Da. Kažu da je najveća nesreća u životu jednog čoveka kada radi ceo svoj vek posao koji ne voli. Ja nisam od tih. Sad, da li radim baš ono što mi se sviđa, to je za diskusiju. Ali, ne žalim se. Mada mnogi ljudi sasvim slučajno pronađu svoju zanimaciju a kasnije i profesiju u nečem o čemu ni u najvećim snovima nisu mogli da zamisle.
U 99 % slučajeva tačno znam ko čita ovaj blog. A i isto tako i znam zbog čega. Retko ko potraži neku dodatnu informaciju da produbi svoj znanje. Naravno, to je normalno, jer koga zanimaju akumulatori? I zbog čega bi to nekome trabalo?
Međutim, današnja poruka mi je "pokvarila koncepciju". U svakom pogledu. Bio sam malo zatečen ali i , malo je reći, zadovoljan posle čitanja poruke ženske osobe koja ima problem sa akumulatorom i pokušava na bilo koji način da ga reši, da sazna šta joj se to događa sa vozilom, zašto ne radi kako bi trebalo...
Ako je sve ovo što pišem već nekih godinu i po dana donelo nekom korist i smanjilo muke, moje je zadovoljstvo veće. Posle pisma osobe koja je pokušala da reši problem čitajući moj blog znam da je sve ovo što radim dobro i korisno.
Već sam i ranije, nekoliko puta, prenosio pisma ljudi kao kompletan post jer smatram da mnogo više ljudi čita ovaj blog samo kao moje postove i pisanja, međutim i to sam nekoliko puta napomenuo, u mojim odgovorima na razna pitanja se krije neki put više informacija. Prenosim Zoričino pismo u integralnoj verziji, bez ijedne dodate ili oduzete reči (pismo je ostavljeno kao komentar na moj post o pražnjenju akumulatora u stanju kada vozilo dugo ne radi):
.........
E, postovani Miso, da sam sve ovo znala ranije: Vas blog i sve sto ste na njemu dosad napisali!
Citam Vas blog i u sebi Vam aplaudiram, jer je malo takvih ljudi: imaju znanje, ali ga stalno upotpunjuju, sire, eksperimentisu, misle, uce, pa jos sve to sa drugima podele! Zasto? Pa iz ciste ljubavi ka znanju. I ljudima, da se ne varamo.
Jer cak i oni koji to rade po vokaciji: profesori, predavaci, mentori, tesko da spadaju u takve ljude - oni retko daju priloge u Wikipediji, a ovaj Vas blog mu dodje ko neka srpska Wikipedia na temu akumulatora.
Citam Vas blog od 2 ujutro, dok mi se puni akumulator jos u garanicji, jer me sinoc izdade (lep je taj aorist) jedan jos noviji koji sam kupila pre 3 dana, kad je ovaj sto ga sad punim crkao. Konacno sam shvatila sam da ovako nezaposlena ne mogu da kupujem akumulatore svakih par dana, pa sam resila da nesto naucim o njima i ustedim koji dinar :)
Jedino instrumente nemam, pa cu morati da potrazim dobrog elektricara, koji ih ima i zna, koji ce umeti da ocita sve te vrednosti koje pominjete i da mi kaze ili popravi sta treba. Imate li nekog za preporuku?
A Vama kapa dole za sve sto ovde pisete! Sad mi je, kao prosecnoj "korisnici" kola (jer o njihovom odrzavanju jako malo znam), puno toga jasnije. Sad bar znam kako mucim svoj akumulator ovim kratkim gradskim voznjama: parkiraj, idi do radnje, opet kreni, vozi kilometar do sledece, opet parkiraj, svrati do pijace...Po 4-5 startovanja na nepunih 10 kilometara u toku par sati. I tako skoro svaki dan. Verujem da ovaj ""serijski" kvar ipak nije samo do za akumulator ubitacnog rezima voznje, mozda negde i u mirovanu curi struja i da moram do majstora, ali konacno kapiram da povremeno dopunjavanje tzv. punog akumulatora (i kad pali) nije zaludan posao. I da sam to morala da uradim i sa ovim najnovijim, od pre tri dana, jer nisam ni pitala koliko je stajao na polici. A sad imam dva! Pa cu ih oba pravilno odrzavati i nema da ostanem na parkingu ili cesti :) Hvala Vam za sve.
Zorica
.........
