Странице

недеља, 4. јануар 2015.

Koristan savet za bolje punjenje akumulatora

Čitajući svih ovih godina hiljade stranica stručne litarature nailazio sam na toliko "caka" za poboljšanje rada akumulatora(naročito sulfatizovanih) da bih komotno mogao da napišem omanju knjigu. Međutim, prateći pisanje jednog inženjera elektronike, koji je godine i godine svog rada posvetio istraživanju rada olovnih akumulatora, naišao sam na jednu rečenicu u kojoj on doslovno kaže: " problem punjača akumulatora leži u tome što ih prave ljudi koji ne razumeju rad samih akumulatora". Tu je konkretno mislio na to da svi oni (ili bar većina)  ne shvataju do kraja hemizme koji se događaju u toku rada akumulatora.
Iskreno, to mi je teško da pojmim, obzirom da u takvim firmama koje prave odlične punjače rade i vrhunski inženjeri.
Ipak, mislim da je istina negde na sredini. Obe strane su u pravu.
Zašto sve ovo?
Ima jedan naponski nivo u trenutku punjenja akumulatora koji iznosi 14,4V (2,4 V po ćeliji). To je onaj najpoznatiji napon koji se nalazi na kućištima onih kvalitetnih punjača kao izbor, opcija tokom punjenja.
Zašto je taj napon toliko bitan, najbitniji?
E, tu je trenutak shvatanja rada akumulatora. Na tom naponu, ili tu negde, počinje dekompozicija vode, stručnije rečeno počinje elektroliza, raspad na vodonik i kiseonik (uvek sam bio dobar iz hemije :))). Tada počinje da nestaje voda iz elektrolita i ako se dogodi da je akumulator duže u stanju "ključanja" (a to je veoma potrebno nekolio puta u toku godine uraditi, napisah bar nekih stotinu puta), potrebno je doliti vodu da ploče ne bi ostale ni slučajno suve!!! Negde sam naišao i na podatak koliko se vode po amper času potroši (izvetri) tokom punjenja povećanim naponom , ali se sigurno sećam da su to neke minimalne količine, nekoliko grama po ćeliji. U suštini zamenarljivo.
Ovaj napon imaju svi kvalitetniji punjači. U to nema sumnje. I onaj napon 14,7V koji se sugeriše da se koristi ako je hladno pa se predlaže povećan napon punjenja (što je sasvim ispravno). Proizvođači punjača predlažu da se ne ide preko 14,4V kod klasičnih akumulatora da se ne bi gubila voda. Ovo je (donekle) ispravno, mada to jedino kod akumulatora koji nemaju čepove. Ali, iz iskustva znam a i iz tehničkih podataka koje sam dobio od proizvođača( interni fabrički dokumenti) da se u takve akumulatore uvek dolije više elektrolita baš zbog gubitka vode. Ovo nije probem kod klasičnih sa čepovima jer se voda uvek može dodati (10-15 mm iznad ploča ukupan nivo elektrolita).
Zašto sve ovo napisah?
Evo...
Da bi se još više poboljšalo dopunjavanje, ima mala "caka".
Naime, kada napon dođe do 14,4V (verovatno će se na tim "inteligentnim" punjačima uključiti ili isključiti neka dioda kao indikacija), potpuno odspojiti punjač sa akumulatora. Sačekati nekolko sati (što duže to bolje) pa ponovo uključiti punjenje. I tako još jednom. Ako se ja pitam ( a pitam se), uvek bih odabrao onaj drugi napon 14,7V za punjenje bez obzira na temperaturu. Čak je i on mali ali je bolji od 14,4V.
U čemu je korist ovog načina punjenja?
Ja rekoh na početku da oni koji prave punjače ne razumeju baš najbolje hemizme koji se događaju u toku procesa rada akumulatora.
Ovo što sam napisao sam pročitao u stručnom časopisu koji je preneo tekst možda i najvećeg stučnjaka (doktor nauka) na svetu u oblasti olovnih akumulatora- Bugarin Dečko Pavlov sa sofijskog instituta za elektrohemiju. Spominjah ga ja nekoliko puta. Moj prijatelj Steva (http://motornaulja.blogspot.com/) je imao (za malo) priliku da ga upozna prilikom službenog puta u bugarsku u novembru prošle godine. Ali, za malo su se mimoišli na institutu.
Pošto sam veoma studiozan, objasniću i zašto je ovo dobar način za dopunjavanje. Mada, iskreno govoreći, u teksu nije postojalo objašnjenje. Ipak, godine bavljenja ovim poslom  su mi omogućile da sve ovo odlično razumem.
U kratkim crtama bi to bilo ovako:
-svaki napon punjenja akumulatora preko 14,4V je "bacanje " energije u vazduh. Korisnost dejstva naglo opada, jednostavnije rečeno više energije iz punjača se potroši na elektrolizu (raspad) vode nego što se upumpa u punjenje samog akumulatora (postoje tačne tablice sa naponima i korisnim dejstvom punjenja).
-potrebno je sačekati nekoliko sati (profesor čak predlaže i ceo dan, ali se neki puta za to nema vremena), jer je difuzija (kretanje) jona mnogo sporije kroz olovo nego kroz elektrolit (narodski rečeno "kiselinu"). Zato je potrebno dati vreme jonima "da uđu" dublje u ploče. To je ona površinska napunjenost o kojoj napisah dobar tekst (http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/10/povrsinska-napunjenost-surface-charge.html) i koja daje lažnu sliku da je akumulator napunjen (ili ispražnjen, svejedno). To je ono kad se akumulator skine sa punjača i stavi u kola, ma pali k'o mina!!! Do sutra ujutro... Kada joni "uđu" dublje u ploče, ponovo se može uključiti punjač jer se površinska napunjenost izgubila i akumulator ponovo može da primi sledeću turu amperčasova.
Sad će mnogi pomisliti, kako je ovo jednostavna stvar. Nije, daleko od toga. Za sve ovo je potrebno odlično znanje rada akumulatora-čitaj elektrohemije-još tačnije elektrohemijskih izvora struje. Za ovo je bilo potrebno mnogo rada i proučavanja. A ja sam ga "sažvakao" u nekoliko rečenica. Sasvim dovoljnih da se još malo produži vek akumulatora.
Ponavljam, kad se dopunjava akumulator potruditi se da se ugreje bar malo , ako je leden, ako je tek izvađen iz kola, jer se sulfati lakše razlažu na povišenoj temperaturi. Logično.
I za one što drže akumulator "na toplom" preko zime, dok ga ne koriste u nekom vozilu.
NE RADITE TO. TO JE IZUZTENO ŠTETNO. TAKO SE UNIŠTAVA AKUMULATOR, VEOMA BRZO SE NAKUPLJAJU SULFATI NA PLOČAMA.
I još nešto...
Pre nego što mi neko postavi pitanje, DOBRO izlistati ovaj blog. Jer se neka pitanja ponavljaju nebrojeno puta.
Neće ljudi da čitaju, mrzi ih. Ima mnogo teksta, šta li?
Ako meni nije teško da posvetim nekoliko sati svakom tekstu , neka ne bude teško da se malo pogleda po tekstovima u potrazi za odgovorima.
Ipak, NAJBOLJI (da ne kažem jedini) lek za dobar rad akumulatora ( i celog vozila) je -PREVENCIJA.



