Странице

среда, 07. август 2013.

Kapacitet i startna struja

Veoma malo (ili nimalo) je poznata stvar da akumulator koji ima samo pola nazivnog kapaciteta (npr 25 Ah od 50 Ah kad je bio potpuno nov), može bez ikakvih problema da pokrene motor!!!???
Lično u svojoj "kolekciji" imam Boš S5 silver akumulator (52Ah/520CCA).
On ima podosta godina, moja procena je nekih 4-5. To je izuzetno kvalitetan  akumulator, bio je do skora najbolji od te firme, sad ima još noviji i bolji S6.
Nekoliko puta sam ga testirao.
Njegov kapacitet je nekih 17-18Ah. To je tačno trećina od 52Ah.
Medjutim...
On i dalje pali kola bez nekih veći probelema. I to dizel od 2000 kubika!!??
 Od 520 CCA ima 360-380 CCA.
Dobro, to su ekstremni slučajevi. Taj slučaj je bio zimus kad je taj akumulator bio na pozajmici. Da je ostao celu zimu u tom dizelu od njega bi ostalo samo plastično kućište.
Ali za neki benzinac od 1500 -1600 kubika bi bio sasvim dobar.
Iz ovog može da se vidi da startna struja (CCA) NIJE relavantan podatak za stanje zdravlja akumulatora . To je mnogo više kapacitet.
Da su slučajno ostala upaljena svetla na tom vozilu sa tim akumulatorom neko kratko vreme teško da bi upalio.
Prostije, akumulator ima startnu struju ali nema kapacitet.
Zato 99% vozača živi u uverenju da je sve u redu sa akumulatorom jer bez problema mogu da startuju motor.
Medjutim, stanje u akumulatoru je sasvim drugačije. I to se gotovo redovno pokaže na zimu.
A na leto se dešavaju kratki spojevi.
Klasični kvarovi.
-------------------------------------------------------------
Na grafikonu ispod se vidi odnos rezervnog kapaciteta, (RC) i startne stuje (CCA).
Može da se vidi ekstreman slučaj da jedan akumulator (od desetina ispitanih) ima samo 38 % CA ali zato 90% CCA, što je više nego dovoljno da se pokrene vozilo.
Inače, za neku donju granicu se uzima 75 % startne struje od fabričke.
Mada iz iskustva može i malo dole na nekih 70 % . Pa i niže.







2 коментара:

Анониман је рекао...

Postovani,

Ako je moguce da objasnite zasto sta je tacan uzrog gubitka kapaciteta, a zadrzavanja startne struje. Nekako mi je logicno da jedna i druga funkcija skaliraju priblizno linearno?

Djuro је рекао...

Evo ovde je to sve lepo objašnjeno:
http://www.buchmann.ca/article25-page1.asp
Na kapacitet utiče površina ploča a na startnu struju unutrašnji otpor. To bi bilo najjednostavnije objašnjenje.