Šta reći posle ovoga pisanja? "Učini dobro delo pa pola baci u vodu", kaže naša izreka. Neka tako i bude. Želim da ljudi shvate da je održavanje akumulatora, kao i SVIH DRUGIH delova u vozilu, sastavni deo vožnje.Često se susrećem sa ljudima koji znaju samo o vozilu da li u njega ide benzin ili dizel!? Dobro, to su ekstremni slučajevi. Ili, "jedan" je pre par godina na moje pitanje koja kola vozi (morao sam to da pitam jer sam morao da izađem na teren po debelom minusu i nisam znao koji akumulator da ponesem zbog startovanja njegovog auta pošto nije hteo da zavergla, a morao je hitno na put u inostranstvo) dobio suvisli odgovor "Ford". Na moje ponovno pitanje "koji Ford" (mislio sam na vrstu goriva i kubikažu), dobio sam ponovo isti odgovor "pa Ford". Ne moraju ljudi , i ne bi trebalo da se čačkaju u nešto što ne znaju, ali bi MORALI DA PRAKTIKUJU PREVENTIVNO ODRŽAVANJE. Jer takvo održavanje garantuje mirnu i bezbednu vožnju bez razmišljanja o otkazu nekog vitalnog dela na automobilu.
Međutim...
VEĆINA (čast izuzecima) ljudi tera vozilo dok se nešto ne raspadne, otkine, pocepa, zapali, raspadne, pukne... (dodati po želji). Preventivno održavanje je jeftinije, i po novčanik i po zdravlje, nego popravka nekog dela na kolima kada se "dotera cara do duvara". O preventivnom održavanju planiram uskoro da napišem tekst. "Bolje sprečiti nego lečiti".
A sad odgovor Zorici...
Koliko sam mogao da razumem, u pitanju su dva akumulatora koji su kupljeni za kratko vreme. Zašto tako? Čim ste videli da je jedan za veoma kratko vreme stradao trebalo je otići kod auto električara. On bi dao konstataciju da li je u pitanju greška u instalaciji automobila (nešto vuče struju, neka parazitna struja, fantomski potrošač...) ili je akumulator bio sa fabričkom greškom? Akumulatori nisu uopšte jeftini. To je skupa "igranka" što davno reče jedan moj dobar poznanik.
To je moja preporuka. Otići kod auto električara i neka on vidi šta to ne valja. Pa to je posao "boza"! Ne znam odakle ste, ako je neka blizina oko mog grada, dođite i rešićemo problem. To je mnogo jeftinije nego kupovina akumulatora. Vi ste kupovinom dva nova akumulatora samo za kratko rešili posledicu ali je uzrok ostao. To nije dobro. Nikako.
Pošto sada imate dva nova akumulatora, predlažem, a vaša je odluka, da jedan prodate jer nije dobro da akumulator stoji. To ste već naučili iz čitanja mog bloga. Može da stoji ali je potrebno stalno dopunjavanje. A to iziskuje obavezu. Akumulator se kupuje onda kad zatreba a još bolje malo pre toga. Svako kupovanje akumulatora po sistemu "nek' stoji zlu ne trebalo" je čisto bacanje novca. On se polako prazni, stvaraju se kristali olovo sulfata i posle nekoliko meseci taj više nije za upotrebu. Naravno, takva reklamacija se ne uvažava. Sasvim ispravno od strane proizvođača.
Drago mi je da ste razmeli suštinu povremenog dopunjavanja akumulatora, naročito zato što često imate kratke gradske vožnje. Te kratke gradske vožnje, naročito zimi, ubijaju mnogo više od akumulatora. Tu je akumulator jedna od jeftiniih stvari koja se uništava. Tokom tih kratkih zimskih relacija stvara se kondenzat vode u karteru motora pošto motor ne stigne da se redovno zagraje. Ta voda se meša sa izduvnim gasovima u kojima se nalaze sumporni oksidi (kojih je naše gorivo puno!). Kombinacija voda+sumpor oksid daje ništa drugo nego akumulatorsku kiselinu-sumpornu kiselinu!!! A zna se šta se dešava kad se kiselina prospe po nekom metalu. Sad može lako da se zamisli šta se sve zbiva u cilindrima motora, sa klipovima, ventilima, njihovim vođicama, na tim kratkim zimskim relacijama. Zato je pogrešno i duboko uvreženo mišljenje kod ljudi da se motorno ulje menja na 5000 ili 10000 Km (zasvno od vrste ulja). NE!!! Ulje se menja na osnovu tipa i vrste vožnje a ne na osnovu kilometraže. Ulje koje je prošlo samo 3000 Km u gradskoj vožnji sigurno ima lošije hemijske i mehaničke karakteristike od ulja koje je prešlo 5000 Km u vozilu koje je voženo samo na otvorenom putu. Znam da je to ljudima teško razumljivo ali je istinito. Svega ima samo nema "zimskih čarolija". To sve, samo mnogo bolje, oko kondenzata i uloge motornog ulja u svemu tome, može da objasni doktor za motorna ulja i maziva, moj drug Steva. To je njego sektor.
