Странице

недеља, 09. новембар 2014.

Mali akumulator-velika snaga

Često se setim popravke dva akumulatora iz jedne zveri od vozila, čini mi se da je to bio Mercedes SLK500. Ima tome i celih dve godine ako ne i više.
Tačno tako, ta kola imaju 2 akumulatora. No, nisu jedina sa tom "egzotikom".  Bio je još jedan Mercedes prošle zime, s tim što je njemu bio loš samo jedan, startni, akumulator (više o tome ovde: http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/studija-slucaja-agm-akumulator.html) .
Naime, veći akumulator služi za startovanje motora, pokretanje anlasera. To je klasika. I nalazi se u prtljažnom prostoru. Međutim, onaj manji se nalazi u motornom prostoru, ispod vetrobranskog stakla. Zanimljivo, on ima dvostruku namenu: da snabdeva nebrojenu elektroniku strujom dok vozilo ne radi, i drugu da pokrene (izbaci) bendiks pre uključenja samog anlasera. Interesantno. Međutim, tako DOBRO I PAMETNO JE URAĐENO, da ako otkaže glavni akumulator u prtljažniku, može se startovati motor malim akumulatorom!!! I čak se može birati koji će akumulator kada da se puni!!!  Ko nema iskustva nije baš upitno ga skidati jer se dolazi dosta teško do njega. U principu, kod takvih vozila nije ništa dobro dirati. To me podseća na onaj vic: "ti ništa ne diraj, samo 'rani svinje".
To je ova zver:
http://www.kenrockwell.com/sl/2007-sl550.htm
Zašto sve ovo pišem?
Pa zato što sam skoro naišao na tekst (kratak) kako se (neki) proizvođači akumulatora dovijaju da izvuku što više snage. Konkratnije, ja sam imao do pre dve godine akumulator kapaciteta 60Ah i startne struje 600A. Na prvi pogled nije ništa čudno ali ipak jeste.
Akumulator kapaciteta 60Ah (mislim na klasičan sa tečnim elektrolitom) ima (u proseku) do 550A CCA. I to oni kvalitetniji. Naravno, ima i onih koji za taj kapacitet imaju i malo više od 600A ali to su retki i SKUPI (nema nikakve reklame!). Znači, taj moj akumulator bi trebalo da je u grupi onih boljih. Jeste po snazi ali nije i po kvalitetu. Bio je sasvim prosečan, možda malo iznad proseka. Bar po proizvođaču.
Mala digresija, podsećanje.
Kod akumulatora, startnog, dve su najvažnije karakterstike: kapacitet (Ah) i startna struja (A). Ova druga je važnija, da ponovim za one što kupuju akumulator prema kapacitetu.
"Narodska objašnjenja" za obe karakteristike:
-kapacitet je koliko dugo
-startna struja je koliko jako
Startna snaga se dobija iz što veće površine olovnih ploča (malo je važnija pozitivna, zato korozija pozitivne rešetke, koja se inače zove i strujni kolektor veoma mnogo oslabi startnu snagu). Čim se elektrolit zamuti, postane smeđ, tu su ploče kao "švajcarski sir". I snaga je drastično manja (česta startovanja ili izverglavanje motora do iznemoglosti, učestano). Pošto kućište akumulatora ima svoje konačne dimenzije i snaga mora da bude time ograničena, veličinom ploča-čitaj površinom.
Šta rade proizvođači, kako se dovijaju da iz malog kapaciteta izvuku što veću struju?
Što bi rekao Boro Prikaza, legenda i glava porodice, iz sela Praćišta iznad Gornjih Baljega, neka mi oprosti, nisam ga mnooogo dugo spomenuo, "može se reć', dobro pitanje".
Nema tu mnogo filozofije.Dobro, ima egzotičnih rešenja u vidu dodavanja srebra u ploče (odličan provodnik), poznata serija  Boš S4, S5 i S6 koja se još uvek nije pojavila na našem tržištu. Naravno, to momentalno diže cenu akmulatora. A to je ipak presudan faktor u kupovini,bar u velikoj većini slučajeva. Onda se služe poboljšanjem izgleda pozitivne rešeke (romboidna, radijalna...) a radi boljeg provođenja struje a time i startne snage.
Međutim, sve to daje male rezultate (ali ne i zanemarljive). Najbolji način povećanja startne struje akumulatora, KOJA JE JEDINI I PRESUDNI FAKTOR DA LI ĆETE STARTOVATI SVOJE VOZILO, je povećanje broja ploča u akumulatoru-čitaj veća površina za protok jona (struje).
Sad bi trebalo da bude, manje-više, kraj objašnjenja kako mali akumulatori mogu da imaju veliku statnu struju.
.
.
.
Ne, nije.
Sad tek sledi iznenađenje.
Neprijatno.
Kako beše ono naziv mog bloga?
Akumulatori : sve zablude i misterije.
Evo je još jedna mistrija. Rešena.
Akumulatori koji imaju manji kapacitet a veliku startnu snagu-KRAĆE TRAJU.
Bar bi trebalo tako da bude.
Mnogo puta, nebrojeno, sam napomenuo da životni vek akumuatora zavisi bar od 5 faktora. A na veliku većinu njih može da utiče vozač.
Da se vratim onom akumulatoru.
Ovde jače ne znači bolje. Tačnije, znači ali samo relativno kratko vreme.
Sada ono glavno, objašnjenje šta to rade proizvođači (ne svi!!!) da izvuku maksimum iz akumulatora, bar što se tiče startne struje, koja je NAJBITNI faktor.
