila i ne otkopčavam kleme na akumulatoru tako da samo na već postojeće stanje nakačim na kleme akumulatora punjač i tako barem cijela subota do nedelje veče) e sad pitanje da li tako pravim štetu uređajima u vozilu ili barem postoji opasnost od toga (isključujem mogučnost prenapona u slučaju grmljavine i naponskog udara na distributivnu mrežu) dakle ako to isključimo kao mogućnost da li ima kave druge opasnosti po ECU ili druge elektronske module tipa ABS-a , EBD-a i ESP-a kao i airbag-a.
napomena je da se radi o automobilu GOLF 5 1,9 TDI IZ 2007, KORIŠĆENI PUNJAČ je CTEK ZAFIR 45
a njegove karakteristike mogu se vidjeti na

http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/ZAFIR%2045_EN.pdf

eto toliko od mene za prvi put i veliki pozdrav autoru i svim čitaocima bloga do odgovora.

Djuro је рекао...

Zahvaljujem na lepim rečima za moj blog! Cilj mi i jeste bio da ljudima malo više približim sve oko akumulatora jer znam da ima jako malo literature i stručnih tekstova o tome, naročito na našem jeziku.
Dakle, moj odgovor na tvoje pitanje je da ne bi trebalo da se puni akumulator dok je priključen na instalaciju automobila. Ovo sam mnogo puta objasnio na mom blogu, mnogo ljudi me je pitalo u vezi toga. Reći ću još jednom i tebi da ja ne preporučujem takvo punjenje ali svako radi na vlastitu odgovornost. Ako si i do sada tako radio bez posledica možeš da nastaviš. Mada UVEK postoji verovatnoća od nekog naponskog ili strujnog udara pa da se ošteti elektronika na kolima. To bi u najkraćem bio moj odgovor. Punjač koji imaš je kvalitetan i postoji mala šansa za neku lošu situaciju ali nikad se ne zna... Sada je na tebi da odlučiš. Pozdrav!

Stole је рекао...

Postovanje, Miso.
Nedavno smo komunicirali, tj. Vi ste mi pomagali savjetima preko jednog foruma (www.samsvojmajstor.com)... Nakon toga sam obecao da cu iscitati Vas blog (sto sam i ucinio, doduse ne od rijeci do rijeci, ali vecinu stvari) i sad imam jedno konkretno pitanje, pa bih zamolio za savjet.

U jednom od svojih tekstova (mozda cak i na forumu, vise se i ne sjecam gdje se sta nalazi) ste rekli da je za prosjecnog korisnika koji zeli da odrzava svoj akumulator na pravi nacin, najbolje resenje da uzme neki jeftiniji punjac od par hiljada dinara i zatim se preradi tako da se stave odgovarajuce strujne i naponske regulacije.

Ono sto sam ja isplanirao je da uzmem "Villager VCB 6E", relativno je jeftin (oko 2.500 din) i na njemu izvrsim izmjene po nekoj od sema (imam drugara elektronicara koji je zaista dobar u svom poslu, pa mi uz odgovarajucu semu ne bi bio problem da sve to odradim u licnoj reziji). Ako se dobro sjecam, u nekom od Vasih mnogobrojnih tekstova (pretrazicu opet detaljno) postoji i fin izbor sema koje se mogu iskoristiti za ovu svrhu.

I sad konacno pitanje: da li imam dobar pristup, ako da, imate li neku konkretnu semu da mi preorucite, dakle, optimalnu za ono sto meni treba, a to je zdravo odrzavanje akumulatora (kapaciteta 45 do recimo 65 Ah, neka se nadje)?

I da, ostao sam duzan objasnjenje zasto sam bas izabrao konkretan model jeftinog punjaca - pomenuti Villager je od svih koji se stancaju u Kini i prodaju za "male" pare (male u smislu visine ulaganja u kvalitetan punjac, znaci nedovoljne, nikako male za svakodnevni zivot prosjecnog gradjanina) bio ubjedljivo najtezi i nekako sam laickog misljenja da je bar kvalitetniji namotaj transformatora i hladjenje, ako nista drugo (mada nigdje ne pise da nije u njega natrpana gomila beskorisnog metala)... Mozda grijesim? Kakogod, mislim da ce biti dobra osnova, ako nista kutija mi je svakako neophodna. :)

Hvala puno na dosadasnjim savjetima, tekstovima i uopste trudu ulozenom u blog, a hvala unaprijed i na eventualnoj pomoci vezano za moj mali poduhvat, bez obzira da li mi uspjeli pomoci ili ne. Cijenim Vas trud.

P.S. Vidim da ste ostavili i Vas mail ovdje, ali nisam htio da Vas smaram direktno, a i racunao sam da problematika eventualno moze pomoci jos nekom, pa neka bude javno ovdje na stranici bloga.

Srdacan pozdrav.

Djuro је рекао...

Svega ima na mom blogu samo vi niste primetili!!! Pa čak i to što tražite, tj. šeme punjača.
A to je ovde: http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/05/nekoliko-sema-punjaca-olovnih.html

Prvi punjač po redu(ima dve slike) sam napravio pre nekih 3-4 godine i služi me odlično(mada mi je to baš pomoćni punjač, ali i on često zatreba). Njega je konstruisao moj dobar prijatelj Atila, inženjer elektronike. Garantujem vam da od toga vam ništa bolje ne bi trebalo. Ima ograničenje i struje i napona. I zaštitu od kratkog spoja i pogrešnog povezivanja polova. Odlična stvar, uz taj punjač koji ćete da kupite će doći "ko kec na deset" kad se ugradi u istu kutiju. Imam za njega i pločicu (nacrt) ako taj vaš prijatelj ne želi da pravi. To je u PDF formatu. Javite ako zatreba, poslaću meilom. Toliko mogu da pomognem.