Ja toliko mogu da pomognem sa ove distance. Tu sam za svaku drugu praktičnu vrstu pomoći ako je u mojoj mogućnosti. I naravno, znanju.
U 99 % slučajeva tačno znam ko čita ovaj blog. A i isto tako i znam zbog čega. Retko ko potraži neku dodatnu informaciju da produbi svoj znanje. Naravno, to je normalno, jer koga zanimaju akumulatori? I zbog čega bi to nekome trabalo?
Međutim, današnja poruka mi je "pokvarila koncepciju". U svakom pogledu. Bio sam malo zatečen ali i , malo je reći, zadovoljan posle čitanja poruke ženske osobe koja ima problem sa akumulatorom i pokušava na bilo koji način da ga reši, da sazna šta joj se to događa sa vozilom, zašto ne radi kako bi trebalo...
Ako je sve ovo što pišem već nekih godinu i po dana donelo nekom korist i smanjilo muke, moje je zadovoljstvo veće. Posle pisma osobe koja je pokušala da reši problem čitajući moj blog znam da je sve ovo što radim dobro i korisno.
Već sam i ranije, nekoliko puta, prenosio pisma ljudi kao kompletan post jer smatram da mnogo više ljudi čita ovaj blog samo kao moje postove i pisanja, međutim i to sam nekoliko puta napomenuo, u mojim odgovorima na razna pitanja se krije neki put više informacija. Prenosim Zoričino pismo u integralnoj verziji, bez ijedne dodate ili oduzete reči (pismo je ostavljeno kao komentar na moj post o pražnjenju akumulatora u stanju kada vozilo dugo ne radi):
.........
E, postovani Miso, da sam sve ovo znala ranije: Vas blog i sve sto ste na njemu dosad napisali!
Citam Vas blog i u sebi Vam aplaudiram, jer je malo takvih ljudi: imaju znanje, ali ga stalno upotpunjuju, sire, eksperimentisu, misle, uce, pa jos sve to sa drugima podele! Zasto? Pa iz ciste ljubavi ka znanju. I ljudima, da se ne varamo.
Jer cak i oni koji to rade po vokaciji: profesori, predavaci, mentori, tesko da spadaju u takve ljude - oni retko daju priloge u Wikipediji, a ovaj Vas blog mu dodje ko neka srpska Wikipedia na temu akumulatora.
Citam Vas blog od 2 ujutro, dok mi se puni akumulator jos u garanicji, jer me sinoc izdade (lep je taj aorist) jedan jos noviji koji sam kupila pre 3 dana, kad je ovaj sto ga sad punim crkao. Konacno sam shvatila sam da ovako nezaposlena ne mogu da kupujem akumulatore svakih par dana, pa sam resila da nesto naucim o njima i ustedim koji dinar :)
Jedino instrumente nemam, pa cu morati da potrazim dobrog elektricara, koji ih ima i zna, koji ce umeti da ocita sve te vrednosti koje pominjete i da mi kaze ili popravi sta treba. Imate li nekog za preporuku?
A Vama kapa dole za sve sto ovde pisete! Sad mi je, kao prosecnoj "korisnici" kola (jer o njihovom odrzavanju jako malo znam), puno toga jasnije. Sad bar znam kako mucim svoj akumulator ovim kratkim gradskim voznjama: parkiraj, idi do radnje, opet kreni, vozi kilometar do sledece, opet parkiraj, svrati do pijace...Po 4-5 startovanja na nepunih 10 kilometara u toku par sati. I tako skoro svaki dan. Verujem da ovaj ""serijski" kvar ipak nije samo do za akumulator ubitacnog rezima voznje, mozda negde i u mirovanu curi struja i da moram do majstora, ali konacno kapiram da povremeno dopunjavanje tzv. punog akumulatora (i kad pali) nije zaludan posao. I da sam to morala da uradim i sa ovim najnovijim, od pre tri dana, jer nisam ni pitala koliko je stajao na polici. A sad imam dva! Pa cu ih oba pravilno odrzavati i nema da ostanem na parkingu ili cesti :) Hvala Vam za sve.
