Странице

недеља, 15. септембар 2013.

Zamrzavanje akumulatora

Poluispražnjen ili potpuno ispražnjen akumulator ima tendenciju zamrzavanja elektrolita i uništenja olovnih ploča.
Stoga, potrebno je na svaki način izbegnuti ovakve slučajeve zamrzavanja akumulatora. To su veoma opasne situacije koje skoro uvek vode uništenju akumulatora, pucanju plastičnog kućišta i razaranju ploča.
Imao sam nekoliko slučajeva zamrznutih akumulatora. Sećam se slučaja od prošle zime sa jednog auto placa gde sam pozvan da testiram nekoliko akumulatora i da spasim što se spasiti može. Klasična boljka auto placeva je hronično pražnjenje akumulatora zbog rada elektronike u automobilima, slabog ili nikakvog održavanja akumulatora dok stoje na placu koji neminovno vodi potpunom otkazu akumulatora (najčešće kratak spoj u nekoj ćeliji).
Akumulator koji sam doneo zamrznut sam prvo ostavio na sobnu temperaturu(NIKAKVO NAGLO ZAGREVANJE!!!)  da se odmrzne elektrolit. Nakon toga sam ostavio još nekoliko sati da se temperatura elektrolita podigne jer se akumulator koji je malo zagrejan bolje napuni(sulfati se brže i bolje rastvaraju u toplijem elektrolitu).
Imao sam sreću što je taj akumulator bio samo potpuno ispražnjen. Verovatno nije dugo stajao u takvom stanju. Da je to vreme bilo duže puklo bi kućište akumulatora zbog širenja leda unutra akumulatora. I onda bi mogao samo da produži na reciklažu...
Osnovno pravilo za punjenje zamrznutih akumulatora je da se oni NE PUNE DOK JE ZAMRZNUT ELEKTROLIT!!!
To može da dovede do katastrofalnih posledica-pregorevanja punjača i eventulnog potpunog uništenja (možda ispravnog) akumulatora.
Dopustiti akumulatoru da se potpuno odmrzne,koliko god je to potrebno, sačekati još nekoliko sati da se još malo podigne temperatura elektrolita pa tek onda pristupiti punjenju.
Potpuno ispražnjeni akumulatori se pune MALOM STRUJOM (1-2 ampera).
MALOM STRUJOM.
Ako je to ikako moguće podesiti na punjaču.
Ako nije, onda šta bude.
Naravno, najbolje je da se takvi slučajevi izbegnu. Ali, sve mogućnosti su otvorene, tako da nije na odmet i ovo znati oko akumulatora.
Zato se sve ovo i zove "Misterije i zablude".
Lično nisam sreo u svojoj praksi (koliko se sećam) da mi je neki akumulator koji je zamrznut, donet iz vozila koje je bilo u funkciji ili koje se koristi. To je slučaj kod vozila koja se retko koriste a iz akumulatora se vuče struja za napajanje elektronike. Čini mi se da sam sreo do sada samo 3-4 takva slučaja za sve ove godine bavljenja ovim poslom.
Evo i tabele nivoa napunjenosti i temperatura mržnjenja elektrolita:


Gustina elektrolita Nivo napunjenosti akumulatora Tačka zamrzavanja elektrolita(stepeni C)
1.27 100% -62
1.225 75% -37
1.175 50% -20
1.1 0% -8
     
Zima dolazi, spremite akumulatore i zimske gume. 
Da ne bi bilo neprijatnih iznenadjenja.
Svi mi mislimo da se takva "iznanadjena" dešavaju tamo nekom drugom.
A upravo se nama dese.
Zima stiže...

4 коментара:

Sasa Rudic је рекао...

Ako moze jedan savet.Imama kamion mala Zastava koji koristim samo leti, "prevoz pčela" celu zimu stoji i ne koristi se.Da li da akumulatore (2 kom 110A)ostavim na kamionu ili da ih sklonim u neku prostoriju.Da li ihtreba prazniti i dopunjavati ili....?

Djuro је рекао...

Može savet, samo sam ja tu vašu problematiku MNOGO puta objasnio na ovom mom blogu (samo bi trebalo negde naći i pročitati, je l'...). Dakle, kako god ste do sada radili-radili ste pogrešno. To mogu da kažem na neviđeno. SIGURNO niste SVAKIH mesec dana dopunjavalali akumulatore dok nisu u upotrebi. A to je OD PRESUDNOG ZNAČAJA ZA OLOVNE AKUMULATORE-DRŽANJE U MAKSIMALNO NAPUNJENOM STANJU. Pošto ne znam u kakvom su stanju, onda ih stalno dopunjavajte dok ih ne koristite preko zime. Svakih mesec dana. Punjačem kakvim imate. Ako dugo stoje na vozilu i nisu za to vreme korišteni, budite sigurni da ste dobar deo snage iz akumulatore izgubili. A zbog zapostavljanja. Nakon toga sledi sulfatizacija. Odatle više nema pomoći. Doduše ima... Tu sam ja, ali ni ja nisam svemoguć. Držite akumulatore na nekom mestu koje NIJE TOPLO!!! NIKAKO!! To samo pogoršava stvari-sulfatizaciju. A kad bi trebalo da ih dopunjavate onda ih donesite na toplo nekoliko sati ranije, tako se bolje napune. Pa onda vratite na neko hladnije mesto (podrum, garaža...).
Toliko mogu da kažem sa ovog mesta.

Sasa Rudic је рекао...

Hvala puno.Akumulatori su novi (kupljeni u septembru), u prodavnici su mi rekli da su punjeni u junu mesecu :)

Djuro је рекао...

Nema na cemu! Zadovoljstvo je moje. P.S. Akumulatori su kupljeni u septembru a punjeni (verovatno proizvedeni)u junu... To je tri meseca razlike. Toliko su stajali u magacinu, nebitno kojem. Prosecno praznjenje akumulatora je 5% za mesec dana. Prakticno, 3 meseca x 5% je 15 %. Toliko ste izgubili snage (kapaciteta) ako ste ih odmah stavili na vozilo a da ih prethodno niste prvo dopunili. Mozda mozete da malo poboljsate stvar ako ih stavite na jedno "dobro" punjenje. Punjacem vec kakvim imate. Ali samo MOZDA. Rekoh ja mnogo puta, nije akumulator samo par kilograma olova i malo kiseline. Mnogo je to komlikovanija naprava nego sto se misli.