Stole је рекао...

Postovani Miso, nije mi promakela ta tema sa semama punjaca, citao sam ja dosta toga po blogu, izmedju ostalog i materijal sa linka koji ste naveli. Htio sam samo da vidim iz prve ruke za koju da se odlucim s obzirom na moju konkretnu situaciju i uopste punjac koji ce da posluzi kao osnova (mada ste i tamo eksplicitno preporucili dvije seme koje ste isprobali). Kakogod, Vi ste mi sada u potpunosti otklonili sve nedoumice i veliko hvala za to. I zaista je impresivno sa kojim srpljenjem i voljom pomazete ljudima i nesebicno dijelite svoje bogato znanje - zaista imate moje postovanje.
Sto se tice nacrta u PDF-u, bicu Vam jako zahvalan ako mi proslijedite, olaksacete nam mnogo stvari. Javicu Vam se na mail...

Sve najbolje, srdacan pozdrav.

Анониман је рекао...

Postovano G. Miso, prvi put sam na Vasem blogu. Interesuje me da li moze da kada se olovni akomulator potpuno odbaci necim moye da se reparira i da sluzi jo neko vreme( oko 1-ne god). Cuo sam od mnogih da su umeto sumporne kiseline stavljali zivu sodu u rastvoru 1kg na 1L destilovane vode. Dali je to moguce. Ja nisam probao. molim za odgovor.

Djuro је рекао...

Želite odgovor? Kada bih vam odgovorio na ovo pitanje verovatno da bih dobio neko veliko priznanje iz hemije ili tehnologije. Ovaj blog je jedinstven i ime mu je "Sve zablude i misterije". Da ste malo pažljivije pročitali i pretražili sve što piše verovatno ne bi postavili takvo pitanje.
Kako oporaviti ploče koje su korodirale ili koje su uništene od mnogobrojnih ciklusa paljenja motora a kod kojih je aktivni materijal pun rupa i nedostaju delovi rešetki? Kako ukloniti kratak spoj između ploča koji je izazavan kristalom olovo sulfata ili parčetom otkinutog olova? Kako popraviti nedostajući spoj u ćeliji koja ima prekid? Mnogo "kako" a nigde "tako". Preporučujem da pogledate odgovor pod stavkom 10 na ovom linku: http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/03/najveci-mitovi-zablude-o-akumulatorima.html
Naravno, to je samo kap u moru svega što sam napisao na ovom blogu.
Ovim "izazovom" , regeneracijom olovnih akumulatora, se bavim 3-4 godine. Nebrojeno mnogo knjiga, saopštenja, doktorskih disertacija sam pročitao da bih naučio sve ovo što znam. A o popravljenim akumulatorima neću ni da govorim. Zato odgovorno mogu da kažem da sam prvi put čuo za taj "lek", da ga tako nazovem, da se u akumulator sipa NaOH i da "to" može da oporavi akumulator. Da budem iskren do kraja, veću glupost nisam čuo a da se tiče akumulatora!!! Ni slučajno ne krivim vas, jer čovek svašta čuje u životu ili pročita na internetu.
Brojni su svetski naučnici, hemičari i tehnolozi, koji rade na istraživanju poboljšanja rada olovnih akumulatora, nebrojeno mnogo eksperimanata se uradi u raznim laboratorijama da bi se napravio makar i najmanji pomak u smanjenju korozije i sulfatizacije, potrošnji vode, povećanju kapaciteta...
Da je dovoljno samo sipati "živu sodu" u akumulator, da li bi se toliki stručni ljudi "zaluđivali" i trošili svoje dragoceno vreme u laboratorijama?!
Odgovor se nameće sam.
Ko je razumeo-shvatiće.
P.S. Vi možete da probate da sipate NaOH u akumulator i da proverite nakon toga rezultat, ALI TO ČINITE ISKLJUČIVO NA LIČNU ODGOVORNOST.

Анониман је рекао...

Poštovani gosp. Mišo,kratko pitanje. Kupio sam exide 95ah za vozilo bmw 530 će. Ono što sam primetio,a nisam dobio objašnjenje u prodavnici je to da nema klasičnog otvora za gasove(prijašnji agm,fabrički ugrađen je imao),već ovaj ima sa lijeve strane zapečaćenu malu cijevčicu. Da li se to treba nešto skidati,bušiti...ili ovi tipovi"zatvorenog"akumulatora drugačije regulišu gasove. Unaprijed hvala

Djuro је рекао...

Šta mislite, da li bi proizvođač akumulatora dozvolio bilo kakvo bušenje na kućištu akumulatora, da li bi vam prodao akumulator na kome je potrebna bilo kakav izmena sem običnog dopunjavanja kada je to potrebno? Ta cevčica služi kao odušak za gasove, a princip rada tog akumulatora je sasvim isti kao i kod onog sa čepovima. Pitanje vam je malo... naivno.