Zorica
.........
Šta reći posle ovoga pisanja? "Učini dobro delo pa pola baci u vodu", kaže naša izreka. Neka tako i bude. Želim da ljudi shvate da je održavanje akumulatora, kao i SVIH DRUGIH delova u vozilu, sastavni deo vožnje.Često se susrećem sa ljudima koji znaju samo o vozilu da li u njega ide benzin ili dizel!? Dobro, to su ekstremni slučajevi. Ili, "jedan" je pre par godina na moje pitanje koja kola vozi (morao sam to da pitam jer sam morao da izađem na teren po debelom minusu i nisam znao koji akumulator da ponesem zbog startovanja njegovog auta pošto nije hteo da zavergla, a morao je hitno na put u inostranstvo) dobio suvisli odgovor "Ford". Na moje ponovno pitanje "koji Ford" (mislio sam na vrstu goriva i kubikažu), dobio sam ponovo isti odgovor "pa Ford". Ne moraju ljudi , i ne bi trebalo da se čačkaju u nešto što ne znaju, ali bi MORALI DA PRAKTIKUJU PREVENTIVNO ODRŽAVANJE. Jer takvo održavanje garantuje mirnu i bezbednu vožnju bez razmišljanja o otkazu nekog vitalnog dela na automobilu.
Međutim...
VEĆINA (čast izuzecima) ljudi tera vozilo dok se nešto ne raspadne, otkine, pocepa, zapali, raspadne, pukne... (dodati po želji). Preventivno održavanje je jeftinije, i po novčanik i po zdravlje, nego popravka nekog dela na kolima kada se "dotera cara do duvara". O preventivnom održavanju planiram uskoro da napišem tekst. "Bolje sprečiti nego lečiti".
A sad odgovor Zorici...
Koliko sam mogao da razumem, u pitanju su dva akumulatora koji su kupljeni za kratko vreme. Zašto tako? Čim ste videli da je jedan za veoma kratko vreme stradao trebalo je otići kod auto električara. On bi dao konstataciju da li je u pitanju greška u instalaciji automobila (nešto vuče struju, neka parazitna struja, fantomski potrošač...) ili je akumulator bio sa fabričkom greškom? Akumulatori nisu uopšte jeftini. To je skupa "igranka" što davno reče jedan moj dobar poznanik.
To je moja preporuka. Otići kod auto električara i neka on vidi šta to ne valja. Pa to je posao "boza"! Ne znam odakle ste, ako je neka blizina oko mog grada, dođite i rešićemo problem. To je mnogo jeftinije nego kupovina akumulatora. Vi ste kupovinom dva nova akumulatora samo za kratko rešili posledicu ali je uzrok ostao. To nije dobro. Nikako.
Pošto sada imate dva nova akumulatora, predlažem, a vaša je odluka, da jedan prodate jer nije dobro da akumulator stoji. To ste već naučili iz čitanja mog bloga. Može da stoji ali je potrebno stalno dopunjavanje. A to iziskuje obavezu. Akumulator se kupuje onda kad zatreba a još bolje malo pre toga. Svako kupovanje akumulatora po sistemu "nek' stoji zlu ne trebalo" je čisto bacanje novca. On se polako prazni, stvaraju se kristali olovo sulfata i posle nekoliko meseci taj više nije za upotrebu. Naravno, takva reklamacija se ne uvažava. Sasvim ispravno od strane proizvođača.
Drago mi je da ste razmeli suštinu povremenog dopunjavanja akumulatora, naročito zato što često imate kratke gradske vožnje. Te kratke gradske vožnje, naročito zimi, ubijaju mnogo više od akumulatora. Tu je akumulator jedna od jeftiniih stvari koja se uništava. Tokom tih kratkih zimskih relacija stvara se kondenzat vode u karteru motora pošto motor ne stigne da se redovno zagraje. Ta voda se meša sa izduvnim gasovima u kojima se nalaze sumporni oksidi (kojih je naše gorivo puno!). Kombinacija voda+sumpor oksid daje ništa drugo nego akumulatorsku kiselinu-sumpornu kiselinu!!! A zna se šta se dešava kad se kiselina prospe po nekom metalu. Sad može lako da se zamisli šta se sve zbiva u cilindrima motora, sa klipovima, ventilima, njihovim vođicama, na tim kratkim zimskim relacijama. Zato je pogrešno i duboko uvreženo mišljenje kod ljudi da se motorno ulje menja na 5000 ili 10000 Km (zasvno od vrste ulja). NE!!! Ulje se menja na osnovu tipa i vrste vožnje a ne na osnovu kilometraže. Ulje koje je prošlo samo 3000 Km u gradskoj vožnji sigurno ima lošije hemijske i mehaničke karakteristike od ulja koje je prešlo 5000 Km u vozilu koje je voženo samo na otvorenom putu. Znam da je to ljudima teško razumljivo ali je istinito. Svega ima samo nema "zimskih čarolija". To sve, samo mnogo bolje, oko kondenzata i uloge motornog ulja u svemu tome, može da objasni doktor za motorna ulja i maziva, moj drug Steva. To je njego sektor.