Ugrađuju tanje olovne ploče da bi ih stalo više u kućište. Više ploča-veća površina-jača struja.
Tanje ploče-kraći vek akumulatora.
Iznenađeni?
Čim je nešto tanje, a stalno je u upotrebi, brže će da otkaže, strada, da se polomi, iskrivi, pukne... A da uporedim sve ovo što napisah sa akumulatorima za duboka pražnjenja, za stacionarnu upotrebu, za npr. električne bicikle i skutere (to mi pade na pamet jer su mi stalno u radionici, posledenjih 4-5godina). Ti akumulatori su skuplji, teži od klasičnih automobilskih jer IMAJU DEBLJE PLOČE. Deblje ploče-dugotrajniji akumulator. Kod tog tipa nije bitna startna struja već kapacitet. Potpuno suprotno od startnih akumulatora. Zato se kaže da se mogu upotrebiti, u krajnjoj nuždi, stacionarni akumulatori za automobilsku namenu, ali bi morao da bude jači za 20-30% od onog originalnog a zbog manjeg broja ploča.
Da li, na kraju, može da se izvuče zaključak da bi trebalo birati između dva akumulatora istog ili sličnog kapaciteta i uzeti onog sa manjom startnom strujom?
U principu da.
JA BIH TAKO URADIO.
Što ne znači da to mora da bude pravilo.
Ja ovde ne kreiram tuđa mišljenja i odluke već iznosim moja razmišljanja.
I, što je mnogo važnije, moja praktična višegodišnja iskustva. Ovo je ipak najvažnije.
Ali, takođe znači i to da onaj sa tanjim pločama može da traje duplo duže od onog sa debljim ako se taj drugi akumulator konstantno uništavao, loše održavao, mučio, maltretirao, često praznio do kraja...
Još jedno pravilo, dosta pouzdano, kod kupovine akumulatora. ja ga napisah čini mi se proletos, al' da ga ponovim.
Naravno, ako za tako nešto postoji mogućnost provere.
Kod odabira akumulatora, uzeti onaj teži a za isti kapacitet.
Logično.
Debljina ploča na delu.
Pa zašto su skuplji i dugotrajniji oni akumulatori koji su namenjeni za urbanu (gradsku) vožnju, oni koji su baš namenjeni za taksi vozila?
Imaju deblje ploče!
Više nego jednostavno.
A da ja ne pričam NAPAMET I PROTIV NEKOG PROIZVOĐAČA (mada nisam ni u jednom trenutku spomenuo bilo kod), evo kratkog filma koji je snimljen u ADAC laboratoriji za testiraje akumulatora.
Da li je potreban bilo koji dalje komentar ili analiza?
POSEBNO obratiti pažnju na mesto u filmu 1:40.
 Iznenađeni?
Ne brinite, rade to i mnogo poznatiji proizvođači nego što su ovi u filmu.
Baš bih voleo da mi se javi neki direktor, vlasnik, inženjer (ako takvih uopšte ima) iz velikih firmi koja zastupaju najveće svetske proizvođače akumulatora i da me ubede u suprotno.
Ja sam mali, malecki u odnosu na sve njih, ali sam naoružan znanjem. Koje oni NEMAJU.
U to sam siguran jer znam ko me je sve kontaktirao (od vlasnika preduzeća, menadžera, šefova servisa) i zbog čega , a iz gore pomenutih firmi koja se bave uvozom, servisom, prodajom, i distribucijom akumulatora.
Ja sam na onoj drugoj strani, onoj gde je običan narod.
Samo, ja "znam za jadac".
I ja imam što oni nemaju-ZNANJE.
Koje pokušavam da prenesem drugim ljudima da ih ne bi razni "stručnjaci" lagali i mazali sa raznim "strujama, kapacitetima, gel i suvim akumulatorima, magičnim očima" i kakvim sve ne glupostima.
Imam ja još "štihova" u rukavu koje ću da objavim.
Samo što će onda da budu navedena konkretna imena prozvođača.
Sad, mogu "ONI" da kažu "ti si niko i ništa a mi smo POZNATI proizvođač, mi smo IME".
Tačno, to stoji.
Ali, postavio bih im pitanje za "milion dolara": "kome će narod više da veruje, vama ili meni koji imam samo znanje i malo opreme".
"Može se reć' dobro pitanje".
Dakle, da li znači da akumulator sa jačom startnom strujom može kraće da traje od onog sa manjom a za isti kapacitet?
U principu-DA. Ali NE MORA da znači.
Da li bih  ja kupio onaj sa manjom startnom strujom?
U principu-DA. Ali, opet sve zavisi od buduće namene akumulatora.
Zato gledati normalnu startnu snagu za određeni kapacitet. Prostije, ako akumulator ima 55Ah, njegova strartna stuja se kreće u granicama 420-480A. Ovo je prosek.
A nikako 55Ah i struja 530A.
Ne znači da je taj akumulator loš i da ima tanje ploče, ali mi izgleda malo "nategnuto". Kao kad se frizira motor da mu se izvuče još koji kilovat. Pa radi na granici mogućnosti.
Ne shvatiti sve ovo pogrešno. Akumulator koji ima tanje ploče(a to niko ne zna kod kupovine pa čak ni ja) ne mora da traje kraće i da ne služi kako bi trebalo. Ako se pravilno održava i on će otplatiti novac koji je uložen u njega.
Ali, ZVANIČNA ispitivanja i testovi ipak drugačije kažu.
I moje iskustvo.
P.S.
Onaj akumulator, drugi, mali, što stoji ispod vetrobranskog stakla, ima 35Ah i čak 520A.
Zašto je tako urađeno?
Pa mora da startuje zver od 5000 kubika ako otkaže glavni, u prtljažniku.
Ko je razumeo-shvatiće.











