S vremena na vreme objavim nečije zanimljivo pitanje u obliku kompletnog posta. Mislim da je to dobro jer mnogo ljudi koji čitaju ovaj blog ne obraća pažnju i ne čita moje odgovore na razna pitanja. Mislim da se u tim odgovorima krije mnogo više korisnih informacija nego u mojim tekstovima i postovima. Zato sam odlučio da i sledeće pitanje postavim kao post a ne samo kao odgovor. Naravno, moj odgovor sledi. Mogu da kažem da je pitanje više nego dobro i umesno. Ja znam za tu problematiku, a što je još gore za to znaju i proizvođači automobila. I ne čine ništa po tom pitanju. Na korist proizvođača akumulatora. Čista simbioza. Dakle, evo pitanja u intagralnoj verziji:
"Miša muci me jednan problem koji stalno spominjes i koji mene isto muci.A to je dopunjavanje akumulatora alternatorom.Nije mi jasno kako su proizvodaci auta glupi i nisu u stanju napraviiti alternator koji ce puniti akumulator 100% u relativno kratkom roku.Zbog kratkih relacija dopunjavam(to naucio od tebe) akumulator na punjacu 2 puta u mjesecu.I akumulator od 60ah u 15 dana spadne na 40ah.E sad kako bi se mogao "natjerati" akumulator da se brze puni preko alternatora.Znaci ne da mu treba 15-20 kilometara da vrati jedno startanje nego da to vrati u nekih kilometar dva.
Misio sam napraviti elektroniku koja bi kada se upali auto digla napon samo akumulatoru na nekih 16-17V ili vise da se sto prije napuni,a kad se napuni da se iskljuci punjenje.Ali je problem sto bi to dizanje napona utjecalo na citav napon u autu pa neznam kako bi to izveo.Jer mi je vise dosadilo malo malo otvarati haubu i puniti akumulator.Volio bi da ako mozes malo opsirnije napisati jedan post o tom problemu jer vidim da vecina ljudi nezna za to pa mi se smije sto to radim."
Nisu proizvođači automobila glupi. Daleko od toga. Pa zar misliš da današnja elektronika ne bi mogla da uradi takav zadatak oko punjenja akumulatora?! Ja to imam običaj da kažem da su "ljudi napravili svemirski brod, a ne mogu da naprave alternator koji puni akumulatora na npr. 15V"?!
To što dopunjavaš akumulator 2 puta u toku meseca je odlično. Nadam se da će ovaj deo teksta mnogi da upamte. Naravno, onaj ko vozi duge relacije ne mora toliko često jer ipak alternator uspe da DOPUNI koliko-toliko akumulator. Ali ne i da napuni propisno. Opet dajem primer taksi vozila. Kod njih je akumulator veoma opterećen zbog kratkih relacija i naročito velikog broja startovanja motora. Ovo prvo, može da se reši redovnim dopunjavanjem a ovo drugo ne može. Naravno, taksisti ( ne svi) gledaju da što jeftinije prođu pa kupuju loše akumulatore koji ne mogu da izdrže skoro ni garantni rok. A postoje akumulatori koji su naročito pravljeni za gradske uslove vožnje: mnogo startovanja, kratke relacije, nedovoljno dopunjavanje. Ali, ko će da misli o tome...? Zato proizvođači akumulatora trljaju ruke. Znaju oni "za jadac". A tu im pomažu i proizvođači automobila svojim nečinjenjem po pitanju načina rada aletrnatora.
Dakle, akumulator se ne može brzo napuniti u uslovima koji vladaju u automobilu. Postoje načini za to ali je to relativno neizvodljivo. To se može uraditi samo u servisnim i radioničkim uslovima. Konkretno, ja to često radim kad je potrebno brzo napuniti akumulator ali zato mora da postoji algoritam u procesoru koji kontroliše punjenje. Komplikovano. Međutim, konkretan odgovor na tvoje pitanje bi bio da se veoma lako može ugraditi mikrokontroler (procesor) u kontrolnu elektroniku automobila koji će pratiti i pamtiti u određenom vremenskom periodu način i model vožnje automobila (dužine relacija, broj paljenja, potrošnju raznih uređaja...) i pomoću ugrađenog softvera regulasati punjenje alternatora. Prostije, onaj ko vozi duge relacije alternator će više dodavati snage za razne potrošače a manje u akumulator. U gradskoj vožnji bi alternator punio većim naponom. Vozilo koje je dugo stajalo i nije voženo bilo bi tretirano pojačanim punjenjem alternatora.
