Странице

субота, 08. новембар 2014.

Oznake na američkim akumulatorima

Mnogo nedoumica ima kod ljudi oko označavanja startne snage i kapaciteta naročito ako je na akumulatoru prikazano dva ili više standarda. Ovo sve zbunjuje a ne bi trebalo (smelo) tako da bude. Ja sam o različitim standardima napisao tekst ( http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/08/svetski-standardi-kod-oznacavanja.html ) ali ne bi bilo zgoreg da pokažem to na veoma konkretnom primeru jednog prvougradnog akumulatora iz Ford vozila. To je poznati Motorkraft akumulator. Oni su snabdevači Fordovih vozila rezervnim delovima, bar što se tiče akumulatora. Mislim da će ovo biti zanimljivo jer će se videti kako bi zaista trebalo da izgleda označavanje svih potrebnih karakteristika na kućištu. Na stranu one priče o "suvim" akumulatorima ili "gel" akumulatorima. To je nešto što skoro svaki dan srećem kao potpuno pogrešnu i iskrivljenu informaciju koja kruži u narodu. Ja tu ne krivim vozače, tu su najkrivlji prodavci koji daju takve informacije pri kupovini novih akumulatora. Ne traži se od prodavaca da znaju koliki je procenat kalcijuma u pločama. Ali bolje je da ne daju NIKAKVE informacije nego netačne ili polu tačne. Jer "malo znanja je opasna stvar".
Dakle, nedavno mi je stigao na servis akumulator koji je bio otpisan. Tako je vlasnik mislio. Bio je doveden u neprijatnu situaciju jer je prodao polovno vozilo (vlasnik auto placa) ali akumulator nije bio dobar. Doneo mi je akumulator, koji je stajao više od mesec dana "negde u magacinu", sa molbom da ga sredim. Naravno, bio je potreban "za juče". Nije mi bilo prijatno kad mi je rekao da je toliko dugo stajao u poluispražnjenom stanju a kad sam ga video da je to onaj od onih "bez održavanja"...
No, bacio sam se na posao. Trebalo je brzo da delam. Izostavio sam neke osnovne radnje koje se rade kod tako ispražnjenih akumulatora koji su dugo stajali. Nakon samo 2-3 sata sam znao da će servis biti sasvim uspešan. Pokazatelj mi je bila startna struja. U trenutku prijema je bila samo 250A da bi nakon 3 sata bila već 400 A. Do kraja oporavka je bila respektabilnih 500 A. Više nego dovoljno. Inače, akumulator je bio namanjen za dizel vozilo od 1900 kubika. Preteraće ovu zimu a za sledeću neka razmišlja o novom.
Naravno, vlasnik auto placa je bio prezadovoljan (uštedeo je poprilično novca), a ja sam sve to argumentovao sa nekoliko fotografija. Čini mi se da akumulator nije bio nešto mnogo star i maltretiran pa je zbog toga ipak dobro oporavljen. Da budemo iskreni, takav oporavak ne bi mogli da naprave ni veoma skupi i kvalitetni punjači. Takvi akumulatori, koji su dugo stajali i veoma su sulfatizovani, a uz to ne postoji mogućnost kontrole elektrolita, zahtevaju "maltretiranje" da bi se doveli u neko normalno i funkcionalno stanje. "Pametni" punjači to ne rade i nije im to ni namena. Oni jednostavno napune akumulator koliko je to god moguće, eventulano ga i malo oporave od sulfata. I to je sve. Međutim, oporavak akumulatora počinje tek onda, kad je sve završeno, tamo negde ...
Dakle, evo "amerikanca":

Kao što se može videti, u pitanju je američki SAE standard (američko udruženje inženjera u auto industriji). To je i standard kod označavanja motornih ulja. To bi bilo nerazumljivo našem vozaču jer je u Evropi najčešći EN stanadard. A da bi se to bolje razumelo, tih 650A mu dođe tačno 600A "našeg" EN standarda.
Evo odlične uporedne tabele:


Za naše prilike je malo i čudan kapacitet od 71A h. Mi smo naučili na 45,55,74 Ah... Međutim, tako je proizvođač projektovao i izradio akumulator i to je to.
Ali, sve je to manje zanimljivo. Na nalepnici se nalazi jedan podatak koji se VEOMA retko (skoro nikad) ne sreće kod akumulatora koji se prodaju u našim prodavnicama. To je onaj podatak o rezervnom kapacitetu i izražava se u minutima , konkretno na ovom akumulatoru je 115. Taj podatak je OBAVEZAN kod akumulatora koji se prodaju u Americi, a kapacitet na koji smo mi navikli NIJE obavezan. Naravno, tih 115 minuta se odnosi na potpuno nov i napunjen akumulator na temperaturi od 25 stepeni. Koga zanima šta je rezervni kapacitet neka malo "izbunari" po mom blogu, negde sa napisao i o tome. Šta više, rezervni kapacitetet je ODLIČAN pokatatelj trenutnog stanja akumulatora i on se radi kada se vrši tačnija i potpunija analiza kvaliteta akumulatora koji je izvađen iz vozila. Ali da bi se izmerio rezarvni kapacitet potrebno je imati posebnu opremu koju sigurno nemaju mnogi servisi. Čak mislim da je nemaju ni mnogi koji bi morali da je imaju, na primer veliki prodavci i distributeri akumulatora kod nas. Mogao bih da se kladim sa velikom sigurnošću u tu moju tvrdnju.

Mala dopuna : našao sa tekst (3. juli prošle godine) gde sam potanko objasnio šta je i kako se meri rezervni kapacitet akumulatora.
Evo ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/07/definicije-raznih-parametara-olovnih.html



5 коментара:

2cv007 је рекао...

