Uverio sam se da velika većina auto električara nema odgovarajuću opremu za testiranje električnih uređaja na vozilima. Neke stvari se još uvek rade pomoću "štapa i kanapa" Onima drugima, koji su se obezbedili sa odgovarajućom (veoma skupom)-skidam kapu!!! Oni su razumeli da se današnja vozila ne ispituju kao nekad. Odavno je prošlo vreme ispitivanja akumulatora pomoću jakog šent otpornika. Doduše, još uvek je to "validan" način kod nekih manjih akumulatora ali kod onih većih...Pre 20 godina se znalo za unutrašnji otpor ali se nije merio na danas poznati način (konduktansa). Mnogo stvari se promenilo. Ali još uvek (neki) majstori se odupiru promena. Takve će vreme brzo da pojede i pregazi.
Najpoznatija (ali ne i jedina) firma za proizvodnju uređaja za testiranje svih vrsta olovnih akumulatora (mada prave test uređaje i za najnovija hibridna vozila sa li ion baterijama) je "Midtronics". Oni su "state of the art". Neverovatno mnogo podataka se dobije iz samo jednog merenja. Takav jedan test je na slici odštampan kao dokaz u servisu. Na njemu se mogu videti svi važni parametri u trenutku startovanja motora. Iz njih je sve jasno kao dan! Napon, struja, vreme koje je potrebno za paljenje motora, čak i unutrašnji otpor akumulatora. Jednom rečju, tim uređajem se za nekoliko sekundi utvrdi kako radi sistem akumulator-anlaser. Doduše, sve ima svoju cenu. Koga zanima može da potraži po internetu kolike su cene takvih uređaja. Skupo, skupo...
Slika kaže sve:
Vidi se nagli skok struje anlasera u trenutku startovanja motora od nekih 350 ampera, kao i nagli pad napona na akumulatoru na 8 volti. To je izuzetno kratak trenutak od možda nekoliko milisekundi kada se pokreće anlaser. Ipak, i taj trenutak je od veoma velike važnosti kao podatak za stanje akumulatora. Smatra se da napon ne bi trebalo da padne ispod 8 volti (ili čak i 8,5 volti). Sve ispod toga je podatak koji kaže da je akumulator lošiji nego što bi trebalo. Obavezno uzeti u obzir i spoljnu temperaturu!!!Struja koju je povukao anlaser je sasvim normalnih 114 ampera što kaže da je u pitanju neki manji benzinac. Napon nakon naglog pada se veoma brzo vraća u normalu na 10,35 volti što je više nego odličan podatak. Napominjem da je donji prag napona prilikom startovanja 9,6V (neki navode podatak i 10 V). Ovo sve na 25 stepeni!!! Na grafiku napona se može lepo videti, na nekih 10 volti, dva skoka i pada napona što znači da se tako i okrenula radilica i sa njom klipovi. Nakon toga napon skače jer alternator počinje da puni. Ista analogija je i na grafiku struje gde se takođe vide dva skoka struje zbog opterećenja i kompresije.
Slika kaže hiljadu reči. A dobar uređaj skraćuje muke i nagađanja. Ovim brzim i jednostavnim merenjem se vidi šta se sve zbiva u 2-3 sekunde dok se startuje (pali) motor. Dobar instrument zlata vredi (i novca)!!!
Najpoznatija (ali ne i jedina) firma za proizvodnju uređaja za testiranje svih vrsta olovnih akumulatora (mada prave test uređaje i za najnovija hibridna vozila sa li ion baterijama) je "Midtronics". Oni su "state of the art". Neverovatno mnogo podataka se dobije iz samo jednog merenja. Takav jedan test je na slici odštampan kao dokaz u servisu. Na njemu se mogu videti svi važni parametri u trenutku startovanja motora. Iz njih je sve jasno kao dan! Napon, struja, vreme koje je potrebno za paljenje motora, čak i unutrašnji otpor akumulatora. Jednom rečju, tim uređajem se za nekoliko sekundi utvrdi kako radi sistem akumulator-anlaser. Doduše, sve ima svoju cenu. Koga zanima može da potraži po internetu kolike su cene takvih uređaja. Skupo, skupo...
