Странице

понедељак, 20. април 2015.

Još jednom o ujednačavanju (ekvalizaciji) - zašto je taj deo procesa punjenja akumulatora bitan?

Jako davno sam napisao tekst o ujednačavanju kao delu procesa punjenja akumulatora (http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/06/ekvalizacija-ujednacavanje.html ). Verujem da do tada bar 90 % ljudi nije čulo za taj deo punjenja akumulatora. Zato sam se i potrudio da ga potanko i smisleno objasnim da bi se videlo da KVALITETNO punjenje akumulatora zahteva i taj deo procesa. Daleko od toga da akumulator neće biti napunjen  na neki drugi način (pretpostavimo da to nisu "buvljački" punjači), ali ako se uradi i ujednačavanje na kraju punjenja onda će se iz akumulatora izvući i poslednji amperčas. Da ne napominjem da se tom operacijom DRASTIČNO produžava životni vek akumulatora. Naravno, ovo pod uslovom da npr. ploče nisu isuviše uništene tokom eksploatacije i da korozija nije uzela maha. Imam nekoliko povratnih informacija od ljudi koji su uradili 1-2 operacije ovog tipa i da su "izvukli" još godinu dana iz akumulatora. Očigledno da i te kako vredi tako nešto uraditi. Benefiti su višestruki.
A da bih potkrepio sve ovo što pišem  (na stranu što svaki akumulator koji izađe iz mog servisa ima urađenu ekvalizaciju), citiraću Freda Vimajera (inženjer elektrohemije, 40 godina u proizvodnji akumulatora), zamenika tehničkog direktora jednog od najvećih proizvođača akumulatora u Americi (http://usbattery.com/). Njihov proizvodni program je ogroman što se može videti na njihov zvaničnoj prezentaciji. Međutim, ne proizvode startne akumulatore za automobile. Zanimljivo.
Elem...
"Ekvalizacija je produženo punjenje NAKON što je završeno normalno dopunjavanje akumulatora. Ono izaziva dodatno gasiranje (izdvajanje vodonika i kiseonika) koje je od esencijalnog značaja za mešanje elektrolita a time i sprečavanje stratifikacije (usložavanja) istog. Trebalo bi uradit ovu operaciju svakih 30 dana tokom normalne upotrebe akumulatora. Budite sigurno da ste proverili preporuke proizvođača akumulatora na koji način bi trebalo ispravno uraditi ekvalizaciju.
-Ako vaš punjač ima mod za ekvalizaciju uverite se da će on biti dovoljno dugo biti priključen da bi se uradila operacija dovoljno dugo.
-Ako vaš punjač nema mod za ekvalizaciju, napunite vaš akumulator do kraja, isključite iz struje, pa ponovo uključite. Punjača bi trebalo da bude restratovan i da još dopunjava 1-3 sata.
Sprovođenjem ove procedure (rutine) videćete DRAMATIČNO povećanje prefromansi akumulatora kao i veliko produženje njegovog radnog veka".
*
*
*
Kaže g-din inženjer.
Lepo. Korisno. Pametno.
Međutim, ima tu nekoliko "začkoljica" i napomena. Doduše, ja sam ih već objavio u onom gore pomenutom i već napisanom tekstu.
Da ponovim, nije na odmet. Šta više, neke stvari su VEOMA BITNE.
-EKVALIZACIJA SE RADI SAMO I SAMO NA AKUMULATORIMA SA TEČNIM ELEKTROLITOM. NIKAKO NA VRLA (gel i AGM tipovi). Vršenje ujedančavanja na VRLA akumulatorima vodi u isušivanje elektrolita, zagrevanja akumulatora, ulazak u toplotni beg (thermal runaway) i u moguću eksploziju! Tačnije, VRLA akumulatori ne pate od stratifikacije elektrolita pošto njihov elektrolit nije tečan (nisu suvi akumulatori!!!).