32 коментара:

Steva је рекао...

Sjajno!
I na Battery University postoji pasus (pola teksta) o prednostima io manama punjenja naponom 2,4V po ćeliji i 2,45V.
To su neki praktični aspekti ALI ovde je (pozivanjem na najvećeg živog stručnjaka u oblasti) data suština.
Sve si bolji i bolji.
Pozdrav!

Bosanac је рекао...

elem, kad ovo pročitah ispade da je dobro što mi je AK malo ključao prilikom punjenja...bitno je znači da nije isparila voda, tj. da je ostao nivo po PS-u, 1-1,5 cm iznad ploča

Djuro је рекао...

Hvala Stevo!!! Ja napisah skoro da ću i dalje da se trudim da budem zanimljiv i informativan. I da, naravno, pomažem običnim ljudima koji imaju problema oko svog vozila. Uz sve to, ovo je dobronamerno i besplatno.
Zadovoljstvo je moje.

Petar је рекао...

Razmisljam se da modifikujem regler, koji trenutno puni na ~14,1V, tako da se moze birati napon punjenja u nekim koracima kako bih dobio recimo i mogucnost izobra 14,4 i 14,7V. Da li je uputno da se na vozilu drzi konstantno ovoliki napon punjenja kako za obicne kiselinske tako i za AGM akumulatore ili iz nekih razloga ne bi bilo pozeljno? (Jasno mi je da bi se kod klasicnih cesce morao proveravati nivo elektrolita)

Hvala

Djuro је рекао...

