Странице

недеља, 15. март 2015.

Novo na tržištu: Eksajd karbon akumulatori

Mnogo puta sam napisao da naš čovek zna za 3-4 proizvođača akumulatora (gledajući prvo na cenu), i tu se priča završava. To je jednostavno, nekako, ugrađeno u glavu, i to traje godinama. Tu su naravno krivi i prodavci jer nabavljaju (većinom) akumulatore onih proizvođača koji se najlakše i najbrže prodaju. Naravno, svi su oni "bez održavanja".
Jedino ako nisu...
Međutim, izgleda da su se i oni (trgovci) dozvali pameti i da su proširili svoj asortiman. To je za svaku pohvalu. Međutim, sem što će vam prodati akumulator, ništa više neće moći da vam kažu o karakteristikama istog.
Žalosno.
Juče mi je došao čovek da mu zamenim akumulator jer je stari (skoro) stradao. Vozilo je Punto 1.9 dizel. Oni koji znaju o čemu se radi, znaće da je kod tog vozila veoma mali prostor za akumulator. A on MORA da bude jak jer je kubikaža motora velika. Pa još i dizel.
Možda nešto zanimljivo o akumulatoru koji je bio u motoru. I još zanimljivije, stradao je u garanciji.
A vlasnik vozila se zbog toga nije bunio. Neverovatno!
Naime, prethodni akumulator je bio "plavi" Vartin (trebalo bi da je malo kvalitetniji od prosečnih), 52Ah/470A. Kada je kupovao taj akumulator, bio je prisiljen jer tog trenutka i na tom mestu nisu imali drugi. Služio je časno i pošteno 2,5 godine. A garancija je tri.
Zašto vlasnik nije hteo da reklamira akumulator? Jer je bio svestan da je to mali akumulator za taj motor i da mu (verovatno) ne bi prihvatili reklamaciju. Iako je taj tip onaj koji je bez čepova, iz iskustva znam da su mu ploče veoma oštećene. A upravo zbog dizel motora. Na moju preporuku da ću malo popraviti stanje starog akumulatora, koliko je to moguće, ostavio mi ga je. Kad ga budem sredio biće perfektan bar još godinu dana za nekog malog benzinca. Pa on i dalje ima nekih 330 ampera startne struje!
Za akumulatore koji imaju u svojim pločama ugljenik ( koji je odličan provodnik struje!) sam čuo još pre nekih godinu dana. Ako ne i više. Ne mogu da se setim tačno, ali mi se čini da je to prvo patentirala jedna japanska firma. No, nije ni bitno. Iako su olovni akumulatori pronađeni još pre 150 godina, oni nisu rekli svoju poslednju reč. O tome stalno čitam. Naročito nalaze svoju primenu u mikro hibrid vozilima.
Dakle, jedan od tih novih akumulatora je stigao u moje ruke. Čovek ga je kupio, ali ga je doneo kod mene jer sam mu rekao da mi obavezno donese DA GA DOPUNIM. Dalje pročitati ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/12/kupili-ste-novi-akumulator-i-stavili-ga.html
Naravno, nekih 5 Ah je ubačeno unutra. Možda ne izgleda puno, ali kad zagusti zimi tih 5Ah (skoro 10% ukupnog kapaciteta) će i te kako pomoći!!! Parametri punjenja su bili : struja 2A, krajnji napon 15V.
Tek kad sam završio operaciju dopunjavanja sam se bacio na detaljno pregledanje samog akumulatora.
A on izgleda ovako:



Mali ali moćan! Takav se i traži za taj model vozila. Napomena: postoji još nekoliko proizvođača koji u istom kućištu (mislim na gabarit) prave akumulator istih ili sličnih karakteristika (konkretno startna struja).
Eksajd nije jedini.
Zašto ugljenik? Pa već sam rekao da je on odličan provodnik. A da bi unutrašnji otpor akumulatora bio što manji (on određuje u najvećoj meri jačinu startne struje), dodaje se hemijski element ugljenik. Verovatno su to veoma mali procenti ( i na taj podatak sam naišao, ali mislim da je to od najmanjeg značaja), ali dovoljan da akumulator čak za 50 % bolje prihvata punjenje i za isto toliko ubrzava dopunjavnje!!! To je zvaničan podatak sa sajta proizvođača. Dalje, ojačana "3DX" rešetka osigurava da će aktivna masa ostati na pločama a time se produžava vek trajanja akumulatora i obezbeđuje siguran rad u svim uslovima. To je naročito bitno kod onih vozila koji imaju veliki broj paljenja motora u toku dana i koja se voze na kratkim relacijama. Dalje, proizvođač tvrdi da je baš ovaj tip akumulatora predviđen za vozila koja imaju velik broj električnih potrošača, kako onih koji su fabrički ugrađeni tako i oni koji su ugrađeni naknadno od strane vlasnika vozila. Ovo drugo je VEOMA važno. Naravno, na kraju je ono toliko poznato "apsolutno bez održavanja".
Bez obzira na kvalitet i snagu akumulatora, preporučio sam vlasniku da ga dopunjava 3-4 puta u toku godine. Razlozi su više nego poznati i toliko puta pominjani. A jedan od njih je to što se vozilo najčešće koristi na putu od kuće do posla i nazad. Sve u svemu, nekih 4-5Km. Tiha smrt celog vozila. Naravno, vlasnik je prihvatio moju preporuku jer je odlično upoznat sa lošim stranama gradske vožnje. Prethodni akumulator je odličan primer.
Akumulator ovih karakteristika, a ovakvog gabarita, je skup.  To je neminovno. Međutim, čovek je bio prisiljen da ga ugradi jer je mesto, koje je predviđeno unutar motornog prostora za akumulator, malo. Zašto je to tako, to bo trebalo pitati inženjera koji je konstruisao. Postoji priča da je baš ovaj tip Punta predviđen za jug Italije gde su visoke prosečne temperature i gde ne treba jak akumulator. Međutim, ta priča je u domenu nagađanja. Za sada, svi vlasnici Punta 1.9 dizel se moraju pomiriti sa činjenicom da moraju imati akumulatore ovih ili sličnih dimenzija. A da budu dovoljno jaki da bi pokrenuli motor. Postoji još jedna varijanta ( čak je i o tome vlasnik razgovarao samnom), da se polomi jedan deo plastične kutije koja drži akumulator da bi se ubacio veći akumulator, ali koji je iste jačine kao i ovaj. Međutim, na moju preporuku od toga se odustalo.
Jeste skupo, ali je sve ostalo na svom mestu u motoru.
Garancija je 40 meseci. Tri godine i 4 meseca.
Ništa neću reći. Vreme će pokazati. Obzirom da mi je dobar drug, bićemo stalno u kontaktu.
Možda još jedna zanimljiva stvar u vezi starog akumulatora. On je posle 2 godine počeo da pravi probleme oko paljenja motora. Ja sam ga oporavio, držao je još 3 meseca. Onda je ponovo bilo problema. Očigledno da su u međuvremenu ploče još više postale oštećene i korodirale. Stari akumulator je imao startnu struju 470A a ovaj novi 540A. Razlika je 70A. I malo i mnogo. A "plava" Varta je sasvim solidan akumulator.
Da li je nova tehnologija sa ugljenikom dovoljna da se u dizel vozilu od 1900 kubika 40 meseci ne izvrši ni jedno dopunjavanje akumulatora? Tako tvrdi proizvođač ( uz sva pridržavanja iz garancije oko korištenja istog).
Vreme će reći svoje.
Ja sam nezavisna institucija u celoj priči. Bio sam i ostao.
Zato mišljenje zadržavam za sebe.
P.S.
OVIM TEKSTOM NI U KOM SLUČAJU I NI NA KOJI NAČIN NE REKLAMIRAM PROIZVOĐAČA GORE POMENUTOG AKUMULATORA. 
Sve što je napisano su moja lična zapažanja ili podaci preneti sa zvaničnog sajta proizvođača.

8 коментара:

Анониман је рекао...

Poštovani, nedavno sam otkrio Vaš blog prateći rad Vašeg cenjenog prijatelja Steve. Nemam dovoljno reči zahvalnosti za obojicu, što tako nesebično delite savete i edukujete narod. Da li bi mogli i meni da date savet oko akumulatora? Naime, imam već 5 godina Fiat punto (kupljen nov)1.2 8v samo benzin i u njemu accu Magneti Mareli 40 Ah 300 A. Nikada do pre 10 dana (dok nisam saznao za Vaš blog) nije skinut sa auta, nije dopunjavan niti dosipana voda. Nikada nisam imao ni najmanji problem s njim. Sad sam ga skinuo, dolio dest vodu i dopunio nekim ćaletovim ruskim punjačem od pre Hrista. I dalje radi kao Doxa. Šta mi je činiti ubuduće? Da li da najesen preventivno kupim novi, i ako imate neki savet oko marke, tipa i td? Ili da dopunjavam ovaj jednom mesečno dok me ne proda na -2o C? Imam utisak da je ovaj moj stari bolji od nekih novih koje viđam po radnjama... Pre bih kupio drugi nego da nadrljam zimus, ali poslušaću Vaš cenjeni savet, ako ga bude. Vaš poštovalac, Miško, Novi Beograd

Djuro је рекао...