Očigledno da je problem (relativno) lako rešiv, bar sa strane elektronike. Međutim, tu se okreće ogroman novac. I tu sve pada u vodu.
Samo dopunjavanje ne bi možda bio toliki problem ali alternator ne puni samo akumulator nego obezbeđuje i struju za mnoge potrošače u automobilu. A njih je u današnjim kolima mnogo. Pa još se doda ono što nije po fabričkoj specifikaciji: navigacija, možda mali televizor, jako pojačalo, a kod taksista svetleća tabla, radio stanica... I eto problema!!! Pa se posle ljudi pitaju zašto tako kratko traju akumulatori? Odgovor je prost i evidentan.
Nije nikakva mudrolija napraviti regler koji će puniti sa 15-16 V. Međutim, to je veoma veliki napon za akumulator. To se može i sme uraditi SAMO u servisu, mislim na punjenje tim parametrima. Šta više, poželjno je napuniti klasične akumulatore većim naponom (ekvalizacija) nekoliko puta u toku godine. Međutim, realni uslovi u motoru su sasvim drugačiji. Tako da tvoje razmišljanje da puniš akumulator naponom od 16 V ne pije vodu. Nije dobro, opasno je bez nadzora i ograničavajućih parametara. To bi se moglo eventualno uraditi na taj način što bi se ograničila struja alternatora a napon da ide od npr 15V ali onda potrošači ne bi dobijali dovoljno struje pa bi se više praznio akumulator jer od nekle bi morala snaga da se vuče. A to je jedino akumulator. I to je onda začarani krug...
Olovni akumulator je nemoguće brzo napuniti klasičnim načinom punjenja. Ako bi se to radilo (velikom strujom i naponom) došlo bi do brzog zagrevanja, naročito kod sulfatizovanih i starih akumulatora (jer je povećan unutrašnji otpor). To vodi do ubrzane korozije pozitivne rešetke,uništenja aktivnog materijala na pločama, smenjenja njihove površine a time i startne snage... I akumulator nakon takvog dugotrajnog "tretmana" može da ide u recilkažu. Brzo punjenje akumulatora zahteva mnogo proračuna, znanja elektrohemije, razumevanja procesa koji se događaju na i u pločama... A da je sigurno tako mogu da potvrdim sa 101% tačnosti i sigurnosti. Skoro sam imao prepisku sa profesorom elektrohemije na Tehnološkom fakultetu. On je davno bio angažovan od strane vojske da pronađe način za brzo punjenje akumulatora. Vojska, profesor, fakultet... Očigledno da su stvari oko punjenja mnogo ozbiljnije nego što se čini na prvi pogled.. Bar što se tiče brzog punjenja akumulatora.
Još jednom ponavljam veoma malo poznatu činjenicu da je za samo JEDAN start motora potrebno voziti 10-15 Km na otvorenom putu da bi se ta snaga vratila u akumulator. To bi moglo brže ali alternator daje struju i za mnogobrojne potrošače. U proseku se za jedan start motora izvuče 3-5% ukupne snage iz akumulatora. To nije mnogo ali ako se ne dopunjava akumulator redovno, kako ti to radiš, ubrzano dolazi do slabljenja snage i sulfatizacije.A sulfatizacija nije ništa drugo nego NEBRIGA.
Prosto, jasno, konkretno, razumljivo.
Nemoj da ti bude teško da dopunjavaš često akumulator. To je dobro za novčanik a i glava manje boli. Ovo drugo je možda i važnije. Ako ga tako budeš održavao i čuvao bićeš siguran da kad god staviš ključ u bravu nećeš imati problema oko startovanja motora.