-Dodao bih da je ujednačavanje "kontrolisano prepunjavanje" akumulatora. Sem što se izmeša elektrolit (tokom godina eksploatacije gušća kiselina u elektrolitu pada na dno akumulatora, ploče u donjoj trećini površine brže korodiraju izazivajući time ubrzan guditak vode kao i brže samopražnjenje zbog razlike potencijala između gornje i donje polovine pozitivnih i negativnih ploča), ekvalizacijom se uspešno (koliko je to moguće) vrši desulfatizacija ploča i tako dobija ponovo na snazi i produžavanju radnog veka akumulatora.
-Pošto "pametni" punjači nemaju mod za ekvalizaciju (i ako imaju, pitanje je koliko bi trajala ta operacija, pod kojim naponom i stujom), ujednačavanje je moguće uraditi samo na punjačima koji imaju mogućnost ručnog podešavanja napona i struje. Sve ostalo je, za mene, neozbiljno.
-Ujednačavanje je relativno jednostavno uraditi. Stvar je u tome da se na punjaču podesi veliki napon a da struja bude mala. Zato se to zove kontrolisano prepunjavanje. Između te operacije i mogućeg oštećenja akumulatora (na duže staze) je tanka linija. To je "hod na ivici noža". Zato je potrebno pažljivo uraditi tu operaciju. Međutim, poboljšanja u vidu snage akumulatora su drastična. Kao i radni vek. Skoro sam sreo čoveka u gradu koji mi se pohvalio da mu je akumulator trajao još godinu i po dana nakon mog servisa i opravka. Ali o tome koliko može da traje akumulator nakon opravka neki drugi put.
Nakon svih ovih godina i xxxx popravljenih akumulatora, našao sam "formulu" za ekvalizaciju koja daje odlične rezultate. Pa dobro, bilo bi nenormalno da nisam...
A ona kaže da su parametri za neki prosečan akumulator (40-60Ah), da bi se izvršilio ujednačavanje:
-struja 1-1,5 ampera
-napon 15,5-15,8 volti
-vreme trajanja 3-5 sati (zavisi i od gustine elektrolita)
Parametri nisu kritični ali nikako ne ići više od toga jer dolazi do ubrzane korozije i otkidanja mikronskih komada aktivnog materijala sa ploča!!! Rekao bih da je ipak kritičnija struja nego napon. Gledao sam neke tehničke karakteristike jednog turskog proizvođača akumulatora gde on kaže da napon može da ide čak i do 16 volti tokom običnog punjenja. Ali je stuja ograničena baš zbog oštećenja ploča. Ponavljam, to je "hod na ivici noža".
Parametre za one veće akumulatore određujem iskustveno, nema pravila. Međutim i za njih ostaje napon 15,5V ali se struja može povećati recimo na 2 A. Ipak sve ti zavisi od stanja elektrolita jer ga ja i merim tokom ujednačavanja. Postoji i pravilo da ako u roku od 1 sat se ne menja gustina elektrolita da se prestaje sa operacijom ekvalitacije. Sad, ko ima bometar...
-Pošto se tokom ujednačavanja troši voda jer dolazi do elektrolize, OBAVEZNO na kraju te operacije proveriti da li ima dovoljno elektrolita jer u suprotnom može doći do sušenja ploča. To se čini jedan sat nakon ujednačavanja jer je potrebno vreme da se elektrolit, koji se podigao tokom punjenja, spusti na svoj nivo.
Time bi (trebalo) da je ekvalizacija uspešno urađena. Međutim, rezultati mogu biti "šareni". Zato se prvo uradi test  akumulatora da se vidi da li je on dobar kandidat za oporavak. U suprotnom, ako su ploče kao "švajcarski sir", ujednačavanje je samo trošenje vremena i struje. A rezultati su razočaravajući.
Kako god, ako se ujednačavanje uradi kao bi trebalo, može doći samo do poboljšanja rada akumulatora. Negativne strane ne postoje.
Još nešto...
Gore pomenuti inženjer reče da se ta operacija radi svakih 30 dana. Sigurno je u pravu, to ne sporim. Međutim, obzirom da iz iskustva znam da gro vozača potpuno zaboravi da ima akumulator u svojim kolima, neka se ta operacija uradi 2-3 puta godišnje.
Biće dovoljno.
A rezultati neće izostati.
To kaže moje iskustvo.


