Prenosim integralnu (potpunu, u celosti) verziju teksta koji je preuzet sa jednog sajta za polovne automobile. Radi se o uputstvima za zimsko održavanje akumulatora.
Složiću se sa 80-90 % uputstava. Za onih 10-20 % neću. Za njih ću JA da kažem šta mislim i kako bi stvarno trebalo da se uradi.
Zato sam i pokrenuo ovaj blog.
Da jednom, ZAUVEK, se reše neke misterije oko akumulatora.
Ljudima koji čitaju sve ovo (drago mi je zbog toga!!!) je lako. Dobiju "sažvakane" informacije.
Ja sam morao da ih skupljam godinama.
Nije što sam ih samo skupljao.
Naučio sam ih.
Sve.
Dakle, evo teksta:
Kako sačuvati akumulator?
Zima stiže, a mnogi vozači nisu spremili svoje automobile za
sve izazove koje donosi ovo godišnje doba. Jedan od najčešćih „krivaca“
za zimske muke jeste akumulator. Pogledajmo stoga kako mu pomoći da
preživi hladne dane i nastavi da nas služi još mnogo godina.
Što je temperatura niža, akumulator je sve slabiji, te je neophodno
da promenimo neke navike ukoliko želimo da nas ne izda u najgorem
trenutku. To je onaj trenutak kada sunce još nije izašlo, temperatura je
desetak stepeni ispod nule, vetar nemilosrdno briše, retki vozači koje
sretnete nemaju kablove za paljenje, a mobilni ste zaboravili u drugoj
jakni.
Zato
na vreme proverite da li elektrolit u potpunosti pokriva ploče.
Ukoliko to nije slučaj, dolijte destilovanu vodu. Danas mnogi imaju
savremene akumulatore koji ne zahtevaju održavanje tokom svog životnog
veka, ali čak i kod njih je ponekad potrebno doliti vodu. Akumulatori sa
gelom takođe oslobađaju vozača ove vrste brige.
Neretko problem prave prljave ili korodirane kleme i polovi
akumulatora. Stoga ih treba proveravati s vremena na vreme i u slučaju
potrebe skinuti i očistiti šmirglom, žičanom četkom ili nekim oštrim
predmetom. Kada obavljate tu operaciju,
prvo skinite klemu sa negativnog, pa sa pozitivnog pola, a vraćajte prvo na pozitivni, pa na negativni.
Pomaže i ukoliko ih namažete specijalnom mašću ili isprskate sprejom
za zaštitu klema (može i WD-40). Čak i ukoliko vam akumulator ne pravi
nikakve probleme, obavljajte periodične preglede, pošto čisti kontakti
obezbeđuju njegovo pravilnije punjenje, što znači da će duže trajati.
Ne zaboravite ni priključak za masu na karoseriji – on takođe mora da bude očišćen.
Proveru možete da obavite i u servisu, gde mogu pouzdano da ispitaju
napon, struju i stanje elektrolita. Čuvajte se, ipak, onih koji će
nakon veoma loše dijagnoze stanja akumulatora ponuditi da novi kupite
kod njih po „veoma povoljnim uslovima“.
Potpuno pražnjenje akumulatora nikada ne bi smelo da se
dozvoli, pošto ono ostavlja zaista teške posledice i drastično mu
skraćuje životni vek.
Kratke vožnje ne pomažu
Ukoliko vam automobil dugo stoji na parkingu ili u garaži, najbolje
je da akumulator izvadite i stavite ga na toplo i suvo mesto. Mnogi
vozači u takvim situacijama svakih nekoliko dana startuju motor i puste
ga da radi „u leru“ petnaestak minuta, misleći da tako pomažu i motoru i
akumulatoru.