16 коментара:

Анониман је рекао...

Spavas li ti prijatelju, ili pises nauku o akumulatorima u sitne sate?

Djuro је рекао...

Svako radi ono što voli ili što zna da radi. Tako bi bar trebalo da bude. A koliko vidim, ima neko ko sve ovo čita u rano jutro. Drago mi je zbog toga.

Анониман је рекао...

Miša jel to važi i za agm akumulatore od ups-a za kompjuter.Pošto trebam mjenajt svoj koji je oslabio.Standardni je 12V 7Ah,a ima takav istih dimenzija ali 9Ah.Koji je sad bolje uzet,standardni od 7Ah ili taj od 9Ah.

Djuro је рекао...

NE, NE, NE!!! Pa stotinu puta sam objasnio da je velika razlika između akumulatora za ups (stacionarni, za dubika pražnejnja) i startnih. Kod stacionarnih akumulatora je PREVENSTVENA karakteristika kapacitet a sve ostalo je manje bitno. Dok je kod automobilskih najbitnija startna struja.Na kraju svega, logično je da se uzme akumlator od 9Ah jer ima veći kapacitet od onog od 7Ah. Još jednom i neću više nikad da objašnjavam:
-startni akumulatori daju u nekoliko sekundi ogromnu struju da bi mogli da upale motor (imaju mnogo tankih ploča da bi bila što veća površina a time i struja ali su osetljivi na duboka pražnjenja)
-stacionarni akumulatori (za duboka pražnjenja) imaju manje ploča ali su zato one deblje da bi imale što veći kapacitet a time i trajanje. Od tog tipa akumulatora se traži da daje relativno male struje ali za dug vremenski period.
Nadam se da je sad jasno sve.

Анониман је рекао...