14 коментара:

Анониман је рекао...

Da li se pomenuta operacija smije raditi na EFB akumulatorima, odnosno zatvorenima u koje nije moguce doljevati vodu.Pitam to jer imam jedan toplu top koji je zatvoren.Sad me zanima koliko se otrpilike izgubi vode za tu jednu operaciju.

Djuro је рекао...

S obzirom da su i to akumulatori sa tečnim elektrolitom, u principu se može uraditi ujednačavanje. Naravno, to ni jedan proizvođač "pametnih" punjača na radi i ne preporučuje jer su maksimalni naponi punjenja na nekih 14,4-14,7V. Što je nedovoljno da se kvalitetno napuni akumulator. Bar za neki moj ukus.
Dakle, mogla bi se uraditi ekvalizacija na EFB akumulatorima ali ne ići preko napona od 15,3V, zbog neke sigurnosti, mada proizvođači akumulatora uvek doliju malo više elektrolita. Što se tiče potrošnje vode, na taj podatak sam samo na jednom mestu naišao. Trenutno ne mogu da pronađem tu literaturu, ali znam da je to neka zanemarljiva količina, recimo 2-3 mL / Ah. Ako se pažljivo i odmereno uradi ta operacija, ne postoji bojazan za isušivanje ćelija. Naravno, do toga uvek može da dođe zbog neispravnosti elektro sistema na kolima (regler puni više od 14,4V).

Анониман је рекао...

MIša da li imas neku kavalitetnu šemu sklopa koji bi to radio kako treba.Probao sam naprviti sklop po tvojim uputama,odnosno konstantna struja i konstantni napon.To sam uradio sa dva LM317 regulatora.Jedan je spojen kao izvor konstantne struje od 1A,a drugi je spoejn kao izvor konstantnog napona od 15.5V.Sve radi kako treba dok napon ne dode do 14.4V tada struja opada na 0,5A.Dok napon dode do 15.5V struja je vec 0,4A.Znaci ne mogu da natjeram da struja bude citavo vrjeme 1A na naponu od 15.5V.
Tek kada dignem napon na 19V onda tada protece struja od 1A.Ali 19V je previse za akumulator.

Djuro је рекао...

Nema tu ništa čudno u tvom slučaju. Akumulator se puni onako kako on hoće a ne kako mu ti narediš. Zato i služe ograničenja struje i napona. Prvo, taj ispravljač je malo "neozbiljan" za punjenje akumulatora. Ipak su ti stabilizatori sa maksimalnom strujom od 1,5A. A ako hoćeš nešto ozbiljnije preporučujem ti da napraviš prvi punjač sa ove stranice: http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/05/nekoliko-sema-punjaca-olovnih.html
Ja sam taj napravio pre mnooogo godina i dalje mi služi, doduše kao pomoćni ako mi baš zatreba. A napravio sam ih po narudžbi za mnoge ljude koji su mi tražili. I svi su zadovoljni. Dobra stvar u tom ispravljaču je to što umesto velikog transformatora možeš da priključiš bilo koji ispravljač od lap topa, svi oni imaju izlazni napon između 18-19 V a stuja se kreće od 3,5-6A pa i više. Idealno rešenje! Nema velikog trafoa, a dobije se velika snaga! Ni sam ne znam koliko sam takvih napravio. Stabilan je napon i struja koja mu se zadaju. Sa malim ventilatorom nije potreban ni veliki hladnjak. Ako si zaninteresovan da napraviš, javi mi se na Gugl+ da ti pošaljem i kompletnu pločicu u PDF formatu (ili nekom drugom).
Što se tiče napona i struje punjenja...Oba faktora zavise od mnogo faktora. Naime, ako je akumulator mnogo oštećen, ako su ploče korodirale, napon hoće da ode "u nebo" i sa malom strujom. U principu ja sam dao okvirne granice za ujednačavanje. Ne mora struja da bude 1A ako napon ide visoko. Možeš da je podesiš i na 0,5A ali NE SMEŠ da ograničiš napon, pa makar on otišao i na 16V. U tome je stvar, u konstantnoj struji. Malo je teško ovako objasniti, jer svaki akumulator je priča za sebe. I pustiti dovoljno dugo, 3-5 sati, da se izmeša elektrolit i tako uklone sulfati i ne dozvoli korozija donjeg dela olovnih ploča, a zbog usložavanja elektrolita na dnu kućišta.

Анониман је рекао...

zašto se ka ona donjoj slici prilikom ekvalizacije na ćeliji dva odvijao jači proces (više prskalo uokolo) neog na ostalim, najmanje na 6
slika
]http://www.dodaj.rs/f/0/K0/cwX7yeV/aku.jpg

Djuro је рекао...

Pa, tu je pitanje (malo) iskustva. I znanja. Dakle, ekvalizacija prvo počinje "da hvata" ćelije koje imaju veću gustinu pa kasnije one sa manjom gustinom elektrolita. Prostije, ujednačavanje se prvo primećuje u ćelijama koje su više napunjene. Tvoj primer je klasika, te dve ćelije su imale veću gustinu pa se kod njih prvo počeo odvijati proces. Da bi se to tačno odredilo potrebno je imati bometar da bi se izmerila gistina, mada nije to toliko bitno. Dobra strana ujedačavanja i jeste u tome da se sve ćelije dovedu (koliko je to moguće)u neko isto stanje gustine a time i napunjenosti. Jer se samo tako osigurava dugotrajnost i izvlači maksimalna snaga iz akumulatora. A to, valjda, svi žele. Dakle, to je sasvim normalno da se po neki put prvo počinju ujednačavati 1 ili 2 ćelije da bi se kasnije i sve ostale priključile tom procesu.