Jer ako drugačije budeš postupao znaš čemu možeš da se nadaš.
Mislim da sam bio jasan.
Ko je razumeo, shvatiće.
"Miša muci me jednan problem koji stalno spominjes i koji mene isto muci.A to je dopunjavanje akumulatora alternatorom.Nije mi jasno kako su proizvodaci auta glupi i nisu u stanju napraviiti alternator koji ce puniti akumulator 100% u relativno kratkom roku.Zbog kratkih relacija dopunjavam(to naucio od tebe) akumulator na punjacu 2 puta u mjesecu.I akumulator od 60ah u 15 dana spadne na 40ah.E sad kako bi se mogao "natjerati" akumulator da se brze puni preko alternatora.Znaci ne da mu treba 15-20 kilometara da vrati jedno startanje nego da to vrati u nekih kilometar dva.
Misio sam napraviti elektroniku koja bi kada se upali auto digla napon samo akumulatoru na nekih 16-17V ili vise da se sto prije napuni,a kad se napuni da se iskljuci punjenje.Ali je problem sto bi to dizanje napona utjecalo na citav napon u autu pa neznam kako bi to izveo.Jer mi je vise dosadilo malo malo otvarati haubu i puniti akumulator.Volio bi da ako mozes malo opsirnije napisati jedan post o tom problemu jer vidim da vecina ljudi nezna za to pa mi se smije sto to radim."
Nisu proizvođači automobila glupi. Daleko od toga. Pa zar misliš da današnja elektronika ne bi mogla da uradi takav zadatak oko punjenja akumulatora?! Ja to imam običaj da kažem da su "ljudi napravili svemirski brod, a ne mogu da naprave alternator koji puni akumulatora na npr. 15V"?!
To što dopunjavaš akumulator 2 puta u toku meseca je odlično. Nadam se da će ovaj deo teksta mnogi da upamte. Naravno, onaj ko vozi duge relacije ne mora toliko često jer ipak alternator uspe da DOPUNI koliko-toliko akumulator. Ali ne i da napuni propisno. Opet dajem primer taksi vozila. Kod njih je akumulator veoma opterećen zbog kratkih relacija i naročito velikog broja startovanja motora. Ovo prvo, može da se reši redovnim dopunjavanjem a ovo drugo ne može. Naravno, taksisti ( ne svi) gledaju da što jeftinije prođu pa kupuju loše akumulatore koji ne mogu da izdrže skoro ni garantni rok. A postoje akumulatori koji su naročito pravljeni za gradske uslove vožnje: mnogo startovanja, kratke relacije, nedovoljno dopunjavanje. Ali, ko će da misli o tome...? Zato proizvođači akumulatora trljaju ruke. Znaju oni "za jadac". A tu im pomažu i proizvođači automobila svojim nečinjenjem po pitanju načina rada aletrnatora.
Dakle, akumulator se ne može brzo napuniti u uslovima koji vladaju u automobilu. Postoje načini za to ali je to relativno neizvodljivo. To se može uraditi samo u servisnim i radioničkim uslovima. Konkretno, ja to često radim kad je potrebno brzo napuniti akumulator ali zato mora da postoji algoritam u procesoru koji kontroliše punjenje. Komplikovano. Međutim, konkretan odgovor na tvoje pitanje bi bio da se veoma lako može ugraditi mikrokontroler (procesor) u kontrolnu elektroniku automobila koji će pratiti i pamtiti u određenom vremenskom periodu način i model vožnje automobila (dužine relacija, broj paljenja, potrošnju raznih uređaja...) i pomoću ugrađenog softvera regulasati punjenje alternatora. Prostije, onaj ko vozi duge relacije alternator će više dodavati snage za razne potrošače a manje u akumulator. U gradskoj vožnji bi alternator punio većim naponom. Vozilo koje je dugo stajalo i nije voženo bilo bi tretirano pojačanim punjenjem alternatora.