Moze jedno pitanje. Razgledao sam po vaskolikom internetu akumulatore i ono sto sam primetio je da je uzasno tesko naci akumulator sa cepovima. Zar je moguce da je dotle doslo. Jedino ih ima preko 100ah i neki uzasno mali, a za automobile je "slim pickings" sto kazu Ameri. Jedino sto sam primetio je da Tesla i dalje proizvodi akumulatore sa cepovima i nas Black Horse je pretpostavljam svaki sa cepovima, mada mislim da se oni vise ne proizvode vec da prodaju ono sto im je ostalo. Za ostale proizvodjace je ili nemoguce naci akumulator sa cepovima za odgovarajuci auto ili je gotovo nemoguce posto su na nivou statisticke greske. Znas li ti za jos neku firmu koja ima siri asortiman akumulatora sa cepovima ili bar neku malo pristojniju ponudu. Pozdrav

Djuro је рекао...

Može pitanje. Ko traži-taj i nađe, kaže stara izreka. Tako je i sa akumulatorima koji te zanimaju. Ima sa čepovima, kako da nema? Samo, pitanje je koji kvalitet hoćeš i kakva je ponuda u mestu gde živiš ili u njegovoj okolini. Mala digresija...
Šta misliš, zašto ima (sve) manje akumulatora sa čepovim? Ili se bar tako čini? Prvo, ljudi su LENJI, neće da se potrude bar malo (čast izuzecima!!!) oko svog vozila. Razmišljaju na način "šta me briga, piše na akumulatoru bez održavanja". I na tarabi piše ono pa nije. A to izuzetno odgovara proizvođačima akumulatora. Znaju oni za tu "foru". I idu na taj markentiški trik. Naravno, ne treba održavanje u garanciji (POD USLOVOM DA JE SVE 100% ISPRAVNO SA ELEKTRIKOM NA KOLIMA!!!). Ima takvih vozila ali sam sretao bar još polovinu da nešto nije u redu. Ali ako otkaže alternator i izvetri voda, nema se mogućnost da se dolije u ćelije. Jeste redak kvar ali se ipak dešava. Da se ne lažemo, proizvođač dolije više elektrolita nego što bi trebalo u zatvoreni tip akumulatora baš zbog takve nezgodacije i kvara. Drugi razlog je to što takvi akumulatori se mogu teže proveravarti, bar što se tiče elektrolita. I to odgovara proizvođačima. Stvari će biti sve gore po vozače novih automobila. Biće sve više AGM akumulatora koji su VEOMA zajebani za održavanjhe. JESU bolji od klasičnih u mnogim stvarima ali su u nekim totalno loši. Recimo, traže veoma kvalitetne punjače. Pate od takozvanog "toplotnog bega" ili stručno thermal runaway. Ako se to desi na AGM akumulatoru može VEOMA lako doći do eksplozije. Takva boljka kod klasičnih akumulatora je NEPOZNATA. Oni imaju elektrolit koji ih hladi u toku rada (naročito u toku punjenja). Inače, ko god me pita za savet šta da kupi ako je prinuđen na nabavku novog akumulatora, toplo mu preporučim sa čepovima. I objasnim u par rečenica u čemu je prednost. Sad je druga stvar da li će vlasnik vozila da ga održava i proverava 2-3 puta godišnje. Odoh ja daleko, samo sam hteo da uporedim sa i bez čepova. Ima mesta gde NIKAD(bar ne u skorije vreme)neće biti zamenjeni klasični akumulatori sa održavanjem (čepovima). To su rezervna napajanja (bolnice, solarni sistemi, vojska...). Ako se održavaju propisno ( a tamo MORA tako da bude), traju 20 godina! I nigde nije korišten AGM ili slično "tehnološko čudo". Da se razumemo, ima takvih vrsta akumulatora da bi se običnom čoveku zavrtelo u glavi (recimo litijum-vazduh ili aluminijum-vazduh). Ali sve je to SKUPO. I još relativno u povoju.
Dakle, koji akumulatori sa čepovima?
Pa recimo Eksajd ima seriju "Excell", imaju sakriven veliki zajdnički čep ispod naleponice. Dalje, slovenečka Topla, oni crveni (Topla energy). Dalje, bugarski Monbat (imam jedan 62Ah/540A, sasvim solidan, nekoliko dana palio bendžu od 3000 kubika i to dizel!). Onda tu je italijanski Fiam, serija Titanijum i Titanijum plus(odlični, provereno!). Vesna, Tesla, Power max (italijanski,kažu da je brend Eksajda), poljska Loxa... Pa dalje, austrijski VELIKI "Baner", onda malo poznata marka ali VEOMA KVALITETNA "Moll" (Nemci).
Mogao bih do sutra ovako.
Kao što vidiš , ima, samo je potrebno malo potražiti.