Slika kaže sve:
Vidi se nagli skok struje anlasera u trenutku startovanja motora od nekih 350 ampera, kao i nagli pad napona na akumulatoru na 8 volti. To je izuzetno kratak trenutak od možda nekoliko milisekundi kada se pokreće anlaser. Ipak, i taj trenutak je od veoma velike važnosti kao podatak za stanje akumulatora. Smatra se da napon ne bi trebalo da padne ispod 8 volti (ili čak i 8,5 volti). Sve ispod toga je podatak koji kaže da je akumulator lošiji nego što bi trebalo. Obavezno uzeti u obzir i spoljnu temperaturu!!!Struja koju je povukao anlaser je sasvim normalnih 114 ampera što kaže da je u pitanju neki manji benzinac. Napon nakon naglog pada se veoma brzo vraća u normalu na 10,35 volti što je više nego odličan podatak. Napominjem da je donji prag napona prilikom startovanja 9,6V (neki navode podatak i 10 V). Ovo sve na 25 stepeni!!! Na grafiku napona se može lepo videti, na nekih 10 volti, dva skoka i pada napona što znači da se tako i okrenula radilica i sa njom klipovi. Nakon toga napon skače jer alternator počinje da puni. Ista analogija je i na grafiku struje gde se takođe vide dva skoka struje zbog opterećenja i kompresije.
Slika kaže hiljadu reči. A dobar uređaj skraćuje muke i nagađanja. Ovim brzim i jednostavnim merenjem se vidi šta se sve zbiva u 2-3 sekunde dok se startuje (pali) motor. Dobar instrument zlata vredi (i novca)!!!
10 коментара:
G-dine Jovanoviću, hvala na korisnim informacijama, ali to sve nas može samo da zabrine, jer nam te informacije govore koliko su neki drugi, tehnološki, odmakli od nas. Ko zna kada će mo ovakve uređaje početi da koristimo, a da ne govorim kada će mo ih početi da proizvodimo? U svakom slučaju cena nije mala, ali kada se uporedi ono što se sa njima dobija (mislim na parametre koji se testiraju), i kada vidimo koliko koštaju pojedinačni merni uređaji pomoću kojih danas možemo sve ovo da testiramo (osciloskop,razni unimeri, razni DHC ili Forex uređaji za merenje opterećenja akumulatora i unutrašnjeg otpora, itd.) onda, možda, ova spravica od 1000$ (tamo, a kod nas mnogo više) i nije toliko skupa. A za naše majstore ste u pravu, oni se drže tehnologije koju najbolje poznaju (tehnologije svoje mladosti), a za dijagnostiku kažu da im nije potrebna jer sve rešavaju sa iskustvom.
Petar iz Obrenovca
Kome bi trebalo i ko ima potrebe za ovakvim i sličnim uređajima, njemu neće biti skupo. Naravno, prvo gledati isplativost. Ja uvek tako radim, mada neki put uđem i u rizik kupovine (ili pravljenja) nekog uređaja. A naši majstori... To je priča prežvakana milion puta. I neću više o tome da diskutujem. Mogu da zamislim kad uskoro počnu da dolaze (ali ne baš tako često) hibridna kola sa nemogućom elektronikom?! Kako će onda da ispituju svu tu tehniku??? Takvi test uređaji su osnovno sredstvo u svakom prosečnom servisu u nekom normalnoj zemlji.
Sve njih će pojesti vreme i napredak. Živi bili pa videli!
Pozdrav gdine Jovanoviću,
Evo mene opet sa pitanjem. Potrebno je istestirati accu na mom vozilu- Razlog je duže stajanje vozila od kada je accu kupljen. Iako sve radi kako treba, a accu je u međuvremenu dopunjavan, smatram da treba utvrditi stanje. Pusti mi tvoj broj telefona na moju mail adresu radi kontakta.
Srdačan pozdrav
Gospodine Jovanoviću,
Uvek sam bio pobornik korišćenja novijih tehnologija, ali je jako teško to objasniti ljudima u regionu gde je permanentna obuka bauk. Boj ipak bije svijetlo oružije, iako narodna pesma kaže drugačije.
Molio bih da mi pustite vaše kontakte u cilju rešavanja pitanja mog ličnog akumulatora na nikola.kepcija@gmail.com
Hvala!
Nikola Kepčija
Postovanje! Trazim neku literaturu u vezi akumulatora i alternatora, koja bi mogla da koristi za dipl.rad na visoj skoli. Bio bih Vam zahvalan ako bi mogao da skinem rar datoteke koje ste prethodno postavljali ali se vise nemogu preuzimati. Hvala ! bbrankob@gmail.com
Koja viša škola je u pitanju i koja ja tema diplomskog rada?
Tema -Izvori еlektricne energije na vozilu- Visa saobracajna u kragujevcu.
Literatura poslata na lični meil.
Hvala puno!
Nema na čemu! Zadovoljstvo je moje.
Постави коментар