Pozdrav s mora,

Ja sam na akumulatoru od Tople našao taj podatak. Piše 45Ah i RC=70 Min.
Odlična stvar. Zanima me samo da li se tih 70 min. računa prema onoj struji pražnjenja kroz 20 satno vrijeme (npr 3 Ampera za akumulator od 60Ah) odnosno onoj formuli koju ste jednom spomenuli u jednom od tekstova na blogu - (t= H*(C/I*H)k) gdje je H=20 sati, t-vrijeme pražnjenja K= Peukertova konstanta...)

Hvala na kvalitetnim informacijama


Vlado, Rijeka

Djuro је рекао...

Ja nisam rekao da nema na PO NEKOM akumulatoru da se nađe taj podatak ali je OBAVEZAN kod američkih. Čak sam video kod Topla akumulatora u zadnje vreme da je napisana na kućišu i težina! Zanimljiv podatak. Što se tiče rezervnog kpaciteta i kako se on meri, napisah juče da sam i to negde objavio na mom blogu ali me je merzelo da ga pretražujem jer već ima toliko informacija koje sam objavio da se i sam više ne snalazim. Naravno da se rezervni kapacite ne računa kao klasičan C/20 (onda ne bi bio rezervni već dvadesetosatni). Njega daje proizvođač (ako ga uopšte naznači) i možeš da pogledaš ovde mnogo više o tome:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/07/definicije-raznih-parametara-olovnih.html
P.S. Javio sam ti se još pre 2-3 meseca u vezi jednog mog poznanika iz Rijeke preko privatne poruke ali je izgleda nisi video.

2cv007 је рекао...

Letinić ili tako nekako ako se sjećam? Ne poznajem ga, (valjda sam ja ova mlađa generacija, pa smo se promašili ;o)) ali sam išao malo potražiti po Internetu ako ima nekakav trag, no ništa meni poznato.
Velik je ovo grad i regija, ima nas preko 150 hiljada.

Čujemo se i čitamo sa novim informacijama!

Анониман је рекао...

Dok se nije otkrila amerika kapacitet se mjerio Ah.Ali sad su oni napredni i pametni pa se sad mjeri u rezervnom kapacitetu,(kao i ostatak njihovog zbrda zdola imperijalnog mjernog sistema).
Mogli bi i mi nrapraviti svoj mjerni sistem i zvace se "rezervna čorba".To ti je ono kolko verglanja golfa dvojke moze izdrzati akumulator prije neko prdne u šišu.Eto ga novi mjerni sistem made in balkan.Ko hoce da izvozi na balkan mora imati taj podatak.
Danas je svako pametan.

Shvatio bi da je to trakcioni akumulator pa se tako mjeri.Ali taj njihov mjerni sistem je fiksan 25A,a svi znamo da nista na svjetu nije fiksno pa je onda prakticki beskoristan podatak.Sta mi vrijedi taj njihov podatak ako moj auto u mirovanju trosi 35A.Da uzmem digitron i poreracunavam taj njihov sistem za moje potrebe zbog vece struje?
Ah su puno bolje u svezi sa Peukert-ovim zakonom nego ta americka glupost.Jer ako više opteretis akoumulator manji ce mu kapacitet biti i obratno.Cista logika i laksi izracun tacnih podataka.A ovi ga fiksirali na 25A i boli njih ona stvar za Peukert-a.I da mi je vidjeti koje to auto trosi 25A u mirovanju ili kretanju sa neispravnim alternatorom.Mozda ako ima u gepeku frizider i inverter na kojeg je prikopcana mjesalica za beton.
To je jedan od onih standarda "samo neka je drugcije od ostatka svjeta".Kao i englezi sa desnom stranom vozaca.Jer moraju oni biti posebni i drugciji od drugih.

Ako imas informacije kako se kapacitet i startna struja oznacava na akomulatoru u ostatku svjeta (rusija,kina,indija,japan).

Djuro је рекао...

Ne! Nisi razumeo poentu priče! Ako taj podatak stoji na kućišt akumulatora (američkog) ne znači da su to oni izmislili!! Ta karakteristika postoji u posldenjih 50 godina sam što naš narod nije znao za to. I druga je stvar što je to u Amerci obavezan podatak a u Evropi nije. Pa nije to "samo tako" izmišljeno već zato što postoje slučejevi da otkaže punjenje akumulatora. SVI na svetu koji proizvode akumulatore imaju taj podatak samo ga ne napišu na kućištu. Azašto je baš taj rezervni kapacitet bitan i jako dobar pokazatelj trenutnog stanja akumulatora? Zato što se veoma brzo može saznati njegov kapacitet. Konkretno, akumulator od 45Ah ima(kad je nov i potpuno napunjen) nekih 70 minuta rezervnog kapaciiteta. To znači da se za to vreme može veoma brzo ispitati njegovo stanje , naravno pod opterećenjem od 25A. Ako bi se radio klasičan test to bi trajalo 20 sati (C/20), a to je baš dugo. Naravno, za taj tip ispitivanja strujom 25A mora se imati baš posebna oprema koja može da izdrži jako veliko grejanje: 12V*25A=300W. To je grejanje za neku omanju prostoriju. Zato, i Rusi, i Kinezi i Japanci imaju taj podatak jer je to jedna od tri najvažnije karakteristike akumulatora. Samo je stvar proizvođača da li će ga naznačiti na nalepnici ili neće. To je međunarodni standard i on se ne može menjati kako kome se prohte. Ko god proizvodi akumulatore mora toga da se pridržava. I to je sve.