Očigledno da je problem (relativno) lako rešiv, bar sa strane elektronike. Međutim, tu se okreće ogroman novac. I tu sve pada u vodu.
Samo dopunjavanje ne bi možda bio toliki problem ali alternator ne puni samo akumulator nego obezbeđuje i struju za mnoge potrošače u automobilu. A njih je u današnjim kolima mnogo. Pa još se doda ono što nije po fabričkoj specifikaciji: navigacija, možda mali televizor, jako pojačalo, a kod taksista svetleća tabla, radio stanica... I eto problema!!! Pa se posle ljudi pitaju zašto tako kratko traju akumulatori? Odgovor je prost i evidentan.
Nije nikakva mudrolija napraviti regler koji će puniti sa 15-16 V. Međutim, to je veoma veliki napon za akumulator. To se može i sme uraditi SAMO u servisu, mislim na punjenje tim parametrima. Šta više, poželjno je napuniti klasične akumulatore većim naponom (ekvalizacija) nekoliko puta u toku godine. Međutim, realni uslovi u motoru su sasvim drugačiji. Tako da tvoje razmišljanje da puniš akumulator naponom od 16 V ne pije vodu. Nije dobro, opasno je bez nadzora i ograničavajućih parametara. To bi se moglo eventualno uraditi na taj način što bi se ograničila struja alternatora a napon da ide od npr 15V ali onda potrošači ne bi dobijali dovoljno struje pa bi se više praznio akumulator jer od nekle bi morala snaga da se vuče. A to je jedino akumulator. I to je onda začarani krug...
Olovni akumulator je nemoguće brzo napuniti klasičnim načinom punjenja. Ako bi se to radilo (velikom strujom i naponom) došlo bi do brzog zagrevanja, naročito kod sulfatizovanih i starih akumulatora (jer je povećan unutrašnji otpor). To vodi do ubrzane korozije pozitivne rešetke,uništenja aktivnog materijala na pločama, smenjenja njihove površine a time i startne snage... I akumulator nakon takvog dugotrajnog "tretmana" može da ide u recilkažu. Brzo punjenje akumulatora zahteva mnogo proračuna, znanja elektrohemije, razumevanja procesa koji se događaju na i u pločama... A da je sigurno tako mogu da potvrdim sa 101% tačnosti i sigurnosti. Skoro sam imao prepisku sa profesorom elektrohemije na Tehnološkom fakultetu. On je davno bio angažovan od strane vojske da pronađe način za brzo punjenje akumulatora. Vojska, profesor, fakultet... Očigledno da su stvari oko punjenja mnogo ozbiljnije nego što se čini na prvi pogled.. Bar što se tiče brzog punjenja akumulatora.
Još jednom ponavljam veoma malo poznatu činjenicu da je za samo JEDAN start motora potrebno voziti 10-15 Km na otvorenom putu da bi se ta snaga vratila u akumulator. To bi moglo brže ali alternator daje struju i za mnogobrojne potrošače. U proseku se za jedan start motora izvuče 3-5% ukupne snage iz akumulatora. To nije mnogo ali ako se ne dopunjava akumulator redovno, kako ti to radiš, ubrzano dolazi do slabljenja snage i sulfatizacije.A sulfatizacija nije ništa drugo nego NEBRIGA.
Prosto, jasno, konkretno, razumljivo.
Nemoj da ti bude teško da dopunjavaš često akumulator. To je dobro za novčanik a i glava manje boli. Ovo drugo je možda i važnije. Ako ga tako budeš održavao i čuvao bićeš siguran da kad god staviš ključ u bravu nećeš imati problema oko startovanja motora.
Jer ako drugačije budeš postupao znaš čemu možeš da se nadaš.
Mislim da sam bio jasan.
Ko je razumeo, shvatiće.
6 коментара:
Pre svega, hocu da pohvalim autora bloga na izuzetno korisnim informacijama i savetima koje deli sa nama....imam jedno pitanje:
auto koristim iskljucivo po gradu i to na kratkim relacijama koje nisu duze od 2-3 km.