Zašto izmišljati vruću vodu? Taj koji je projektovao regler sa određenim naponom mnogo bolje zna i od tebe i od mene koji je napon potreban za dopunjavanje akumulatora. Doduše, taj napon od 14,4V je sasvim dobar i nije van granica punjenja. Pa čak i taj od 14,7V je dobar ali moraš da znaš da taj napon ne ide samo na akumulator već u svu elektriku i elektroniku i da je to neka rizična granica, mada bi još uvek sve radilo kako bi trebalo. I još ovo... Svi savremeni regleri imaju tempareturnu kompenzaciju, tačnije rečeno, sa smanjenjem temperature se diže napon punjenja. Ideja i možda nije loša za vozila koja se često koriste u gradskoj vožnji (varijabilni napon punjenja akumulatora). O tome je na jednom sajtu postojala debata da bi trebalo napraviti reglere sa procesorima koji "prepoznaju" vrstu i način vožnje i prema tome određuju napon i način punjenja. Veoma pametan predlog, ali nije dobar za proizvođače akumulatora. Što se tiče AGM akumulatora (sreo sam ih samo nekoliko u svojoj praksi i to u luksuznim vozilima, mnogo su skupi), oni bez problema podnose napon od 14,7V ali TU JE OŠTRA GRANICA!!! Ni slučajno iznad toga, mada za svaki akumulator proizvođač daje vrednosti napona punjenja, naročito za AGM akumulatore. Ako baš hoćeš da povećaš napon punjenja onda ti predlažem da to bude 14,4V ali ni slučajno više od toga. Ako bi bilo više morao bi dosta često da proveravaš nivo elektrolita zbog elektrolize vode.

Petar је рекао...

"Taj koji je projektovao regler sa određenim naponom mnogo bolje zna i od tebe i od mene koji je napon potreban za dopunjavanje akumulatora."

Proizvodjaci prave stvari da budu univerzalne i da se maksimalno obezbede za sve moguce varijante tako da mislim da gore citirano i nije sasvim tacno. Za moj model se recimo u servisnom uputstvu navodi kao podatak napon punjenja u rasponu 14-15V.

Znam za temperaturnu kompenzaciju kod novih reglera ali nisam napomenuo da se u mom slucaju radi o motociklu starom 23 godine gde taj mehanizam ne postoji. Znam jer sam posle crkavanja originalnog reglera ugradio voltmetar za pracenje punjenja.

Inace za motore su AGM akumulatori dosta cesti.
Neki noviji motori tipa BMW pune sa 14,5-14,7 volti recimo i u njih se fabricki ugradjuju AGM akumulatori.

Slazem se sa konstatacijom da poviseni napon ide i za napajanje ostatka elektrike, sto bi verovatno za neki % skratilo zivotni vek sijalicama, a kako se konkretno radi o staroj masini nema nesto preterano elektronike (CDI i obrtomer) tako da verujem da ne bi bilo problema. Nazalost uglavnom je u pitanju kraca gradska voznja pa sam mislio da nesto visi napon sigurno ne bi bio zgoreg, a preklopnikom na dohvat ruke bi se mogao menjati napon po potrebi. Ovako nesto:
http://100vxv8.wordpress.com/2011/10/14/diy-variable-voltage-regulator-mod/

Pitanje je bilo postavljeno jer nisam znao da li je optimum za akumulator da bude nonstop na "povisenom" naponu.

Djuro је рекао...

A ja mogu da kažem da ti ne razmišljaš dobro jer upravo ti koji proizvode uređaje razmišljaju da budu (relativno) univerzalni pa stoga znaju od obojice mnogo bolje. A da bi bili univerzalni(što je skoro nemoguće u svim situacijama), moraju da znaju "svašta nešto".
Ta šema koju si planirao da napraviš vredi samo za reglere koji imaju spoljni izvod za regulaciju, ali je neizvodljivo za aletrnatore koji već imaju ugrađen regler u sebi.

Djuro је рекао...