Nas dvojica (moja melenkost i moj drug Stevan) se trudimo da narodu "otvorimo oči". Koliko nam to polazi za rukom... Mislim da smo nešto u celoj ovoj priči uspeli. Bar jedno promenjeno mišljenje i navika znači uspeh u svemu ovome.
Ti spadaš u onu grupaciju ljudi koja razmišlja, "dok radi ja ne diram". Ako ti je za utehu takvih je bar 80-90% vozača. Međutim, razuveriću te sledećim primerom da ti nije ispravno razmišljanje.
Naime, pre nekih 3-4 godine sam bio na tehničkom pregledu, vanrednom, (moj prijatelj je vlasnik tehničkog pregleda i bar 2-3 puta godišnje odem kod njega da vidim npr. kakve su kočnice), i tom prilikom mi je njegov majstor pronašao veoma lošu stvar u donjem stroju-kugle na oba prednja točka su bile u veoma lošem stanju. Normalno, meni su kola odlično išla, nije bilo problema u upravljanju, skretanju... To je bilo samo prividno. Te kugle nisu bile menjane od kad postoji vozilo, ja nisam znao za to. Inače, moja supruga je prvi vlasnik vozila, nasledila je od oca a on ga je kupio novog. Da skratim priču, kvar je bio na VEOMA OPASNOM mestu. A ja nisam znao za to. Kupio sam nove i originalne delove (francuski delovi-uvek skupi), otišao kod majstora i sve je bilo rešeno za 24 sata. Sada ne moram da brinem.
Akumulator nije deo u kolima od kojeg zavisi život. Za razliku od mog slučaja. Ali, akumulator može da napravi strašne glavobolje i veoma neprijatne probleme i to onda kad se čovek najmanje nada. A obično tako biva. To znam iz višegodišnjeg iskustva.
Ti imaš vozilo, kako ja imam običaj da kažem, koje pali motor „na pogled“. Toliko mu je otprilike potrebno snage da okrene anlaser i da upali motor. Da voziš nekog dizela od 1900 kubika, sigurno bi posle 3-4 godine već imao problem, bar sa nekim prosečnim akumulatorom ( i sa takvim „održavanjem“). Međutim, sklopilo se to da voziš benzinca sa malom kubikažom. Time je sve rečeno. Zato ti je i toliko trajao akumulator. I traje.
Šta bi trebalo sada uraditi sa njim? To nikako ne mogu da kažem sa ovog mesta.Trebalo bi, ALI PROPISNO I POŠTENO ispitati u kakvom je stanju akumulator-stanje ploča, gustinu elektrolita, kapacitet, startnu struju. Znajući 99% servisa i majstora-to niko neće da uradi-ovo što sam predložio kao ispitivanje-parametre i karakteristike. Saberi 2 i 2. Da li ti je sada jasnije zašto ovaj blog postoji i zašto toliko ljudi ga čita?
Nastavak u donjem postu...

Djuro је рекао...