Za sada nemam problem sa akumulatorom ( u pitanju je Dacia Logan star 4 godine i u njemu fabricki Rombat), ali sam nabavio malo kvaliteniji punjac, Ctek MXS 5.0 i sad zelim da bar jednom u mesecu dopunjavam akumulator punjacem.
Redovno kontrolisem nivo tecnosti u akumulatoru, kleme su ociscene i premazane zastitnom mascu, multimetrom je prekontrolisan akumulator i punjenje alternatorom i sve je ok.
Moje pitanje je sledece: da li prilikom dopunjavanja ovim punjacem moram da skinem kleme i izvadim akumulator iz vozila ili mogu da prikljucim punjac direktno na akumulator kome nisu skinute kleme i koji je prikljucen na vozilo?
Poz
Zahvaljujem se. Svrha ovog bloga i jeste da podelim znanje i informacije koje imam. Drago mi je da sve ovo što radim je na nečiju korist a na moje zadovoljstvo.
Ne znam da li ste dobili uz punjač koji ste kupili propratnu dokumentaciju u vidu uputstva, ali ako je punjač kupljen legalno i u prodavnici to ste morali da dobijete. Ipak je CTEK ozbiljna firma da ne bi davala dokumentaciju. A ovo kažem zbog toga što sam ja odmah pronašao na internatu originalni dokument, konkretno baš za taj model punjača u kome doslovno piše:" Safe and easy to use — user safety through spark free operation and
reverse polarity protection. Vehicle electrical safety through exceptionally
clean voltage and current delivery with no surges or spikes. No need to
disconnect battery from the vehicle when charging".
Očigledno da nije potrebno skidati kleme sa akumulatora pri punjenju. Doduše, piše na stranom jeziku, ali ako je punjač kupljen kod nas onda je moralo uputstvo da bude prevedeno. Bar bi trebalo tako da bude.
Dakle, sve piše, samo je bilo potrebno da se pročita. A ako nije takav dokument postojao u kutiji onda je bila nepotpuna tehnička dokumentacija.
Firma koji proizvodi punjač tako tvrdi-ne morate skidati kleme pri punjenju jer su napon i struja veoma dobro filtrirani i ne postoje skokovi(pikovi) u izlaznom signalu. Oni koji se bave elektronikom znaju šta to znači.
Vaše je da ima verujete.
OK, hvala na odgovoru.
Imam originalno uputstvo, procitao sam i ja to, ali sam ipak hteo da cujem od Vas, koji sigurno imate vise iskustva i znanja od mene, da li je takav nacin punjenja siguran.
Hvala jos jednom!
Poz
Nema načemu! Samo, ne znam zašto bi ste više verovali meni nego originalnom dokumentu koji daje proizvođač uz punjač? Jeste da imam veliko znanje i iskustvo oko akumulatora i elektronike, ali ako dokument kaže drugačije od mog mišljenja... Onda je tu proizvođač u pravu. Ipak je on napravio taj punjač a ne ja.
Pre svega pozdrav i sve pohvale za blog! Za tri dana sam uspeo da procitam vecinu tekstova,zajedno sa komentarima i slobodno mogu da kazem da nisam imao pojma o odrzavanju akumulatora i ako sam uvek citao propratnu dokumentaciju.Posto sam ja ubica akumulatora(taksista) mogu slobodno da kazem da imam mnogo iskustva u tome"kako da vam akumulator nikada ne traje duze od 2 godine"..Do sada sam uvek dobijao novi u garantnom roku i ponovnu garanciju od dve godine?! Ni meni nije jasno kako je to isplativo,ali verujte da je tako.Iskljucivo uzimam akumultore kod njih,do sada tri puta Vesnu,jednom kupio,sve ostalo garantni rok i na kraju je uspela da prebaci garanciju.Kupih novi ponos grada "Sombora" i za sada je nekih mesec dana u kolima.Vec mi se cini da nema neku jaku snagu,mada ga nisam ni dopunjavao(nisam znao za blog tj.da i nov treba dopuniti) pa me zanima sledece.Imam neki kucni punjac Azijsko-Karzakstanskog porekla bez mogucnosti stelovanja struje i napona pa me intresuje dali da ga odmah bacim(mislim na punjac) ili mogu sa njim po koji put da napunim Somborca? Eto to me za sada intresuje,sve ostalo sam procitao iz vasih tekstova..i ovo sam procitao,ali rekoh da se posavetujem sa vama pre bacanja...U svakon slucaju planiram neki kvalitetniji punjac,bometar pa cu uz vas kvalitetan blog i neosporno znanje izvrsiti test Somborca u visokoj eksploataciji uz pravilno odrzavanje.Pozdrav!