Neko pitao sledeće:

Imam dva pitanja za koje nisam nasao odgovora:

1.Ako se akumulator puni na obicnom punjacu bez elektronike da iskljuci punjenje kada napon dode do 14.4/7.Onda se on prepuni i ako se duze tako ostavi prdne u šišu.
EH sad kada se akumulator nalazi u autu(sva su trosila iskljucena),kako se on ne prepuni.Kada alternator stalno proizvodi struju.Kad se akumulator napuni ne iskljuci se nego je i dalje prikljucen na alternator koji ga puni.Mislim struja je ista iz punjaca i iz alterantora,jedna ga ne prepuni a druga ga prepuni.

Ako simuliramo rad alternatora ali sa punjacem i na punjacu ogranicimo napon na 14.4v bez da se ugasi punjenje kada akumulator dode do 14.4v. i tako ostane prikljucen neko duze vrjeme.Bili se on prepunio.

2. Imam agm akumulator iz ups-a od 7ah,12v.
Na njemu pise.

stand by use 13.5-13.8v

cyclic use 14.4-15v

Kako 15V moze biti uredu za agm akumulator.
Marka je neka ljeva, "multipower".

A ja mu kažem:
ovo je blog koji se bavi olovnim akumulatorima i njihovom problematikom. Možda zato nisi našao odgovor na svoje pitanje. Ali i ako nešto napišem o alternatorima to je moja dobra volja jer smatram da taj tekst ima veze tog trenutka sa njima pa ih i spomenem. Možda sledeći put da potražiš odgovor na nekom formu koji se bavi iskuljučivo elektro urađajima u vozilu.
Mogu da primetim da ti poznavanje rada elektro sistema u kolima, tačnije rada alternatora nije jača starana. Akumulator u kolima je uvek u nekom stanju dopunjavanja jer olovni akumulatori su veoma elastični što se tiče prepunjavanja (tu mislim na klasične sa tečnim elektrolitom). Kada napon na akumulatoru dođe na 14,4V onda struja naglo pada na neki mali nivo (npr. 1 amper) i tako da može da ostane neograničeno dugo bez bojazni od prepunjavanja. Olovni akumulatori se pune konstantnim naponom (jedan od načina ali nije jedini). Ovde sam napisao nekoliko bitnih stvari o aletrnatoru:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/06/alternator.html
Znači, kada napon dođe do , npr. 14,4V, tada struja (koja je npr. bila 3 ampera) naglo pada na neku malu vrednost (recimo nekoliko stotina miliampera), tako da akumulator može dugo da ostane na punjaču. Ali za takvu vrstu punjenja mora da se ima neki kvalitetniji punjač koji će da prepozna tranutak kada struja mora da padne na neku manju vrednsot. Ovo je najjednostavnije što mogu da ti objasnim.
Što se tiče tog AGM akumulatora...
Na njemu piše od 14,4-15V. To ne znači da ti MORAŠ da ga puniš do 15V. Ali da može da podnese i taj naponski nivo bez oštećenja. Pa da li misliš da bi proizvođač datog akumulatora naveo napon na akumulatoru kojim ti možeš da ga uništiš?! Da li misliš da je nije urađeno nekoliko hiljada testova pre nego što je taj (ili bilo koji drugi) akumulator stavljen u proizvodnju a kasnije u prodaju?!
Ako stako misliš, ne misliš dobro.

Bosanac је рекао...

Poštovanje
googlajući o akumulatorima, naravno, naletim na vaše postove na forumu
http://akcrankshaft.com/forum/showthread.php?tid=17690&pid=235558#pid235558
postavio sam pitanja
ako nije teško da TAMO i odgovorite
forum je PO MENI bolji i lakši vid komunikacije
hvala

Bosanac је рекао...

ne znam da li uopšte još posjećujete banjalučki forum na koji sam posatvio pitanje, pa ću evo za svaki slučaj pitati i ovdje
valjda će te odgovorit

pošto i sam namjeravam da napravim sa obje regulacije (regulacija jačine struje ima fabrički, regulaciju napona će mi drug "dogradit") interesuje me znači postupak DOPUNJAVANJA acu 44 Ah jer uglavnom vozim 90% po gradu, a vi savjetujete da u takvim slučajevima je poželjno dopunjavanje svakih bar 3-4 mjeseca

da li bi ovo bili pravilni postupci?
1. negdje uveče da spojim aku na punjač i da odmah po spajanju, podesim jačinu punjenja na 1/20 (vaša preporuka što manje-bolje) dakle na 2 A a napon na 15,5 V
i tako će se odvijat dakle PUNO dopunjavanje

2. ujutro da provjerim struju punjenja...ako slučajno bude na 0,7 A znači da je aku napunjen, a ako ne da čekam da dođe do 0,7 A

3. kad dođe do 0,7 V da onda podesim struju punjenja na 200mV

koliko dalje dugo još da se puni na toj struji ??
da li napon ostaje na 15,5 ili i njega smanjujem ?

da li sam šta propustio ?

hvala

Djuro је рекао...