Анониман је рекао...

Takva situacija sa kjučanjem ćelija je ostala do kraja punjenja, dakle i dalje su ćelije 2 i 3 bile jače sa ključanjem

Da li znači da su poslije ovog jačeg "izgaranja" ćelije 2 i 3 sada došle u isti nivo sa ostalim ćelijama

Djuro је рекао...

Obzirom da nisam vidovit, ne bih mogao sa sigurnošću da kažem o čemu se radi. Ako su do kraja punjenja 2. i 3. ćelija jače ključale, to sigurno znači da je kod njih veća gustina, da su one primale više punjenja i da je napon SAMO u njima veći nego u ostalim. Konkretetnije, te dve ćelije su bolje i više napunjenne nego ostale i da imaju veću gustinu. Zato je potrebno imati bometar jer on tačno pokaže šta se dešava u svakoj ćeliji. Nemoguće je baš uvek dovesti sve ćelije u savršeno isto stanje, bar ne u amaterskim uslovima. Za ujednačavanje je potrebno dovoljeno dugo (3-5 sati, npr. poštoa zavisi sve od stanja akumulatora i gustine u ćelijama) držati akumulator u toj operaciji jer se samo tako može dobro uraditi ekvalizacija. Napominjem, taj deo punjenja se vrši KONSTANTNOM STRUJOM bez ograničenja napona (može da ode i do 16V). Toliko bih mogao da kažem sa ovog mesta.

Анониман је рекао...

sticajem okolnosti nemam potrebu koristit akumulator, tako da mi stoji na balkonu, te sam odlučio da pratim stanje napunjenosti u toku 10 dana poslije zadnjeg dopunjavanja i evo kako se kretalo:
/mjereno svaki dan u 16:00 po dolasku s posla/
1.dan 12,68 V
2.dan 12,62 v
3.dan 12,59 v
4.dan 12,54 v
5.dan 12,52 v
8.dan 12,50 v
9.dan 12,50 v
10.dan 12,5 v

može se uočiti da poslije značajnijeg pada prvih dana, počinje da stagnira i da se slabije samoprazni

Djuro је рекао...

Samopražnjenje akumultora je potpuno nelinearna funkcija i zavisi od veoma mnogo faktora, kako od onih na koje se ne može uticati(ono što napravi fabrika) tako i od onih na koje sam čovek utiče. Fabrički uticaji su npr da li je akumulator u hibridnoj verziji (Ca/Sb) ili su ploče sa čistim kalcijumom. Ova druga vrsta ima manje samopražnjenje. Dalje, zavisi i od čistoće i kvaliteta samog olova od kog su napravljenhne ploče. Potom, AGM i gel akumulatori imaju daleko manje samopražnjenje od klasičnih sa tečnim elektrolitom. Faktori na koje čovek može da utiče da bi samopražnjenje bilo manje su brojni. Tako, ako taj akumulator se ne koristi trebalo bi ga držati na što hladnijem mestu jer povišena temperatura veoma ubrzava samopražnejnje, takođe doprinosi i opasnoj koroziji pozitivne rešetke. Ako se akumulator (mislim na klasični sa tečnim elektrolitom) ni jednom tokom svog radnog veka ne dovede u stanje ujednačavanja(punjenje povišenim naponnom a malom strujom), sigurno će doći do usložavanja (stratifikacije) gušćeg elektrolita na dnu kućišta. Pošto je gustina različita i postoji razlika potencijala (napon!) između gornjeg i donjeg dela ploča, poteći će neka unutrašnja struja koja doprinosi sigurnom samopražnjenju. Zato se akumulatori moraju nekoliko puta u toku godine ujednačiti i tako se elektrolit "prokuva" i potpuno izmeša. Takođe i prljavo kućište doprinosi ubrzanom samopražnjenju pošto se javljau "puzajuće" stuje na kućištu. Sve u svemu, može se videti da samopražnjenje uopšte nije naivna i prosta stvar kod akumulatora. Mogao bih još što šta da napišem ali misli da je i ovo dovoljno da bi se sagledala ova problematika.
Što se tiče tvog akumulatora mogu da kažem da sa njim nešto nikako nije dobro jer se za samo 10 dana ispraznio za nekih 10-15% (bar sudeći po naponu, mada on ne mora ništa da znači). Ja imam nekoliko akumulatora koji stoje po mesec dana i napon ne sme da padne ispod 12,65 V. Napominjem, da samopražnjenje zavisi od mnogo faktora, tako da ja nikako ne bih mogao da nagađam šta je sa tvojim akumulatorom.
P.S. Umalo zaboravih izuzetno važnu stvar!!! Napon akumulatora NAJDIREKTNIJE zavisi i od gustine elektrolta. Možda je sa tim akumulatorom sve u redu ali je smanjena gustina elektrolta pa je stoga i taj napon normalan (došlo je do delimične sulfatizacije pa je deo kiseline ostao na pločama, tačnije SO4 grupa iz sumporne kiseline).