P.S.1 Ja lepo pis'o skoro o svemu što te zanima ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/09/ove-akumulatore-bih-ja-izabrao.html

P.S.2 Da li se primećuje kojih akumulatora (proizvođača) nema?

Анониман је рекао...

Svaka cast. Vidi se oko profesionalca. Dobro je sto ih ima ovoliko, ne znas ni sam koliko si me obradovao... Jesi li siguran za Eksajd "Ëxcell" i Power max. Gde god da pogledam, pise da su bez odrzavanja. Doduse, ranije je i na somborskim pisalo maintenance free, pa je moglo da se otvori. Pretpostavljam da moze biti da je i ovde slicna prica.

P.S.2: Rekao bih da nema Varte, boscha i ostale papazjanije. Znaci da oni ne proizvode akumulatore sa cepovima ili se varam?

Djuro је рекао...

Ja napisah da i tarabi piše ono pa nije. Tako da i dalje stojim iza te moje tvrdnje. Za te dve marke koje si spomenuo sam 100% siguran da imaju čepove(Eksajd ima zajednički veliki čep za svih 6 ćelija sakriven ispod nalepnice) a ovaj drugi ima klasične čepove za svaku ćeliju. Dobro si primetio sa nema Boša i Varte(ima još poznatih proizvođača) i da oni više ne prave akumulatore sa čepovima. A ako i ima takvih to su oni ogromni za kamione, iznad 180Ah. To sigurno znam jer radim servis akumulatora u nekoliko špediterskih preduzeća.

Анониман је рекао...

Postovani, naleteo sam na ovaj blog, dosta toga procitao i nekako mi uleva poverenje u odnosu na problem sto me muci. Zelim da samo malo pojasnim stanje. Verujem da cete se zacuditi i reci "Ma sta ovaj uradio, a sad trazi spasa!"
Imam fort transit (bio je benzinac 2.0)sa Eskortovim motorom 1.8 D, ali od benzinca su ostali zamajac, anlaser, menjac i sve ostalo nazad. Problem je sezonski kad malo zahladi.Merim napon anlasera koji je u granicama 12.60-12.65 V, a kad pokusam upaliti motor, on okrene 4-5 puta i izgubi snagu. Normalno pre toga zagrejem grijace.I onda vise nece ni 2-3 puta da okrene. Zatim punim akumulator oko 1-2 sata i dostigne 13.5 V, odmah stavim kleme, zagrijem i upali bez problema. Prosle godine sam koristio jos jedan akumulator i povezani seriski anlaser je okretao kao lud. Sad vidim da mi teba oko 14-15 V da bi u prvom jutarnjom pokusaju dobro okrenuo i zapalio (hladno i gusto ulje, nabijanje kompresije), a posle toga ceo dan nema problema.Savetovali su mi da pokusam naci odgovarajuci dizelski anlaser (koji na balkanu ga ne mogu naci), veci i jaci akumulator koji nemam gde smestiti u motori i sta li jos sve. Mislim da najvise bi mi odgovaralo neki aparatic koji za prvo startovanje bi dao vecu voltazu. Oduzio sam, mozete me ignorisati, a ja bih Vam bio zahvalan za bilo kakav savet. Pozdrav i svako dobro.
brane_str@yahoo.com
Brane

Unknown је рекао...

Овако, нисам стручњак, ал на прву лопту бих ти рекао да те јебе алтернатор јер 12,6 је премала струја пуњења. Нзм који ти је акумулатор, вероватно ти треба неки јачи поготово што је то дизел од 1800 кубила. Судећи по овом сајту http://24batteries.com/en/car-battery/Ford-(D)/Escort/Escort-(AVL)-1,8-D,-Turbo-D-(01.95-)/ , треба ти акумулатор стартне струје 650 ампера и капацитета 71 амперсат. Овим путем бих желео ја тебе нешто да питам. Кажеш да ти је мењач од бензинца а дизел мотор. Занима ме да л' то иде уз брдо. Мени је мењач проблематичан и мислио сам да га заменим, па сам размишљао да узмем од бензинца јер су за дизел мало скупљи. Али ми је речено да ће тешко моћи уз брдо јер је другачији пренос доста.

Анониман је рекао...