Baš zbog takvih i sličnih pitanja sam davno napisao najčitaniji tekst na mom blogu:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/akumulator-se-puni-12-sati-moze-da-bude.html
Tu je (skoro) sve što bi trebalo da se zna oko punjenja akumulatora. Ako nema dovoljno informacija ili postojećim nisi zadovoljan, moraćeš odgovor da potražiš na nekom drugom mestu na internetu.

Bosanac је рекао...

pa taj blog je prvi na koji sam i naišao googlajući o problematici koja me interesovala, zar s ene sjećate tamo mog pitanja
pažljivo sam ga čitao...evo opet
i NEMA tu odgovora na moje pitanje
koliko dugo da traje proces ekvalizacije pri 3% jačine struje i 15,5 V ??
i koliko onda poslije još u završnom modu na 0,2A i 13,5-13,8 V u kojem praktički može beskonačno, kako kažete, ali eto ipak neko razumno vrijeme prije konačnog skidanja aku sa punjača i završetka cjelokupnog procesa

Djuro је рекао...

Malo je već naporno...
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/06/ekvalizacija-ujednacavanje.html

Unknown је рекао...

"verovatno će se na tim "inteligentnim" punjačima uključiti ili isključiti neka dioda kao indikacija), potpuno odspojiti punjač sa akumulatora"

Пошто имам тзв. паметни пуњач, реших да и ја теби мало помогнем :) Не гаси се кад дође до 14,4. Буде неко време на 14,4, па када напуни, онда пређе у мод за одржавање, тј. смањи струју док га не изгасиш или не ископчаш.

Djuro је рекао...

Pa to su ti "pametni" punjači. Ma, nemam ja ništa protiv njih. Rade oni svoj posao, za prosečnog korisnika su dovoljni. Ali bi bilo dobro u trenutku kada prebaci u taj režim održavanja da se onda potpuno isključi pa da se sačeka nekoliko sati. Pa potom opet uključiti punjenje. Tako ja razmišljam. To bi moglo da pomogne, bar bi trebalo. Bilo bi dobro, ali toga NIKAKO NEMA na tim "ineligentnim" punjačima, da se nakon potpunog punjenja prebaci u režim te male struje (nekoliko stotina mA) a da napon bude recimo 15 pa i više volti. E, to je odličan, savršen način za oporavak akumulatora!!! Mala struja, veliki napon. Provereno, radi u dobroj meri, samo je dugotrajan proces.

Анониман је рекао...

Pojedini CTEK punjaci imaju "Recond" mod, gde se nakon punjenja na 14.4/14.7V, a pre prebacivanja na "float" nacin rada, na 2-8h aktivira punjenje naponom od 15.6V i malom strujom.

Ovo pominjem jer imam jedan takav CTEK gde se moze odabrati "recond". Naravno, sigurno nije ni prici Vasoj opremi ni na kilometar, ipak je ovo kucni punjac za obicne korisnike.

E sad pitanje: koliko cesto bi trebalo aktivirati taj "recond"? Prilikom svakog punjenja (mesecno) ili recimo na 3-6-12 meseci?

Анониман је рекао...

Eh, moracu da se ispravim, ipak je 15.8V u pitanju, a ne 15.6 kao sto sam prethodno napisao. Struja je 0.3A ili 1.8A, u zavisnosti u kom modu se aktivira uredjaj - za punjenje malih ili velikih akumulatora...

Vise detalja u samom uputstvu, strana 5.
http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/MXS%205.0_EN.pdf

I za kraj: veliki pozdrav i svaka cast na istrajnosti i uopste deljenju tesko stecenog znanja.

Unknown је рекао...