Ovo je PRVI put, bar zvanično, da mi se na blog javi neki taksista. A oni su poznati po tome što UVEK imaju problema sa akumulatorima. Možda je do ovog trenutka sve njih mrzelo ili zbog nekog drugog razloga se nisu javljali, ali se ovim pismom stvar promenila. Taksisti su moje stare "mušterije", i u bukvalnom i u prenosnom smislu. Mada, poslednjih 1-2 godine izbegavam da servisiram akumulatore iz taksi vozila. To je veoma nezahvalan posao. Pa da ne bi ni oni ni ja imali glavobolja izbegavam to da radim. Ako me neko zamoli od taksista da im uradim kontrolu i merenje akumulatora i alternatora, to uradim bez pogovora i to besplatno. Ali, popravku akumulatora izbegavam. Čist račun duga ljubav!
Kao što sam pre neki dan napisa, postoje akumulatori koji su posebno napravljeni za taksi vozila, tj. za kratke relacije, mnogo stajanja i kretanja, puno paljenja motora. Neću ni jednog proizvođača da reklamiram, ali ću da kažem da na takvim akumulatorima obično piše "urban trafic" ili tako nešto. Takvi akumulatori mogu da izdrže za 30% više startovanja motora bez slabljenja snage u odnosu na akumulatore prosečnog kvaliteta. Prosto, u tim akumulatorima su deblje ploče a time je dobijeno na kapacitetu i dugotrajnosti. To je ukratko o akumulatorima koji bi bili podesni za taksi vozila. Može tu još svašta da se napiše ali je ovo sasvim dovoljna informacija.
A što se tiče tog punjača firme "Džamburu-zambezi", nisam vidovit tako da ne bih mogao ništa da kažem. To bi trebalo da pogleda neki elektroničar i da kaže svoje mišljenje. Ali iz svog iskustva bih rekao da ipak od njega EVENTUALNO može nešto da bude. Ono što je najvrednije to je transformator. Doduše, ne znam koje snage i napona. Napravio sam dosta takvih punjača po narudžbi; neko mi donese takav "džamburu" punjač, ja napravim kontrolnu elektronku, tj. da ograniči struju i napon. Ništa komlikovano a efikasno. Mala elektronika koja takvu buđolu od nazovi punjača pretvara u nešto što solidno može da napuni akumulator. Ljudi zadovoljni,za male pare dobiju punjač prosečnog kvaliteta. Stvar sa tim nazovi punjačima je to što ni jedan od njih nema ograničenje struje i napona nego pune do besvesti. A time se uništava akumulator. S toga, trebalo bi pogledati taj punjač, proceniti šta se može uraditi sa njim i napraviti neku malu elektroniku koja ograničava struju i napon. Pa još eventulano dodati i mogućnost za punjenje malo većim naponom da bi se lepo izmešao elektrolit. Naravno, ako napon transformatora to dozvoljava. Pa ja sam takvih punjača napravio ne znam im broj! Naravno, to sve skockati u postojeću kutiju.
Obavezno nabavite bometar. To je jedna od osnovnih alatki za merenje stanja akumulatora. Ne uzimati zdravo za gotovo stanje gustine elektrolita ali taj podatak ipak je odličan pokazatelj u kom se nalazi akumulator.
Ja toliko. Ako sam pomogao oko toga šta ćete da uradite sa "Džamburu" punjačem, biće mi drago.
Svako dobro!
Постави коментар