Unknown је рекао...

Dali postoji metoda za tacno utvrdjivanje kapaciteta akumulatora, kao sto ostoji kod LiIon baterija.

Naime, mislio sam posto se bavim pomalo solarom da napravim uredjaj sa Arduinom koji bi merio vreme i "praznio bateriju" konstantnom strujom u realnom vremenu dok ne padne na krajnju donju vrednosti onda iskljucio. I iz toga da se tacno izracuna koji je kapacitet baterije u W

Ovo je samo moje polulaicko misljenje

Pozdrav

Grba

Djuro је рекао...

Pa naravno da postoji takva metaoda i takvi urađaji!!! Ja tako nešto uradim u toku nedelje bar desetak puta!!! Imam nekoliko aktivnih opterećenja kojima vršim testiranja akumulatora (naročito za električne bicikle i skutere, kako olovne tako i NiCd i litijum).
za tvoju ispravku, kapacitet akumulatora i baterija se izražava u amper časovima (Ah)a ne u vatima (W).
Zna se tačno do kog naponskog nivoa se sme isprazniti bilo koji elektrohemijski izvor struje (olovo do 1,75V po ćeliji a litijum kobalt do 3 volta, na primer).
Iz proteklog vremena se lako izračuma kapacitet.
Naravno, VEOMA važna stvar je i kojom strujom prazni akumulator (startni akumulator se prazni sa C/20) a litijusmki sa C/5)...)
Ovo sam objasnio najprostije što sam mogao, međutim stvari i nisu baš tako jednostavne. Na kapacitet utiče još mnogo faktora: temperatura, stanje napunjenosti, površinska napunjenost (ovo važi SAMO za lovne akumulatore), struja pražnejnja...
Pozdrav!

Анониман је рекао...

Imam Exide Premium EA770 77Ah 760A "gel" akumulator:

http://www.akumulator-shop.rs/kategorije-proizvoda/starter-akumulatori/exide-premium-ea770-77ah-760a-detaljno

u limuzini 2011. bez start-stop sistema, sa 2.0 HDi motorom od 120kW (~167 konja).

Posto slabo vozim auto, a cesto sam odsutan iz zemlje i po dve-tri nedelje, uglavnom mi je auto u dvoristu, (imam garazu ali auto ne moze da stane u nju, pa stoji ispred) a akumulator skoro konstatno vezan na Battery controller Evo 9000:

http://www.batterycontroller.co.uk/9000evo.html

i uglavnom pise na displeju da radi ekvivalizaciju i maintenance. E sada, prvi put sam cuo da ekvivalizacija nije za gel baterije, a opet, ne moze se iskljuciti...

I sada nisam pametan, sta mi je ciniti?

Hvala.

Djuro је рекао...

Kratko i jasno: NE POSTOJE GEL akumulatori za kola, to jeste za startne namene. TAČKA. Taj je najobičniji akumulator sa tečnim elektrolitom samo što nema čepove!!! I to je jedina razlika. Taj ko ti je rekao da je to gel akumulator...Se razume u akumulatre... Onako. Da ne lajem svašta. Gel akumultori se koriste u sasvim druge namenene, kao što su elektični bicikle i skuteri. Takvih akumulatora imam sveki dan po 10 komada na servisu i testiranju. Gel akumulatori ( u elektrolit je ubačen silika gel, tj silicijum dioksid SiO2 zbog gustine i zbog toga da se ne može tako lako proliti zbog nepravilnog držanja akumulatora, mislim na ugao držanja u motoru, dalje zbog boljeg provedoenja struje... i još mnogo toga... ) Sve u svemu, slobodno možeš da držiš taj tvoj akumulator na ekvalizaciji... Tako da prodavci u auto radnja "nisu pametni".
Srećno!