Не бих ти препоручио да га пуниш преко 15 ако је затворени акумулатор. Може вода да ти испари и шта ћеш онда. Ту нема доливања. Иначе, имам и ја сличан пуњач и никад га не пуним на том режиму. Баш зато што је и код мене без чепова, ја га пуним на 14,4 и то му је доста.

Djuro је рекао...

Ja napisah nekoliko puta, a baš u vezi tih akumulatopra koji nemaju čepove, da proizvođač uvek nalije više elektrolita u njih zbog raznih situacija, otkaza reglera i prepunjavanja, na primer. A gubitak vode je skoro beznačajan ako se vodi računa o dužini punjenja preko 14,4V. I zna se, a to stalno i objašnjavam, da se olovni akumulator NE MOŽE dovoljno i dobro napunit naponom od 14,4V. Taj napon je nedovoljan za efikasno razbijanje kristala olovo sulfata. To se JEDINO može uraditi naponom većim od 15V i malom strujom (npr. 1A). Međutim, takve uslove NIKAD ne mogu da obezbede "inteligentni" punjači. Ili takve mogućnosti ima samo veoma mali broj. Olovnom akumulatoru je potrebno "kontrolisano prepunjavanje" za izvlačenje maksimuma iz njega. Još nešto... Kod klasičnih akumulatora sa tečnim elektrolitom (a takvih je 99% u vozilima) dolazi do stratifikacije-usložavanja elektrolita. To se takođe može jedino rešiti povećenim naponom punjenja. Takođe se napon većim od 15V u dugotrajnom režimu od nekoliko sati vrši ujednačavanje gustine svih ćelija, a to dolazi zbog nesavršenstva svih 6 ćelija koje se nalaze u akumulatoru. Tokom eksplatacije dolazi do disbalansa ćelija i nakon duge upotrebe snaga i kapacitet je određen najslabijom ćelijom. Što naravno nije dobro jer ostaje neiskorištena snaga drugih ćelija koje su dobre. To je jedina istina. A tvoje je opet da uradiš kako smatraš da je najbolje.

rshamon је рекао...

Akumulator “Black Horst” 55Ah,star 2god,napunjen 80% (U=12.60V):
1.Punio 13 sati st.naponom 14,46V; Struja pala na 0,2A.
2.Punio 12 sati st.naponom 15,0V,pa kad je struja ponovo pala na 0,2A,podigao sam napon,i
3.Punio 3 sata st.naponom 15,66V, strujom 1,1A
Aku je nakon 3 dana pokazivao opet 80% napunjenost (u svakoj celiji je ista gustina 1,260 cm3).
Citajuci blog od 4.jan. “Koristan savet…”,zakljucujem da sam trebao produziti punjenje pod red.brojem ”3”, i na taj nacin ostvariti vecu napunjenost,pa ako sam u pravu,onda sam u dilemi koliko dugo bih smeo tako da ga drzim a da se ne prepuni??
Sa velikom paznjom odavno pratim Vas blog (kao I blog gosp.Steve), i mnogo toga od obojice naucio,ali izgleda ne dovoljno. Unapred hvala ako mi odgovorite, a u svakom slucaju veliko hvala na edukaciji.Samo tako nastavite!

Milan је рекао...

Postovani Miso,
Ja sam Milan i zamilio bih Vas za jedan savet.
Imam akumulator Energizer 60Ah, 540 A star godinu i dva meseca i zeleo bih da ga dopunim jer auto nije vozen mesec dana , a i u cilju redovnog odrzavanja.
Da li mogu to da uradim u kucnim uslovima sa punjacem od 5 A? Punjac je podesen do 14,1V, tako da navodno akumulator ne može da se prepuni?
Hvala

Djuro је рекао...

Taj punjač neće dovoljno i dobro dobro da napuni akumulator jer napon mora da bude bar 14,7V. Evo gde ćeš da saznaš sve što treba kako se i koliko puni akumulator:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/akumulator-se-puni-12-sati-moze-da-bude.html

Milan је рекао...

Postovani Miso,
Hvala na savetu, procitao sam ceo blog i shvatam zašto je bitno. U jednom ste napisali da dobar punjac košta oko 70-100 evra.
Možete li, molim vas, da mi preporucite neki koji mogu da kupim u Srbiji?
Hvala još jednom!

Djuro је рекао...