Ja toliko mogu da pomognem sa ove distance. Tu sam za svaku drugu praktičnu vrstu pomoći ako je u mojoj mogućnosti. I naravno, znanju.
2 коментара:
Sve pohvale za blog. Nesto najbolje sto citam i redovno pratim.
Ako moze i jedan predlog za neku buducu temu. Naime, razni proizvodjaci punjaca/regeneratora se hvale kako je bas njihov nacin punjenja/praznjenja/regeneracija(misli se na desulfatizaciju) olovnih akumulatora "optimalna". Sta je po vasem dugogodisnjem iskustvu istina? Kakvo to punjenje akumulator "voli", konstantna struja, konstantni napon, impulsno (kog oblika i frekvencije) ili kombinovano, od svega po malo? I narano u kakvoj je to koorelaciji sa zivotnim vekom ili bolje receno brojem coklusa?
Veliki pozdrav,
Mladen
Pre nekoliko meseci sam dobio predlog od čoveka koji isto tako kao ti veoma pažljivo prati sve ovo moje pisanje. Naime, rekao mi je da bi bilo dobro kad bih napisao knjigu o svemu ovome što radim. To bi bila jedinstvena knjiga napisana samo i samo na osnovu mojih iskustva i eksperimentisanja. Pitao sam ga a kome bi to trebalo? Reče mi raznim inženjerima, tehničarima, onima koji misle da se razumeju u auto elektriku, budućim majstorima, i onim majstorima koji hoće da prošire svoje znanje( nisam naišao još uvek na takve...).
Šta sam hteo ovim da kažem? Pa upravo to, da bih odgovorio na pitanja tipa "kojom je frekvencom najbolje puniti akumulator , da li je konstantna struja (visokofrekventna ili klasična jednosmerna) dobra za regeneraciju sulfatizovanih akumulatora, kolika bi trebalo da bude širina impulsa"...?
Tako nešto bi zahtevalo enormno mnogo vremena, truda, sedenja za kompjuterom, zapostavljanja mnogih drugih obaveza... I, ne razumeju se baš svi u elektroniku. To je bitna stvar u celoj ovoj priči.
Nije da nisam pisao šta akumulatori, bar oni klasični, "vole". Naširoko i nadugačko sam opisivao što je to ekvalizacija, kada se radi, kojim naponom i strujom, kako se preko elektrolita može videti u kom je stanju napunjenosti akumulator...
Smatram da običan narod ne bi trebalo mnogo zaluđivati oko raznih frekvenci , impulsa, širina impulsa... Nije to bitno. Ovaj blog sam zamislio tako da jednostavnim i konkretnim savetima pomognem ljudima da u ovo današnje vreme sačuvaju malo novca i da imaju što manje glavobolje oko svojih kola. Posle stotina poruka i raznih pisama mislim da sa uspeo u tome. Prva rečenica u tvom pismu je dokaz da sve ovo ima nekog smisla i da je na moje zadovoljstvo a nečiju korist.
Prati moj blog i saznaćeš još mnogo dobrih i korisnih informacija. Sigurno ću pisati o tome kako produžiti život akumulatoru (pa o čemu stalno govorim ?!),a šta je glavni uzročnik korozije, na primer. To su teme o kojima vredi polemisati. O širini impulsa i njihovom trajanju mogu da razgovaram sa nekim ali samo "uživo" i naravno, da taj razume o čemu se radi. Jer sam ima mnogo pitanja "a kako ja to popravljam akumulatore"? Priznaćeš, to se ne može tako lako objasniti čoveku koji to pita samo zato što je to zanimljivo i veoma retko.
Постави коментар