Странице

субота, 20. септембар 2014.

Nema baš mnogo veze sa akumulatorima... al' je dobro znati...

Ladnjak, špulna, sušač..

Odem kući u Srbiju, klima na kolima ne radi. Dobro, kod majstora na punjenje. Dobar dan, daj molim te, ne radi ovo čudo. Dopuni freon.
Nema problema, 2500 din.
Sutradan udarim nekog Pežoa 207 s leđa. Njemu branik, meni hauba, nekakav nosač limeni, i hladnjak klime. Kupim polovne delove, samo hladnjak klime nov. Nije original, kinez, al isti. Napunimo naravno klimu ponovo, još 3000 din za to zadovoljstvo. Radi klima.
Prođe tri meseca, opet kući, ponovo ne radi klima. Opet majstoru, trećem nekom. Zašto, bre, ovo ne radi?
A, pa ne valja ti ovaj hladnjak, curi. Vidi ko ti je ovo prodo, nek zameni.
Nazad kod majstora koji je "prodo".
Ne bre, ceo je hladnjak, curi ti na gumici (na slici, nevidljivi dihtung).
OK, može li da se zameni ta gumica?
Može, al mora branik da se skine. Beše menjan? Nadam se da nije zagitovan... ako jeste, biće problem skinuti ga...

Oh....

Dan kasnije, nije gitovan branik, skida se lako, gumica zamenjena, upale klimu  - ne radi.
Slušaj, ne radi ti kompresor klime. Ili je špulna (šta bre??) zakovala, ili je kompresor crko. Struja stiže do kompresora, vidi, svetli sijalica, al mi to ne radimo....
Saću da pozovem Vladu, on to radi....

Oh, oh....

Vlada:  vidi, zakovo ti kompresor. To ti je 80 evra.
Aha, a špulna?
Pa, i špulna, evo vidi. (Pocrneo neki cilidar, ta špulna, lepo se vidi da mora se menja. Ako mene pitate.)
Vlada: samo da znaš, mora da ispraznim sistem da bi menjao kompresor. Ode freon....

Super.

Menjaj.

Sat i 80 evra kasnije, radi kompresor. Vlada: evo, radi. Sipao sam nazad nešto freona, al moraš nazad da ti to dopune, i da znaš, nije ti baš zategnut kabl na alternatoru, i sušač ti je pun ulja.

Ovaj, šta? Sušač?

Sušač. Skuplja ulje iz kompresora, treba da je suv. Kao neki filter, npr. Mora da se zameni. Idi nazad kod ovog što ti je prodo hladnjak, on to ima.

Nije trebalo da teraš klimu ako nema freona, da ti ne zakove kompresor. A sušač zameni, čuva kompresor.

Aha. Jasno.

Dobro, pozdravio vas Vlada, kaže kabl od alternatora, da dopunite klimu, i sušač nov treba.

Kabl, to ćemo sa zupčastim kaišom, idući put. Klimu ćemo da dopunimo, da vidimo radi li sad.

Radi. Aleluja. Još 3500 din. Treći put u 3 meseca. Žena traži povoljne cisterne s freonom po netu, kaže ima po Ukrajini, nije loša cena, samo rok isporuke neizvesan. Zeza, 100%.

Sušač?
Nemamo. Naručićemo, al mora da znaš jedno.

Mora da se ispusti gas da bi se zamenio sušač.



Naravoučenija:
Sušač čuva kompresor.
Kompresor se ne pali kad freona nema.
Freon se sipa tek kad je ceo sistem proveren na pritisak i na ispravnost, inače je vežba u uzaludnosti, koja em košta, em može da izazove sumnju kod familije da je subjekat koji to plaća mentalno poremećena osoba. To inače piše u uputstvu za upotrebu klime, koje niko nikad nije pročitao. Jednom u dve godine, proverite sistem, onda dopunite potrebnom količinom gasa, i ulja.
Uz gas, ima i neka zelena tečnost (prodaje se odvojeno, nagađam), koja pokazuje gde curi, isto se sipa u hladnjak.

Tako da znate, kad idući put odete da "samo dopunite klimu".   
*
*
*

Sve što bih dodao bi bilo suvišno.
Zato, čuvajte se "majstora".

3 коментара:

Анониман је рекао...

Nisi sam i ja sam neki dan se patio sa klimom oko elektrike i kompresora.U 7 dana 4 puta punio freon jer ne ipiri pri testiranju nego kroz 24 sata.Nije mi jasno zasto kada su ti "majstori" popravljali dehidrator ispustali freon u zrak.Taj se freon vrati u onaj uredaj za punjenje klime i kad se sve napravi na autu opet se freon napuni u klimu.Nema nikakvog ispustanja u zrak freona.

E sad jedno pitanje u vezi akumulatora, posto dopunjavam akumulator pa ga moram vaditi iz auta i nositi u stan pa puniti uvjek gubim radio stanice i ecu se resetia pa poslje treba malo vremena da pofata sve parametre.
Mislio sam uzeti onaj mali akumulator za skutere od 4ah i spojiti njega dok se ovaj puni da ne gubim radio i ostalo.Jel se to moze izvesti samo paralelnim spajanjem na kleme pa izvaditi stari akumulator.Mislio sam staviti diodu na tom malom akumulatoru da se struja iz glavnog akumulatora nebi u njega vracala kada spojim paralelno sa glavnim akumulatorom i pocela ga puniti vecom strujom pa da pukne.

Djuro је рекао...

Tekst koji sa postavio nema nikakve veze samnom niti sa mojim vozilom. Našao sam ga na internetu, na jednom portalu koji je posvaćen automobilima. Smatrao sam da bi mogao da bude zanimljiv sa strane popravke i nepoštenih majstora. I ništa više.
Što se tiče tvog slučaja, on je dosta čest. To se elegantno radi tak što se na mesto upaljača priključi mali uređaj koji u sebi ima bateriju od 9V i dok je akumulator izvađen on obezbeđuje napajanje. Trebalo bi da ima da se kupi u malo bolje opremljenim radnjama auto delova ili u prodavnicama elektronike. Ako nema, nabavi se muški priključak za upaljač (kao za auto pretvarače 12/220V) i priključi sa na njega baterija od 9V. Može i taj način pomoću akumulatora od skutera. Malo je gabaritno ali je sasvim zadovoljavajuće. Nema potrebe za kontra diodom jer taj mali akumulatpr neće biti dugo priključen na veliki tak da neće doći do njegovog oštećenja velikom strujom. Ili kombinacija muškog priključka za upaljač i umesto baterije taj mali akumulator. Možda je tako i bolje ako će duže vreme akumulator biti izvan vozila.

Анониман је рекао...

To je zato sto se majstori za klimu dele u dve grupe. Prva grupa koju cini 99% majstora su punjaci klime. To moze biti svako ko kupi aparat za punjenje auto klima i provede par dana na netu da vidi sta i kako ide.
Drga grupa od 1% su strucnjaci i profesionalci u svom poslu koji rade kako treba. Jedini problem je naci takve majstore.