Ni sam ne znam koliko puta sam napisao da NIKOG I NIŠTA ne reklamiram na ovom blogu. Ja sam u celoj ovoj priči nezavisna institucija. Tako će i da ostane. Verovatno zauvek.
I tvoj slučaj je takav. Neću ti dati preporuku koji punjač da kupiš. Moraćeš sam da se potrudiš da dođeš do toga. Zašto je to tako, objasnio sam nebrojeno puta. Razlozi su kako subjektivni tako i objektivni.
S toga, svemogući Gugl je tu. Napisao sam okvirnu cenu za koju ja smatram da važi ze neke malo kvalitetnije punjače.
Zato, baci se u potragu. Nađi nekoliko modela, nemoj da se zatrčiš za samo jedan, i kvalitet sigurno neće da izostane.

Milan је рекао...

Hvala Miso.
Nasao sam u skadu sa plateznom moći dve varijante koje bi bile solidne prema vasim savetima.
Prva ima dve opcije , 14,4 i 14,8 V (mislim), sa strujom punjenja od 7A.
Druga ima opseg 13,7 do 15,5 V (mislim) sa strujom punjenja max 4A.

Može li savet koja je bolja za gore navedeni akumulator?
Hvala unapred,
Pozdrav

Djuro је рекао...

Drugi punjač je bolji.
P.S. Zamisli šta rade svi oni ljudi koji ne znaju mene i ne znaju za ovaj blog, sve one koji nemaju nikog da pitaju i da se posavetuju oko akumulatora i punjača?
Šta oni rade kada hoće da kupe punjač?
Razumeo?
2+2=4

Milan је рекао...

Ljudi se uglavnom i ne interesuju oko (često bitnih) detalja. Ili kupe punjače dostupne u marketu, ili i ne pune akumulator, pa dokle traje... (a to je najčešće 2 do 3 godine).
Kao da imaju višak para.. :-) A "indijanski ples" zimi oko automobila je pride!

Inače, u prodavici kažu da su novi akumulatori "bez održavanja". Naravno, njima ne ide u prilog da se održavaju... :)

Hvala još jednom!
Sve najbolje

Djuro је рекао...

Nije tu problem samo oko akumulatora. U svojoj praksi sam sretao ljude koji znaju samo da li u vozilo ide dizel ili benzin. I tu se njihova briga oko automobila završava. Samo, od takvih su najslađe pare. A što se tiče onih "bez održavanja"... Ima tu više faktora koji su doprineli tome. Počev od proizvođača, preko prodavaca do vozača... I svako je uneo svoj deo u tu priču. Ali, to je tema za doktorsku disetraciju.
Živeli!

Ljubomir Grzetic је рекао...

Pozdrav Miso ! Kazete u tekstu:"Ako se ja pitam ( a pitam se), uvek bih odabrao onaj drugi napon 14,7V za punjenje bez obzira na temperaturu. Čak je i on mali ali je bolji od 14,4V " a vec u narednim redovima kazete ovo:-svaki napon punjenja akumulatora preko 14,4V je "bacanje " energije u vazduh. Korisnost dejstva naglo opada, jednostavnije rečeno više energije iz punjača se potroši na elektrolizu (raspad) vode nego što se upumpa u punjenje samog akumulatora (postoje tačne tablice sa naponima i korisnim dejstvom punjenja).
Zar to nije malo kontradiktorno ? Koji bi, po Vama, optimalni napon bio punjenja kod aku sa cepovima ? 4.7V ili neki jos veci ?

Djuro је рекао...