Mozda nisam bas dobro opisao situaciju, ali evo pojasnicu. Ujutru kad izmerim stanje akumulatora pokazuje 12.6-12.65 V, a kad ga upalim onda alternator puni sa 14 V, i zato mislim da je on u redu. A sam akumulator je kapaciteta 75 ampersati.Znaci problem je ujutru kad je motor hladan, ulje gusto.Mislim da kod verglanja, negde ide previse struje i posle 3-4 okretaja nema vise dovoljno struje da okrece dalje. A kad mu dam 13,5-14 V onda dobro okrene i upali motor. Zato trazim neki nacin da to postignem, bilo sa nekim aparatom da daje potrebnu voltazu ili nekako da povezem dva akumulatora, ili ne znam vec kako.A sad oko tvojeg pitanja, original kombi je bio sa benzincem 2.0 i nije bili nikakvih problema. A kad sam stavio dizel motor 1.8 od Eskorta, desila se takva situacija da taj motor vuce prazan kombi sa tezinom kako auto Eskort sa pet putnika i nesto prtljaga.A kad ga i jos opteretim sa 5-6 putnika i prtljag, onda ne mozemo ocekivati da dobro izvuce uspon. Obavezno padne za jednu ili dve brzine. Dok na ramnom nema problema.I zato ne sumnam u menjac.Kad je sa benzincem isao 150 na sat, zasto ne bi sa dizelom ako ima dovoljno snage da ga pokrene.Ipak se dobro informisi.

Djuro је рекао...

Ne znam šta u celoj priči nije jasno oko tog akumulatora, napona i paljenja? Dizel vozila MORAJU da imaju jače akumulatore od benzinaca a za istu zapreminu motora (ili sličnu). I tu prestaje svaka druga priča. Prvo, mora se ispitati u kakvom TRENUTNOM stanju je akumulator. Napuniti ga propisno i onda testirati. Odatle sve kreće.To što on ima kapacitet 75Ah ništa mi ne znači jer ne znam njegovu startnu struju. Rekao bih da je on ipak dovoljan, struja bi trebalo da bude oko 700A. Međutim, ta struja je kad je BIO POTPUNO NOV. Ta struja je dovoljna za startovanje dizel motora od 1800 kubika. Obzirom da on ima snage da okrene samo 3-4 puta motor pri startovanju, to ukazuje da je akumulator u lošem stanju. Tako i nikako drugačije. A to dokazuje i to što ako mu se doda malo snage bez problema upali.
Znači, napuniti akumulator , PROPISNO!!! A zatim ga testirati strujom koja odgovara njegovim karakteristikama.

Анониман је рекао...

Evo jednog prostog pitanja...ako je fabricki akumulatro 64Ah 640A
... a treba da kupim nov...dali da uzmem taj 64Ah 640A ILI 77Ah 760 ILI MOZDA 50Ah 450A ?
Aj sad koj ce mi najduze trajati ... ?

Djuro је рекао...

Ako je fabricki 64Ah/640A taj i stavi u motor. Eto prostog odgovora.
A koji ce ti najduze trajati...To iskljucivo zavisi od toga kako ces ga odrzavati, bilo koji da kupis.

Анониман је рекао...

Naisao sam ne neki akumulator Biloxxi akumulator u Metrou...vrlo malo se pominje na netu po forumima , imas li ti iskusta sa tom markom akumulatora...cena niska , marka nepoznata...

Djuro је рекао...

Da...Znam za taj akumulator, tacnije imam ga 3 godine, sluzi mi kao zamenski kad mi neki drugi stigne na servis. To je bugarski akumulator, proizvodi ga ’Monbat“,to je poznata marka, bar kod nas. Kupio sam ga takodje u Metrou, u pitanju je model 62Ah/540A. To je malo jaci jer sam ga planirao i za manje dizele, ako zatreba.Tacno je da je cena niska, ali nije nepoznat. Sta vise, pise na kucistu da ga proizvodi Monbat.
Ako su prosecna kola u pitanju sa ne bas puno elektronike i raznih dodatnih elektricnih potrosaca, on ce sasvim dobro posluziti. Garancija je klasicna 2 godine. Medjutim, koliko znam (bar je tako bilo kad sam ga ja kupio), ima dobra stvar kod te garancije a to je ako strada u garantnom roku, dobije se novi a garancija ponovo pocinje da tece kao da je kupljen nov. Napominjem, tako je bilo pre 3 godine. Za sad ne znam.
Iako nije nekog posebnog kvaliteta, sluzi ce ako se bude dobro i pravovremeno odrzavao. Naravno, svidja mi se i zbog toga sto ima cepove pa je moguce kontrolisati nivo i gustinu elektrolita.