Samim dosipanjem vode se ne dobija ništa na snazi. Šta više, ako nije potrebna voda, stanje dolivanjem iste se pogoršava. Elektrolit se razblažuje. A to vodi do slabije startne snage. To što si dopunio akumulator punjačem (neću ni da razmišljam kakav je ), je dobra stvar. Ali verovatno nedovoljna jer su se za 5 godina stvorili ogormni kristali olovo sulfata. Tu ima još da se pomogne tvom akumulatoru ali to ti nikako ne možeš da uradiš. Za to je potrebna posebna oprema i znanje.
S toga i zato, preporučujem ti da odeš kod DOBROG auto električara i da on (pod uslovom da ima opremu i da te ne slaže, ali ako je dobar pretpostavljam da ima sve što je potrebno) uradi test akumulatora-ono što sam gore napisao, sem merenja kapaciteta jer to iziskuje mnogo vremena. Naravno, da bi test bio validan morao bi prvo da napuniš akumulator na tom tvom punjaču koliko je to god maksimalno moguće. U suprotnom će rezultati biti loši. Da ne ulazim u dalju analizu.
A ako ti je sve ovo suviše komlikovano, kao što i zaista jeste, predlažem ti da kupiš nov akumulator na jesen. Taj sadašnji je svoje odradio. Budi srećan što je i toliko trajao bez ikakvog dopunjavanja. Mada sam ima mnogo takvih slučajeva kao tvoj. Nije nemoguće, daleko od toga. Ima bar 10 faktora koji utiču na trajnost akumulatora. Dok ne kupiš novi, NEMOJ NI U KOM SLUČAJU TO DA RADIŠ UNAPRED, taj stari redovno dopunjavaj-svaki mesec. Pošto je toliko star može lako da se desi u toku leta da ode u kratak spoj pošto se kristali olovo sulfata mnogo brže stvaraju na visokim temperaturama. U prevodu, akumulatori pre stradaju na +40 nego na -10 stepeni. Iznenađen?! Znam, nisi jedini.
Ako bi se uradila prava i profesionalna analiza tog akumulatora, možda bi mogla još jedna godina da se izvuče iz njega. Da si nešto bliže mom servisu, možda bi moglo nešto i da se uradi.
Ovako, ostaju ti samo moji saveti.
Srećno.

Анониман је рекао...

Poštovani, u svakom slučaju ću poslušati Vaš cenjeni savet. Do negde oktobra otprilike ide dopuna jednom mesečno a onda nov. Shvatio sam da kad kupim accu treba pre stavljanja u auto da ga dopunim. I da na njemu treba da bude neki datum proizvodnje ako sam mogao da za kratko vreme popamtim više Vaših saveta sa bloga... Ako imate neki predlog oko tipa, marke ili slično, bio bih zahvalan. To nikako ne bi bio marketing, nego više savet iskusnijeg, Vi bar znate koji su kvalitetniji, cena je manje bitna. Bilo kako bilo, još jednom Vam se zahvaljujem i nastavljam da verno pratim Vaš rad na blogu, kao i profesora Steve naravno. Pozdrav, Miško, Novi Beograd

Анониман је рекао...

Poštovani gospodine Jovanoviću,

molim vas za pomoć ili savet. Radim na FTN-u u Novom Sadu završni rad o akumulatorima u solarnim sistemima, pa mi je potrebna neka informacija (ili makar adresa sajta) o tržištu istih u Srbiji. U pitanju su olovni i nikl-kadmijum akumulatori. Interesuje me gde se kod nas mogu oni kupiti, koji su im proizvođači, tipovi i karakteristike, vek trajanja i cena.Tražio sam po guglu ali nisam uspeo sa jednog mesta da dođem do te informacije; ističu se samo pojedinačni proizvođači svetski poznati marki i preprodavci akumulatora. Ako možete, pomozite.(Nadam se da nisam na pogrešno mesto postavio ovu molbu.)

Unapred zahvalan,

Zvezdan Gagić

Djuro је рекао...

Huuu...Koliko vidim, stvar je ozbiljna. I nije za moj blog. Ne zbog ozbiljnosti, daleko od toga, već zbog opširnosti i obima tema. A i pisanje o tim i sličnim stvarima (uključujući i NiCd akumulatore, koji nisu tema ovog bloga, ali ih poznajem odlično) bi mi oduzelo jako puno vremena. Zato predlažem da mi se javiš lično, na primer preko Gugl + i da mi pošalješ poruku pa ćemo za dalje da vidimo šta ćemo i kako ćemo.

Unknown је рекао...

http://tab.si/index.php/news/display/12

Momčilo је рекао...

Poštovani, danas sam upravo pročitao vaš tekst o navedenim akumulatorima i mogu da vas obavestim sledeće:
- vozim Fiat Punto 1.3mjt (5000 km godišnje)
- 1. Exide Premium EA 530 53 Ah 540A (EN) akumulator mi je trajao skoro 7 godina,
- pre 26 meseci kupio sam drugi takođe Exide premijum EA 530 i pre dva dana mi je u potpunosti otkazao.
Garancija je navodno 40 meseci. Hoće li je uvažiti i obeštetiti me to sam bog zna. Već če oni nešto smisliti.
Toliko o EXIDE akumulatorima
Hvala na prostoru