Da se razumemo, bez neke lažne skromnosti, na ovom blogu se mogu naći podaci o olovnim akumulatorima koji postoje samo u fakultetskim knjigama, naučnim časopisima, stručnim saopštenjima, ili koji se mogu dobiti u direktnom razgovoru sa inženjerima elektrohemije-čitaj sa onim ljudima koji su direktno uključeni u proizvodnju i testiranje akumulatora. Međutim, pored svih mogućih i nemogućih podataka koje sam za ove dve godine naveo, postoje i nebrojene stvari koja ja znam ali ih nisam objavio. Zašto je to tako-to je moje lično pravo i odluka. Šta je pesnik ovim hteo da kaže?
To, da je ovaj blog odlična polazna osnova za sve one koje zanima ova tematika, za sve one koje su uključeni (privatno ili službeno) u problematiku akumulatora. Ali, da bi još proširili svoje znanje svi oni koje to zanima moraju da malo „kopaju“ dublje za informacijama. Pa, nije baš sve u životu dato „na tanjiru“.
Sve ovo praktično znači da sam ja već, ipak, odgovorio na vaše pitanje. I nisam kontradiktoran. Daleko od toga. Moraću da primetim da niste malo „kopali“ po mom blogu gde ja NEBROJENO puta objašnjavam da je potrebno i nužno po neki put napuniti akumulator mnogo većim naponom od 14,4V, a radi ujednačavanja gustine elektrolita i eventualne desulfatizacije ploča. I da sam napisao da postoji „dobro i korisno“ kontrolisano prepunjavanje akumulatora nekom malom strujom. Sve to već piše. Puno puta.
Tačno je da se mnogo više energije troši na elektrolizu iznad napona od 14,4V nego što se ubaci u akumulator u obliku kapaciteta (dopunjavanje). Međutim, ako se ostane na tom naponu ne dobija se potpun kapacitet akumulatora. Sulfati (oni koji su već ušli u ploče, sulfati II i III reda) na pločama koji postoje u 80% akumulatora u naši vozilima se mogu vratiti u elektrolit samo tim povećanim naponom. Ako se u tome uspe, bar delimično. S toga, ipak je bolje i malo žrtvovati energije iz punjača (koja je to „energija“?) i dozvoliti akumulatoru da se malo i kontrolisano prepuni i time produžiti vek akumulatora značajno. Pa zbog tog napona od 14,4V, kojim se strogo pune AGM akumulatori, se baš za taj tip kaže da rade uvek u nedovoljno napunjenom stanju. Naravno, oni imaju sasvim drugi princip rada od klasičnih .
A vi, što se mene tiče, možete i dalje da punite akumulator krajnjim naponom 14,4V. Bićete sigurni da akumulator ni jednog trenutka neće biti prepunjen i da neće gubiti vodu usled elktrolize vode i da nećete morati istu da dolivate u ćelije. A i to da ćete uštedeti nešto električne energije.
Sve ostale posledice tog načina punjenja će se pre ili kasnije pokazati.

Ljubomir Grzetic је рекао...

Hvala na iscrpnom odgovoru ! Prije svega veliko hvala sto dijelite Vase znanje ovim putem, da nije Vaseg bloga, ja, a vjerujem i mnogi poput mene, o akumulatorima nikad u zivotu nebi ni pomislili a kamoli sto drugo, ovaj blog nam je svima otvorio oci o jednom segmentu automobila o kome gotovo niko nikad nije vodio racuna. Nego, da se vratim temi, naravno gosp. Miso da sam detaljno procitao Vase tekstove i jako sam dobro upoznat sa kontrolisanim prepunjavanjem (ekvalizacijom) i benefitima koje ono nosi. Medjutim imao sam dilemu oko napona punjenja u onom "klasicnom" djelu punjenja prije ekvalizacije, cak u prirucniku punjaca marke Gaus, vjerovatno najboljeg prozivodjaca punajca na ovim prostorima, kaze - citiram : "Izbor naponskog limita je veoma važan za bateriju koja se puni i zavisi od tehnologije izrade baterije i od preporuke proizvođača. Na primer, hermetičke i želirane baterije treba puniti sa 14.8V, antimonske sa 15.5V, kalcijumske sa 16V. Moguće su i druge vrednosti u dogovoru sa proizvođačem.
AGM, GEL 2.47V/Cell; Sb 2.57V/Cell; Ca-Ca 2.67V/Cell." Sto Vi mislite o ovome ? Moj akm je Topla Ca-Ca tehnologija, da li to znaci da bi trebalo ga puniti sa 16V ? ipak mislim da je to malo previse (ne govorim sad o ekvalizaciji). Medjutim u vasem odgovoru vjerujem da sam nasao neku optimalnu formulu punjenja ak sa cepovima, a to bi bila - struja: C/20, napon: 14.7V kad punim bez ekvalizacije i 14.4V kad je radim (2 - 3x) gosinje. Eto mozda ovo nekome bude pomoglo ko bude imao dilemu kao ja. Javite sto mislite o ovome. Srdacan pozdrav !

Djuro је рекао...

Što sam imao da kažem o punjenju akumulatora, ja sam rekao ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/akumulator-se-puni-12-sati-moze-da-bude.html
Ne bih da se ponavljam.