Stručnjaci, međutim, kažu da tako kratko vreme nije dovoljno za
njegovo punjenje. Čak će i kratka vožnja biti kontraproduktivna. Dakle,
zimi izbegavajte vožnje na kratkim relacijama, koliko god to možete. Ukoliko
ste na njih prinuđeni, trudite se da smanjite broj potrošača električne
energije, kao što su grejači sedišta ili radio/CD.
Potrošači akumulatora o kojima se retko razmišlja
Ostavljena upaljena svetla na ugašenom automobilu –
nema ništa gore za „zdravlje“ akumulatora. Ukoliko ga potpuno ne
„iscede“, svetla će mu u najmanju ruku osetno skratiti životni vek.
Međutim,
postoje i neki uređaji koji konstantno troše
električnu energiju čak i kada je ključ izvučen iz kontakt brave. To je,
na primer, alarm – on uvek mora da bude u pripravnosti. Isto
važi i za memorijske funkcije audio-uređaja, centralnog kompjutera,
sedišta (kod luksuznijih automobila, naravno)...
Čak i
sat troši električnu energiju. Veoma, veoma
malu količinu, ali kada se potrošnja svih uređaja i sistema sabere i
ukoliko je reč o dužem vremenskom periodu, uticaj na akumulator može da
bude ozbiljan.
Veoma je važno da prilikom startovanja motora svi potrošači budu ugašeni – svetla, grejanje, audio uređaj, brisači... Svaki dodatni potrošač povećava šok koji akumulator preživljava tokom startovanja.
„Zimski san“
Ukoliko u zimskom periodu planirate da ostavite automobil parkiran
duže vreme, akumulator će se nakon određenog perioda isprazniti. Stoga
nakon tri do najviše osam nedelja treba krenuti na dužu vožnju kako bi
se napunio ili ga napuniti punjačem. Koliko će dugo akumulator zadržati
adekvatnu snagu bez dopunjavanja zavisi od vrste, temperature vazduha,
starosti i „istrošenosti“.
Ako niste u mogućnosti da mu obezbedite dužu vožnju, izvadite ga i spremite na toplo.
Bilo bi dobro da mu i tada mernim uređajem proverite napon i u slučaju
potrebe dopunite. Isto učinite i pre vraćanja u automobil.
Imajte u vidu da
kod novijih automobila vraćanje akumulatora nije tako jednostavno
(isto važi i za čišćenje klema). Na primer, moraćete da unesete kod za
audio uređaj ili da kalibrišete sistem za kontrolu pritiska u
pneumaticima. Sve informacije o ovim procedurama naći ćete u uputstvu za
rukovanje vozilom, te ga detaljno pročitajte – pomoći će vam da
uštedite mnogo vremena, a verovatno i nešto novca.
Termička zaštita
Mnogi vlasnici, naročito starijih automobila, zimi štite akumulator
stiroporom, krpama ili kartonom. Dok stručnjaci kažu da ovakva zaštita
nema svrhe, pošto se će se temperatura akumulatora tokom noći spustiti
na temperaturu okolnog vazduha bez obzira na vrstu i kvalitet izolacije,
pojedini vozači se i dalje kunu u ovaj recept.
Pažnja!
Imajte u vidu da akumulator sadrži jaku kiselinu. Ukoliko ga
prenosite dok čepovi nisu dobro zavrnuti (odvrću se prilikom punjenja),
lako se može desiti da vam kiselina „progrize“ odeću.
Kada je vreme za nov akumulator?
Akumulator koji i nakon punjenja nastavi da pravi probleme,
verovatno je stigao do kraja životnog veka i treba ga zameniti. Najbolje
je da konačnu dijagnozu daju u nekom servisu.
Ne „verglajte“ predugo
Kod problema sa startovanjem motora mnogi vozači nastavljaju da
pokušavaju, „verglajući“ i duže od dvadeset sekundi i to nekoliko puta
uzastopno, praktično bez pauze. U takvim situacijama ne preterujte i
pravite pauze od najmanje minut, pošto akumulator trpi strahovito
opterećenje.